Muskampen 2025: Segraren korad!

Geforce GTX 400: Skvaller från branschen

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur AMD kan veta att deras OC kommer prestera lika bra eller bättre när inga riktiga test av 400-serien har gjorts, ren bullshit från dom där.

Alla vet att siffror inte är allt när de kommer till klockfrekvenser, så jag väntar till nästa vecka då Nvidia släpper sina kort.

Personligen så lutar de mest åt ett Geforce 470 för min del. I stort sätt alla spel idag flyter på kanon på max med ett 5870, och även om nu 470 kanske inte kommer prestera lika bra, vilket ja tror att de kommer göra, så anser jag att Nvidias exklusiva egenskaper som Stereo-3D, PhysX, Ray Tracing m.m. väger mer än 75FPS istället för "bara" 70FPS. Har inte heller fler skärmar, så AMDs Eyefinity är inte ett dugg intressant, jag ser hellre på djuphet än horisontalt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Korten är på tok för törstiga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Fattar inte hur AMD kan veta att deras OC kommer prestera lika bra eller bättre när inga riktiga test av 400-serien har gjorts, ren bullshit från dom där.

Alla vet att siffror inte är allt när de kommer till klockfrekvenser, så jag väntar till nästa vecka då Nvidia släpper sina kort.

Personligen så lutar de mest åt ett Geforce 470 för min del. I stort sätt alla spel idag flyter på kanon på max med ett 5870, och även om nu 470 kanske inte kommer prestera lika bra, vilket ja tror att de kommer göra, så anser jag att Nvidias exklusiva egenskaper som Stereo-3D, PhysX, Ray Tracing m.m. väger mer än 75FPS istället för "bara" 70FPS. Har inte heller fler skärmar, så AMDs Eyefinity är inte ett dugg intressant, jag ser hellre på djuphet än horisontalt.

Och det kommer du använda menar du? Många gånger i rena marknadsföringssyften lyfter tillverkare fram andra egenskaper en produkt har för att på det sättet göra den mer attraktiv. Om och huruvida användaren använder det eller ej är ju en annan sak... Vem bryr sig om grafikkortet kan brygga kaffe, blinka i alla regnbågens färger och spela fångad av en stormvind om den presterar uselt grafikmässigt som ju huvudsyftet är? Kortfattat kan man runda av hela den här tråden med följande:

Skall du programmera, använda nvidias exklusiva features eller jobba med photoshop eller liknande när de nu kommer med gpugp-stöd, då väljer du nVidia

Skall du däremot spela, och endast spela där FPS spelar stor roll, dvs. där du kan kräma ut mest spelprestanda så är valet ATI.

Easy as simple...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ju ingen idé att tjafsa om detta. Tänker man lite på det, eller faktiskt drar en sväng till det normala livet märker man fort att det här nästan sjukt hur man kan försvara och ljuga, övertala.

Folk som gillar nvidia gör det och kommer förmodligen fortsätta med det då det är något som man föredrar. Kanske är det drivrutinerna, kanske är det att varje gång man ser nvidia loggan i ett nytt spel och känner sig säker att det kommer fungera som det ska, eller kanske till och med physx. Vad det än beror på så är alla dom punkterna olika viktiga för olika personer.

Men det som jag har svårt att sätta fingret på är, varför oh snälla varför ATi fanboys är smockade i nvidia trådar och nyheter, it just doesn't add up. Om ni nu är nöjda med era kort vad är problemet? Varför kommer ni i denna typ av tråd? Menar inte att ni inte får läsa nvidia nyheter, men varför kommentera massa skit?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Egentligen är det ju ingen idé att tjafsa om detta. Tänker man lite på det, eller faktiskt drar en sväng till det normala livet märker man fort att det här nästan sjukt hur man kan försvara och ljuga, övertala.

Folk som gillar nvidia gör det och kommer förmodligen fortsätta med det då det är något som man föredrar. Kanske är det drivrutinerna, kanske är det att varje gång man ser nvidia loggan i ett nytt spel och känner sig säker att det kommer fungera som det ska, eller kanske till och med physx. Vad det än beror på så är alla dom punkterna olika viktiga för olika personer.

Men det som jag har svårt att sätta fingret på är, varför oh snälla varför ATi fanboys är smockade i nvidia trådar och nyheter, it just doesn't add up. Om ni nu är nöjda med era kort vad är problemet? Varför kommer ni i denna typ av tråd? Menar inte att ni inte får läsa nvidia nyheter, men varför kommentera massa skit?

för nvidia fanboys gör samma sak ?:O

men aja bara vänta och se hur det går

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

jag spyr nästan när jag ser folk tjaffsa om några pissiga hundralappar när man ändå är beredd att lägga 3-4 tusen om inte mer på grafikkort.

och så spyr jag nästan när jag ser att man knappt får ha sina egna preferenser utan att på påhoppad och totalt idiotförklarad.

För att kommentera läget kring fermi nu då, så måste jag medge att 5-10% mer prestanda inte är jätte upphetsande, men stämmer det så är det ju ändå den snabbaste GPUn på denna planeten, man får physX, och man får en tesserlerings kapacitet som heter duga för nya och krävande spel. Även AA prestandan skulle väl vara nåt i hästväg på fermi har jag för mig jag läst för ett tag sen? detta plus att man faktiskt får ett Nvidiakort, får några hundralappar i prisskillnad att framstå som mkt väl spenderade pengar

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Se där, någon som faktiskt har gått på Nvidias felaktiga presentationsslide som släpptes häromdagen. 3D? Det finns ytterst få spel som använder sig av 3d i dagsläget. Det kommer inte börja ta fart förens Xbox och PS3 börjar nyttja det, dvs. framåt slutet av året/nästa år någon gång. Sedan så verkar det som om alla tror att Nvidia:s Stereo-3d är något unikt. De har inte ens varit med och utvecklat någon form av 3d. Dock så har de varit väldigt tidiga med att utnyttja detta inom datorvärlden vilket är positivt för oss konsumenter. Dock så är det ren idioti att välja ett grafikkort på grund av en sådan grej när det nästa år kommer finnas dubbelt så bra grafikkort med samma funktionalitet (ATI la in det genom mjukvara) och då kommer du dessutom kunna köpa bättre skärmar. Satsar man på 3d i dagsläget så har du ett ytterst litet val av skärmar (just det, du måste uppgradera till en 120 hz skärm), varav alla har TN paneler vad jag vet. Sedan så är det inget speciellt med ett 3d grafikkort, utan det enda egentliga kravet (om man nu kollar på tekniken med aktiva glasögon som Nvidia) är att kortet skall kunna måla upp bilder i 120 Hz vid en viss upplösning.

PhysX behöver vi inte diskutera. Det är Nvidias och ATI har ingen färdig lösning på det. Deras approach är bättre med en öppen standard men jag har full förståelse att Nvidia vill tjäna pengar på någonting som de släppte först. Dock så gillar jag inte när de som i Batman går in i koden och medvetet försämrar prestandan på ATI kort. Riktigt fult.

Ray-Tracing (antar att du läste deras slide?) var ju någonting som ATI visade upp först och då med HD4000 serien. Sedan att ray-tracing än så länge i princip inte använts över huvud taget inom spelvärlden (eller särskilt mycket annan rendering) gör det ju oväsentligt.

Du får jättegärna köpa ett Nvidia kort för mig. Har också haft Nvidia innan dock så har jag personligen haft mindre problem med ATI än Nvidia och sedan att ATI släpper drivrutiner en gång i månaden och till grafikkort som är många år gamla gillar jag. Då kan jag ha överseende med att inte allting funkar perfekt med ett nytt spel.

Det jag ville säga är att köp Nvidia eller ATI men basera inte valet på vad som rättfärdigt kallas gimmicks i dagsläget.

Citat:

Exempelvis poängtera Nvidias läckta presentation om GTX4x0 där de öppet ljög om ATI:s produkter. Vi snackar om ett företag som inte direkt är kända som Moder Theresa. Sedan så är det ett ständigt krig mellan båda lägren. Nvidias pojkar har ju skrikit i ett halvår att "vänta till Fermi" och snackat skit om folk som köper ATI och vice versa. Det kommer aldrig förändras. Men att du kommenterar det som om att du stod utanför det är ju väldigt underhållande. Läste några inlägg mellan dig och en kille som inte kom överens med dina tankar häromdagen, och du var rakt ut riktigt aggressiv mot den här andra killen. Tona ner lite och vänta på lite resultat. Det gynnar alla här om Fermi är en grym produkt. Varken ATI eller Nvidia fan, fanboy eller inte, vet med säkerhet hur Fermi presterar så än så länge har vi bara rykten att gå på vilket naturligtvis är kul att spekulera i men ingeting är säkert förens kortet har släppts.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

BLEV LITE BESVIKEN OM DET STÄMMER ATT DET BARA ÄR 480 KÄRNOR I 480. DÅ FÅR MAN VÄNTA ETT TAG TILL OCH LÄGGA NÅGRA SLANTAR MER. PALLAR INTE KÖPA NU OCH OM EN MÅNAD RETA MIG PÅ KÖPET MEN DÅ BLIR MIN GRABB PÅ 12 ÅR SUR FÖR HAN SKULLE TA ÖVER MITT 280 SÅ HAN KAN SPELA BC2 MED LITE MER ÖS. KANSKE KOMMER DEN ATT HETA 512 HEHEHE. LITE KRAFTIG I STRÖMFÖRBRUKNING MED ÄVEN OM JAG KÖR MED 850W PSU.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om vad artikeln egentligen handlade om. (jävla flamewars)

Tänkte bara säga att jag tryckte in ett nytt ATI i dag, och drog ned de senaste drivarna,, BSOD vid bootup,, trevligt. nåja,, den funkar med gamla drivare iallfall.
Mitt gamla nvidia fes ut den magiska blå röken, luktar ohm i burken.

nä, nu ska jag dra vidare och luska ut hur man klockar skiten ur ett ati kort, jag vill se om den magiska blå röken luktar likadant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
jag spyr nästan när jag ser folk tjaffsa om några pissiga hundralappar när man ändå är beredd att lägga 3-4 tusen om inte mer på grafikkort.

och så spyr jag nästan när jag ser att man knappt får ha sina egna preferenser utan att på påhoppad och totalt idiotförklarad.

För att kommentera läget kring fermi nu då, så måste jag medge att 5-10% mer prestanda inte är jätte upphetsande, men stämmer det så är det ju ändå den snabbaste GPUn på denna planeten, man får physX, och man får en tesserlerings kapacitet som heter duga för nya och krävande spel. Även AA prestandan skulle väl vara nåt i hästväg på fermi har jag för mig jag läst för ett tag sen? detta plus att man faktiskt får ett Nvidiakort, får några hundralappar i prisskillnad att framstå som mkt väl spenderade pengar

Det handlar ju i grunden inte om priset utan om ogrundade spekulationer i prestandavägar baserade på ett enda syntetiskt test - från Nvidia själva.

Sedan handlar preferenserna ofta om framhävda egenskaper men som oftast av halvvirriga illusioner av bättre stabilitet, kvalitet eller pålitlighet. Varav båda kan diskuteras och de sista nämnda självfallet försvaras av faktiskta användare som vill sprida lite sanning i det hela.

-
Din egen text talar för något helig objektivitet.

Citat:

MegaSvinto:
BLEV LITE BESVIKEN OM DET STÄMMER ATT DET BARA ÄR 480 KÄRNOR I 480. DÅ FÅR MAN VÄNTA ETT TAG TILL OCH LÄGGA NÅGRA SLANTAR MER. PALLAR INTE KÖPA NU OCH OM EN MÅNAD RETA MIG PÅ KÖPET MEN DÅ BLIR MIN GRABB PÅ 12 ÅR SUR FÖR HAN SKULLE TA ÖVER MITT 280 SÅ HAN KAN SPELA BC2 MED LITE MER ÖS. KANSKE KOMMER DEN ATT HETA 512 HEHEHE. LITE KRAFTIG I STRÖMFÖRBRUKNING MED ÄVEN OM JAG KÖR MED 850W PSU.

Trevligt med caps-lock. Vi hade liksom behövt lite mer av det i tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det handlar ju i grunden inte om priset utan om ogrundade spekulationer i prestandavägar baserade på ett enda syntetiskt test - från Nvidia själva.

Det där syntetiska testet är inte det enda.. finns ju en del andra "läckta" eller whatever tester.

Permalänk
Citat:

Oj vad du verkar bitter.
Varför? Får inte folk som gillar en annan produkt säga vad de tycker i en tråd som handlar om nvidia?
Tycker personligen alla fanboys borde ställas mot väggen om och om igen.
De, precis som fundamentalister, sprider ofta vinklade lögner runt ikring sig.

Så varför gnäller du bara över ATI fanboys?
Gör som mig. Gnäll över alla fanboys ist..
Fast.. du kanske är en en just sådan då jag tänker efter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det där syntetiska testet är inte det enda.. finns ju en del andra "läckta" eller whatever tester.

"Läkta" uppgifter är bara till för att fiska in lite extra trafik mot webbplatsen. Själv nonchalerar jag exakt alla tester tills dess att vi ser dom i volym och från trovärdiga källor. Något annat är helt enkelt direkt korkat.

Permalänk

Haha, till och med fanboy hatare anklagas för att vara fanboys
Det här fanboy fenomenet är lite halvroligt, men jag medger att jag inte gillar fanboys heller, är nog inte många som gör det..

Permalänk
Citat:

"Läkta" uppgifter är bara till för att fiska in lite extra trafik mot webbplatsen. Själv nonchalerar jag exakt alla tester tills dess att vi ser dom i volym och från trovärdiga källor. Något annat är helt enkelt direkt korkat.

Men vad om ALLA "läckta" tester pekar på samma sak, inklusive Nvidias egna syntetiska test? Då blir det lite mer "trovärdigt" tycker jag..
Fast å andra sidan kanske de "läckta" testerna baseras just på Nvidias test? Haha, aja jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag gör i denna tråd gällandes nyheter för GTX470/80? Vadå, som att mitt ägande av ett AMD grafikkort skulle betyda att jag inte har ett intresse att ventilera nyheter från Nvidia? Ta ditt ensidiga skitsnack någon annanstans.

Eftersom du uppenbarligen varken kan- eller bryr dig om tekniken du köper - vad gör du på SweClockers, en sida orienterad runt datorenthusiaster och glada amatörer?

Du är ju lika "besatt" som honom, lägg ner med ditt skitsnack, vi vet att du tycker han är efterbliven, och vi har läst det i dina 10 senaste inlägg..

Ta det du vill med han i PM, ignorera hans posts i den här tråden, det kommer komma fler som honom, du kan inte göra ett skit åt det.

OnT: Får se när Thermalright/Arctic Cooling får ut sina single-gpu kylare, till GTX470 & GTX480

Jag vet att det tog en ett bra tag innan dom släppte kylning åt HD4870X2. ("Arctic Cooling Accelero XTREME 4870X2")

Körde 2st Thermalright HR03+ på ett par 8800GTX, idle 30c, full load 50c, så gott som ljudlöst med 2x 92mm, det var en riktigt bra lösning och var inga problem att få plats, hoppas dom kommer med en lika effektiv lösning till GT100 serien innom en snar framtid, trött på dammsugarkylare

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Haha, till och med fanboy hatare anklagas för att vara fanboys
Det här fanboy fenomenet är lite halvroligt, men jag medger att jag inte gillar fanboys heller, är nog inte många som gör det..

Synd att man inte är psykolog. Jag skulle lätt skrivit en bok om fanboyism i så fall. Kanske fylla ut med lite andra internetfenomen som nerdrage och annat. Fan, jag hade ju kunnat bli mångmiljardär..

Edit: Jag undrar förresten om det finns någon annan bransch som har så lojala kunder som datorkomponentsbranschen. Någon som vet något liknande? Typ, jag köper bara möbler från IKEA, och fan ta alla andra möbelvaruhus? Eller mjölk från Skånemejerier?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Luktar flopp lång väg, men det får tiden utvisa. 6 månader efter konkurrenten och ligger och krigar på samma nivå, det är inte bra. Med facit i hand så kan man lungt säga att GF100 hypats som bara den, men utan att leverera.

Jag har iof aldrig trott att det ska vara ett nytt G80, men rätt många har fått för sig att den skulle vara det (piddeman exempelvis). Nu får Nvidia hoppas på att namnet GeForce gör sitt och göra om göra rätt med GF100v2.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Se där, någon som faktiskt har gått på Nvidias felaktiga presentationsslide som släpptes häromdagen. 3D? Det finns ytterst få spel som använder sig av 3d i dagsläget. Det kommer inte börja ta fart förens Xbox och PS3 börjar nyttja det, dvs. framåt slutet av året/nästa år någon gång. Sedan så verkar det som om alla tror att Nvidia:s Stereo-3d är något unikt. De har inte ens varit med och utvecklat någon form av 3d. Dock så har de varit väldigt tidiga med att utnyttja detta inom datorvärlden vilket är positivt för oss konsumenter. Dock så är det ren idioti att välja ett grafikkort på grund av en sådan grej när det nästa år kommer finnas dubbelt så bra grafikkort med samma funktionalitet (ATI la in det genom mjukvara) och då kommer du dessutom kunna köpa bättre skärmar. Satsar man på 3d i dagsläget så har du ett ytterst litet val av skärmar (just det, du måste uppgradera till en 120 hz skärm), varav alla har TN paneler vad jag vet. Sedan så är det inget speciellt med ett 3d grafikkort, utan det enda egentliga kravet (om man nu kollar på tekniken med aktiva glasögon som Nvidia) är att kortet skall kunna måla upp bilder i 120 Hz vid en viss upplösning.

PhysX behöver vi inte diskutera. Det är Nvidias och ATI har ingen färdig lösning på det. Deras approach är bättre med en öppen standard men jag har full förståelse att Nvidia vill tjäna pengar på någonting som de släppte först. Dock så gillar jag inte när de som i Batman går in i koden och medvetet försämrar prestandan på ATI kort. Riktigt fult.

Ray-Tracing (antar att du läste deras slide?) var ju någonting som ATI visade upp först och då med HD4000 serien. Sedan att ray-tracing än så länge i princip inte använts över huvud taget inom spelvärlden (eller särskilt mycket annan rendering) gör det ju oväsentligt.

Du får jättegärna köpa ett Nvidia kort för mig. Har också haft Nvidia innan dock så har jag personligen haft mindre problem med ATI än Nvidia och sedan att ATI släpper drivrutiner en gång i månaden och till grafikkort som är många år gamla gillar jag. Då kan jag ha överseende med att inte allting funkar perfekt med ett nytt spel.

Det jag ville säga är att köp Nvidia eller ATI men basera inte valet på vad som rättfärdigt kallas gimmicks i dagsläget.

Kan börja med 3D delen. Det finns väldigt många spel idag som stöder 3D. http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_3D_Games.html Alla som är excellent eller good är helt acceptabla, 3D Vision ready är utvecklade med 3D i tankarna. Jag äger redan en 120hz skärm och är därför ute efter ett grafikkort som kan ge mig detta.

Ang PhysX. Vi får väl se hur AMDs planer med en öppen fysikmotor slutar, de verkar väldigt intressant. Hur som helst så finns de ingen öppen fysikmotor idag och de kommer säkert dröja minst ett år innan vi får se spel använda denna motor. Nu vet jag inget om detta ang Batman, men liksom jag klarar av de på max med ett 8800GT, varför whinar Radeon-folket, för de kan ju inte fungera sämre än ett 8800GT?

Ray-tracing. Jag är medveten om att Radeon även klarar detta, Geforce 200 klarar även av de. Detta betyder dock inte att övriga kort klarar av de bra. Inte ens Fermi klarar av de med en acceptabel FPS, men är av de man sett av de betydligt snabbare än Radeon. Det kommer dröja några år innan ray-tracing kommer användas fullt ut i spel, förmodligen när PS4 och Xbox 720(?) släpps. Men för mig som använder mig av ray-tracing när jag renderar 3D-animeringar så överväger jag ett Geforce, speciellt när Nvidia har en egen renderare, Gelato, som använder sig av GPUn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gott att Ati släppte fina drivers lagom till att jag ger mina 5870 till brorsan och ersätter dom med 480`s för dom är riktigt jävla fina kort som blev bättre nu Hoppas Nvidia har tagit sig likadan möda med drivers som med att hålla sig på sträckbänken.... annars försöker jag sno tillbaks mina 5870

Permalänk
Hedersmedlem

zzcool: Det här är inte din personliga galleritråd.
Ni andra: Det här är inte zzcools personliga galleritråd. Vad han har för datorvanor och vad han tycker är snyggt/fult har absolut ingenting med tråden att göra så lägg av med tjaffset tack. Vill inte behöva plocka fram banhammaren...

