Permalänk
Medlem
Citat:

det viktigaste rummet i huset/lägenheten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
det viktigaste rummet i huset/lägenheten

Nej, det enda!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Schysst schysst, många verkar bo lite sidan om storstaden här på SweC Trevligt värre må jag få säga.

Men är ryktet verkligen sant ? Dvs att det är billigare att bo på landet?
Låter lite överdrivet tycker jag. Men hoppas att ni kan besvara min fråga.

Jag är allmänt trött på Stockholm, och skulle vilja bo någonstans ute på landet eller så.

Det är väl klart att det är billigare. Lugnare och bättre luft med. Och så slipper du ta miljonlån för något som faktiskt är en Lägenhet. Jag har aldrig förstått hur vissa kan lägga så mycket pengar på lägenheter, summorna är ju astronomiska i många fall. På bara 15 år har priserna gått upp 2-300% i Sverige, top 3 i Europa eller hur det var. Och så även här, i en by, men då pratar vi fortfarande om ganska små summor dvs 100k för en tvåa. I närmaste stad får man ge tio gånger mer för en likadan lägenhet. Helt sjukt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Nice rum

Fast stör du dig inte på helljuset under tvn när du glor?

Eller är det kameran som reflekterar i något ?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det är väl klart att det är billigare. Lugnare och bättre luft med. Och så slipper du ta miljonlån för något som faktiskt är en Lägenhet. Jag har aldrig förstått hur vissa kan lägga så mycket pengar på lägenheter, summorna är ju astronomiska i många fall. På bara 15 år har priserna gått upp 2-300% i Sverige, top 3 i Europa eller hur det var. Och så även här, i en by, men då pratar vi fortfarande om ganska små summor dvs 100k för en tvåa. I närmaste stad får man ge tio gånger mer för en likadan lägenhet. Helt sjukt.

Fast det är ju inte förlorade pengar, du får ju tillbaka den summan när du säljer vidare. Visst, kan gå +- några tusen, men vad gör det om du bott där i flera år. Sen så säljer man ju inte när det är en dålig marknad för att undvika att gå minus allt för mycket.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Fast det är ju inte förlorade pengar, du får ju tillbaka den summan när du säljer vidare. Visst, kan gå +- några tusen, men vad gör det om du bott där i flera år. Sen så säljer man ju inte när det är en dålig marknad för att undvika att gå minus allt för mycket.

På en villa i småland, typ en sån som som jag bor i, kan man lätt göra sig
en halv mille om man renoverar lite smart och sitter still i huset i tio år eller så.
Dock kräver det större arbetsinsats, investering av tid & pengar, samt tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Haha, nej det är på söder dem finns. ^o)

Söder ska ju som bekant bogseras bort och sprängas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa

Lånar man en miljon av banken blir det ganska mycket räntepengar på ett år, sedan så vet man ju inte när priserna sjunker. Bara att de inte kan fortsätta öka i all evighet. Som sagt, Sverige är det enda land bland de länder i toppen vad gäller bostadspriser som inte haft ett ordentligt ras ännu. Man ska inte glömma att lägenhetspriserna baseras på efterfrågan och möjligheten att ta banklån till låg ränta, inte ett faktiskt värde (som t.ex. ett hus har mer av).

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Lånar man en miljon av banken blir det ganska mycket räntepengar på ett år, sedan så vet man ju inte när priserna sjunker. Bara att de inte kan fortsätta öka i all evighet. Som sagt, Sverige är det enda land bland de länder i toppen vad gäller bostadspriser som inte haft ett ordentligt ras ännu. Man ska inte glömma att lägenhetspriserna baseras på efterfrågan och möjligheten att ta banklån till låg ränta, inte ett faktiskt värde (som t.ex. ett hus har mer av).

Som allt annat då? Allt styrs av efterfrågan, det faktiska värdet är inte speciellt högt för de flesta saker, allt styrs av hur mycket folk är beredda att betala för det.. Och självklart kan prisökningen ske i all oändlighet, eftersom ekonomin i stort ökar i oändligheten. Kallas tillväxt ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som allt annat då? Allt styrs av efterfrågan, det faktiska värdet är inte speciellt högt för de flesta saker, allt styrs av hur mycket folk är beredda att betala för det.. Och självklart kan prisökningen ske i all oändlighet, eftersom ekonomin i stort ökar i oändligheten. Kallas tillväxt ;).

Jo, men Sverige är som sagt unikt i Europa vad gäller bostadspriserna, ett ras kommer att komma. Och folk är idag betydligt mer benägna att låna större summor pengar vilket också gör att priserna har möjlighet att öka så mycket som de gjort. Frågan är hur många som fortfarande har råd med så dyra lägenheter, när räntorna väl börjar stiga t.ex. Detta är upp till var och en, men jag hade aldrig gett (läs lånat) en miljon för något så bräckligt som en lägenhet.

Vidare förstår jag att folk gör det, när många hyresrätter (som t.ex. i Malmö) är ett jävla slum/gäng-område. Det gör ju också att folk vill flytta till bättre områden, vilka givetvis består av bostadsrätter.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hade hellre bott i en husvagn eller ett tält än att ge Miljoner för en liten jävla lägenhet oavsett var den hade legat. Men det är ju bara min åsikt

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men Sverige är som sagt unikt i Europa vad gäller bostadspriserna, ett ras kommer att komma. Och folk är idag betydligt mer benägna att låna större summor pengar vilket också gör att priserna har möjlighet att öka så mycket som de gjort. Frågan är hur många som fortfarande har råd med så dyra lägenheter, när räntorna väl börjar stiga t.ex. Detta är upp till var och en, men jag hade aldrig gett (läs lånat) en miljon för något så bräckligt som en lägenhet.

Vidare förstår jag att folk gör det, när många hyresrätter (som t.ex. i Malmö) är ett jävla slum/gäng-område. Det gör ju också att folk vill flytta till bättre områden, vilka givetvis består av bostadsrätter.

Nja, inte alls säkert att ras kommer. Stora lån får självklart priserna att öka, då folk har mer pengar att buda för. Men detta behöver inte nödvändigtvis betyda att vi kommer få en krash när räntorna stiger. I storstadsregionerna kommer nog de flesta ha råd med högre räntor, då inkomster är högre osv

Däremot kan vi få ett jäkla ras om vi tar bort hyrestaken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Jag hade hellre bott i en husvagn eller ett tält än att ge Miljoner för en liten jävla lägenhet oavsett var den hade legat. Men det är ju bara min åsikt

Jag hade hellre gett miljoner för att slippa bo i småstäder :p, Stockholm är liten stad nog.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Damn right..

Permalänk
Medlem

Jag gav 1.5 mille för min lägenhet i centrala göteborg.
Och tittar man på boplats som står för hyresrätterna här, så är det 2-3000 sökande per lägenhet i stan.

Så länge det finns ett så stort underskott på bostäder så kommer priserna inte att rasa direkt. Snarare en justering och lugnare tempo när bankerna ändrar belåningsgraden och höjjer kraven lite kanske. Men en 2a på 65kvadrat för 1.5 miljoner, med säg en avgift på 3500kr är inte så farligt för 2 tycker jag.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Det vet jag faktiskt inte... För min del betyder läget allt. Ifall det är mer än 1 till 5 minuter till närmaste tobaksbutik eller bar så hade jag nog protesterat.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Nja, inte alls säkert att ras kommer. Stora lån får självklart priserna att öka, då folk har mer pengar att buda för. Men detta behöver inte nödvändigtvis betyda att vi kommer få en krash när räntorna stiger. I storstadsregionerna kommer nog de flesta ha råd med högre räntor, då inkomster är högre osv

Jag hade hellre gett miljoner för att slippa bo i småstäder :p, Stockholm är liten stad nog.

Detta fick jag för 1,295000:-
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=938...

Ställ det i relation till 50 kvadrat lägenhet i en storstad och säg sen att man får valuta för pengarna i en storstad. Klart att man kan gilla storstäder men valuta för pengarna vad det gäller boende existerar inte där.

ps

Jag har 5minuter med cykel till Bolaget, maxi stormarknad och tobaksaffär

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ställ det i relation till 50 kvadrat lägenhet i en storstad och säg sen att man får valuta för pengarna i en storstad. Klart att man kan gilla storstäder men valuta för pengarna vad det gäller boende existerar inte där.

ps

Jo, men boende är mer än tak över huvudet ;). Läge är mycket viktigt det med, skulle inte klara av att bo på landet, allt är mycket segare på nått sätt.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Jo, men boende är mer än tak över huvudet ;). Läge är mycket viktigt det med, skulle inte klara av att bo på landet, allt är mycket segare på nått sätt.

Jag bor inte på landet. Folk i Stockholm verkar tro att alla ställen som har under 1mille invånare är landet jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Landet för mig är om man bor i en stuga ute i skogen med ett par mil till närmsta granne eller om man väcks på morgonen av en jeffla tupp och tar med sig en grep till jobbet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag bor inte på landet. Folk i Stockholm verkar tro att alla ställen som har under 1mille invånare är landet jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Landet för mig är om man bor i en stuga ute i skogen med ett par mil till närmsta granne eller om man väcks på morgonen av en jeffla tupp och tar med sig en grep till jobbet

För mig är landet städer som är små både i utbud av t.ex. butiker, uteställen och restauranger, samt i fysisk storlek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så en håla med 50000 invånare är då landet?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

ps

Kan bara hålla med dig faktiskt.

