Muskampen 2025: Segraren korad!

Insnöad och ersättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Finns det t.ex. inga banverksanställda här som kan ge sina åsikter om snön?

Nu när man har tagit ut sin ledighet som förälder och inte är aktiv som tågförare för tillfället så är man inte lika insatt i ämnet.

Yrkesförarna har ju lite mer koll på läget jämfört med resenärerna.

Om du arbetat som tågförare så borde du väl ändå ha insikter om hur det fungerade under snöförhållanden för dig. Det här är ju som sagt inget isolerat problem bara i Sverige utan hela norden har samma slags problem.

Det är ju inte så att lokaltrafiken tjänar på den här situationen på något sätt. Säkerligen arbetar de mängder med övertid för att försöka lösa problemet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Bilhandlaren ska ersätta om bilen inte startar pga kyla? Jag själv kör en dieselbil. Det är inte trevligt att få igång en sådan när det är kring -20 -25 grader. Det är inte bilhandlarens fel alltså.

Fel och fel. Jag har inte talat om fel, men vart vänder du dig om din bil inte fungerar? En bil som inte startar är felkonstruerad om den säljs i ett land är -25 grader är vanligt förekommande. Jag menar förstås inte att man alltid kan begära att bilen fungerar och startar, men är det ett systematiskt problem så är det väl återförsäljaren eller verkstaden du talar med i första hand?

Citat:

Eller den man köpt bilen begagnad av heller för den delen. Det gäller ju alla bilar som ska startas under sådana förhållanden.

Nu flyttar du målsnöret.

Citat:

Detta kan man givetvis ordna enkelt genom att t.ex. se till att batteriet är full-laddad, samt se till att glödarna är fungerande. Det är mitt ansvar att se till att min bil fungerar för att jag ska kunna använda det som transportmedel.

Ny flyttar du målsnöret. Jag förutsätter i min argumentation (vilket är för uppenbart för att behöva sägas) att du gjort allting rätt med garage, motorvärmare, batterivård, etc.

Citat:

Jag kan inte gråta till någon annan om den inte fungerar. Ja om det inte skulle visa sig vara ett fabrikationsfel förstås.

Gråta får du göra för dig själv. Jag har i sak inte talat om något annat än fabrikationsfel. "Fel" kan även betyda idiotisk kravspec. Bilen kan leva upp till specen ypperligt men man kan ändå skälla på fabrikören om den är usel.

Citat:

Det är inte läge att skylla på någon annan. Vill du att din bil garanterat skall starta i sådant här väder får du lägga värme under oljetråget, ha bilen i varmgarage osv osv . Annars är risken överhhängande att startandet av bilen försvåras. Det är absolut inget fel i funktionen på bilen om den inte startar i extrem kyla, det har sina alldeles logiska anledningar.

Du fortsätter anta saker som jag varken sagt eller menat.

Citat:

Du kan gå, springa, skida, cykla, åka kälke osv osv. Att det är snö är inget hinder för att ta sig till arbetsplatsen. Det tar bara längre tid. Det får man planera för.

Även om det tar 25 av dygnets 24 timmar? Även om du inte på förhand kan veta hur vädret är? Även om du som däggdjur även behöver ett tillstånd som kallas för "sömn"?

Grattis till dagens största goddag yxskaft!

Citat:

Att försöka stämma ett företag för att de inte tillhandahåller en tjänst är helt orimligt.

Ja, just därför har jag inte talat om stämningar heller. Men du argumenterar ju mot din egen fantasi.

Citat:

Det är ingen samhällsnödvändig tjänst.

Jo.

Citat:

De tjänster som räknas som samhällsnödvändiga är definierade och det innebär inte lokaltrafiken i valfri stad.

Säger vem? Du använder en ekvivokation. Det är helt uppenbart att det är samhällsnödvändigt att folk kan ta sig till sina arbeten, så försök inte komma med någon fånig myndighetsdefinition.

Citat:

Att det är svårt att ta sig från punkt A till punkt B med ALLA transportmedel är självklart. Det tar extra tid. Jag har själv kört yrkestrafik under många år och vet exakt hur sådant här väder påverkar tillgängligheten.

Hörru. Det var du som snackade om "bara lite snö". Om det "bara är lite snö" ska tunnelbanan åka problemfritt. Antingen är det bara lite snö, eller så är vädret extremt. Är vädret extremt kan inte SL beskyllas, precis som jag sa. Du flyttar målsnöret, gör halmgubbar och använder ekvivokationer. Inte speciellt snyggt.

Citat:

Hur mkt man än vill och hur mkt pengar man än betalar i skadestånd/ersättning så går det inte snabbare.

Jag vet, kan du inte säga det till någon som sagt något sådant befängt?

Citat:

Vinterväglag och snö är tidskrävande problem och leder till förseningar samt övertid för alla.

Nyss var det "bara lite snö", hur ska du ha det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mysigt? Visst. Men sju-åttahundra kronor mysigt? Nja...

Mja, beror ju såklart på ens ekonomiska situation :/
Vissa tycker inte att 700-800 är så mkt så att det gör någon skillnad, medan det är väldigt viktigt för andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fel och fel. Jag har inte talat om fel, men vart vänder du dig om din bil inte fungerar? En bil som inte startar är felkonstruerad om den säljs i ett land är -25 grader är vanligt förekommande. Jag menar förstås inte att man alltid kan begära att bilen fungerar och startar, men är det ett systematiskt problem så är det väl återförsäljaren eller verkstaden du talar med i första hand?

Nu flyttar du målsnöret.

Ny flyttar du målsnöret. Jag förutsätter i min argumentation (vilket är för uppenbart för att behöva sägas) att du gjort allting rätt med garage, motorvärmare, batterivård, etc.

Gråta får du göra för dig själv. Jag har i sak inte talat om något annat än fabrikationsfel. "Fel" kan även betyda idiotisk kravspec. Bilen kan leva upp till specen ypperligt men man kan ändå skälla på fabrikören om den är usel.

Du fortsätter anta saker som jag varken sagt eller menat.

Även om det tar 25 av dygnets 24 timmar? Även om du inte på förhand kan veta hur vädret är? Även om du som däggdjur även behöver ett tillstånd som kallas för "sömn"?

Grattis till dagens största goddag yxskaft!

Ja, just därför har jag inte talat om stämningar heller. Men du argumenterar ju mot din egen fantasi.

Jo.

Säger vem? Du använder en ekvivokation. Det är helt uppenbart att det är samhällsnödvändigt att folk kan ta sig till sina arbeten, så försök inte komma med någon fånig myndighetsdefinition.

Hörru. Det var du som snackade om "bara lite snö". Om det "bara är lite snö" ska tunnelbanan åka problemfritt. Antingen är det bara lite snö, eller så är vädret extremt. Är vädret extremt kan inte SL beskyllas, precis som jag sa. Du flyttar målsnöret, gör halmgubbar och använder ekvivokationer. Inte speciellt snyggt.

Jag vet, kan du inte säga det till någon som sagt något sådant befängt?

Nyss var det "bara lite snö", hur ska du ha det?

Ingen bor så långt bort från sitt arbete att det tar 24 eller 25h att ta sig dit om man kan ta sig dit med tåg annars. Vad är det för konstig argumentering?

Eller vad är det för höghastighetståg du brukar åka med? Det var prat om lokaltrafiken. Du kan inte allvarligt mena att det vips plötsligt var vinter och att du inte hade någon aning om att det skulle kunna vara problem med lokaltrafiken? Givetvis går det att förutse och ha adekvata alternativa lösningar till att ta sig till arbetet. Kliver jag upp på morgonen för att ta mig till arbetet inspekterar jag givetvis vädret. Ser det alldeles för kallt ut för att bilen ska starta för att jag inte t.ex. inte tror att lokaltrafiken kommer gå planenligt så kanske jag väljer att cykla (ja det går alldeles utmärkt att göra på vintern) eller att gå till arbetet. Är det extremt mkt snö och jag tror att till och med plogbilarna har det svårt. Ja då kan man plocka fram skidorna och åka till arbetet istället.

Bor man då kring 20-30km och uppåt från sitt arbete. Ja DÅ kan jag förstå att man kan ha problem. Då skulle jag givetvis ha en bil för sådana situationer. Förslagsvis en vinterbil. Det är ju skrattretande att man inte ska kunna planera sin resa till arbetsplatsen och att det står och faller med om bussar eller tåg går. En normal människa kan enkelt gå 5km i timmen utan någon större ansträngning.

Och ja samhällsnödvändig tjänst är reglerat. Dit hör inte lokaltrafiken. Varför skulle du kunna definiera det som samhällsnödvändig? Det är väl själklart att det är myndigheten, dvs de som är ansvariga för de tjänster som definieras som samhällsnödvändiga som säger vad som är eller inte är samhällsnödvändig.

Även "lite snö" är mer tidskrävande än t.ex. en sommarväg. Vi räknar på ca 20minuter extra färd per timme när vi körde yrkestrafik. På vintern är det ofta övertid just pga väglaget. Särskilt i norrländsk inland med dålig belysning, diverse djur och annat på vägarna och dålig plogning. Det är inget vår arbetsgivare kan göra något åt. Och ingen har lust att betala plogbilen att gå hur mkt som helst.

Hela norden har problem pga kylan och snön.

*** EDIT ***

De verkar ha bytt namn på samhällsnödvändig tjänst till Samhällsviktig verksamhet , fascinerande. Det är länstyrelsen i sina respektive län som ska bedöma vilka verksamheter som skall bedömas som samhällsviktiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast i detta fall tycker jag det är helt i sin ordning. SL behöver få förklarat för sig att vi faktiskt har vinter en gång per år.

Captain Obvious hjälper dem som inte är så smarta...

Det skulle man ju kunna tro, men alla över tre års ålder fattar garanterat vad som gäller, utan att självaste statsministern ska behöva förklara det för dem. Det riktiga problemet är att de ansvariga skiter i vilket. Eller, rättare sagt, det finns inga ansvariga. Konsekvenserna för dem som bara rullar sina tummar åt eländet är minimala. Besparingarna är desto större och dem är det ju trevligt att ta del av.

Ett gammalt Sovjet-skämt, anpassat till Sverige:
- Hur många jobbar på SJ?
- Knappt hälften.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ingen bor så långt bort från sitt arbete att det tar 24 eller 25h att ta sig dit om man kan ta sig dit med tåg annars. Vad är det för konstig argumentering?

Jo. Det är liksom meningen med färdmedel; ta sig längre bort än vad man kan ta sig till fots. Det är inte helt okänt att folk rentav pendlar mellan städer, eller över åar.

Citat:

Eller vad är det för höghastighetståg du brukar åka med? Det var prat om lokaltrafiken.

Vad är det för pedaldrivna tåg du avser?

Citat:

Du kan inte allvarligt mena att det vips plötsligt var vinter och att du inte hade någon aning om att det skulle kunna vara problem med lokaltrafiken?

Nej, men det skulle uppskattas om du läser vad jag skriver och inte hittar på en massa strunt. Är det "lite snö" -> kollektivtrafiken ska fungera. Är det extremt väder på riktigt -> inte mycket att göra. Du tror förstås att jag ska ha bil, flyg och helikopter, samt skidor och skoter beredd utifall det blir "lite snö"?

Citat:

Givetvis går det att förutse och ha adekvata alternativa lösningar till att ta sig till arbetet.

Nej. Det senare följer inte av det förra och du generaliserar från någon sorts idévärld där allting är förberett, inte från den faktiska.

Citat:

Kliver jag upp på morgonen för att ta mig till arbetet inspekterar jag givetvis vädret. Ser det alldeles för kallt ut för att bilen ska starta för att jag inte t.ex. inte tror att lokaltrafiken kommer gå planenligt så kanske jag väljer att cykla (ja det går alldeles utmärkt att göra på vintern) eller att gå till arbetet. Är det extremt mkt snö och jag tror att till och med plogbilarna har det svårt. Ja då kan man plocka fram skidorna och åka till arbetet istället.

Ja, och om det är extremt snökaos innan isen lagt sig så kan man använda jetpacket, och om det är vulkanutbrott, på med thermodräkten. Du generaliserar till vansinne utifrån egna möjligheter. Bestäm dig. Antingen är det inte extremt väder, och då kan man ställa vissa krav på trafiken, snöröjning och annat, eller så är det extremt väder på riktigt, och då är saken i en helt annan dager, varpå man kan hitta extrema lösningar. I städer är det inte ovanligt att folk faktiskt inte har bilar, men ändå har 30 km till jobbet. Jag är en.

Vad är det för gyllene medelväg du föreställer dig för att ditt resonemang ska bli logiskt konsistent?

Citat:

Bor man då kring 20-30km och uppåt från sitt arbete. Ja DÅ kan jag förstå att man kan ha problem.

Vad bra att du förstår det. Det är nämligen tämligen vanligt.

Citat:

Då skulle jag givetvis ha en bil för sådana situationer. Förslagsvis en vinterbil. Det är ju skrattretande att man inte ska kunna planera sin resa till arbetsplatsen och att det står och faller med om bussar eller tåg går. En normal människa kan enkelt gå 5km i timmen utan någon större ansträngning.

Det är skrattretande och se hur verklighetsfrånvända dina argument är. Vi talar ju om extremfallet när vädret inte är speciellt med när Trafikslaget med stort T faller ur.

Citat:

Och ja samhällsnödvändig tjänst är reglerat. Dit hör inte lokaltrafiken. Varför skulle du kunna definiera det som samhällsnödvändig? Det är väl själklart att det är myndigheten, dvs de som är ansvariga för de tjänster som definieras som samhällsnödvändiga som säger vad som är eller inte är samhällsnödvändig.

Nu kör du med argumentet som jag motsatte mig, så förutsägbart. Nej det är klart, att folk kommer till jobbet med det monopoliserade trafikslaget är förstås helt oviktigt. Att folk arbetar är över huvud taget inte nödvändigt för samhället. En googling på begreppet hittar 1) begreppet i självklara och allmängiltiga termer (som jag använder) och 2) länkar hit till sweclockers-trådar som du domderar i.

Citat:

Även "lite snö" är mer tidskrävande än t.ex. en sommarväg.

Och?

Citat:

Vi räknar på ca 20minuter extra färd per timme när vi körde yrkestrafik.

Och?

Citat:

På vintern är det ofta övertid just pga väglaget. Särskilt i norrländsk inland med dålig belysning, diverse djur och annat på vägarna och dålig plogning.

Och?

Citat:

Det är inget vår arbetsgivare kan göra något åt. Och ingen har lust att betala plogbilen att gå hur mkt som helst.

Och? Du angriper något som förefaller vara raka motsatsen till vad jag sa. Jag har INTE talat om arbetsgivarens ansvar, jag håller ju för fan med dig till 100% om att arbetsgivaren ICKE har något med saken att skaffa och att denne är en av de största förlorarna när SL inte kan sköta trafik som SL tar betalt för, trots att det bara handlar om "lite snö".

Citat:

Hela norden har problem pga kylan och snön.

Shit! Det menar du inte?

Citat:

De verkar ha bytt namn på samhällsnödvändig tjänst till Samhällsviktig verksamhet , fascinerande. Det är länstyrelsen i sina respektive län som ska bedöma vilka verksamheter som skall bedömas som samhällsviktiga.

Du tramsar. Länsstyrelsen har inte monopol på begrepp. Om du inte begriper varför kollektivtrafik är kritiskt för samhällets funktion i de delar av detta som är beroende av just kollektivtrafiken så är det ditt problem. Om de vidare har bytt begreppen så visar det ju med önskvärd tydlighet att det handlar om juridisk mumbo jumbo som du försöker gömma dig bakom.

Herregud, vad är det som är så svårt att begripa? Utebliven kollektivtrafik drabbar miljoner. Om den uteblir på grund av extremt väder är det inte så jälva mycket att snacka om. Om den uteblir på grund av försummelse och negligens, är det inte mer än rätt att folk blir förbannade och talar i termer om ersättning. Av de miljoner som drabbas är det hundratusentals som inte har bil, än färre har skidor, många tiotusentals har inte ens körkort, väldigt få har helikoptrar eller jetpacks och det är väldigt lite av detta som kan förutspås tillräckligt långsiktigt för att förberedelser ska kunna göras på individuell basis. Du menar förstås att vi alla skulle vara beredda på att SL helt hutlöst rekommenderar folk att stanna hemma. För sådant säger de ju på väderleksrapporten? Och vad är alternativen till X2000 och flyget?

Du blandar "extremt väder" tillsammans med "bara lite snö" eftersom du inte kan föra ett koherent resonemang inom något av dessa fall. Vidare läser du uppenbarligen inte vad jag skriver utan fantiserar ihop svar på fantasiinlägg. Att du talar om, för majoriteten av alla människor helt orealistiska alternativ, (skidor(!), gå, vinterbil, etc) i kontexten "bara lite snö" visar att du inte har någon som helst rationell grund. Om det bara är "lite snö", ja då är det väl än mer förståeligt att folk vill ha valuta för de pengar de spenderat på trafik? Och är det som sagt extremt väder, ja då blir i stället alternativen än mer orealistiska i sig.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det skulle man ju kunna tro, men alla över tre års ålder fattar garanterat vad som gäller, utan att självaste statsministern ska behöva förklara det för dem. Det riktiga problemet är att de ansvariga skiter i vilket. Eller, rättare sagt, det finns inga ansvariga. Konsekvenserna för dem som bara rullar sina tummar åt eländet är minimala. Besparingarna är desto större och dem är det ju trevligt att ta del av.

Ett gammalt Sovjet-skämt, anpassat till Sverige:
- Hur många jobbar på SJ?
- Knappt hälften.

Om du lyssnade på inslaget så såg du väl den uppenbara kritiska ironin i vad han sa? Ingenting i vad han sade kan omvandlas till något skämt, annat än på internet, i text. Vi påpekar alla det komplett uppenbara ibland för att ironisera över hur dumsnåla eller på annat sätt dråpliga vissa beslut eller händelser förlöper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då kan väl arbetsgivaren lika gärna kräva att du måste ha tillgång till egen bil för att ta dig till jobbet. Det är och kommer aldrig bli arbetsgivarens ansvar hur du tar dig till jobbet. Ska arbetsgivaren behöva processera för att få pengar av en annan part som DU valt som ditt transportmedel?

Givetvis inte. Givetvis kan man ta sig till jobbet även om det är lite snöfall. Man får planera sin tid helt enkelt. Det är din uppgift att välja korrekt färdmedel för att ta dig till arbetsplatsen. SJ/SL tillhandahåller en tjänst, är man inte nöjd med tjänsten pga förseningar så använder man sig inte av tjänsten utan väljer andra färdmedel. På det sättet påverkar man marknaden att lösa problemen.

Det finns överhuvudtaget ingen logisk möjlighet att få till ett fungerande system där ett företag kan kräva ett annat företag för inkomstbortfall för att det företaget inte kan tillhandahålla en tjänst till deras arbetare.

*** EDIT ***

Liten sidnotis:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3532513.ece

samt:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1980...

http://avisen.dk/nu-lammer-sneen-danmark_121988.aspx

Kan det finnas andra anledningar än att SJ och SL är ondskan personifierad och inte kan sköta sitt arbete när man kan notera samma sak i våra grannländer?

*** EDIT 2 ***

Ska de personer som förlitar sig på t.ex. bilen som färdmedel kanske kunna kräva ersättning för att bilen inte startar pga kylan också?

Så din poäng är att man som privatperson ska ha 100% ansvar för att leverera den tjänst som arbetsgivaren betalar för (arbetskraft) men att ett företag inte ska ha 100% ansvar att leverera den tjänst man betalar dem för? Snacka om kapitalistiskt hyckleri på högsta nivå. Om du över huvud taget brytt dig om att ens försöka förstå dig på vad min poäng var så hade du nog insett att jag håller med dig. Man ska självklart kunna ta sig till jobbet även om det snöat lite. Dock menar jag att lite snö borde inte stoppa pendeltrafiken.

Problemet är ju att SJ och länstrafiken inte verkar hålla med och att den tjänst de tillhandahåller idag är så pass viktig att de borde ha fullständigt ansvar för att den fungerar. Annars kan man ju lika gärna lägga ner länstrafiken och SJ, eftersom det ändå inte går att lita på dem och alla måste ha eget färdmedel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så din poäng är att man som privatperson ska ha 100% ansvar för att leverera den tjänst som arbetsgivaren betalar för (arbetskraft) men att ett företag inte ska ha 100% ansvar att leverera den tjänst man betalar dem för? Snacka om kapitalistiskt hyckleri på högsta nivå. Om du över huvud taget brytt dig om att ens försöka förstå dig på vad min poäng var så hade du nog insett att jag håller med dig. Man ska självklart kunna ta sig till jobbet även om det snöat lite. Dock menar jag att lite snö borde inte stoppa pendeltrafiken.

Problemet är ju att SJ och länstrafiken inte verkar hålla med och att den tjänst de tillhandahåller idag är så pass viktig att de borde ha fullständigt ansvar för att den fungerar. Annars kan man ju lika gärna lägga ner länstrafiken och SJ, eftersom det ändå inte går att lita på dem och alla måste ha eget färdmedel.

Men håller du inte med om att arbetsgivaren inte har någon som helst skuld i att du kommer för sent (eller inte alls)? Det är inget antingen-eller; det går utmärkt att det varken är arbetsgivarens eller arbetstagarens fel, utan exempelvis SLs. Arbetsgivaren är ju vidare en lika stor förlorare som arbetstagaren. Rent praktiskt kan förstås vissa arbetsgivare ställa upp med t.ex. sängplats, men inte tusan kan man bli förbannad på arbetsgivaren för att SL inte sköter sin funktion (som är/kan vara helt nödvändig).

Edit: Inför din arbetsgivare är du förstås 100% ansvarig för att du levererar tjänsten. Problemet blir när du säger "100%" eftersom siffror är fel sak. Att du är "100%" ansvar inför din arbetsgivare betyder ju inte att du är "100%" ansvarig inför andra eller i en annan synvinkel. Detta verkar såväl du och Sentenced ha missat.

*Givetvis* kan du i din tur lägga hela skulden på SL om du faktiskt gjort allt som står i din makt (vilket inkluderar att du köpt biljett) för att ta dig till jobbet. SL har hela skulden i ett metaperspektiv, men du kan få ta skit från din chef. Det är inte konstigare än att man måste få skälla på en tjänsteman som i sin tur får skälla uppåt.

Edit: Ännu en gång vill jag säga att det knappast är meningsfullt att bli förbannad på SL nu. Den smygande misskötseln kostar samhället bra mycket mer, för att inte tala om feltänken och att vi resenärer ibland är idioter som borde skjutas. Jag funderar allvarligt på att skriva en pamflett "Så här åker du tunnelbana, idiot" eller "Kollektivtrafik för dummies" eller varför inte "Gå längst bak i bussen innan jag sliter huvudet av dig, pucko".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du lyssnade på inslaget så såg du väl den uppenbara kritiska ironin i vad han sa? Ingenting i vad han sade kan omvandlas till något skämt, annat än på internet, i text. Vi påpekar alla det komplett uppenbara ibland för att ironisera över hur dumsnåla eller på annat sätt dråpliga vissa beslut eller händelser förlöper.

Givetvis är det ju ironi. Det förstår jag väl. Poängen är att statsministern ska inte behöva yttra sig för att påpeka det uppenbara för vuxna, välbetalda människor. Nu vill SJ åberopa force majeure för att slippa ersätta resenärer. Som om vinter skulle vara force majeure! Undrar om inkompetens också kan räknas som force majeure.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis är det ju ironi. Det förstår jag väl. Poängen är att statsministern ska inte behöva yttra sig för att påpeka det uppenbara för vuxna, välbetalda människor. Nu vill SJ åberopa force majeure för att slippa ersätta resenärer. Som om vinter skulle vara force majeure! Undrar om inkompetens också kan räknas som force majeure.

Är inte det gamla nyheter, det var väl under det värsta kaoset som de inte betalade ut enligt FM, och då är det ändå en juridisk fråga som man kan processera mot. Nu har de väl återaktiverat resegarantin?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Undrar om inkompetens också kan räknas som force majeure.

Det verkar rentav vara konsensusuppfattning inom det offentliga!

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Denna tråden var lite som att läsa en spännande bok, eller titta på ett intressant program faktiskt.

Tackar MBY och sentenced

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Denna tråden var lite som att läsa en spännande bok, eller titta på ett intressant program faktiskt.

Tackar MBY och sentenced

Mycket bättre faktiskt Bevis på att urspårning av en tråd inte alltid är av ondo

Permalänk
Medlem

De snöoväder vi har haft här i norden denna vinter är inte så extrema att force majoure kan åberopas. Lördagens väder på Madeira är ett exempel på där force majoure gäller.
http://www.destak.pt/galleria/54418/8
http://www.canariospt.com/Thread-Videos-mau-tempo-na-Madeira?...

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
De snöoväder vi har haft här i norden denna vinter är inte så extrema att force majoure kan åberopas. Lördagens väder på Madeira är ett exempel på där force majoure gäller.
http://www.destak.pt/galleria/54418/8
http://www.canariospt.com/Thread-Videos-mau-tempo-na-Madeira?...

Ja, precis. Alltså har SL, SJ, banverket, kommunen, etc, speciellt mycket att skylla i från sig på. Att man kan ha förståelse och acceptans är en annan sak, det bör man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara förseningarna som är dryga. Det är ju hur dom går till som gör dom riktigt dryga, man står där på perrongen och väntar på ett tåg som skall komma om 5min, efter några min står det fortfarande 5min. Så håller det på och man kan få vänta bra länge på ett tåg som skall komma om några minuter. Kunde dom då inte från början sagt att tåget kommer om 45min eller liknande så man kunde nyttjat tiden till något annat alt skita i resan helt. Att stå i kylan och vänta är väl inte så många som gillar, speciellt inte när man inte vet vad som händer.

SL, SJ, UL mm är helt värdelösa gällande information, hur svårt kan det vara. Inför bättre information där det sker automatiskt med lite smart logik inlagt så skulle många problem minska.
En sån sak som att man i realtid skulle kunna se var alla tåg befinner sig vore inte fel, det skulle göra det lättare att planera sin resa. Detta skulle även inkludera att man ser exakt var alla signalfel mm är. Ju mer info desto bättre.

Det är också en ganska billig investering jämfört med vad förseningarna kostar samhället i förlorat arbetstid.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Blir förbannad när det ändå propageras för att kollektivtrafiken är något som alla borde använda. Ett krav för det är ju ändå att den fungerar.
Vi bor i norra Europa och där snöar det på vintern.
Prio till nästa vinter är iaf att ta ett körkort, inte för att jag är så sugen utan för att kollektivtrafik inte går att lita på. Ska genast gå till banken och fråga om dom godkänner lån till en bil.

Den borde duga, stor och med en bensinslukande motor. Ingen jävla Prius, bara för att markera.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men håller du inte med om att arbetsgivaren inte har någon som helst skuld i att du kommer för sent (eller inte alls)? Det är inget antingen-eller; det går utmärkt att det varken är arbetsgivarens eller arbetstagarens fel, utan exempelvis SLs. Arbetsgivaren är ju vidare en lika stor förlorare som arbetstagaren. Rent praktiskt kan förstås vissa arbetsgivare ställa upp med t.ex. sängplats, men inte tusan kan man bli förbannad på arbetsgivaren för att SL inte sköter sin funktion (som är/kan vara helt nödvändig).

Edit: Inför din arbetsgivare är du förstås 100% ansvarig för att du levererar tjänsten. Problemet blir när du säger "100%" eftersom siffror är fel sak. Att du är "100%" ansvar inför din arbetsgivare betyder ju inte att du är "100%" ansvarig inför andra eller i en annan synvinkel. Detta verkar såväl du och Sentenced ha missat.

*Givetvis* kan du i din tur lägga hela skulden på SL om du faktiskt gjort allt som står i din makt (vilket inkluderar att du köpt biljett) för att ta dig till jobbet. SL har hela skulden i ett metaperspektiv, men du kan få ta skit från din chef. Det är inte konstigare än att man måste få skälla på en tjänsteman som i sin tur får skälla uppåt.

Edit: Ännu en gång vill jag säga att det knappast är meningsfullt att bli förbannad på SL nu. Den smygande misskötseln kostar samhället bra mycket mer, för att inte tala om feltänken och att vi resenärer ibland är idioter som borde skjutas. Jag funderar allvarligt på att skriva en pamflett "Så här åker du tunnelbana, idiot" eller "Kollektivtrafik för dummies" eller varför inte "Gå längst bak i bussen innan jag sliter huvudet av dig, pucko".

Självklart har inte arbetsgivaren någon skuld i det hela, men det är ju arbetsgivaren som får ta smällen när inte anställda kan ta sig till jobbet. Att de då har ett sätt att ta igen detta känns som ett steg i rätt riktning. Som det är idag så kan de ju inte få igen det alls.

Så som jag ser det är det både arbetstagare och arbetsgivare som är förlorarna. Arbetstagaren får ingen lön och arbetsgivaren tappar arbetskraft vilket troligen leder till merkostnader eller produktionsbortfall. Kvar står trafikbolagen och rycker på axlarna. Och inte heller ska man ju bli förbannad på arbetsgivaren. Det är ju helt klart inte deras fel.

Det jag menade var att om man som anställd ska ta smällen (ekonomiskt + att man ju faktiskt kan få sparken) för att man inte kan leverera gentemot sin arbetsgivare oavsett anledningen till detta så är det skevt att företag inte skulle hållas till samma standard. Finns det tillfällen (oavsett hur extrema) som gör att ett företag kan frånsäga sig ansvaret så borde samma sak finnas för arbetstagare när motsvarande och/eller samma omständigheter gör det omöjligt för dem att leverera. Om detta sen innebär att arbetstagare och arbetsgivare var för sig skickar en räkning på sitt bortfall till ansvarigt trafikbolag eller hur man nu ska lösa det är sekundärt så länge som det inte är möjligt att hitta någon variant alls på det.

Och inte heller är det meningsfullt att bli förbannad. Den biten håller jag fullständigt med om. Ilska är sällan produktivt och resenärer som behöver en kopia eller tolv av någon av dessa tilltänkta pamfletter finns det ju gott om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vad gör kollektivbolagen med de anställda som inte får köra sina inplanerade rutter? Blir de friställda utan lön eller sitter de och dricker kaffe på kontoret?

Man skulle ju kunna tänka sig en variant där kollektivbolagen utbildar sin personal till att utföra snöröjningsuppgifter eller liknande. Helt plötsligt skulle vi få en smärre armé av små snöskottare.

Det skulle ju åtminstone visa bolagens vilja att göra nånting åt situationen istället för att bara sitta där och gapa som fån över hur vädret kan ha MAGE att vara så elakt mot deras pengahögar!

Fast nu önskar jag mig väl bara en bättre värld?

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att pendla mellan Västerås och Stockholm, drygt 100 km. En f.d. kollega bor i Luleå. Det är nästan 1000 km till Stockholm. Hur fan ska han ta sig till jobbet om infrastrukturen havererar? Hundspann?

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte ovanligt att pendla mellan Västerås och Stockholm, drygt 100 km. En f.d. kollega bor i Luleå. Det är nästan 1000 km till Stockholm. Hur fan ska han ta sig till jobbet om infrastrukturen havererar? Hundspann?

Har dagligen pendlat 12-14 mil de senaste 5 åren, EN gång har bussarna varit inställda fram till lunch. I övrigt så har det handlat om smärre förseningar som mest. Konstigt nog verkar all infrastruktur längre söderut haverera när det handlar om snöfall och en temperatur under noll.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

När dumheten råder finns inga begränsningar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Har dagligen pendlat 12-14 mil de senaste 5 åren, EN gång har bussarna varit inställda fram till lunch. I övrigt så har det handlat om smärre förseningar som mest. Konstigt nog verkar all infrastruktur längre söderut haverera när det handlar om snöfall och en temperatur under noll.

Det märkliga är inte att häftigt snöfall och temperaturer under -20 kan orsaka problem. Nej, det märkliga är att dylika problem inte alltid korrelerar med väder över huvud taget, det kan vara en alldeles vanlig normalvädersdag vilken årstid som helst. Fast värst är ändå smygförseningarna.

Visa signatur

Permalänk

När man pratar pendla så tycker jag sträcka är ett dåligt mått på hur jobbigt det är, snarare skulle jag framföra restid och kritiska byten.
När jag gick i gymnasiet så pendlade alla mina f.d. reskamrater ca 15mil om dagen med buss. Det tog en j-dra tid, men det gick utan något större problem, eftersom de ej behövde byta o.s.v. Alltså "varenda" 16-19 åringen fick dagligen göra detta. (jag själv var fick flytta, ty 4 mil gångväg (per dag) plus detta hade blivit för mycket)

Men tar vi arbete så har många en massa byten och problem med att det inte går någon tidigare. Just detta med att hinna dit i tid är ett stort problem, många skiftanställda börjar kl 6 på förmiddagsskiftet. Och ta sig med kollektivtrafik till en byhåla vid denna tid är inte alltid det lättaste.
Visst det kanske går en buss vid 8tiden på kvällen före, och man kan stå och vänta utanför porten i god tid... (10h innan)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Ja, du har rätt. Framförallt är det byten som gör smygförseningar så allvarliga. Små förseningar i början skapar stora i slutet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
När man pratar pendla så tycker jag sträcka är ett dåligt mått på hur jobbigt det är, snarare skulle jag framföra restid och kritiska byten.
När jag gick i gymnasiet så pendlade alla mina f.d. reskamrater ca 15mil om dagen med buss. Det tog en j-dra tid, men det gick utan något större problem, eftersom de ej behövde byta o.s.v. Alltså "varenda" 16-19 åringen fick dagligen göra detta. (jag själv var fick flytta, ty 4 mil gångväg (per dag) plus detta hade blivit för mycket)

Men tar vi arbete så har många en massa byten och problem med att det inte går någon tidigare. Just detta med att hinna dit i tid är ett stort problem, många skiftanställda börjar kl 6 på förmiddagsskiftet. Och ta sig med kollektivtrafik till en byhåla vid denna tid är inte alltid det lättaste.
Visst det kanske går en buss vid 8tiden på kvällen före, och man kan stå och vänta utanför porten i god tid... (10h innan)

Visst är det så. Total restid varierar beroende på vilken buss som valts, men normalfallet är 40-50 minuter.

Det är därför man brukar räkna med ev. bytestider vid infrastrukturinvesteringar osv.

MBY, som sagt så verkar följderna av väder bli betydligt värre ju längre söderut man kommer. Ska inte ge mig in i att diskutera varför. Om det handlar om beredskap/budget eller helt enkelt att folk skiter i det?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
MBY, som sagt så verkar följderna av väder bli betydligt värre ju längre söderut man kommer. Ska inte ge mig in i att diskutera varför. Om det handlar om beredskap/budget eller helt enkelt att folk skiter i det?

Tja, rent statistiskt är vädret stabilast kring polerna och ekvatorn. De områden på jorden som har mest extremväder torde finnas kring eller strax norr om kräftans vändkrets och kring respektive söder om stenbokens. Detta är förstås en starkt förenklad modell som inte tar hänsyn till lokal geografi, men i princip gäller det även Sverige. Med detta inte sagt att extremt väder inte kan drabba de norra regionerna, men det är mer förutsägbart när och av vilken typ. Norröver har man snö, massor av snö och ibland massor med vatten (och kan ha massor med mygg! ). Söderöver kan man ha precis lika mycket massor av snö, men det är betydligt mer sällsynt och förhandsvarningarna är senare, men söderöver förekommer även andra extremer, speciellt på t.ex. västgötaslätten eller ännu längre söderut som t.ex. orkanen Gudrun 2005 som drabbade Götaland.

Förberedelser är givetvis svaret, men det kompliceras väldigt mycket av att det bor mycket mer människor i söder. Så även om "impact/kvadratkilometer" är lika stor, drabbar det en större stad sker sekundära och tertiära verkningar, oavsett var den ligger. Större städer har själv en direkt påverkan på väder och kan ibland "suga" åt sig exempelvis stormar.

Till syvende och sist är det en fråga om beredskap och budget. Att SJ och lokaltrafiken fått problem förvånar egentligen inte alls; man köper in smäck, underhåller inte och sysslar med en massa annat strunt (SL här i Stockholm fjantar sig med konstutställningar, experimentellt miljöarbete som givetvis drabbar trafiken, bygger idiotiska spärrar som kostar men inte smakar, för politik och gör en massa hyss i stället för att göra det SL är till för och verkar inte applicera vetskap om flockpsykologi).

Sedan finns det väl folk som skiter i det rent elementära. Frågor: Hur många har minst en ficklampa hemma? Vet ni var den är? Brandsläckare? Brandfilt? Vet ni vad ni gör om vattnet försvinner eller om ett längre strömavbrott sker? Har ni konserver? Första hjälpen-kit? Dylika saker och förberedelser borde alla ha, helt oavsett om man bor i en hydda eller skyskrapa, i gles- eller tätort. Man räknar iskallt med att "någon annan" ska lösa problemen, vilket inte alls är självklart. Ett annat problem är att folk knyter näven i byxan i stället för att faktiskt ställa verkliga krav på SL, SJ, politiker, m.fl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns fler linjer, spårvagnar och tåg här i söder än vad det är i norr. Så det kan kanske vara därför det blir sån kaos här nere.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Han tar bilen så klart.
Jag tycker helt klart synd om folk som behöver förlita sig på kommunaltrafik.

Visa signatur

REFUSED