*Tråd rensad*

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Kan börja med 3D delen. Det finns väldigt många spel idag som stöder 3D. http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_3D_Games.html Alla som är excellent eller good är helt acceptabla, 3D Vision ready är utvecklade med 3D i tankarna. Jag äger redan en 120hz skärm och är därför ute efter ett grafikkort som kan ge mig detta.

Ang PhysX. Vi får väl se hur AMDs planer med en öppen fysikmotor slutar, de verkar väldigt intressant. Hur som helst så finns de ingen öppen fysikmotor idag och de kommer säkert dröja minst ett år innan vi får se spel använda denna motor. Nu vet jag inget om detta ang Batman, men liksom jag klarar av de på max med ett 8800GT, varför whinar Radeon-folket, för de kan ju inte fungera sämre än ett 8800GT?

Ray-tracing. Jag är medveten om att Radeon även klarar detta, Geforce 200 klarar även av de. Detta betyder dock inte att övriga kort klarar av de bra. Inte ens Fermi klarar av de med en acceptabel FPS, men är av de man sett av de betydligt snabbare än Radeon. Det kommer dröja några år innan ray-tracing kommer användas fullt ut i spel, förmodligen när PS4 och Xbox 720(?) släpps. Men för mig som använder mig av ray-tracing när jag renderar 3D-animeringar så överväger jag ett Geforce, speciellt när Nvidia har en egen renderare, Gelato, som använder sig av GPUn.

Då får jag ursäkta att jag inte var tillräckligt insatt i deras 3d program. I sådana fall låter det som ett väldigt bra kort för dig speciellt angående det med ray-tracing.

Angående det med Batman så var det så att AA inte gick att aktivera i spelet för att det enligt någon var ett "trademark of Nvidia". En jävla lång historia fram och tillbaka som visade sig vara att Nvidia hade tagit den standardiserade AA koden och lagt in ett Vendor ID lås vilket identifierade kort som inte var från Nvidia och på dessa gick det inte att aktivera AA i spelet. Sedan när en tredje part grävde djupare så visade det sig att halva AA processen var automatiskt igång på ATI kort utan att man fick något visuellt resultat så Nvidia har alltså fipplat så att ATI kort får sämre prestanda än vad de hade kunnat få utan AA och samtidigt utan möjlighet att se något AA-resultat. Därför tycker jag det är helt rätt att whina. Släpp vettiga produkter och förbättra marknaden i stället för riktigt ful-spel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
test program som testar dx11 och teselation unigine heaven ja?

när spel börjar använda tesselation är var gtx 480 kommer att vara värt dem extra 100 kronorna plus att jag tycker om utseendet på det

jag undrar varför kan du inte bara sluta att svara om jag är ett "troll"

"don't feed the trolls"?

Du vet att källan som du uppgav dessutom hävdade att GTX 480 hade 512 CUDA Cores? Du kanske också såg det att i alla test i Heaven förutom High Tesselation så låg 5970 bra mycket bättre till än GTX 480 vilket tyder på att tesselation är det enda som Fermi är bra på vilket låter lite skumt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem

zhrooms: Jag tycker att AC borde kunna modda GTX280-kylaren och få den att passa GTX470 iaf, kanske t.o.m. 480. Den var ju gjord för de första revisionerna av GTX280 och de var riktigt varma. Up to 250W står det iaf. http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

BTW, vad hade du för monsterchassi för att få plats med två st HR-03+ utan problem? Jag hade en HR-03+ på mitt 8800Ultra men den tog upp ALLA kortplatser med en 120-fläkt. (Obsidian är ju ganska ny och jag antar att du hade korten och kylarna innan du köpte chassit.)

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

nope är inte snabbaste gpun om det är 5-10% eftersom 5970 äger fermi>_<

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necry
nope är inte snabbaste gpun om det är 5-10% eftersom 5970 äger fermi>_<

ja det gör den men 5970 är ett dual grafikkort 2 stycken i ett

gtx 480 är ett single och om den slår med 5870 med 1% så blir det den snabbaste single gpu kortet

gtx 495 kommer säkert ut senare med 2 stycken i ett

Permalänk
Avstängd

Trodde sweclockers var opartiskt men ändå så har vissa moderatorer editerat och rensat vilt i en hel del trådar den sista månaden?Man undrar ju vad det beror på?Framförallt trådar som handlar om nvidias fermi som inte ens finns än??
Nu blir allt lite suspekt om jag inte blir bortredigerad vill säga:(

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Då får jag ursäkta att jag inte var tillräckligt insatt i deras 3d program. I sådana fall låter det som ett väldigt bra kort för dig speciellt angående det med ray-tracing.

Angående det med Batman så var det så att AA inte gick att aktivera i spelet för att det enligt någon var ett "trademark of Nvidia". En jävla lång historia fram och tillbaka som visade sig vara att Nvidia hade tagit den standardiserade AA koden och lagt in ett Vendor ID lås vilket identifierade kort som inte var från Nvidia och på dessa gick det inte att aktivera AA i spelet. Sedan när en tredje part grävde djupare så visade det sig att halva AA processen var automatiskt igång på ATI kort utan att man fick något visuellt resultat så Nvidia har alltså fipplat så att ATI kort får sämre prestanda än vad de hade kunnat få utan AA och samtidigt utan möjlighet att se något AA-resultat. Därför tycker jag det är helt rätt att whina. Släpp vettiga produkter och förbättra marknaden i stället för riktigt ful-spel!

Du vet att källan som du uppgav dessutom hävdade att GTX 480 hade 512 CUDA Cores? Du kanske också såg det att i alla test i Heaven förutom High Tesselation så låg 5970 bra mycket bättre till än GTX 480 vilket tyder på att tesselation är det enda som Fermi är bra på vilket låter lite skumt.

jag har sett har gått igenom hela sidan många gånger men tycker du inte något är konstigt om gtx 480 slår 5970 i heavy tessellation men nästan tvärtom utan?

jag tror på att riktiga drivrutiner behövs för att visa den exakt prestandan

när gtx 285 var nytt så kom en drivrutin ut som gjorde den 60% snabbare så det är möjligt att samma sak händer med gtx 480 vem vet

Permalänk
Medlem

Märkväl är Unique testet. Testat med en version som ingen annan har haft möjlighet att testa. Enda vi har sett med den version är just 480 vs 5870 etc.

Då är frågan vad skiljer mellan versionerna, är testet opartiskt? Är 5870 prestandandan fifflad med eller är 480 fifflad med? Det är ingen här som vet, eller har någon möjlighet att testa själv.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
jag har sett har gått igenom hela sidan många gånger men tycker du inte något är konstigt om gtx 480 slår 5970 i heavy tessellation men nästan tvärtom utan?

jag tror på att riktiga drivrutiner behövs för att visa den exakt prestandan

när gtx 285 var nytt så kom en drivrutin ut som gjorde den 60% snabbare så det är möjligt att samma sak händer med gtx 480 vem vet

Du kan inte vara seriös...
Du får gärna länka till att GTX 285 blev 60 procent snabbare generellt för det är inte sant.

Det tyder inte på drivrutiner. Drivrutiner kan bara göra så mycket. Det tyder på att GTX 480 är ett tesselationsmonster som inte presterar lika bra i vanlig rendering, vilket fortfarande är det som kommer användas denna generationen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Trodde sweclockers var opartiskt men ändå så har vissa moderatorer editerat och rensat vilt i en hel del trådar den sista månaden?Man undrar ju vad det beror på?Framförallt trådar som handlar om nvidias fermi som inte ens finns än??
Nu blir allt lite suspekt om jag inte blir bortredigerad vill säga:(

Du borde tagit det på PM istället för att skriva på tråden (§11 i reglerna), men eftersom det var så mycket som rensades kan jag nog ta det här den här gången.

Det jag rensade bort var en massa tjafs fram och tillbaks mellan zzcool och några andra, om jag råkade ta bort ett vettigt inlägg från dig eller någon annan var det inte meningen och ber isåfall om ursäkt. Fler frågor? PM!

Visa signatur

Nämen hej!