Men att vara villig att bo i en lite låda bara för att den ligger nära centrum har nog med att det blivit hög "coolhetsfaktor" bland vissa och sen att de inte vet något annat imo.

Jag gillar att kunna vara ute och kunna stå på gården och säga att det här är mitt och iaf. ha ett garage eller liknande känns lite mer vuxet också hehe

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Har lite beslutsångest nu, bor tydligen på landet(?) i en lägenhet på 70m2, eller jao det är snarare ett hus för skiten är helt fristående och visst trivs jag här men känns inte riktigt mitt eget, vill ju kunna förändra saker och ting, nytt golv å skit!

Har fått erbjudande av farfar att ta över stugan som ser förjävlig ut för en snubbe som är 90 år är ju inte direkt den som vill modernisera skiten:

Stugan är inte rolig alls, men gött med detta utanför altanen:

Grejen är att jag vetifan alltså, inget roligt alls, stugan är skit, tomten är lite rötter och grejjer men visst, med vettigt manskap och lite bärs så kanske det går rätt smidigt ändå, far har skissat fram lite:

Ritning:
http://www.jespera.se/temp/sritning.jpg

Fasader:
http://www.jespera.se/temp/sfasader.jpg

Grejen är att det bara får byggas 50m2 på den tomten, vilket är lite synd, iofs har jag funderat på att bygga en 15m2 friggebod som arbetsplats, sovplats och lite mediaprylar!

Jobbet har erbjudit mig alla väggsektioner, dörrar, fönster, isolersats, trappa, altan innerväggar och lite annat lullull för runt 220´000, sen för att helt färdigställa allt så får jag ju pröjsa ut totalt 440´000kr antagligen!

Har funderat på permanentboende där men jag vet inte, är ju en utemänniska så storleken är ju lugnt!

Vad tror ni?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

x-per: Jag förstår inte varför du tvekar. Jag skulle tagit det direkt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Landet är väl inte rätt ord kanske, men att kalla Bromölla något annat än ett litet samhälle är väl att ta i så man spricker.. varit där en gång i mitt liv och planerar inte att åka tillbaka om det så är den sista bastionen mot en kommande zombieinvasion

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Så en håla med 50000 invånare är då landet?

Ja det tycker jag, om det är den stora staden i området som har 50000 invånare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det tycker jag, om det är den stora staden i området som har 50000 invånare.

Okej då ser vi olika på vad landet innebär. Jag ser landet som när man bor ute bland åkrar och liknande.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Landet är väl inte rätt ord kanske, men att kalla Bromölla något annat än ett litet samhälle är väl att ta i så man spricker.. varit där en gång i mitt liv och planerar inte att åka tillbaka om det så är den sista bastionen mot en kommande zombieinvasion

Bromölla är en skethåla rakt av jag har inga illusioner om något annat jag bara menar att det inte är landet Och du har inte varit med på en av mina fester så säg inte att det inte kan vara ös här

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läge är ju f.ö. mer än närheten till nattklubbar och shopping. Bra luftkvalitet, närhet till bad på sommaren, natur och rekreation, bullernivå o.s.v är minst lika viktiga för mig som dessa faktorer. I USA flyr folk som kan de trånga, omoderna, smutsiga, bullriga, otrygga innerstäderna..i Sverige flockas folk till dem...

Går ut högst en gång i månaden och shoppar ännu mer sällan, men går/springer i skogen nästan varje dag...

Därför trivs jag här på landet, i utkanten av den lilla byn Uppsala med 145 000 invånare Dessutom har man ju bara 40min (förutom när SJ failar och man blir stående halva dagen ute på tundran) in till det med Europeiska mått mätt medelstora bondesamhället Stockholm.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Bromölla är en skethåla rakt av jag har inga illusioner om något annat jag bara menar att det inte är landet Och du har inte varit med på en av mina fester så säg inte att det inte kan vara ös här

haha sa inget om att det inte kan vara ös, jag vet av egen uppväxt att metalskallar kan festa med de bästa

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Synd att bankerna inte sagt stopp för överutlåningen. Det kommer betyda en krasch, inte alla som kommer ha råd att slanta upp 150 000 per år i räntor (3 miljoner i lån och 5% ränta), vilket på inga sätt är en omöjlighet.

Inkomsterna i storstadsregionerna är högre, dock inte i den skala du räknar med. Normfallet är 1-3 tusen mer i månaden för samma jobb. Lite småtragiskt dock att arbetsgivare ska se till den anställdas privatekonomi

Stockholm är som du säger en liten stad (där många boende verkar ha en tragisk attityd mot allt annat också)

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF