Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om det nu är så viktigt att vaccinera sig, varför är det då inte lag på det?

Varför är där ingen lag på alkohol/tobaksförbud?
Eller lag på 30min fysisk aktivitet per dag?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Varför är där ingen lag på alkohol/tobaksförbud?
Eller lag på 30min fysisk aktivitet per dag?

Tanken var mer på smittsamheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Tanken var mer på smittsamheten.

Jo, jag tänkte mer att de saker jag nämnde är farligare och har dödat väldigt många människor, så sett ur samhällsfara är de nästan i samma lkass som sådana här utrbrott av smittsamma sjukdomar.

Permalänk
Medlem

Smittskyddsinstitutet kan väl i och för sig utlysa undantagstillstånd och tvinga alla att vaccinera sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
EDIT: En till kille i min klass vaccinerade sig. För tre veckor sen. Han har ännu inte kommit tillbaka...

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad menar du? Vem är det i denna tråd som gång på gång på gång påpekat att det inte i första hand är döden som ska pareras med vaccin?

Och? Ett jävligt lamt argument "mot" vaccin. Faktum är att argumentet rentav diskvalificerar de flesta andra argumenten mot vaccin, som t.ex. den överdrivna faran med vaccinering. Ingen har någonsin påstått att du inte får ha en defaitistisk eller nihilistisk livsåskådning. Det jag och andra argumenterar mot är pseudovetenskap, inte personliga stollerier.

Nonsensargument. Varför gör inte du något av ditt liv i stället för att sprida luftbaserade åsikter?

Om någon anser att det är fel att vaccinera sig och därför inte vaccinerar sig så har denne dessutom gjort rätt? Enligt vilken cirkulär standard då? Det var det riktiga du skulle argumentera för, inte förutsätta, stupid.

Anekdot. Bevisvärde: noll. Vi vet inte ens om anekdoten har med vaccin att göra från första början!

Hela detta är ett jävligt lamt argument när du tänker på helheten. Är det en luftbaserad åsikt att du som människa borde göra något av tiden du har?

Då det inte ens går att bevisa om det du upplever som nuet är en dröm eller verklighet, tycker jag inte att du kan påstå att en människa som gör något han känner som rätt, har gjort fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
xGgcfQ_1lw4

Jorå, Family Guy är en underhållande serie...

Nu är det ju då tyvär så att killen jag pratar om är en kille jag kännt sen jag hadde blöja, inte någon för mig okänd person precis. Så du missar poängen ganska grovt.

Saken är den, att någon jag känner väl mår dåligt av vaccineringen. Då är det, i alla fall för mig, en ganska naturlig reaktion att sätta sig emot vaccinet. Sen är det ju inte säkert att det är så för dig:rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är det ju då tyvär så att killen jag pratar om är en kille jag kännt sen jag hadde blöja, inte någon för mig okänd person precis. Så du missar poängen ganska grovt.

Det är ju du som missar poängen grovt. Det spelar ju precis ingen som helst roll hur länge du har känt personen ifråga. Orsakades herpessmittan av den begagnade bilen? Är det p.g.a. vaccineringen som din kompis stannat hemma?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då det inte ens går att bevisa om det du upplever som nuet är en dröm eller verklighet, tycker jag inte att du kan påstå att en människa som gör något han känner som rätt, har gjort fel.

Men det du precis skrev var rätt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hela detta är ett jävligt lamt argument när du tänker på helheten. Är det en luftbaserad åsikt att du som människa borde göra något av tiden du har?

Det där är för dumt för att ens bemöta. "Not even wrong". Rent trams, bullshit, koprolalia. Jag har läxat upp folk tidigare när de talar om "bevis" på detta sätt, så vad fan är det du sitter och säger egentligen? Att man inte kan bevisa X är min replik, inte din. Vi kan däremot kräva belägg från dig. Men du har inga. Känsla är inget substitut för något som kan evidensbaseras. Ja, vad en person känner är rätt i en fråga som avgörs tekniskt med vetenskap och argumentation, belägg och teori, är ingen som helst indikation på om det faktiskt är rätt eller inte.

Citat:

Jorå, Family Guy är en underhållande serie...

...fast kanske lite för svår för dig?

Citat:

Saken är den, att någon jag känner väl mår dåligt av vaccineringen. Då är det, i alla fall för mig, en ganska naturlig reaktion att sätta sig emot vaccinet. Sen är det ju inte säkert att det är så för dig:rolleyes:

Intressant. Du förstår alltså inte hur usel anekdotisk bevisföring är och något begrepp om confirmation bias har du då rakt inte. En tredje observation av ditt djupsinniga inlägg är att du inte läser tråden du skriver i eftersom alla sakpåståenden från dig redan är bemötta, söndergjorda och bortgjorda.

Förlåt min raljering men det får banne mig vara nog nu med kompletta nonsensinlägg av folk som inte kan skilja ett argument från en haschpsykos.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Försöker komma med en jämförelse här men det går fasen inte.

inser du helt seriöst inte hur dåligt argument du kommer med här? Skulle det faktum att du känner killen göra argumentet tyngre?

Enligt samma tankegång borde du de facto vara positivt inställd till vaccinet, för du sitter väl inte där och påstår att du bara känner en som vaccinerat sig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

inser du helt seriöst inte hur dåligt argument du kommer med här? Skulle det faktum att du känner killen göra argumentet tyngre?

Enligt samma tankegång borde du de facto vara positivt inställd till vaccinet, för du sitter väl inte där och påstår att du bara känner en som vaccinerat sig?

Väldigt bra poäng! Så slugt tänkte inte jag.

Det skulle vara intressant att höra Morris164s reflektioner och hur han ställer sig till statistik över fler än bara bekantskapskretsen...

Även den mest trångsynta i en global värld borde kunna förstå att den närmsta bekantskapskretsen inte är representativ. Låt oss leka med tanken att Morris164 har tio nära vänner varav en enligt obekräftad uppgift på något sätt är dålig i anslutning till vaccin. Även han(?) borde begripa att om 1/10 blev sjuka av vaccin skulle det vara en jättenyhet och tillochmed märkas på gatorna om hundratusentals är hemma sjuka i veckor...

Är det verkligen för mycket begärt, Morris164, att folk gör dylika reflektioner som egentligen kräver noll förkunskap? Är inte raljans högst förståeligt inför personer som inte ens klarar av denna uppenbara reflektion? Nu kanske, kanske, det går upp ett ljus om vad som menas med "anekdotisk bevisföring" och varför det inte är bevisföring alls.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det gått ett tag ... finns det studier som jämför hur influensan har spridit sig i länder som vaccinerat sin befolkning respektive de som inte gjort det?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Nu har det gått ett tag ... finns det studier som jämför hur influensan har spridit sig i länder som vaccinerat sin befolkning respektive de som inte gjort det?

Har inte sett något sådant än, men det beror nog på att det är riktigt svårt att genomföra en sådan studie om man ska ha alla inverkande faktorer i åtanke.
Tex tvivlar jag att det afghanska folket vaccinerade sig, men å andra sidan så är det kanske färre som reser till just Afghanistan och som på det sättet kan föra dit smittan. Där kan det mycket väl se ut som att det ovaccinerade landet Afghanistan har färre dödsfall och smittade än länder som massvaccinerat, men som istället haft större folkförlyttningar.
Bara för att nämna ett exempel då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det var många veckor sedan jag uppdaterade min bild, men jag brukar faktiskt använda wikipedia för själva statistiken. Wiki är inte perfekt men ett bra kondensat. Influensan fortsätter men det är lugnt i Sverige och länder som ligger "högt i nyhetsvärde" just nu, men epidemin är inte utrotad och dylika saker brukar komma i två eller fler vågor. Sverige har om jag förstått saken rätt en rätt hög vaccinationsgrad nu men vi har också drabbats förhållandevis svårt med bortåt miljonen sjuka. Om och när nästa våg kommer kan nog ingen säga, men givetvis är detta med vågor lite "artificiellt", det är ju inte så att sjukan försvinner i hela världen och uppstår igen. Vilka länder som är mest drabbade just nu vet jag inte men östeuropa drabbades hårdast i vårt närområde, men de är nog också mellan vågorna nu. Vissa indikationer på mutation i Norge och Ukraina (om jag minns rätt) har framförts, men vad statusen är därom vet jag inte. Med lite tur är vår vaccinationsgrad i Sverige tillräckligt hög för att nästa våg ska passera mer eller mindre obemärkt. Observera att det fortfarande finns skäl att vaccinera sig.

Men, som sagt, öppna källor, wikipedia, WHO, googletjänsten "Flu Trends" och Kanadas motsvarighet till smittskyddsinstitutet brukar ge rätt bra data. Rena epidemiologiska studier får vi nog vänta ett bra tag på innan vi har facit. Media kommer vara helt ointresserad men åtminstone ett fönster på Södermalm kommer lysa kvällstid när de studierna dyker upp...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är ju du som missar poängen grovt. Det spelar ju precis ingen som helst roll hur länge du har känt personen ifråga. Orsakades herpessmittan av den begagnade bilen? Är det p.g.a. vaccineringen som din kompis stannat hemma?

Då killen ifråga inte är sjuk så ofta men nu har blivit det då han tagit vaccinet, så ja, det är ganska troligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Men det du precis skrev var rätt?

