Permalänk

Vad behövs för 3D hemma?

Jag är intresserad av att försöka fixa ihop till en datoruppsättning som klarar av att titta på 3D filmer och kanske kunna spela 3D spel. Jag har inte en aning hur det fungerar och vad man behöver.

Min datorrigg syns nedanför, vilka köp måste jag göra för att klara av att kolla på 3D filmer, och eventuellt spela 3D spel? Kan tilläggas att min skärm är väldigt dålig, tror att jag måste köpa ny skärm, bara en standard skärm man fick med till en väldigt billig och dålig dator.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Nvidia 3D Vision 3Dglasögon.
OBS; detta kräver att du har ett Nvidia grafikkort, av typ kraftigare eftersom 3D kräver mer resurser än vanligt spelande.

Samt en skärm som klarar av 120 hz, lämpligen Viewsonic VX2268M eller Samsung 2233RZ. Sen finns det nog nån skärm i full HD med, men inte hundra om de släppts eller när osv.
Vet inte alls utbudet på 3D-film, men Nvidia 3D vision är iallafall bakåtkompatibelt, funkar med gamla spel.
Kolla nvidias hemsida annars

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Ok tack för svaren=) Har kollar runt lite på nvidias hemsida och det verkar riktigt coolt! Fast måste köpa ett nvidia grafikkort, och kommer iaf inte göra det innan fermi släpps. Någon som vet om man kan kolla på 3D film med ett ati grafikkort, eller det är samma att man måste ha ett nvidia om det enbart gäller film.

Inne på deras hemsida så stod det några 3D filmer man kunde ladda ner och kolla på, http://www.nvidia.co.uk/object/GeForce_3D_Vision_3D_Movies_uk... men är det bara dessa filmer man kan kolla på med nvidias teknologi? För dessa filmerna var inte kända, vill jue inte kolla på några dåliga filmer bara för att de är 3D. Vill helst kunna kolla på avatar osv.

Om man nu skaffar detta 3D vision paketet, är det då bara att ladda ner avatar i typ något 3D format o sen kan man kolla på det eller?^^

Uppskattar svar=)

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slimjim10
Ok tack för svaren=) Har kollar runt lite på nvidias hemsida och det verkar riktigt coolt! Fast måste köpa ett nvidia grafikkort, och kommer iaf inte göra det innan fermi släpps. Någon som vet om man kan kolla på 3D film med ett ati grafikkort, eller det är samma att man måste ha ett nvidia om det enbart gäller film.

Inne på deras hemsida så stod det några 3D filmer man kunde ladda ner och kolla på, http://www.nvidia.co.uk/object/GeForce_3D_Vision_3D_Movies_uk... men är det bara dessa filmer man kan kolla på med nvidias teknologi? För dessa filmerna var inte kända, vill jue inte kolla på några dåliga filmer bara för att de är 3D. Vill helst kunna kolla på avatar osv.

Om man nu skaffar detta 3D vision paketet, är det då bara att ladda ner avatar i typ något 3D format o sen kan man kolla på det eller?^^

Uppskattar svar=)

Om du menar köpa avatar online så ska det fungera ja.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom endast släpper filmer på dvd å blu-ray tror ej att dom släpps i 3D. så tror nog du får gå på bio ist:)

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
Jag tror att dom endast släpper filmer på dvd å blu-ray tror ej att dom släpps i 3D. så tror nog du får gå på bio ist:)

Jo det kommer komma en del 3D-versioner på bluray, dock krävs det en spelare och en tv som har stöd för det också. Vilket kommer nu under våren.
Men det enklaste är väl att hålla sig till bio.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jo det kommer komma en del 3D-versioner på bluray, dock krävs det en spelare och en tv som har stöd för det också. Vilket kommer nu under våren.
Men det enklaste är väl att hålla sig till bio.

Men dom vanliga DVD-filmerna med 3D som man får med glasögon till då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig

Jaså finns det såna? Var mer än jag visste.
Kolla på minhembio.com, lär väl finnas en del trådar om det där.

Apparaterna som kommer ska i alla fall kunna skapa 3D-bild även på vanliga 2D-filmer, men det kommer så klart inte bli lika bra som en äkta 3D-film.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jaså finns det såna? Var mer än jag visste.
Kolla på minhembio.com, lär väl finnas en del trådar om det där.

Apparaterna som kommer ska i alla fall kunna skapa 3D-bild även på vanliga 2D-filmer, men det kommer så klart inte bli lika bra som en äkta 3D-film.

Jag vet inte riktigt..
Har för mig det. För för några år sedan så tittade lillesyster min på en film, spykids 3 om jag minns rätt och hon fick med sånna glasögon och när man tittade med dom så fick man en då ganska ball effekt. Och jag sökte upp den på dischshop nu http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=40354&lan... . Och här står det "Obs - vanlig utgåva, 3D versionen finns inte längre"

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig

Det är inte samma slags 3D. Det där är dålig 3D, blir dåliga färger(Röd/grönt).
Den nya 3D blir det dock annat med.

Permalänk

Såg att Flatpanels hade skrivit två artiklar om ämnet

3DTV foran stor revolution
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1...
Blu-Ray – fortiden, nutiden og fremtiden
http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

När det gäller 3d spelande så går det faktiskt bra med en crt av bättre kvalitet. Kan bli bra mycket billigare än att köpa ny 3d lcd skärm. Så länge crt-skärmen stödjer 100 Hz så skall det funka. Av någon anledning så är det lägre krav på crt än på lcd som ju måste klara 120 Hz. Så om man vill spara några tusenlappar så kan det vara värt att få tag på en begagnad 22" crt som klara 100hz i den upplösning man önskar spela. Hade lätt kört med 3d på min skärm om jag hade haft bättre dator och tid att spela spel :P. Har en Nec 22" som stödjer 100Hz i 1280x1024 vilket ju duger gott.

/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
När det gäller 3d spelande så går det faktiskt bra med en crt av bättre kvalitet. Kan bli bra mycket billigare än att köpa ny 3d lcd skärm. Så länge crt-skärmen stödjer 100 Hz så skall det funka. Av någon anledning så är det lägre krav på crt än på lcd som ju måste klara 120 Hz. Så om man vill spara några tusenlappar så kan det vara värt att få tag på en begagnad 22" crt som klara 100hz i den upplösning man önskar spela. Hade lätt kört med 3d på min skärm om jag hade haft bättre dator och tid att spela spel :P. Har en Nec 22" som stödjer 100Hz i 1280x1024 vilket ju duger gott.

/Tullen

Ska det inte vara 120Hz ? 60Hz per öga ?

Permalänk
Medlem

3D Vision finns nu men är bara kompatibelt med nVidia.
En standard för 3D TV är framtagen och produkter visade. Bit Cauldron gör glasögon, bland annat skrev swec om dem i reportaget från CES i Januari
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6223&page=2
http://www.bitcauldron.com/index.html
http://www.semiaccurate.com/2010/01/05/bit-cauldron-has-stand...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara