Grafikkortets VDDC flippar

Permalänk
Medlem

Grafikkortets VDDC flippar

Hej.

Har ett Asus 5850. Håller på och överklockar det och stresstestar det. Jag kör kortet i 795/1200 och efter ett tag när jag har kört furmark så flippar VDDC som står i GPU-Z från 1,03 till (!) 1,6 och temperaturen på VDDC tempen ligger på 120grader . Och klocken ändras ner.

Här har jag precis dragit på fläkten till 100% för att få ner tempen. Jag var nämligen på toa när detta inträffade. Ni ser hur allting har flippat.

Är detta pga att jag har överklockat mer än grafikkortet orkar på stockvolt? Jag får inge artefakter i furmark så jag vet inte.

Mvh Lordh

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis att detta enbart händer när jag kör "Extreme burning mode" på furmark. I vanliga spel funkar allting bra.

Någon som har en aning varför just "extreme burning mode" att det blir så?

Permalänk
Medlem

mer troligt ett sensor fel

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem

VRM är dimensionerad för att leverera tillräckligt med ström för max belastning i spel men under vissa extremfall (furmark) kan GPU dra mer ström än vad VRM klarar av att leverera och då blir det såhär. Så de har lagt in en funktion som klockar ner GPUn när VRM börjar flippa ur för att undvika skador. Lite som varvstopp på bilmotorer eller överströmskydd på förstärkare.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
VRM är dimensionerad för att leverera tillräckligt med ström för max belastning i spel men under vissa extremfall (furmark) kan GPU dra mer ström än vad VRM klarar av att leverera och då blir det såhär. Så de har lagt in en funktion som klockar ner GPUn när VRM börjar flippa ur för att undvika skador. Lite som varvstopp på bilmotorer eller överströmskydd på förstärkare.

Innebär det då att jag måste höjja vcoren för att VRM:en ska kunna leverera mer ström?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Innebär det då att jag måste höjja vcoren för att VRM:en ska kunna leverera mer ström?

Nej, det innebär att det är normalt och inget du kan göra åt, händer inte i vanliga spel eller ens benchmarks så det är inget att oroa sig för.
Bättre kylning kanske hjälper men är osäker. Högre vcore gör nog bara saken värre.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nej, det innebär att det är normalt och inget du kan göra åt, händer inte i vanliga spel eller ens benchmarks så det är inget att oroa sig för.
Bättre kylning kanske hjälper men är osäker. Högre vcore gör nog bara saken värre.

Hmm, detta har hänt 2ggr. Inte mer. Kan det vara sensorfel kanske.