Permalänk
Inaktiv

Om det är så liten skillnad så kör på en BE istället.
Jag trodde det skiljde någon hundring.

Permalänk
Medlem

2990 kostar vanliga och 3045 kostar black edition

Kör nog på BE då

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

EN liten OC fråga, jag laddade ner MSIAfterburner. Är det bara att höja Core Clock och Memory Clock? och sen applya? FÖr det funkar inte för mig :S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
EN liten OC fråga, jag laddade ner MSIAfterburner. Är det bara att höja Core Clock och Memory Clock? och sen applya? FÖr det funkar inte för mig :S

Läs sida 69 och se om det jag nämner där fungerar för dig med:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

BE e det ett bättre chip en ORG. så du lyckas OC en BE mer en ORG. så det e det du betalar för så BE inte lönt att köpa om man inte ska OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leo84lwb
BE e det ett bättre chip en ORG. så du lyckas OC en BE mer en ORG. så det e det du betalar för så BE inte lönt att köpa om man inte ska OC

Källa på att det är bättre komponenter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coffe13
2990 kostar vanliga och 3045 kostar black edition

Kör nog på BE då

har inte läst de tidigare inläggen .. men 5850 finns för 2700. blir det ju några hundring för OC ..

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem

Jag kan ställa in 800MHz på GPU i Afterburner och det fastnar.

Det enda jag gjort är att ändra/lägga till följande under [ATIADLHAL] MSIAfterburner.cfg i installationsmappen:
code:
EnableUnofficialOverclocking = 1

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Källa på att det är bättre komponenter?

please ?

Permalänk
Medlem

läste det någon stans kommer inte ihåg sidan sorry men jag e hundra för jag köper båda sårterna. 295st2 och 4870x2st2 och så var det skillnad på BE och ORG..... Du kan söka på tester där samma XFX kort OC testar en BE och ORG. så kan du se själv om du inte litar på mig....:P

Permalänk
Medlem

lyckas inte hitta något test där de testar be mot orginal och jämför clocks tyvär

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

läste det någon stans kommer inte ihåg sidan sorry men jag e hundra för jag köper båda sårterna. 295st2 och 4870x2st2 och så var det skillnad på BE och ORG..... Du kan söka på tester där samma XFX kort OC testar en BE och ORG. så kan du se själv om du inte litar på mig....:P

Med andra ord ingen källa då.
Jag drog iallafall iväg ett mail till XFX så får se vad de svarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej , men det presterar väl iaf inte sämre än org om jag inte överklockar det?
Kommer troligen beställa BE idag

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

inte bättre chip men vad jag förstår det som så låter hypotesen något sånt här: "Eftersom korten som levereras som 'xxx edition' osv måste klara utmärkt klock så är det troligt att man får ett bättre gfx än snittet"

Dock ingen källa heller. Tror det är ett allmänt antagande.

Men det kan ligga något i det, det är långt ifrån alla som får upp minnesfrekvensen till 1300mhz..

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp, vad fan är detta?

Är grafikkortet trasigt? (Det är ett Sapphire 5870 Vapor-X) Eller är det drivrutinerna? Detta dykte bara upp helt plötsligt och det ser ut så i alla spel. Jag har överklockad grafikkortet med 10mhz men det kan väl inte vara orsaken?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Jag behöver hjälp, vad fan är detta?

http://img710.imageshack.us/img710/9995/problemnb.png

Är grafikkortet trasigt? (Det är ett Sapphire 5870 Vapor-X) Eller är det drivrutinerna? Detta dykte bara upp helt plötsligt och det ser ut så i alla spel. Jag har överklockad grafikkortet med 10mhz men det kan väl inte vara orsaken?

jo det kan det va. Är det bara det du har gjort 10mhz på core inget annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

jo det kan det va. Är det bara det du har gjort 10mhz på core inget annat?

Ja. GPU clock höjdes lite när jag överklockade på auto-tune, eller kan drivrutinera vara orsaken?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Hejsan skulle behöva lite råd om det är ett mjukvarufel eller om kortet har något fel. Har ett Asus 5870 med standard clock och jag får hela tiden en svartskärm när jag spelar t.ex. ACII, fläkten far upp till 70-100% och jag måste ta hard reboot. har försökt fixa det med t.ex. nyaste drivers och så har jag uppdaterat BIOS på både moderkortet och 5870:an. Jag har även testat med att ha fläkten manuellt på ca 65% låser sig ändå efter en stund. Vad kan det vara för fel lönar sig att lämna tillbaka för service?

Övriga komponenter:
MB: Asus P6T SE (Noctua NH-U9B SE2)
CPU: i7 920 standard klockhastighet
RAM: Patriot 6GB Viper (PC3-10666)
PSU: FD Newton R2 650W
Intel 80GB X25-M G2 SSD

Tacksam för svar.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruniz
Hejsan skulle behöva lite råd om det är ett mjukvarufel eller om kortet har något fel. Har ett Asus 5870 med standard clock och jag får hela tiden en svartskärm när jag spelar t.ex. ACII, fläkten far upp till 70-100% och jag måste ta hard reboot. har försökt fixa det med t.ex. nyaste drivers och så har jag uppdaterat BIOS på både moderkortet och 5870:an. Jag har även testat med att ha fläkten manuellt på ca 65% låser sig ändå efter en stund. Vad kan det vara för fel lönar sig att lämna tillbaka för service?

Tacksam för svar.

Låter verkligen som fabriksfel eller nåt skada av nåt slag innan du fick hem varan. Ta det på garanti, skulle jag göra iallafall.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Tror nog jag måste göra, men skall läsa och testa lite olika saker ännu, det händer ju ändå inget på v-slutet när butkiken är stäng.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coffe13

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz

i5 750 kör endast ram minnen i 1333MHz.
så om du sätter i 1600MHz minnen så kommer dom sänkas till 1333Mhz och om dom går på 1600Mhz så täcker inte det garantin tror jag.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
i5 750 kör endast ram minnen i 1333MHz.
så om du sätter i 1600MHz minnen så kommer dom sänkas till 1333Mhz och om dom går på 1600Mhz så täcker inte det garantin tror jag.

aningen svårt för någon att se att du kört minnena i 1600 om det bara är minnena du lämnar in dock.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet inte om mitt problem blev har löst sig, men jag avinstallerade ATIs drivrutiner och uppdaterade Win7:s egna och då har det inte låst sig ännu Testade cd:n med drivrutiner men den gav BSOD...

Edit: FPS:en blev stabilare också btw

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

5870 Ovanligt varmt?

Har ett ASUS 5870 Inga inställningar i CCC ändrade. Kollar jag i CCC så står det att temperaturen i Idle är 56-58 grader. Jag tycker detta låter mycket? och speciellt när Kortet i sweclockers test får 36 grader i idle.

Kan det vara något fel på kortet eller vad är de som gör att det är så varmt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POwER_Greven
Har ett ASUS 5870 Inga inställningar i CCC ändrade. Kollar jag i CCC så står det att temperaturen i Idle är 56-58 grader. Jag tycker detta låter mycket? och speciellt när Kortet i sweclockers test får 36 grader i idle.

Kan det vara något fel på kortet eller vad är de som gör att det är så varmt?

Har du fler än en skärm kan inte grafikkortet gå ner lika långt i Powerplay vilket resulterar i högre temperaturer. Annars vettefan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du fler än en skärm kan inte grafikkortet gå ner lika långt i Powerplay vilket resulterar i högre temperaturer. Annars vettefan.

Jag har en BenQ 24" full hd och en gammal LG 19" wide . men tycker inte de borde dra upp den 20grader över sweclockers test:S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POwER_Greven
Jag har en BenQ 24" full hd och en gammal LG 19" wide . men tycker inte de borde dra upp den 20grader över sweclockers test:S

Som sagt, kortet kan inte gå ner i lika lågt strömsparläge. Sweclockers testade nog aldrig med mer än en enda skärm. ifall du kollar på klockfrekvenserna ser du att ditt kort troligen ligger på 400/1000 (400/1125 i mitt fall) med två skärmar. Med en enda skärm så kan kortet gå ner ända till 157/300 (i mitt fall).

Jag kan leta efter källa imorrn, jag är lite osäker på om problemet ligger hos AMD eller skärmtillverkarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, kortet kan inte gå ner i lika lågt strömsparläge. Sweclockers testade nog aldrig med mer än en enda skärm. ifall du kollar på klockfrekvenserna ser du att ditt kort troligen ligger på 400/1000 (400/1125 i mitt fall) med två skärmar. Med en enda skärm så kan kortet gå ner ända till 157/300 (i mitt fall).

Jag kan leta efter källa imorrn, jag är lite osäker på om problemet ligger hos AMD eller skärmtillverkarna.

Om det är rutan i ATI Overdrive som säger Aktuella värden så står det Gpu clocka 850Mhz och Minnesklocka 1200Mhz. Jag har som sagt inte ändrat något. Bör jag kanske göra det? Helst utan prestandaförlust givetvis.

Permalänk

Kasst kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruniz

Övriga komponenter:
MB: Asus P6T SE (Noctua NH-U9B SE2)
CPU: i7 920 standard klockhastighet
RAM: Patriot 6GB Viper (PC3-10666)
PSU: FD Newton R2 650W
Intel 80GB X25-M G2 SSD

Tacksam för svar.

Tjena,
Jag behöver lite råd har likande problem som ovan. Helt nytt system med ren installation av Win7 64 bitar och har testat olika versioner av drivare samt att klocka ner kortet lite men resultatet är det samma. 20s-5min efter att win7 startats så rampar fläkten upp till nära max och utsignalen ifrån kortet försvinner. Hard reset är det enda som fungerar. Problemet uppstår inte i felsäkertläge, vilket fått mig att tro att det har med drivarna att göra. Har dock som sagt inte hjälpt att byta drivare.

Min konfig:
Asus P6X58D Premium
Intel i7 930
Corsair 3x2GB 1600 Mhz 9-9-9-24
Samsung F3 1 TB
XFX Radeon HD 5870 XT
Fractak Design Newton R2 650W

Tack på förhand!

/Mvh Fredrik

Permalänk

Det här kanske inte är exakt, men såg det här och tyckte det var konstigt:S Hur kan jag få så lite på min 5870?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35