Det är rätt för mig. Kanske inte är rätt för dig.

Citat:

Det där är för dumt för att ens bemöta. "Not even wrong". Rent trams, bullshit, koprolalia. Jag har läxat upp folk tidigare när de talar om "bevis" på detta sätt, så vad fan är det du sitter och säger egentligen? Att man inte kan bevisa X är min replik, inte din. Vi kan däremot kräva belägg från dig. Men du har inga. Känsla är inget substitut för något som kan evidensbaseras. Ja, vad en person känner är rätt i en fråga som avgörs tekniskt med vetenskap och argumentation, belägg och teori, är ingen som helst indikation på om det faktiskt är rätt eller inte.

Jag har inte sagt att det är 100% bevis mot att vaccinet är bullshit. Jag har sagt att jag inte tänker ta det själv och att om man inte känner för att ta det, bär man inte ta det.

Citat:

...fast kanske lite för svår för dig?

Det där var bara omoget och idiotiskt. Att du har ett starkt ordförråd ger dig inte rätt att trycka ner folk för att dom inte har samma synpunkt som du.

Citat:

Intressant. Du förstår alltså inte hur usel anekdotisk bevisföring är och något begrepp om confirmation bias har du då rakt inte. En tredje observation av ditt djupsinniga inlägg är att du inte läser tråden du skriver i eftersom alla sakpåståenden från dig redan är bemötta, söndergjorda och bortgjorda.

Förlåt min raljering men det får banne mig vara nog nu med kompletta nonsensinlägg av folk som inte kan skilja ett argument från en haschpsykos.

Jag har följt hela tråden, så jo, jag läser ganska noggrant innan jag postar något.

Citat:

Försöker komma med en jämförelse här men det går fasen inte.

Inser du helt seriöst att bara för att ett vaccin möjligtvis hjälper mot något så har man inte gjort fel bara för att man inte tar det?

Och nej, jag känner ett 30-tal personer som har vaccinerat sig. 15 av dom mådde allmänt illa, 3 av dom mådde(och fortfarande mår) riktigt jävla illa.

Citat:

Väldigt bra poäng! Så slugt tänkte inte jag.

Det skulle vara intressant att höra Morris164s reflektioner och hur han ställer sig till statistik över fler än bara bekantskapskretsen...

Även den mest trångsynta i en global värld borde kunna förstå att den närmsta bekantskapskretsen inte är representativ. Låt oss leka med tanken att Morris164 har tio nära vänner varav en enligt obekräftad uppgift på något sätt är dålig i anslutning till vaccin. Även han(?) borde begripa att om 1/10 blev sjuka av vaccin skulle det vara en jättenyhet och tillochmed märkas på gatorna om hundratusentals är hemma sjuka i veckor...

Är det verkligen för mycket begärt, Morris164, att folk gör dylika reflektioner som egentligen kräver noll förkunskap? Är inte raljans högst förståeligt inför personer som inte ens klarar av denna uppenbara reflektion? Nu kanske, kanske, det går upp ett ljus om vad som menas med "anekdotisk bevisföring" och varför det inte är bevisföring alls.

Jag är extremt medveten om statistiken. Men det går inte upp något ljus.

Jag ger blanka fan i statistiken utanför min vänskapskrets, även om detta vaccin hade botat alla sjukdomar i hela världen. Det har skadat folk i min närhet, och om det sedan inte gör det i resten av världen, så skiter jag i det.

Är det verkligen för mycket begärt, MBY, att få dig att förstå att vissa människor inte bryr sig om statistik? Enligt statistik så är det näst intill omöjligt att vi är ensamma i universum, ändå så väljer majoriteten av vår population att tro att vi är det?

Vad vi, människor, personligen upplever är vad vi ser som verkligt. Varenda jävla människa hör förr eller senare om dom över 5000 barn som svälter ihjäl per timme på jorden, men ser det ändå som fruktansvärt overkligt. Att det finns 6-åringar i Irak som tvingas se på när deras föräldrar blir dödade, för att sedan bli påpackade vapen och sedan tvingas ut i krig där dom får lära sig att döda folk likadana som deras föräldrar, det har många människor svårt att tro på, eller hur? Ändå så händer det hela jävla tiden.

Det blir panik i Sverige när en sjukdom kommer hit som dödar 2-3 personer... Men att det dagligen dör en mängd människor större en hela sveriges population, då pengarna som hade kunnat rädda dom istället går till att utveckla nya sätt att döda folk, det är skitsamma?

Radera denna jävla ''statistik'' ur skallen, och stäng av datorn och gå ut och se på världen själv istället.

Vad du, och flertalet andra måste inse, är att även om nu hela sveriges population vaccineras, så har vi inte räddat så jävla många människor jämfört med hur många som redan dör, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sverige anser att massvaccineringen var det som bromsade smittan effektivt i landet, men samtidigt läste jag att länder (baltikum tror jag det var) som inte alls vaccinerade fick samma snabba nedgång med antalet smittade. Hittar dessvärre inte var jag läste det nu dock.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Då killen ifråga inte är sjuk så ofta men nu har blivit det då han tagit vaccinet, så ja, det är ganska troligt.

Du fattar fortfarande inte att anekdoter är värdelösa...

Citat:

Det är rätt för mig. Kanske inte är rätt för dig.

...och du lägger dig till med kunskapsrelativism. Fail.

Citat:

Jag har inte sagt att det är 100% bevis mot att vaccinet är bullshit. Jag har sagt att jag inte tänker ta det själv och att om man inte känner för att ta det, bär man inte ta det.

Du ljuger och argumenterar ohederligt. Du sa "[d]å det inte ens går att bevisa om det du upplever som nuet är en dröm eller verklighet, tycker jag inte att du kan påstå att en människa som gör något han känner som rätt, har gjort fel.", vilket betyder att du tror att jag har någon bevisbörda och att vi diskuterar vetenskapliga bevis och att dessa är vattentäta. Så är inte fallet. Sluta ljug, det var din argumentation om att man minsann inte kan "bevisa" saker. Det är du som inte har en susning om evidensbasering och du har mage att påstå att jag påstår mig framföra "100% bevis"? Att säga "100%" och "bevis" i samma mening och samtidigt skifta bevisbördan visar med all önskvärd tydlighet att du inte förstår vad du talar om.

Citat:

Det där var bara omoget och idiotiskt. Att du har ett starkt ordförråd ger dig inte rätt att trycka ner folk för att dom inte har samma synpunkt som du.

Du fattar ju inte vad anekdotisk bevisföring är för något, alltså fattar du inte klippet. Case closed.

Citat:

Jag har följt hela tråden, så jo, jag läser ganska noggrant innan jag postar något.

Nej, nu ljuger du. Hade du följt och begripit tråden hade du inte kommit med kunskapsrelativism, skiftat bevisbördan eller ta dumheter som "100% bevis" i din mun.

Citat:

Inser du helt seriöst att bara för att ett vaccin möjligtvis hjälper mot något så har man inte gjort fel bara för att man inte tar det?

Du har - igen - inte läst tråden. Det kan finnas goda skäl att inte ta vaccin i flera fall. Men INGEN av er dyngpridare har uppgivit sådana skäl. Jag och CSM100 har tagit upp omständigheter där man bör undvika vaccin. Felet du gör är inte att inte ta vaccin, felet är att du inte kan argumentera för det utan rapar upp en massa pinsam smörja i stället.

Med dina argument är du inte i någon position där du kan hävda att man inte bör vaccinera sig.

Citat:

Och nej, jag känner ett 30-tal personer som har vaccinerat sig. 15 av dom mådde allmänt illa, 3 av dom mådde(och fortfarande mår) riktigt jävla illa.

Sannolikt så ljuger du och i vilket fall som helst så resonerar du post hoc. http://sv.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc

Ge oss ett skäl att tro något annat än att du bara ljuger?

Citat:

Jag är extremt medveten om statistiken. Men det går inte upp något ljus.

Detta stämmer inte överens med:

Citat:

Jag ger blanka fan i statistiken utanför min vänskapskrets,

->Kognitiv dissonans. Minst ett av påståendena är lögn.

Citat:

Det har skadat folk i min närhet, och om det sedan inte gör det i resten av världen, så skiter jag i det.

Och? För det första har du ingen aning om det ens är sant utan antar post hoc-hypoteser för det andra handlade det ju som sagt om vaccinet är säkert, vilket det är. Du har bevisbördan.

Citat:

Är det verkligen för mycket begärt, MBY, att få dig att förstå att vissa människor inte bryr sig om statistik?

Det var inte frågan. Om du är en komplett grönsak på ämnet, snacka då inte så djälva mycket om saker du inte förstår.

Citat:

Enligt statistik så är det näst intill omöjligt att vi är ensamma i universum, ändå så väljer majoriteten av vår population att tro att vi är det?

Två påståenden. Belägg noll. Ignoratio elenchi.

Citat:

Vad vi, människor, personligen upplever är vad vi ser som verkligt.

Ignoratio elenchi.

Citat:

Varenda jävla människa hör förr eller senare om dom över 5000 barn som svälter ihjäl per timme på jorden, men ser det ändå som fruktansvärt overkligt.

Ignoratio elenchi.

Citat:

Att det finns 6-åringar i Irak som tvingas se på när deras föräldrar blir dödade, för att sedan bli påpackade vapen och sedan tvingas ut i krig där dom får lära sig att döda folk likadana som deras föräldrar, det har många människor svårt att tro på, eller hur? Ändå så händer det hela jävla tiden.

Ignoratio elenchi.
Du, det där var ju faktiskt statistik. Antagligen statistik du läst i någon skymningsblaska, men likafullt statistik.

Citat:

Det blir panik i Sverige när en sjukdom kommer hit som dödar 2-3 personer... Men att det dagligen dör en mängd människor större en hela sveriges population, då pengarna som hade kunnat rädda dom istället går till att utveckla nya sätt att döda folk, det är skitsamma?

Ignoratio elenchi.

Citat:

Radera denna jävla ''statistik'' ur skallen, och stäng av datorn och gå ut och se på världen själv istället.

Ignoratio elenchi.

Citat:

Vad du, och flertalet andra måste inse, är att även om nu hela sveriges population vaccineras, så har vi inte räddat så jävla många människor jämfört med hur många som redan dör, eller hur?

Ignoratio elenchi.

Du argumenterar mot vaccin. Argumentera då för detta, inte följderna av att alla inte får vaccin, stupid. Du vet ju inte ens vad du argumenterar för eller mot utan bara spyr dynga. Du låtsas ointresserad men skriver ändå i tråden, du säger dig "vara medveten om" (vad nu det kan tänkas innebära) statistik men du kan inte presentera någon eller visa vad det har för relevans. Det spelar ingen roll för dig att dina argument spretar åt flera dissonanta håll så länge som du upplever att du argumenterar mot mig och CSM101.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Wall of bullshit

Du ser bara saker för det uppenbara. Lär dig läsa lite mellan raderna. Du påpekar småfel i jämförelser jag gör, medans du fullständigt skiter i att svara på mina inlägg som en helhet.

Det jag säger är att du inte tänker på ett tillräckligt stort fält. Du bryr dig bara om statistik, inte om människor som levande varelser.

Jag vet jag argumenterar för. Det är du som spyr ut dynga genom latinska ordsätt och ord som jag tvekar på ens finns i ett vanligt lexikon, för att påpeka små jävla fel i våra skrivsätt och på det viset trycka ner oss i skiten för att du sedan ska kunna se dig själv som överstående oss.

Ingen här bryr sig om Ignoratio elenchi, fattar du inte det?

Du är så fullkomligt ignorant att jag skakar av ilska bara av att se dina inlägg. Du kallar mig dum, jag kallar dig en överbeläst översittare. Jag har sagt till dig att dina latinska ordsätt eller ditt stora ordförråd inte gör någon skillnad, ändå är det bara dom jag ser, gång på gång. Du har inga riktiga argument i dina inlägg.

Jag vet vad ditt svar på detta inlägg kommer bli. Något i stil med:
''Anekdotisk bevisföring...något svårt ord...statistik...du gör fel...det är inte vad vi diskuterar...du ljuger...det och det är inte ett korrekt argument...det och det går inte ihop...du fattar inte...''

Sluta diskutera språk och grammatik. Jag trodde tråden handlade om vaccinering av svininfluensan?

Klarar du av att skriva ett helt inlägg där du faktiskt svarar på mina argument, inte påpekar några fel i min skrivning och inte gör några personliga påhopp, blir jag mycket imponerad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du ser bara saker för det uppenbara. Lär dig läsa lite mellan raderna. Du påpekar småfel i jämförelser jag gör, medans du fullständigt skiter i att svara på mina inlägg som en helhet.

Lögn. Det är du som diskuterar småsaker och pratar om helt ovidkommande saker (ignoratio elenchi) och inte förstår det "stora". Din värld är ett litet fuskbygge av anekdoter.

Citat:

Det jag säger är att du inte tänker på ett tillräckligt stort fält. Du bryr dig bara om statistik, inte om människor som levande varelser.

Lägg av, jag talar epidemiologi och du tyr dig till anekdoter som av allt att döma dessutom är påhittade.

Citat:

Jag vet jag argumenterar för.

När får vi ta del av argumenten då?

Citat:

Det är du som spyr ut dynga genom latinska ordsätt och ord som jag tvekar på ens finns i ett vanligt lexikon, för att påpeka små jävla fel i våra skrivsätt och på det viset trycka ner oss i skiten för att du sedan ska kunna se dig själv som överstående oss.

Är google för svårt för dig? Om det är något du inte begriper, fråga.

Citat:

Ingen här bryr sig om Ignoratio elenchi, fattar du inte det?

Du bryr dig iaf inte eftersom du gärna behåller din anekdotiska världsbild i detta fall.

Citat:

Du är så fullkomligt ignorant att jag skakar av ilska bara av att se dina inlägg. Du kallar mig dum, jag kallar dig en överbeläst översittare.

Jag tror inte du vet vad ignorant betyder. Och, naturligtvis, dessa två meningar jag citerar nu går inte ihop. Minst den ena är lögn.

Citat:

Jag har sagt till dig att dina latinska ordsätt eller ditt stora ordförråd inte gör någon skillnad, ändå är det bara dom jag ser, gång på gång. Du har inga riktiga argument i dina inlägg.

Jag har inget i sak att argumentera mot heller eftersom du inte kommer med något substantiellt utan skriver rader av osammanhängande svammel.

Citat:

Jag vet vad ditt svar på detta inlägg kommer bli. Något i stil med:
''Anekdotisk bevisföring...något svårt ord...statistik...du gör fel...det är inte vad vi diskuterar...du ljuger...det och det är inte ett korrekt argument...det och det går inte ihop...du fattar inte...''

Jag kan räkna ut ditt svar också: Oförblommerade chikaneranden och dumheter. Ingenting i sakfrågan, ingenting av värde. Du har inte ens givit ett adekvat svar till CSM101.

Citat:

Sluta diskutera språk och grammatik. Jag trodde tråden handlade om vaccinering av svininfluensan?

Var, exakt var diskuterar jag språk och grammatik? Snälla, förklara var jag diskuterar grammatik? Jag trodde också tråden handlade om vaccinering, men du vill ju prata snömos med blinkers.

Citat:

Klarar du av att skriva ett helt inlägg där du faktiskt svarar på mina argument, inte påpekar några fel i min skrivning och inte gör några personliga påhopp, blir jag mycket imponerad.

Hmm. Det förutsätter att du kommer med några argument. Hittills har du presterat anekdoter.

Du har tidigare i tråden avslöjats som lögnare. Du har åkt på så mycket däng av Elgot, Zartax, Derox, CSM101, Ilja, Haricots, jag och kanske några till, att du kanske bör ta dig en funderare på vad du sysslar med?

Märk väl att alla faktiska argument bemöts sakligt. Har du nuffror bemöts detta med nuffror eller något annat, kommer du med principer besvaras detta, kommer du med argumentationsfel så påpekas detta. Dina senaste inlägg har bara handlat om skit, ärligt talat. Förstår du vad anekdotisk bevisföring är? Förstår du vad evidensbasering är? Förstår du varför det senare är starkare än det förra? Förstår du att du talar osakligt när du talar om andra olyckor och farsoter? Förstår du att du inte logiskt hävda att vaccin är skit och samtidigt använda "alla får inte vaccin" som ett argument mot vaccin?

Ett tips bara; nästa gång du ljuger om att vara med i Mensa, se till att logiken inte brister. Sedan kan dina premisser vara som de brukar med Mensa-patien.., förlåt, medlemmar, dvs hur kokobello som helst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och nej, jag känner ett 30-tal personer som har vaccinerat sig. 15 av dom mådde allmänt illa, 3 av dom mådde(och fortfarande mår) riktigt jävla illa

Du får gärna gå tillbaka och läsa vad jag tycker om vaccinet innan du drar fram ett argument som inte har med något att göra.

Du får mer än gärna skita i att vaccinera dig, men utav rätt grunder. Att din kompis och femton andra blivit sjuka är inte, inte, en bra anledning till att inte vaccinera dig då det saknar värde. Att du sen påstår att du har kunskap inom statistik gör ju sakan bara löjligt TY "Fem personer jag känner har varit med i bilolyckor, alla i VOlvo, ska jag därför skita i att köra Volvo oavsett hur det gått för alla andra miljoner människor som kör Volvo."
Är exakt på den nivån dina argument ligger på.

och för att göra saken roligare, tror du att din kompis som vaccinerat sig och idag mår helt pyton, hade han mått bättre om han hade fått infektionen i stället för vaccinet?
Knappast.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte låta bli att förundras över hur många personer som stövlat in i denna tråden, utan ett enda bra eller sakligt argument,och spytt sin galla om grannens kusins före detta katts sysslings kollegas chefs brorsa råkade få ont i huvudet en lördagsmorgon en vecka efter att h*n hört talas om vaccineringen. I vanlig ordning gäller att läsa de, för tillfället, 28 sidorna av (åtminstone delvis) saklig argumentation och bevisföring av flera tålmodiga forummedlemmar, ingen nämnd och ingen glömd.

Vad någon enskild person upplevt är fullkomligt irrelevant!! Dessutom ligger ett stort ansvar i att helt säkert veta att det faktiskt var vaccinationen som föranledde vad det nu är man hävdar och inte något annat, vad än det må vara.

