Permalänk
Medlem

Tystast möjliga för 25-35000skr

Ska bygga en ny maskin och har 25-35000skr att röra mig med, målet är att få den "helt" tyst, så den kan stå på dygnet runt utan att frugan eller barnen får spader, kommer att ha maskinen i vardagsrummet och göra allt från den, jobba, spela, surfa, kolla filmer mm, ska kopplas till platt tv och helst 2 skärmar, en i vardagsrummet och en på kontoret (bara en vägg mellan så det funkar med trådlöst tang bord o mus).
Budgeten ovan är bara för datorn, skärmar, tangentbord och allt annat runtomkring har en egen budget.
Tacksam för förslag snarast, kliar i fingrarna nu.....:D

Permalänk
Medlem

varför så dyr ?

Permalänk
Medlem

Du vill alltså att vi ska bygga ihopa en dator till dig? (...)

Permalänk
Medlem

Vill man ha bra grejer, så kostar det en del, men den måste ju inte kosta upp i topp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hansa40
Vill man ha bra grejer, så kostar det en del, men den måste ju inte kosta upp i topp!

Ja, det är lätt att säga men verkligheten är lite annorlunda. Du kan få en fet dator för 15k, 20k om du ska ha en riktigt tyst också.

[EDIT] Finns det några storlekskrav? Var ska den stå: Under soffan, bakom/i TV-bänken, garderoben, skrivbord?

Permalänk
Medlem

Ljudnivån beror främst på kylningen. Denna beror i sin tur på hårdvaran. Och den styrs av dina behov. Så vad ska du göra med burken?

"Helt tyst" är ungefär så subjektivt som det kan bli. Redan där kan man förutse ett litet problem, vi vet inte vad som är "helt tyst" för dig. Ska du köra helt tyst så ska du köra på passiv vattenkylning, vilket är ganska dyrt och begränsar dina möjligheter att välja kraftfull hårdvara.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
http://www.datorbutiken.com/?Cart=759-17637

Så...

Och du failar redan när det kommer till "tystat möjliga" för 25-35k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
http://www.datorbutiken.com/?Cart=759-17637

Så...

Han ville ha en tyst dator, inte ett nytt värmesystem till huset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Ja, det är lätt att säga men verkligheten är lite annorlunda. Du kan få en fet dator för 15k, 20k om du ska ha en riktigt tyst också.

[EDIT] Finns det några storlekskrav? Var ska den stå: Under soffan, bakom/i TV-bänken, garderoben, skrivbord?

Yes, vill gärna att "ni" bygger åt mig, den ska stå på golvet vid sidan av tv bänken så den kan vara hyfsat stor.

Permalänk

Handla på inet ffs. Sen Kylig är ju en 965 rätt idiotiskt ta välja om man har budget på 25-30k.
Men om jag var du skulle jag göra så att jag köper en dator för 20k sen fixar riktig vattenkylning till allt, tyst dator går inte ihop med värsting dator liksom. Sen finns det väl inga bra luftkylare till 5970?

Permalänk
Medlem

Zalman TNN-500A Fanless är ju något att satsa på med den budgeten tycker jag.
Maila inet t.ex. och fråga om dom kan göra en specialbeställning på det och bygga ihop datorn åt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
http://i48.tinypic.com/e8ljlu.png
Handla på inet ffs. Sen Kylig är ju en 965 rätt idiotiskt ta välja om man har budget på 25-30k.
Men om jag var du skulle jag göra så att jag köper en dator för 20k sen fixar riktig vattenkylning till allt, tyst dator går inte ihop med värsting dator liksom. Sen finns det väl inga bra luftkylare till 5970?

Om den framförallt ska vara tyst, varför 920 med 130watt tdp istället för 860 med 95watt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Zalman TNN-500A Fanless är ju något att satsa på med den budgeten tycker jag.
Maila inet t.ex. och fråga om dom kan göra en specialbeställning på det och bygga ihop datorn åt dig.

Grymt onödiga pengar. För ett "tyst" chassie.

Permalänk
Medlem

860, accelero rev 2 kylare till grafiken, H50 eller TRUE + Gentle typhoon fläktar till processorn.

Permalänk
Citat:

Om den framförallt ska vara tyst, varför 920 med 130watt tdp istället för 860 med 95watt?

Tri channel? PCIe x16? QPI?
Och gå efter TDP är ju värdelöst...Men visst drar den mer ström.

Permalänk

3 TB HDD är onödigt och det väsnas åxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Tri channel? PCIe x16? QPI?
Och gå efter TDP är ju värdelöst...Men visst drar den mer ström.

...
Om det viktigaste med en dator är att den ska vara tyst så är det ju värdelöst att gå efter saker som i praktiken ger en ytterst marginell prestandavinst på bekostnad av just temperatur och ljudnivå.

Citat:

Grymt onödiga pengar. För ett "tyst" chassie.

Om man ska lägga uppemot 35.000 kronor på en tyst dator så tycker jag inte det är onödigt.
Sen kan det kanske vara onödigt att lägga 35.000 kronor på det, men om man nu ska göra det hade jag nog köpt det chassit och endast SSD disk.
Då blir det tyst.

Permalänk
Medlem

Två 160gb X-25or i raid 0
två 5870 CF (Sparar lite värmeutveckling här?)
Välvalt chassi
Noctua fläktar allaround

Mekaniska diskar är väl ändå ganska högljudda och onödiga? Om det inte finns krav på extrema mängder utrymme så borde två X25or duga, vid raid får man sjuk hastighet dessutom..

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

Plockade ihopa en burk till dig. Sitter tyvärr på jobb så har inte möjlighet att lägga upp PDFen på något bättre ställe än speedyshare, så det får helt enkelt bli den.

http://www.speedyshare.com/files/21112770/php7McUAm

Tanken med setupen var att du kör alla delarna i ett ljuddämpat chassi för att sedan välja att montera radiatorn på taket, eller liknande. Inkluderade 4st väldigt tysta fläktar också så tror att du borde få ner ljudnivån väldigt mycket.

Ett alternativ är ju att köpa en svalare processor och ett sämre grafikkort sen köra med passiv radiator, men som nämnts tidigare i tråden kan det bli att problem att kyla datorn helt passivt.

[EDIT] Oj, märkte att jag råkade plocka 8 fläktar istället för 4a :P. Kan ju vara en idé att kanske montera radiatorn på något ställe där du inte alls hör fläktarna - närliggande garderob eller andra sidan väggen? In med en eller två fläktar i burken också bara så att du får cirkulation.

Permalänk
Citat:

...
Om det viktigaste med en dator är att den ska vara tyst så är det ju värdelöst att gå efter saker som i praktiken ger en ytterst marginell prestandavinst på bekostnad av just temperatur och ljudnivå.

Om man ska lägga uppemot 35.000 kronor på en tyst dator så tycker jag inte det är onödigt.
Sen kan det kanske vara onödigt att lägga 35.000 kronor på det, men om man nu ska göra det hade jag nog köpt det chassit och endast SSD disk.
Då blir det tyst.

Okej då ger mig ang processor valet. Efter lite undersökningar så presterar 870 och 920 princip lika. Kanske onödigt och köra i7.
Men Förstår fortfarande inte varför han ska köpa Zalman chassiet.

Permalänk
Medlem

^ Det är ingen ide att köpa Zalman Chassiet, eftersom det klarar inte av effekten, samt att det är nära omöjligt att få tag på...

Permalänk

Jag förstår inte. Flera stycken har lagt in 5970 i paketen? Han ville ju ha en TYST dator.

Kilroys förslag med Zalman TNN-500A Fanless tycker jag låter rimligt. Där fungerar hela chassit som en kylfläns och det följer med kylare till både processor och grafikkort. Även ett fläktlöst nätagg ingår. Tänk dock på att kylflänsen till grafikkortet klarar ungefär 75W, vilket inte räcker till ett 5970...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
accelero rev 2 kylare till grafiken.

Räcker inte till för fem öre när det gäller nya ATI korten. Möjligvis upp till 5770 men inte 5870/5970 som det handlar om nu.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej då ger mig ang processor valet. Efter lite undersökningar så presterar 870 och 920 princip lika. Kanske onödigt och köra i7.
Men Förstår fortfarande inte varför han ska köpa Zalman chassiet.

Han efterfrågar tystast möjliga, kan du hitta tystare än helt passivt?

Jag säger inte att han ska köpa det, men det är ett alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
^ Det är ingen ide att köpa Zalman Chassiet, eftersom det klarar inte av effekten, samt att det är nära omöjligt att få tag på...

Jag sade ingenting om vilka delar han ska ha i det, man får ju anpassa sig om det är tystast möjliga man vill ha.

Att det är omöjligt att få tag på är däremot ett större problem.

Inga andra förslag på passiva kylningslösningar?

Permalänk
Medlem

För råd om tysta datorsystem borde http://www.silentpcreview.com/ vara givna sidan att läsa runt på. Återigen är det intressant vad du skall ha datorn till och vart du kan ha den. Kan vara värt att bygga ihop en shyst dator för 15-20 k och sedan bara köpa en kvm externder. Då kan du ha datorn upp till 150 meter från skärm och tangentbord med mera.

Själv byggde jag ihop en hyfsat tyst dator med Zalman reserator 1 för 6 år sedan. Tycker Zalmanen var helt tyst om man inte la örat mot den, men vet inte hur den skulle klara nya prylar, speciellt grafikkort då. Se sign. Kör både cpu och grafikkort på Zalman reserator utan problem. Ett tyst nätagg och en ssd borde göra det hela så gått som knäpptyst. En lågvarvig fläkt och pumpen i Reseratorn skulle var de ända rörliga delarna. Återigen, vad ska du använda datorn till?

Men framför allt kolla in http://www.silentpcreview.com/

Mvh/ Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
För råd om tysta datorsystem borde http://www.silentpcreview.com/ vara givna sidan att läsa runt på. Återigen är det intressant vad du skall ha datorn till och vart du kan ha den. Kan vara värt att bygga ihop en shyst dator för 15-20 k och sedan bara köpa en kvm externder. Då kan du ha datorn upp till 150 meter från skärm och tangentbord med mera.

Själv byggde jag ihop en hyfsat tyst dator med Zalman reserator 1 för 6 år sedan. Tycker Zalmanen var helt tyst om man inte la örat mot den, men vet inte hur den skulle klara nya prylar, speciellt grafikkort då. Se sign. Kör både cpu och grafikkort på Zalman reserator utan problem. Ett tyst nätagg och en ssd borde göra det hela så gått som knäpptyst. En lågvarvig fläkt och pumpen i Reseratorn skulle var de ända rörliga delarna. Återigen, vad ska du använda datorn till?

Men framför allt kolla in http://www.silentpcreview.com/

Mvh/ Tullen

"Urklippt längst upp i tråden"
kommer att ha maskinen i vardagsrummet och göra allt från den, jobba, spela, surfa, kolla filmer mm, ska kopplas till platt tv och helst 2 skärmar, en i vardagsrummet och en på kontoret (bara en vägg mellan så det funkar med trådlöst tang bord o mus).

Kollade Zalmans tysta chassie, groteskt stor o tung, säkert riktigt tyst men verkar inte finnas kvar i produktion.

Permalänk

Försökte slänga ihop en tyst dator har ingen som helst erfarenhet av några av dessa produkter då jag själv inte äger någon av dem men tror på att det ska vara relativt tyst !

Grafikkortskylaren vet ja inte riktigt om den funkar då grafikkortet var med i compability-listan men det stog Conditional (http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vga_p...)

3Tb lagringsutrymme med 5400rpm diskar som snurrar lite långsammare men fungerar utmärkt! och en ssd såklart på 160 gb som är snabb!

aja här är mitt förslag iafl:

Edit: Oj , glömde ta bort Corsair kylningen till CPU:n då det stod att den var lite högljud! så bort med den , Noctua NH-D14, 140mm fläkt ska det vara ^^

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, 920, 1000watts nätagg, 5870....

Ska man göra tyst dator tjänar man ju massor på att gå ner till 750, 650 watt och 5850...

Permalänk

Om du ska kunna använda datorn både i vardagsrummet på platt-TV:n och i ett annat rum, kontoret. Varför inte sätta datorn i kontoret där det inte är lika kritiskt att den måste vara "helt tyst", vilket är en definitionsfråga.

Bara en tanke, du lär ju komma undan bra mycket billigare iaf och kanske mindre krångel.