"Skicka" sträng från php till C

Permalänk
Medlem

"Skicka" sträng från php till C

Jag har en IRC-bot skriven i php samt ett annat program skrivet i C. Jag vill att mitt C program på något sätt ska fånga upp alla meddelanden som skrivs i IRC-kanalen som boten sitter i.

Just nu "skickas" strängen mellan program genom en fil, såhär:

.... fopen("../lcd/data", "w"); .... // körs varje gång någon skriver i kanalen function lcd($str) { global $lcd; rewind($lcd); fwrite($lcd, " "); // Jag måste rensa de 32 första symbolerna rewind($lcd); fwrite($lcd, $str); }

samt tas emot såhär:

FILE *pFile; .... for( ; ; ) { pFile = fopen("data", "r"); if(pFile != NULL) { fgets(buffer, 33, pFile); .... // gör saker med strängen fclose(pFile); } sleep(1); // Borde bytas ut så att loopen väntar tills strängen i filen har ändrats (hur nu den ska få reda på det) }

Min fråga är: går detta att göra enklare? Hur skulle ni ha gjort?

Observera: Jag behöver endast skicka 33 tecken (32 + null-terminator) så det är ju inga stora stränger jag ska skicka...

Permalänk
Medlem

jag skulle användt sockets... dock har jag bara skickat mellan php program med sockets.. det kanske är krångligt att implementera i C.

Permalänk

Måste programmet vara igång? När den ska ta upp strängen? Annars kan du bara använda kommandoraden. Men vad exakt gör C++ programmet som du inte kan göra i PHP?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.