1½ månad "gammal" dator crasha! Va hände?

Permalänk

1½ månad "gammal" dator crasha! Va hände?

Jag stängde nyss av datorn och allt gick som vanligt tills den sista sekunden, då började fläktarna sättas på högvarv och datorn svara inte(tror jag iaf, skärmen var svart eftersom allt egentligen hade stängts av) Så efter några minuter fick jag panik och stängde av datorn på knappen därfram. Jag va tvungen att kolla så att datorn funka igen å när jag satte på så va det massa färgade streck och skärmen blinka massa, detta höll i sig i 30 sekunder tills windows avslutas skärmen dök upp igen, där har den hängt sig...

Så nu sitter jag här med en frusen skärm och vågar inte stänga av datorn igen, va kan ha hänt/ va kan jag göra för att fixa det?

Speccs,
Intel core i5
Ati radeon 5770
Gigabyte udp3 (något liknande namn iaf, kommer inte ihåg exact)
4 gig ram, 1600 MHz
500 gig sata hårddisk

Permalänk
Medlem

Tycker att du kan börja med något så enkelt som att stänga av elen till datorn i 10 sekunder och sedan försöka starta igen.
Funkar det inte, öppna datorn (med elen av!) och ta ut sladdar och sätt in dom igen, se till så att allt sitter som det ska.

Om det inte fungerar, när kom dom färgade strecken upp? Direkt eller när Windows laddade?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX