Permalänk
Medlem

Börjar kännas som att EU gör allt för att få ihop extra pengar.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4ts
EU är verkligen inte något som gör handel lättare och hjälper företag, utan istället ska dom med bestämma case-by-case basis vad som är ok för företag...

Det handlar troligtvis om att föra en talan för europeiska företag och hjälpa och förenkla för dessa att konkurrera. Orättvist? Jo, men det är å andra sidan en av de största anledningar till att EU finns. Gör jag en sökning så vill jag personligen att resultatet med flest klickningar bör komma först om det finns flera som matchar sökningen lika bra, då detta troligtvis är det mest intressanta.

För min del tar jag gärna bort de 3-4 första resultaten man får vid sökningar från företag som betalat sig till sin plats här.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Please Google, Don't be evil

Hoppas Google förblir goda.

...efter Google så ska väl EU kika in på Nvidias kontor och efter alla klagomål på produktnamnsbyten.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Börjar kännas som att EU gör allt för att få ihop extra pengar.

Men det är ju inte EU som får pengarna, eller i tidigare fall som t ex intel och amd så fick inte EU pengarna utan AMD

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv

På tiden. Bättre nu än långt efteråt som i MS fall.

Vad för sökmotor kan man använda istället för Google idag?
Jag kan ärligt säga att jag inte gett övriga någon större uppmärksamhet sedan Google krossade Altavista i det moderna internets begynnelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men det är ju inte EU som får pengarna, eller i tidigare fall som t ex intel och amd så fick inte EU pengarna utan AMD

Eftersom att det handlar om böter så är det EU som får pengarna. Intel fick betala både böter till EU och skadestånd till AMD men skadeståndet hade inget med EU att göra, om jag minns rätt.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Det är nog mest sunt att prövningar som dessa dyker upp då och då mot (framförallt större) företag. Dominans och maktmissbruk är tyvärr ofta, historiskt sett, sammankopplat i viss grad oavsett om det handlar om företag eller politiker. Ett företag som växer till att ta nästan en hel marknad måste trots allt fortsätta växa (marknaden kräver så, aktieägarna ropar). Ingen säger ju, nej nu är vi tillräckligt stora. MS har ju problemet att ta fler marknadsandelar och har "tvingats" ta till andra grepp än bara produktutveckling för att bättra på sina siffror. Google har, liksom i stort sett alla andra större företag, köpt upp små företag för att ha till och med ha lagt ned verksamheten efter ett tag (kan finnas olika skäl till det dock). Så inget företag av dignitet har helt vita lakan, om ni frågar mig.

Men, efter att ha följt (via media) företagets utveckling och agerande under ett decennium så har jag inget emot att Google växer. Mest för att det är ett företag som lagt sig i sina användares händer genom "Don't be evil" och kan enkelt falla på sitt eget grepp (till skillnad från tex MS). De ser gärna att människor utbildas, och med större kunskap är risken mindre att du kan bli lurad. Google ser inte jag som en potentiellt farlig "världsherre" som kan komma att minska vår frihet. Nej, de har redan gett folket makten att döma dem - hårt - om det skulle behövas. Den som lever får se.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Japp, håller med. Det vore kanske bättre med Google granskar EU.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Undersökningar välkomnas, hittills har jag aldrig hört något om vidriga affärsmetoder (likt de som finns hos både Int£l och framförallt M$) vad gäller Google.

Läste du nyheten ens?
"Två handlar om att Googles sökmotoralgoritm prioriterar ned vissa sidor vilket leder till ett minskat antal besök. Anmälningarna kommer från webbplatserna Foundem och Ejustice.fr som båda hävdar att den "defekta" algoritmen orsakar minskade reklamintäkter"

Prioriterar ned vissa sidor?
Det om något är väl riktigt fulspel ala ms och intel?
Du tror väl inte att google är gratis?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Prioriterar ned vissa sidor?
Det om något är väl riktigt fulspel ala ms och intel?
Du tror väl inte att google är gratis?

Hur vet man om ens sida blivit nedprioriterad istället för att andra sidor blivit mer populära?

Permalänk

Google skulle ju ha allt att förlora på att styra detta, så det skulle förvåna mig nåt enormt om det var ett aktivt val från Google att nedprioritera vissa sajter (på felaktiga grunder). Googles dagar skulle snabbt vara räknade. Inget är dock omöjligt, men jag tror det finns enklare förklaring till varför sökresultaten ser ut som de gör.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Inaktiv

Ska man driva en styrd marknadsekonomi ska man göra det ordentligt, därför är detta ett välkommet steg från EU för min del.

För er som tjatar om att google kommer ta över världen, ni borde ta en titt på de riktigt stora megaföretagen som finns. Google är en fis i jämförelse, google råkar bara expandera väldigt mycket på mjukvarumarknaden, vilket är en marknad ni håller under uppsikt. Inget sagt om att google kan komma att i framtiden bli ett av de extrema megaföretagen dock, men att börja hävda att de håller på att ta över världen redan nu känns lite väl... Långsökt.

Permalänk
Medlem

hatar EU de e dumma i huvet, vi borde gå ur på stört!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yroll
hatar EU de e dumma i huvet, vi borde gå ur på stört!

EU är värre än imperiet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Bara jag som tänker på Saurons torn med öga?

Ja, Rockstar är Saurons öga. http://www.rockstargames.com/newswire/2010/01/15/2761/rocksta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Jag förstår mig inte på er som tycker att det är "konstigt" att det inte är lika mycket hetsande i tråden som om det hade handlat om exvis Microsoft.

Hur stor del av Googles inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Hur stor del av Microsofts inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Google har en väldigt annorlunda modell jämfört med de flesta företag och det är till stor del pga det som de lyckats bli så stora. Jag välkomnar att de tar livet av Microsoft med öppna armar.

Måhända att det inte är bra att en enstaka spelare blir så stor, men Google är definitivt det företag som jag helst ser i den ställningen.
Att de får möjlighet att bete sig illa betyder inte att de kommer göra det.

Att det skiljer mycket i hur Microsoft och Google beter sig mot användare säger jag inget om, där har du rätt.
Google är dock precis som alla andra en vinstdrivande koncern vars ENDA syfte mot ledning, styrelse och aktieägare är att tjäna så mycket pengar det bara går.
Att dom kör på sin goodguy linje tror jag inte handlar om att Googles styrelse skulle vara ett gäng godhjärtade farbröder utan snarare om en genomtänkt och strukturerad linje för att just tjäna pengar.
Och jag kan sätta mitt huvud på att den dagen man ser att man kan öka sina intäkter på att revidera den linjen så kommer man göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN Börjar kännas som att EU gör allt för att få ihop extra pengar.

Börjar kännas som om du inte har en susning om hur i vilken storleksordning EU:s finanser rör sig - Böter i den här klassen är peanuts i sammanhanget - inte nåt EU ens märker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om Google skulle ta över världen så behöver det inte nödvändigtvis vara negativt. Kan de bara övertyga oss att det är ett företag som bara vill förbättra för oss användare och inte skada. Men det som gör mig lite tveksam är deras tidigare metoder att samla in och kontrollera sina användare, vilket fortfarande är lite osäkert om de sysslar med.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Om Google skulle ta över världen så behöver det inte nödvändigtvis vara negativt. Kan de bara övertyga oss att det är ett företag som bara vill förbättra för oss användare och inte skada.

Det skulle man kunna säja om Microsoft också

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yroll
hatar EU de e dumma i huvet, vi borde gå ur på stört!

Dagens skratt för min del. Dels har du inte alls förstått vad det här handlar om, dels stärker det min övertygelse att alla idioter vill ut ur EU (även om alla som vill ut ur EU självklart inte är idioter). Missförstå mig rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Att det skiljer mycket i hur Microsoft och Google beter sig mot användare säger jag inget om, där har du rätt.
Google är dock precis som alla andra en vinstdrivande koncern vars ENDA syfte mot ledning, styrelse och aktieägare är att tjäna så mycket pengar det bara går.
Att dom kör på sin goodguy linje tror jag inte handlar om att Googles styrelse skulle vara ett gäng godhjärtade farbröder utan snarare om en genomtänkt och strukturerad linje för att just tjäna pengar.
Och jag kan sätta mitt huvud på att den dagen man ser att man kan öka sina intäkter på att revidera den linjen så kommer man göra det.

Alla* företag tjängar pengar, det ligger i företagens natur (lagar finns). Google är förstås inget undantag, och det borde vara underförstått för en normalt upplyst människa. Men vad man också borde förstå är att Google har samtidigt otroligt mycket att förlora om de sviker sin goodguy-attityd. Människor har idag betydligt fler valmöjligheter än tidigare (jämfört Windows begynnelse) med många konkurrenter inom alla Googles områden. De har allt att förlora på att börja köra över folk och fä. Man måste nog också inse att är Google idag inte helt "vita" på en gråskala 0-127 (liksom de allra flesta företag), men än sålänge ligger de bra mycket närmare benvit än slaskgrått (där kanske MS mer hör hemma). Jag diggar Google, iallafall sålänge de håller sig på den ljusare sidan om slaskgrått.

Helst hade jag sett öppen källkod till våra mest grundläggande programvaror, men öppen källkod kanske är för öppet för sitt eget bästa. =( (Och nej, det har inget med ekonomin att göra, jag betalar gärna för mina program, spel, Spotify, abonnemang och skit - ja även för operativsystem - om det främjade öppenhet.)

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Börjar kännas som om du inte har en susning om hur i vilken storleksordning EU:s finanser rör sig - Böter i den här klassen är peanuts i sammanhanget - inte nåt EU ens märker.

peanuts märks om du är på en diet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken