Permalänk

Tror ni Inet går med på det här?

Jag känner att mitt val av moderkort till datorn som jag nu satt ihop kanske var fel val (vill ha x8 + x8 crossfire stöd) och undrar nu ifall ni tror att Inet skulle gå med på att jag skickar tillbaks det med bruten förpackning för just den anledningen att jag vill uppgradera till ett dyrare (borde ju locka dem =P) moderkort?

Nuvarande moderkort: https://www.inet.se/artikel/1901726/gigabyte-ga-p55m-ud2

Moderkortet jag vill uppgradera till: http://www.inet.se/artikel/1901744/asrock-p55-extreme-ddr3

Tycker ni att det är värt besväret för att jag inom säg 1-2 år kan uppgradera till att köra 2st HD5770 i crossfire?

Det "går" ju att köra crossfire i mitt nuvarande moderkort och då undrar jag hur mycket ni tror att jag förlorar i prestanda på att köra 2st HD5770 i crossfire i x8 + x8 respektive x16 + x4?

Permalänk

Du förlorar bara 1-5% i prestanda på att köra x8+x8 istället för x16+x16, så jag tycker det verkar dumt att krångla.

Exempel:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Inet är så snälla, så det är mkt möjligt att de godkänner uppgraderingen. Men om man ska se det ur deras synvinkel så är det ingen bra affär, de kan ju inte sälja moderkortet med bruten förpackning som nytt.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på det men kan vara värt att göra ett försök. Inet är verkligen inte omöjliga att ha att göra med.
Och med tanke på nuvarade så satsa.

Har trots allt ågerrätt. Annars kan du alltid köpa det andra och sen sakta men säkert sätt ihop en htpc av ditt nuvarande XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr blir det inte ens 16x4 utan 8x4 på detta mobo, så försök byta om du kan/får.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

om du kan utnyttja ångerrätten eller vill behålla det och bygga som ovanstående nämnde så är mitt starkaste tips Asus sabertooth 55i och isåfall köp det hos netonnet som är billigast och tar 1590:- medans övriga tar runt 2k vet vad vad inköpspriset ligger på för det kortet och kan säga att netonnets pris är billigare än inköpspris
kan nog garantera att man inte hittar bättre för 1590:-
och nej detta är ingen reklam el dylikt däremot har jag det själv efter lusläst alla butikers utbud och priser och hittade inget bättre för det priset och att ja sen även fick en core i7 860 för samma pris som i5 750 var inte fy skam heller
men som sagt rekomenderar det kortet starkt

http://www.trustedreviews.com/motherboards/review/2009/10/15/...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Du förlorar bara 1-5% i prestanda på att köra x8+x8 istället för x16+x16, så jag tycker det verkar dumt att krångla.

Exempel:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Inet är så snälla, så det är mkt möjligt att de godkänner uppgraderingen. Men om man ska se det ur deras synvinkel så är det ingen bra affär, de kan ju inte sälja moderkortet med bruten förpackning som nytt.

Nu var det ju visserligen x8 + x8 vs x16 + x4 som var aktuellt men har kollat på det där testet du länkar till och skillnaden mellan x8 och x4 är ju även den väldigt liten (åtminstone när man kör med ett grafikkort). Det vore intressant att se ett liknande test med två HD5870 där de testar skillnaderna mellan just x16 + x16, x8 + x8 och x16 + x4!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Jag tvivlar på det men kan vara värt att göra ett försök. Inet är verkligen inte omöjliga att ha att göra med.
Och med tanke på nuvarade så satsa.

Har trots allt ågerrätt. Annars kan du alltid köpa det andra och sen sakta men säkert sätt ihop en htpc av ditt nuvarande XD

HTPC är knappast något jag tänkt skaffa =P

Bah, nu är jag osäker på om jag ska vara jobbig kund eller inte!

Permalänk
Hedersmedlem

Läste du mitt inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skadar väl inte att fråga. Du är nog bara en jobbig kund om du (utifall att de nekar dig) börjar tjata, gnälla och tycka att de är idioter.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Tyvärr blir det inte ens 16x4 utan 8x4 på detta mobo, så försök byta om du kan/får.

Jaså? Hur kommer det sig?

Jag skickar ett mail till Inet och frågar! Återkommer med svaret jag får

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V8Dragster
om du kan utnyttja ångerrätten eller vill behålla det och bygga som ovanstående nämnde så är mitt starkaste tips Asus sabertooth 55i och isåfall köp det hos netonnet som är billigast och tar 1590:- medans övriga tar runt 2k vet vad vad inköpspriset ligger på för det kortet och kan säga att netonnets pris är billigare än inköpspris
och nej detta är ingen reklam el dylikt däremot har jag det själv efter lusläst alla butikers utbud och priser och hittade inget bättre för det priset och att ja sen även fick en core i7 860 för samma pris som i5 750 var inte fy skam heller

Tack för tipset!!!

ASUS SABERTOOTH 55I P55 S-1156 ATX beställt

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du i processorn bara har 16 PCI-E lanes/banor så kan du inte helt plötsligt få 20 eller hur. (16+4=20=omöjligt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom du i processorn bara har 16 PCI-E lanes/banor så kan du inte helt plötsligt få 20 eller hur. (16+4=20=omöjligt)

helt rätt

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V8Dragster

Det verkar som ett helt sjukt bra pris men om nu Inet är så snälla att de låter mig byta så är det minsta jag kan göra att köpa ett moderkort med x8 + x8 crossfire stöd hos dem!

Citat:

Tack för den informationen! Då är i alla fall crossfire i mitt nuvarande moderkort helt uteslutet.

Edit: Skickat iväg ett mail nu!

Permalänk

Jo ja vet är sanslöst bra pris på sabertooth kortet vilket ja inte kan förstå hur dom kan ha det så billigt när t.ex komplett och inet tar över 2k :S men jag hade iaf turen köpa det sista dom hade här nere men måste nämna en sak som andra kanske tolkar som negativit det är att du bör uppdatera biosen till senaste men å andra sidan gör man inte alltid det när det finns ngn uppdatering att tillgå?

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w