teknik för att skapa webbaserat brädspel?

Permalänk
Medlem

teknik för att skapa webbaserat brädspel?

Hej!

Går i tankarna att skapa ett webbaserat spel (typ brädspel).
Tanken är att några spelare (ca 4-5 st) ska kunna gå in på en webbsida och spela detta spel mot varandra.

Det jag funderar på är vad jag ska använda för teknik, främst på serversidan, för att kunna åstadkomma detta och skicka nödvändig data mellan spelarna? Går det att utföra detta på en "vanlig" webbsida (med stöd för CGI/PHP/ASP/ASP.NET) ?

Har inte sysslat särskilt mycket med webbprogrammering förut, utan har mera sysslat med programmering av vanliga applikationer.

Har tidigare skapat ett nätverksbaserat spel i Java, bestående av en clientapplikation och en serverapplikation, men hur gör jag när jag vill ha spelet på en webbsida? Har funderat på att skapa clientdelen som en java-applet, men hur gör jag med serverdelen? Går det att skapa en serverdel i PHP eller ASP? Det bästa vore kanske att skapa serverdelen som en Java-applikation, men då måste man väl ha en dedikerad server (=dyrt) för att kunna köra den?

Går det att utföra ovanstående på en webbsida? Eller krävs det en dedikerad server där man har rätt att köra vilka applikationer man vill?

Tips och synpunkter mottages tacksamt för att peka mig i rätt riktning!

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem

Det kan skötas av en vanlig server, det är ej nödvändigt med en dedikerad server.

Om jag fick välja så skulle klienten vara någonting byggt utav JavaScript och på servern så rullar en Comet lösning i valfritt språk. Så när en klient gör nånting så "publicerar" den det till servern (och antagligen ett eget "rum" på servern, som de övriga spelarna är anslutna till mha "long-polling"), servern "pushar" detta sedan till de andra spelarna. På detta kan man bygga lite säkerhet så att man inte kan skicka vilka meddelanden som helst.

En förklaring till hur Comet fungerar: http://blog.hunch.se/2009/10/comethttp-push-with-nginx

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen! Skönt att höra att det inte kräver en dedikerad server! Hade nog bara varit att lägga ner då p.g.a kostnaden.

Ska ta och läsa på lite om den där Comet-lösningen.

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation