Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
De som använde det argumentet när GTX295 kom var ju rent ut sagt puckade, då kortet var tänkt att ta tillbaka prestandatronen (vilket det gjorde till det att 5970 kom) från HD4870X2 som också är ett dubbelmackakort. Det var en fullkomligt rättvis jämförelse.
Jag tycker det är en rättvis jämförelese oavsett hur många GPU:er det är på PCB:n. Om kort A har 2 GPU:er och kostar 5000 och kort B har 1 GPU och kostar 5000. Kort A presterar ca. 30% bättre än kort B, då går det omöjligt att förneka att Kort A är ett bättre kort ur en prestanda synpunkt. Sedan finns det andra faktorer som värme och hur energitörstiga de är som kan spela in på valet. Sedan så måste man bestämma sig hur många grafikkort man vill köpa. Skall du köpa ett grafikkort så är ju det bäst presterande kortet det bäst presterande kortet oavsett antalet GPU:er. Skall du dock koppla ihop 2-3 grafikkort då kan ett grafikkort som presterar sämre men har bara en GPU plötsligt bli mycket mer prisvärt.
I dagsläget så ser det inte ut som om Nvidia kommer kunna lansera en dubbelmacka med Fermi och då är försvaret från Nvidia folket att "men 5970 har ju två GPU:er, det räknas inte". Tough shit (det här har ingenting med Nvidia att göra utan mer generellt det argumentet oavsett vilket eller vilka camps man tillhör), 5970 presterar fortfarande bättre. Hade Nvidia löst en mer lönsam och mindre energislukande krets så hade de kunnat göra likadant. ATI:s lösning är betydligt billigare att tillverka än en enkel monsterkrets vilket innebär att det finns större utrymmer för prissänkningar exempelvis. Nu är ju det här prestandatjafset i mitt inlägg baserat på de spekulationer som finns för tillfället. Mer får vi veta om sex dagar. Sedan så finns det ju en mängd andra användningsområden för Fermi inom rendering och GPGPU applikationer också. Hoppas ändå ni förstår vad jag menade.