Muskampen 2025: Segraren korad!

Geforce GTX 400: Skvaller från branschen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Du kan inte vara seriös...
Du får gärna länka till att GTX 285 blev 60 procent snabbare generellt för det är inte sant.

Det tyder inte på drivrutiner. Drivrutiner kan bara göra så mycket. Det tyder på att GTX 480 är ett tesselationsmonster som inte presterar lika bra i vanlig rendering, vilket fortfarande är det som kommer användas denna generationen.

New in Release 185.81:

* Adds support for the new GeForce GTX 275 GPU.
* Adds support for Ambient Occlusion – the newest NVIDIA Control Panel feature to offer enhanced 3D gaming realism exclusively to GeForce GPUs.
* Adds support for CUDA 2.2 for improved performance in GPU Computing applications. See CUDA for more details.
* Expands GPU hardware acceleration for the NVIDIA Video Encoding library to GPUs with less than 32 cores. Applications using this library include CyberLink PowerDirector 7, Nero Move it 1.5, Loilo SuperLoiloScope MARS, and CyberLink MediaShow Espresso.
* Accelerates performance in several 3D applications. The following are examples of improvements measured with Release 185 drivers vs. Release 182 drivers (results will vary depending on your GPU, system configuration, and game settings):
o Up to 25% performance increase in The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena
o Up to 22% performance increase in Crysis: Warhead with antialiasing enabled
o Up to 11% performance increase in Fallout 3 with antialiasing enabled
o Up to 14% performance increase in Far Cry 2
o Up to 30% performance increase in Half-Life 2 engine games with 3-way and 4-way SLI
o Up to 45% performance increase in Mirror’s Edge with antialiasing enabled
* Automatically installs the new PhysX System Software version 9.09.0408.
* Supports GeForce Plus Power Pack #3. Download these FREE PhysX and CUDA applications now!
* Numerous bug fixes. Refer to the release documentation notes.
* Users without US English operating systems can select their language and download the International driver

det var 45 30 etc vilket gjorde den snabbare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
New in Release 185.81:

* Adds support for the new GeForce GTX 275 GPU.
* Adds support for Ambient Occlusion – the newest NVIDIA Control Panel feature to offer enhanced 3D gaming realism exclusively to GeForce GPUs.
* Adds support for CUDA 2.2 for improved performance in GPU Computing applications. See CUDA for more details.
* Expands GPU hardware acceleration for the NVIDIA Video Encoding library to GPUs with less than 32 cores. Applications using this library include CyberLink PowerDirector 7, Nero Move it 1.5, Loilo SuperLoiloScope MARS, and CyberLink MediaShow Espresso.
* Accelerates performance in several 3D applications. The following are examples of improvements measured with Release 185 drivers vs. Release 182 drivers (results will vary depending on your GPU, system configuration, and game settings):
o Up to 25% performance increase in The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena
o Up to 22% performance increase in Crysis: Warhead with antialiasing enabled
o Up to 11% performance increase in Fallout 3 with antialiasing enabled
o Up to 14% performance increase in Far Cry 2
o Up to 30% performance increase in Half-Life 2 engine games with 3-way and 4-way SLI
o Up to 45% performance increase in Mirror’s Edge with antialiasing enabled
* Automatically installs the new PhysX System Software version 9.09.0408.
* Supports GeForce Plus Power Pack #3. Download these FREE PhysX and CUDA applications now!
* Numerous bug fixes. Refer to the release documentation notes.
* Users without US English operating systems can select their language and download the International driver

det var 45 30 etc vilket gjorde den snabbare

Ehm. Ja.

I 3-way och 4-way SLI samt när AA är aktiverat bara.

Permalänk

Det enda som betyder något är ju tesselation eftersom alla kort är monster i HD fps redan. DX11 utan fps drop. Jag vill ha ett 5850 utan Dx11 för det är rasande snyggt redan det. Pressa priserna nu Nvidia! Verkar ändå grymt och bra med nvidias rediga dx11 kort. Bra för framtiden.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Självklart passar alla ATI fans på att gnida in Nvidias fullständiga misslyckande i deras ansikten!!

Faktum är ju att nvidia ett halvår efter ATI släpper sämre kort som drar mer ström än ATI... totalt misslyckande alltså.

Det är också lika roligt att se nvidia fanboys försvara nvidia desperat såsom ATI fans gjorde för 5-6 år sedan.

snacka om ombytta roller haha :D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Vem bryr sig om grafikkortet kan brygga kaffe, blinka i alla regnbågens färger och spela fångad av en stormvind om den presterar uselt grafikmässigt som ju huvudsyftet är?

Hehe, utmärkt ståndpunkt, detta är signaturmatrial!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Trodde sweclockers var opartiskt men ändå så har vissa moderatorer editerat och rensat vilt i en hel del trådar den sista månaden?Man undrar ju vad det beror på?Framförallt trådar som handlar om nvidias fermi som inte ens finns än??
Nu blir allt lite suspekt om jag inte blir bortredigerad vill säga:(

Om du var inne på denna tråden igår kväll skulle du se att allting spårade ut totalt och gav upphov till att ungefär köra Ctrl+Alt+Del på nästan flera sidor. Sedan att redigera delar av inlägg som riskerar att få grejerna att blomma upp igen är väl inte speciellt konstigt.

Citat:

Necry: nope är inte snabbaste gpun om det är 5-10% eftersom 5970 äger fermi>_<

GPU som i en fysisk enhet - lägger du på två GPU:er på en plastbräda får du visserligen en produkt i sin helhet, men det är fortfarande två fristående GPU:er.

Hurvida HD5970 står sig mot GTX470/80 vet vi inte än, men utifrån siffrorna Nvidia själva visat upp så ser det ju inte allt för troligt ut att Nvidia kan panga ned HD5970 i största allmänhet.

Citat:

zzcool:jag har sett har gått igenom hela sidan många gånger men tycker du inte något är konstigt om gtx 480 slår 5970 i heavy tessellation men nästan tvärtom utan?

jag tror på att riktiga drivrutiner behövs för att visa den exakt prestandan

när gtx 285 var nytt så kom en drivrutin ut som gjorde den 60% snabbare så det är möjligt att samma sak händer med gtx 480 vem vet

Jag förstår inte riktigt det första du skrev om Tessalation, men jag tror du lite för godtroget ser på "läkta" tester som någon sanning, vilket föga av oss andra gör eftersom man bara blir lurad så många gånger.

Att drivrutiner ökar prestandan i olika applikationer är inget konstigt. Precis som Nvidias produkter kan få ökad prestanda genom drivrutinssläpp så kan AMD göra exakt likadant. Sedan att en drivrutin skulle göra GTX285 60% snabbare är en direkt lögn. Tittar du på lanseringsanteckningarna för en drivrutin så står det "upp till X-procent ökad prestanda", alltså ett väldigt handplockat resultat som inte behöver infrias i din konfiguration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Trodde sweclockers var opartiskt men ändå så har vissa moderatorer editerat och rensat vilt i en hel del trådar den sista månaden?Man undrar ju vad det beror på?Framförallt trådar som handlar om nvidias fermi som inte ens finns än??
Nu blir allt lite suspekt om jag inte blir bortredigerad vill säga:(

Tycker nog att ban hammaren borde komma fram lite oftare På några sidor i den här tråden hade jag kanske 3 posts från personer som jag inte har på min blokadlista för att majoriteten av deras posts är rena provokationer och jag har bättre för mig än att läsa allmänt tjafs, mot eller för Nvidia.

Tycker Sweclockers håller en ganska neutral ton i Fermi diskussionen, vist den får mycket uppmärkasmhet men det händer inte så mycket annat på hårdvarufronten just nu. Sen att de inte har de inte dragits med av den allmänna Nvidia sågningen som leds av en viss Charlie med det ske de ha beröm för inte skäll.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Från artikeln: "Nvidia kommer att släppa en "överklockad" version av Geforce GTX 480 med fulla 512 CUDA-kärnor. Modellen är utrustad med 2 st. 8-pins PCI Express strömförsörjning och dyker upp i april. Maximal möjlig strömförbrukning är därmed 375 W."

Jag undrar hur säkra uppgifter det där är? Eftersom jag inte har läst det där någon annanstans än här på sweclockers.
Om det verkligen kommer en 512 CUDA version i april så ska jag definitivt köpa den.

EDIT: hittade det här från vr-zone: "* The intended GF100 has 512 SP clocked at 725/1450/1050MHz with 295W TDP. It should still be released in the future but just not now. For this launch, GTX 480 has 480 SP with clocks lowered to 700/1401/1848MHz at 250W TDP."

Hmm verkar inte som att den släpps i april

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Från artikeln: "Nvidia kommer att släppa en "överklockad" version av Geforce GTX 480 med fulla 512 CUDA-kärnor. Modellen är utrustad med 2 st. 8-pins PCI Express strömförsörjning och dyker upp i april. Maximal möjlig strömförbrukning är därmed 375 W."

Jag undrar hur säkra uppgifter det där är? Eftersom jag inte har läst det där någon annanstans än här på sweclockers.
Om det verkligen kommer en 512 CUDA version i april så ska jag definitivt köpa den.

EDIT: hittade det här från vr-zone: "* The intended GF100 has 512 SP clocked at 725/1450/1050MHz with 295W TDP. It should still be released in the future but just not now. For this launch, GTX 480 has 480 SP with clocks lowered to 700/1401/1848MHz at 250W TDP."

Man kan väl säga att för att över huvudtaget kunna släppa GTX480 i april var de tvungna att skära ner på prestandan. Annars hade vi fått se endast GTX470 som inte hade sett så bra ut. Nu får vi nöja oss med en bantad topmodell och det är därför vi har så pass "lågt pris" på det kortet också. Hade de kunnat släppa kortet med de specs som de nu ska släppa det med 512 SP så hade vi fått se ett kort som kostat 6k+ med all säkerhet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, nej och åter nej! En perfekt GT200 hade 10x24=240 SP. En perfekt GF100 skall ha 16x32=512 SP.
Blir det endast 15x32=480 SP inledningsvis så är det ju inte vad nvidia utlovade, utan det är fråga om en nedbantad version.
För egen del låter jag nog Fermi mogna lite över sommaren.

Permalänk

Blir alltså till att vänta på 512 SP versionen då, suck på denna eviga väntan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Blir alltså till att vänta på 512 SP versionen då, suck på denna eviga väntan.

En väntan som lätt gör det värt att vänta in vad som kommer från AMD härnäst. Om man nu har väntat på Fermi i 6 månader+ för detta...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om sidan "semiaccurate" får rätt och det blir en paperlaunch med 8-10 000 kort världen över eller om det faktiskt kommer finnas kontinuerlig tillgång från och med 26 mars.

Själv köper jag nog ett 5870; Pris/prestanda och låg TCO är viktigast för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Frågan är ju om sidan "semiaccurate" får rätt och det blir en paperlaunch med 8-10 000 kort världen över eller om det faktiskt kommer finnas kontinuerlig tillgång från och med 26 mars.

Själv köper jag nog ett 5870; Pris/prestanda och låg TCO är viktigast för mig

Dom får nog ganska rätt gissar jag. Som det ser ut kommer det inte ens ut några kort den 26e.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD levererar! Bra Pris, bra prestanda. Nvidia får hitta på något bra om jag ska köpa deras kort, det enda jag hör är att de gör en liten ändring på befintlig grafikkort och ger den ett nytt namn.

Amd kommer med bra lösningar, tysta, svala, strömsnåla kort med bra prestanda och bra pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddlz
AMD levererar! Bra Pris, bra prestanda. Nvidia får hitta på något bra om jag ska köpa deras kort, det enda jag hör är att de gör en liten ändring på befintlig grafikkort och ger den ett nytt namn.

Amd kommer med bra lösningar, tysta, svala, strömsnåla kort med bra prestanda och bra pris.

Fermi är så nytt det kan bli.
Vist gammmla G8X och G9X från nvidia har fått hänga på länge i många olika namn. Igen som nånsin förnekat det heller men det fans ju GT200 också efter det så.

Fermi är så nytt och unikt det bara kan bli. HD5XXX har i princip samma GPU som HD4XXX fast födubblat antal stream processorer mm.

Fermi bygger vidare på G80 men är ganska radikalt förändrad ändå vad det gäller architectur med nya isntrucktioner och än mer GPGPU optimering för att få den mer generell. En GPU kan inte bli en CPU men Fermi kommer tillåta nya sätt att köra program på GPU:er som igen GPU tidigare tillåtit.

Fins mycket med Fermi som inte påverkar en Gamer i dag men som kommer påverka GPGPU marknade stort. Fermi är ensam om ECC stöd villket kommer bli popis bland GPGPU användare, renderingsfarmar osv som kan nytja GPU:er för allahanda uppgifter.

Så det fins mycket godis i fermi för dom som vet hur man nyttjar det. Dock inget Gamers har nytta av i dag utan i framtiden. ATI är prisvärda, och snabba ja. Tror igen förnekat det. Men Nvidia har är definitivt en framåtdrivande kraft med nya inovationer som igen annan har genomfört.

Video jag brukar reckomendera.
http://www.youtube.com/watch?v=hfULQiCXdlQ
Får ha i åtanke med att detta är G80 och videon är flera år gammal men man kan ju bara fundera på vad Fermi kommer klara av då vi haft G92, GT200 i mellan också. Fermi blir nästa steg i GPGPU utvecklingen.

Tyvär igen programmerare själv men jag har läst tillräkligt för att förstå att dagens GPGPU:er inte är flexibla nog än för vissa tillämpningar men många programmerare verkar exalterade över Fermi då den kommer tillåta mer generella tillämpningar på GPGPU som tidigare inte vart möjlig och enbart kan köras på en CPU i dag. Någon pratade om lopar och sådana saker tex. Seda fins det problem som att minnet inte räcker till på dagens kort för en del tillämpningar men med 3-6Gb i ram möjligt på Fermi så kan hela GPGPU applikationer köras i minnet på kortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD

hade också tänkt att vänta på den versionen i april men om det inte kommer någon så köper jag bara normala gtx 480 vilken besvikelse

man borde tro att text av sweclockers är 100% sant men isåfall inte

Permalänk

Vilken tröttsam tråd.....

Ala vill väl ha det som de anser är det bästa kortet,
med de bästa drivrutinerna..
Skitsamma om det står Nvidia eller ATI på det kortet..

Alla har vi olika preferenser
Fanboysern är ju precis som vilken fundamentalist som helst,
försöker tvinga sig på andra sin filosofi vad som är det bästa guden ATI eller Nvida..

Sådanna här problem finns inte i trådar på Tech sweden tex
Kan bara betyda att Sweclockers har blivit ett dagisforum med en massa snorisar...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
3D? Det finns ytterst få spel som använder sig av 3d i dagsläget.

I princip all spel som är 3D funkar med nVidias lösning.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Tror att GTX 480 spöar ett HD 5970 i det mesta men det är ju inte ens en rättvis jämförelse någonstans.
Nått som är 6 månader gammalt i datorkomponents världen kommer givetvis får stryk av nått som är nytt å inte ens släppts än, konstigt vore ju annat.

Är min syn på det hela och vi lever i en demokrati så jag får tycka vad jag vill;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne_danger
Tror att GTX 480 spöar ett HD 5970 i det mesta men det är ju inte ens en rättvis jämförelse någonstans.
Nått som är 6 månader gammalt i datorkomponents världen kommer givetvis får stryk av nått som är nytt å inte ens släppts än, konstigt vore ju annat.

Är min syn på det hela och vi lever i en demokrati så jag får tycka vad jag vill;)

5970 släpptes i november och gtx 480 kommer inte alls spöa det ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite

Återstår ju att se.
Är själv ett ATI fan så det hade ju bara varit kul om så är fallet:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite

fan då, va de det som va meningen? Inte att de faktiskt kommer ett kort med 512 Cuda cores inom en snar framtid? Kan de va så att man läser å tar in de man vill veta?

Men som sagt, bara å packa ihop, koppla ur datorn och återgå till "real life", de här funkar ju inte, Pfft! inte ens GTX 480 kommer slå HD 5970, klart fail, kan nån ringa Nvidia och säga de? så slipper dom förlöjliga sej själva

eller kan de faktiskt va så att (om faktiskt läser va som publicerats)

470 konkurrerar med 5850
480 konkurerrar med 5870

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd
Citat:

här funkar ju inte, Pfft! inte ens GTX 480 kommer slå HD 5970, klart fail

du borde veta att 5970 är 2 kort i ett sätt ihop 2 stycken gtx 470 och kalla det 495 så kommer det säkert slå 5970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne_danger

Åter igen, om du läst artikeln innan du skrev i forumet; 480 slår 5870 med mellan 5-10%. 5970 är typ 80% snabbare än ett 5870. Enkel matematik.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Citat:

du borde veta att 5970 är 2 kort i ett sätt ihop 2 stycken gtx 470 och kalla det 495 så kommer det säkert slå 5970

Vem bryr sig om det är två kort i ett? Ska du börja med den logiken kan du ju börja diskutera processorer med 4 kärnor osv... Och som det ser ut idag så kommer det inte en dubbelmacka a la 470/480 på grund av flera faktorer. Vänta ett år eller så, så kommer säkert nvidia med något som bräcker ska du se men just nu är det 5970 som är prestandakung ett tag framöver i spelsammanhang.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja vet de var sarkasm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Vem bryr sig om det är två kort i ett? Ska du börja med den logiken kan du ju börja diskutera processorer med 4 kärnor osv... Och som det ser ut idag så kommer det inte en dubbelmacka a la 470/480 på grund av flera faktorer. Vänta ett år eller så, så kommer säkert nvidia med något som bräcker ska du se men just nu är det 5970 som är prestandakung ett tag framöver i spelsammanhang.

Intressant med tanke på att GTX 295 smällde allt ATI hade på fingrarna tills de kom ut med HD 5970 - Då grät ATI folket öppet med att de var inte inte en rättvis jämförselse med tanke på att GTX 295 hade 2 GPUer. Tänka sej att de kan ändra sej så fort Inte lätt ibland

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Men om man inte har riktigt kraftiga skygglappar på sig så måste väl de flesta inse att med Nvidia med runt 50% fler transistorer inte lyckats speciellt bra med GTX470 och GTX480 om de är tänkta att jämföras med 5850 och 5870. Större kretsar leder ofrånkomligen till lägre processutbyte och kretsarna kommer därför vara betydligt dyrare ur tillverkningssynpunkt än AMD's motsvarande.
Ur en 40nm waffer från TSMC (som kostar $5000) kan man maximalt (vid 100% utbyte/yield) få ut ~100 kretsar per waffer för Nvidia vilket då skall jämföras med ~160 kretsar för ATI. Utbytet är dock självklart långt från 100% och garanterat betydligt lägre på Nvidias kretsar än för AMD's vilket gör att Nvidia antingen måste hålla betydligt lägre marginaler eller att AMD kommer kunna sänka sina priser ordentligt om de anser sig behöva det.

Skrev i en annan tråd att jag tyckte att man nog borde fundera på om GTX470 och 480 är riktigt bra köp i dess nuvarande form och jag vill nog vidhålla det, tror säkerligen att vi kommer få se mycket trevligare kretsar från Nvidia när de tillsammans med TSMC får ordning på tillverkningen (dvs släpper de kretsar som Nvidia först planerade för) men de kretsar som släpps nu luktar tyvärr lite desperation.
Tror denna lansering handlar mycket om att Nvidia inte bara måste ha något att visa upp sina aktieägare utan samtidigt hålla lågan brinnande hos kunderna angående kommande snabbare produkter.

Oavsett vilket så skall det bli mycket intressant att se vad Nvidia och AMD kommer med eftersom ökad konkurrens är alltid av godo för oss konsumenter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag tycker inte det är så viktigt hur många GPUer ett kort har, det som verkligen spelar roll är pris, prestanda, värme osv. Om den har 1, 2 eller 10 GPUer är ointressant egentligen. Beror ju på vad man är ute efter.
På ren prestanda vinner 5970, pris och ström/värme vinner GTX480 men det är rätt nära om man jämför med den mycket större prestandaskillnaden.

Sen är det inte så säkert att en dubbel GTX470 skulle slå en 5970 eftersom GTX470 ska vara jämförbar med 5850 men 5970 är snabbare än två 5850...
Om det nu ens är möjligt att göra ett sånt kort innan de förfinat tillverkningsprocessen eller bytt till en bättre process (28nm?). Nvidia blev ju tvungna att vänta på 55nm GT200b innan de kunde göra GTX295. Att slå ihop två GTX470 som de är nu skulle dra 400-450W och det är på tok för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Intressant med tanke på att GTX 295 smällde allt ATI hade på fingrarna tills de kom ut med HD 5970 - Då grät ATI folket öppet med att de var inte inte en rättvis jämförselse med tanke på att GTX 295 hade 2 GPUer. Tänka sej att de kan ändra sej så fort Inte lätt ibland

Fanboys kommer alltid att hitta på alla möjliga ursäkter när deras "lag" ligger efter.
Innan GTX295 var det ju 4870x2 som var snabbast och Nvidiafans använde precis samma argument för att försöka bortförklara det.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Ja vet de var sarkasm

Nu är det ju så att det var relativt dött lopp mellan gtx 295 och 5870 iofs, men hur som helst bryr jag mig inte om, om det finns mer än en gpu på brädan. Egentligen är det ju en mycket bra idé att ha flera små delar som fyller ett större syfte tillsammans, bättre att göra ett par strömsnåla gpuer som tillsammans slår en stor klumpig, som i det här fallet 480. Det jag gillar med 5970 är att den stänger av ena kärnan som agerar som slav till den andre då det inte behövs, detta sparar ju energi och minskar värmeutveckling mycket. Tycker det är helt rätt väg att gå, precis som med cpu; att använda flera kärnor.

Visa signatur