Hej!
Går i tankarna att skapa ett webbaserat spel (typ brädspel).
Tanken är att några spelare (ca 4-5 st) ska kunna gå in på en webbsida och spela detta spel mot varandra.
Det jag funderar på är vad jag ska använda för teknik, främst på serversidan, för att kunna åstadkomma detta och skicka nödvändig data mellan spelarna? Går det att utföra detta på en "vanlig" webbsida (med stöd för CGI/PHP/ASP/ASP.NET) ?
Har inte sysslat särskilt mycket med webbprogrammering förut, utan har mera sysslat med programmering av vanliga applikationer.
Har tidigare skapat ett nätverksbaserat spel i Java, bestående av en clientapplikation och en serverapplikation, men hur gör jag när jag vill ha spelet på en webbsida? Har funderat på att skapa clientdelen som en java-applet, men hur gör jag med serverdelen? Går det att skapa en serverdel i PHP eller ASP? Det bästa vore kanske att skapa serverdelen som en Java-applikation, men då måste man väl ha en dedikerad server (=dyrt) för att kunna köra den?
Går det att utföra ovanstående på en webbsida? Eller krävs det en dedikerad server där man har rätt att köra vilka applikationer man vill?
Tips och synpunkter mottages tacksamt för att peka mig i rätt riktning!