Kommer man och försöker pådyvla andra åsikter som går rakt emot vetenskaplig konsensus och beprövade metoder utan att ha på fötterna får man nog tåla att bli nagelfaras.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Jag håller med Morris lite faktiskt, inte i hans argumentering (eller brist av) mot att vaccinera sig. Men statistik kan bara säga SÅ mycket egentligen, den stora massan av människor (må så vara att det är korkat) bryr sig helt enkelt mer om det som händer i deras umgängeskrets än det man kan bevisa med siffror. För gemene man är det större bevisvärde i vad som hänt deras mormor än vad vi med statistik faktiskt kan slutleda.

De flesta här som slänger omkring med för de flesta okända begrepp är förstås helt rationella och har förstås helt rätt i vad de säger, men egentligen spelar det ingen roll vad som är rationellt jag hävdar ändå att de flesta (ja iaf enligt min högst personliga mening, har inga belägg för det jag säger) inte är så pass rationella så att de är mottagliga för den bevisföring ni ger.

Känns lite som bortkastad tid och ni nöter mycket på ett fullt fungerande tangentbord till ingen egentlig nytta. De som tror på sk anektdotiskargumentation kommer i fortsättningen göra det trots att ni motbevisar dem gång på gång.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag håller med Morris lite faktiskt, inte i hans argumentering (eller brist av) mot att vaccinera sig. Men statistik kan bara säga SÅ mycket egentligen, den stora massan av människor (må så vara att det är korkat) bryr sig helt enkelt mer om det som händer i deras umgängeskrets än det man kan bevisa med siffror. För gemene man är det större bevisvärde i vad som hänt deras mormor än vad vi med statistik faktiskt kan slutleda.

Vad försöker du säga? Gemene man är naturligtvis fri att hänge sig åt vidskepelse och humbug hur mycket han vill men det hindrar inte att de irrläror han kan ådraga sig är sämre än mera etablerade varianter eller rent av farliga. Och om han slutligen väljer att inte följa rekommendationerna innebär inte detta att värdet av dessa minskar; bara att han handlar irrationellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad försöker du säga? Gemene man är naturligtvis fri att hänge sig åt vidskepelse och humbug hur mycket han vill men det hindrar inte att de irrläror han kan ådraga sig är sämre än mera etablerade varianter eller rent av farliga. Och om han slutligen väljer att inte följa rekommendationerna innebär inte detta att värdet av dessa minskar; bara att han handlar irrationellt.

"Känns lite som bortkastad tid och ni nöter mycket på ett fullt fungerande tangentbord till ingen egentlig nytta. De som tror på sk anektdotiskargumentation kommer i fortsättningen göra det trots att ni motbevisar dem gång på gång." -jag

Är vad jag vill säga. Paragraf på paragraf jag undrar hur många spaltmeter det har kluddats ner här nu med statistik, artiklar och expertutlåtanden och än har det inte lett någon vart på 28 sidor. Det är väl dags att låta oss som valt att inte vaccinera oss vara dumma i huvudet. Det finns väl inget mer ni kan säga för att övertalla oss (eller ja, jag är iaf medveten om att jag är en idiot som inte vaccinerar mig jag är bara lat).

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Paragraf på paragraf jag undrar hur många spaltmeter det har kluddats ner här nu med statistik, artiklar och expertutlåtanden och än har det inte lett någon vart på 28 sidor. Det är väl dags att låta oss som valt att inte vaccinera oss vara dumma i huvudet. Det finns väl inget mer ni kan säga för att övertalla oss (eller ja, jag är iaf medveten om att jag är en idiot som inte vaccinerar mig jag är bara lat).

Det är inte så lätt att direkt koppla vaccination (eller avsaknad av sådan) till idioti då även andra faktorer kan påverka (kanske gillar man att vara sjuk, kanske är man ohemult lat). Om man dock försöker uppnå samma mål (typiskt att hålla sig frisk) men aktivt väljer bort vetenskap till förmån för skrock börjar varningsklockorna ringa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är inte så lätt att direkt koppla vaccination (eller avsaknad av sådan) till idioti då även andra faktorer kan påverka (kanske gillar man att vara sjuk, kanske är man ohemult lat). Om man dock försöker uppnå samma mål (typiskt att hålla sig frisk) men aktivt väljer bort vetenskap till förmån för skrock börjar varningsklockorna ringa.

Nej men jag tycker nog att det man kan koppla till idioti är våran skrämmande förmåga att förkasta i princip vattentät bevisning men ändå godta skrönor och hittepåutsagor som bevis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att om person X inte anser att h*n behöver vaccinera sig, och struntar i att göra så, är det dennes problem. Men det blir mitt och andras problem så fort man spyr ut sin okunskap i en tråd som denna, för då försöker man implicit (eller explicit) att övertyga andra om samma sak, och det kan jag inte köpa utan vidare. Så fort man gör ett publikt ställningstagande anser jag att man har ett ansvar för sin åsikt, och kan man inte hantera det ansvaret och argumentera för sin sak gör man bättre i att hålla tyst. Jag, och bevisligen många andra, kommer att argumentera emot alla värdiga åsikter i frågan, men om de redan besvarats tidigare i tråden gör man som nykommen skribent gott i att göra sig införstådd i den tidigare diskussionen.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Det är inte mer kvicksilver i vaccinet än i en insjösfisk.

Jag har tagit vaccinet eftersom jag ska till indien. men annars kan du gott och väl stå över tkr jag.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Citat:

Lögn. Det är du som diskuterar småsaker och pratar om helt ovidkommande saker (ignoratio elenchi) och inte förstår det "stora". Din värld är ett litet fuskbygge av anekdoter.

Lägg av, jag talar epidemiologi och du tyr dig till anekdoter som av allt att döma dessutom är påhittade.

När får vi ta del av argumenten då?

Är google för svårt för dig? Om det är något du inte begriper, fråga.

Du bryr dig iaf inte eftersom du gärna behåller din anekdotiska världsbild i detta fall.

Jag tror inte du vet vad ignorant betyder. Och, naturligtvis, dessa två meningar jag citerar nu går inte ihop. Minst den ena är lögn.

Jag har inget i sak att argumentera mot heller eftersom du inte kommer med något substantiellt utan skriver rader av osammanhängande svammel.

Jag kan räkna ut ditt svar också: Oförblommerade chikaneranden och dumheter. Ingenting i sakfrågan, ingenting av värde. Du har inte ens givit ett adekvat svar till CSM101.

Var, exakt var diskuterar jag språk och grammatik? Snälla, förklara var jag diskuterar grammatik? Jag trodde också tråden handlade om vaccinering, men du vill ju prata snömos med blinkers.

Hmm. Det förutsätter att du kommer med några argument. Hittills har du presterat anekdoter.

Du har tidigare i tråden avslöjats som lögnare. Du har åkt på så mycket däng av Elgot, Zartax, Derox, CSM101, Ilja, Haricots, jag och kanske några till, att du kanske bör ta dig en funderare på vad du sysslar med?

Märk väl att alla faktiska argument bemöts sakligt. Har du nuffror bemöts detta med nuffror eller något annat, kommer du med principer besvaras detta, kommer du med argumentationsfel så påpekas detta. Dina senaste inlägg har bara handlat om skit, ärligt talat. Förstår du vad anekdotisk bevisföring är? Förstår du vad evidensbasering är? Förstår du varför det senare är starkare än det förra? Förstår du att du talar osakligt när du talar om andra olyckor och farsoter? Förstår du att du inte logiskt hävda att vaccin är skit och samtidigt använda "alla får inte vaccin" som ett argument mot vaccin?

Ett tips bara; nästa gång du ljuger om att vara med i Mensa, se till att logiken inte brister. Sedan kan dina premisser vara som de brukar med Mensa-patien.., förlåt, medlemmar, dvs hur kokobello som helst!

Citat:

Det är uppenbart att din skalle är så fullkomligt full med idioti att jag faktiskt förundras över att det får plats så mycket.

Jag har på ett extremt uppenbart sätt visat min poäng. Om herrn nu har missat detta, synd för dig.
Jag lämnar tråden nu. Ha så kul med eran diskussion om anekdoter och statistik, jag ska göra något av tiden istället.

PS: Jag har inte åkt på ''däng'' av någon. Jag väljer att inte svara på saker jag finner meningslösa. Jag antog på grund av ditt stora ordförråd att du var en någorlunda smart kille, men det var uppenbarligen fel. Så väldigt fel. Därför ger jag nu upp med dig. Varsågod, du vinner. Känner du dig stolt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är uppenbart att din skalle är så fullkomligt full med idioti att jag faktiskt förundras över att det får plats så mycket.

Jag har på ett extremt uppenbart sätt visat min poäng. Om herrn nu har missat detta, synd för dig.
Jag lämnar tråden nu. Ha så kul med eran diskussion om anekdoter och statistik, jag ska göra något av tiden istället.

PS: Jag har inte åkt på ''däng'' av någon. Jag väljer att inte svara på saker jag finner meningslösa. Jag antog på grund av ditt stora ordförråd att du var en någorlunda smart kille, men det var uppenbarligen fel. Så väldigt fel. Därför ger jag nu upp med dig. Varsågod, du vinner. Känner du dig stolt?

Det är ju de andras fel att de inte köper ditt argument "min kompis blev sjuk", du gör ju inget fel när du använder det argumentet mot idioter som håller på med vetenskap och annat humbug.