Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limpuz
Haha, detta gjorde jag innan man hade lite vanligt vett i skallen angående datorer.
Jag hade tänkt beställ ett par "lysande" ramminneskylare, skitsnygga, dom kunde lysa thermalright på 8 olika sätt, inte för att jag behövde kylning, utan för att dom va så sjukt snygga XD jaja, hade då ett par xms2 2x1Gb stickor, stängde först av datan, tog ut ett minne, och sedan funderade jag om ramminneskylarna verkligen får plats runt originalkylaren, till slut förstod jag vad jag behövde göra: ta bort kylaren självklart! jättebra ide, satte mig på sängkanten me minnet i handen o började sakta "böja" bort originalkylaren. Första minneskretsen gick bra, andra minneskretsen gick bra, men sedan hörde jag ett litet litet "knak" j*vlar tänkte jag, försökte se vad som va fel, men såg inget. fortsatte böja lite till, då sade det KNAK, ja hela minneskretsen satte ju självklart fast på kylaren! F*CK sa ja. hmmm, kanske går att avnända andå? Satte fast den på moderkortet o tryckte glad i hågen på start ja, de blinkade till lite grann, sedan lite längre, sen slutade de...
Hmmm, drog strömmen o tog ur minnet, de luktade då inte bra! Totalt brännt. Sen tänkte jag, SHIT!, moderkortet kanske inte mådde SÅÅÅÅ bra av ett trasigt ramminne? :S drog ur allt, resetade bios o startade datan. DEN FUNKA!! :D:D De va länge sen man va så glad av att en dator startade:P jaja, sen satt jag på min ena stackars ensamma xms2 1Gb sticka...
Beställde dock ett par dominator dagen efter, blev riktigt bra
de va min "lilla" datorbyggar fail hoppas ni Sweclockare gör samma idiotiska misstag

jag hoppas du inte gör lika dant på dina nya dominatorminnen. för jag har ett trasigt sådant minne här som jag tängte testa med att plocka bort flänsarna på. idioterna på corsair har för guds skull limmat kylarna på minnerna men men för mig va det ingen skada skedd i allfall.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jag hoppas du inte gör lika dant på dina nya dominatorminnen. för jag har ett trasigt sådant minne här som jag tängte testa med att plocka bort flänsarna på. idioterna på corsair har för guds skull limmat kylarna på minnerna men men för mig va det ingen skada skedd i allfall.

Haha, nej, jag gjorde inte samma sak på mina nya fina minnen
Hur som helst e de inte smart kontruerat, lite dubbelhäftande hade väl gjort susen? Inte behöva nån jävla super attack rakt på minneskretserna:P

Har en till halv-fail faktiskt, hade nåe lysande fläktgaller, hade nå sorts lysrör i sig, hur som helst, de gick sönder efter ett tag, o jag hade denna converter fortfarande inne i datan av nån konstig anledning, skulle ta ut den, men molex kontakten satt ju självklart i, o de gick cirkus 600 volt ut i dom kablarna som skulle sitta i lysröret, de va avskalade o dinglade glatt runt i chassit, tänkte inte mkt mer på de, skulle dra ut molexen, o då small de till lite grann, o skärmen slockande i nån sekund, sedan kom den tbx i vanligt läge, allt funka? jag hade precis kortslutit 2 kablar som hade 600 volt i sig mitt i chassit:O de va ju fan 10 cm från mitt (då) nya 9800GTX+! shit va rädd jag blev, men jag tyckte att de va mysko att inte datan slogs av, att nätagget inte hade ngt kortslutningsskydd eller liknande. Så, dum som jag va ville jag testa om samma sak hände igen om jag kortslöt dom kontakterna jo! De blixtrade fint mitt i datan o inte slogs den av, utan bara skärmen? :S allt funkade fin fint medans jag kortslöt kontakterna, förutom skärmen som inte ville va igång just då, (troligtvis så fick den ingen signal...):P
Stängde av datan o tog ur den farliga convertern som har varit 10cm från mitt grafikkorts död... XD

Lite senare på kvällen så tyckte jag att det lukta brännt när jag spelade, hm, kände runt på lite vanliga varma delar i datorn, men inge var speciellt varmt? hm, kände på nätagget o de va garanterat över 80 grader på "nätaggsplåten" (typ chassit), drog strömmen dirrmode, hmm, ska nog fixa nytt nätagg...:P Beställde ett fint Corsair TX750 (som fortfarande rullar på finfint).

O sålde mitt stackars halvbrända AXP agg på 620 watt till nån random stackare som man aldrig kommer träffa XD aja, han klagade inte på ngt iaf

Allt från mig, Hade bra allihopa!

MVH Linus

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markx
måste bara kommentera detta: cancel'ade

cancel är en engelskt ord för avbryt vilket betyder att du avbröt ordern.. sluta försöka försvenska engelska ord.

Så klart man ska försvenska engelska uttryck, om vi inte gör det kommer det svenska språket inte att överleva!
Alla låneord måste försvenska annars blir det svårt att använda orden med rätt grammatik.
Ursäkta för att jag tog upp detta men jag blev bara så arg för att markx skrev ett sådan ovanligt dumt inlägg.

Nu till mitt fail:
Min nya dator (som ni kan se i signaturen) fungerar med ett undantag. Bara ett av mina ram-minnen fungerar (har 3st 2gb) och detta gör att datorn går otroligt långsamt i spel, eftersom att allt minne används. Det enda lite roliga med detta är att när jag ringde till kompletts support så sa de att: Windows använder en del av minnet till att driva operativsystemet så att du inte kan använda allt ram-minne är helt normal. VA?(!) skulle operativsystemet äta upp 4Gb av 6Gb möjliga? Knappast.

Jag googlade runt och kom fram till: Om en pin i cpu socketen är böjd så kan minnena sluta fungera.
Jag var nyfiken och monterade bort min processor och mycket riktigt, den var EN böjd pin i socketen. Jag måste ha råkat böjt den när jag installerade allt för första gången. Det konstiga är att jag lyckats klocka mitt system till 4Ghz utan problem ^^
Summa sumarum=Jag har pajat mitt moderkort
Mitt fail är inte så roligt, men de jag läst hittils har fått mig att skratta så j*vla mycket! Lätt det roligaste under hela helgen

Permalänk
Medlem

Tja.. spilla ett stort glas vodka i en laptop är ju en höjdare Som tur var samlades allt i hd-vaggan och allt överlevde!

Sen har man ju dödat ett moderkort genom att sätta på sidan på chassit. Har även dödat ett 939-moderkort genom att råka dra ur processorn när bygeln var nerfälld pga att kylaren var fastklibbad

Slinta med skruvmejsel på sockel370-moderkort..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
[B]Så klart man ska försvenska engelska uttryck, om vi inte gör det kommer det svenska språket inte att överleva!
Alla låneord måste försvenska annars blir det svårt att använda orden med rätt grammatik.
Ursäkta för att jag tog upp detta men jag blev bara så arg för att markx skrev ett sådan ovanligt dumt inlägg.

Jag tycker han gör rätt som påpekar det för det låter så fruktansvärt fult att säga eller skriva "canclade". Ingår det i skolundervisningen?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Skickat en sprillans ny 1,5TB Hårddisk ca 3 meter upp i luften när jag skulle packa upp en låda med nya komponenter från distrubutör på gamla jobbet :/ lite ångest då men testade hdn efteråt och den fungerade finemang

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

När jag glömde koppla in "power-switchen" från frontpanel till moderkortet. Undrade varför datorn vägrade starta...

Ett annat fail min dator gjorde en gång var att när jag kollade på videon "windows cp" eller något från grotesko serien så får min dator bluescreen direkt efter datorn i klippet får det. Oslagbart roligt egentligen.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix

Jag tycker han gör rätt som påpekar det för det låter så fruktansvärt fult att säga eller skriva "canclade". Ingår det i skolundervisningen?

AH, detta är inte rätt tråd för en sådan diskussion. Jag förstår dig och den andra killen helt och hållet, alla får ha sina synpunkter. Men om språket inte utvecklas så blir allt bara skit tillslut. Just det engelska order "cancel" behövs inte lånas till svenskan eftersom att vi har flera andra ord som passa aldesles utmärkt och det låter faktiskt fult precis som du säger. MEN principen är densamma: Böj engelska ord, annars kommer vi inte kunna snacka svenska i framtiden

Vi har alltid lånat ord från andra länder och många svenska ord som vi tror är svenska är i själva verket låneord men tack vare en "försvenskning" har de orden blivit svenska. Tex: Köpman och stad (tyska), paraply (franska) och nu börjar allt spåra ut, detta ska inte skrivas här men jag måste ju svara.
Japp detta lär jag mig i skolan, jag lär mig att utveckling är bäst!

Edit: Bry er inte om mig, skriv om era fail. Det är mycket roligare :D!

Permalänk
Medlem

Går med mitt dator chassi under ena armen uppför trappan (Precis varit på lan) och skärmen under andra armen. Snubblade i trappan, bröt 3 tår och datorn slutade fungera, skärm höljet blev snett och vingt men den fungerade fortfarande.
Det var inte en lyckad dag, spenderade några timmar på sjukhuset med ångest att jag inte kunde göra något med mina kompisar och att jag inte hade någon dator hemma jag kunde sitta vid.
Och detta hände när jag var 18...

Permalänk
Medlem

slinta med mejslar är nog fan det vanligaste.

tappade en skruv (hade datorn igång) ner i min botten monterade PSU varpå den far upp som en rekyl och kortsluter grafikkortet.

tappat chassi luckan ner i datorn när den varit igång, blev en del intressanta färger på skärmen.

hade en kompis ajg skulle hjälpa över telefon att ta ur CPU, och han säger åt mig att den sitter fast varpå jag säger åt honom att " dra upp stapekn och vicka lite lätt" varpå han vrider den 90 grader med en tång.

skulle ta ut en HDD som satt fast lite hårt så jag tar i med cirka 200% våld och den släpper och jag knäcker ett 2 GB DDR2 minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
Jag hatar när folk som kallar sig kunniga kommer och försöker fixa ngt och dom inte gör så avancerade saker som dom säger xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Ännu värre när de inte har någon aning om vad de gör men ändå låtsas om att de är superkunniga:P

This guy:

Akta er för honom ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
This guy:
http://pici.se/pictures/SMzPTiIoC.jpg

Akta er för honom ..

HAHAHA! XD
fyfan!
vem anställer ngn som honom?
men han ser rätt så profsig ut med sina kablar ^^

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

HAHAHA! XD
fyfan!

Det är ju "Apple" som anställt honom ser du inte chassit

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det är ju en gammal klassiker, men yngre läsare har nog inte sett den.
Observera hur han försöker hitta +spänning en konding i moderkortskanten ..
.. eller är det på CPU_FAN han är & petar, kanske? Håhåjaja.
Mvh

Permalänk
Medlem

Senast jag bytte ett trasigt moderkort så glömde jag koppla in grafikkortsfläkten. Var lagom trött vid tilfället och kopplade inte inte varför skärmen sluta svara ett par minuter in i Windows-installen. Det var inte förrän jag kände den goda doften av nybakat kretskort som jag fatta vad som var felet

Kortet klara sig dock och håller samma klock som innan.
Maxklockat graffe utan fläkt = frän doft

Permalänk
Medlem

Köpte nytt nätagg och chassi i förhoppning utav att kunna montera en OEM dator i ett nytt chassi tillsammans med ett framtida nytt grafikkort (därar nytt nätaggregat)

Efter att ha rivit hela datorn, byggt in komponenterna i nya chassit och frustrerat fixat en snygg kabeldragning märkte jag att datorn inte startade. Felsökte och kom på att nätagget inte var kompatibelt, då OEM datorn använde någon lustig standard, då OEM nätaggets kablar var for körta för att räcka i nya chassit så det var bara att montera ner allt och bygga tillbaka datorn i det gamla chassit...

Hade jag bara testat nätagget provisoriskt innan jag gav mig in på chassibyte hade problemet inte uppstått...

Permalänk
Medlem
Citat:

HAHAHA! XD
fyfan!

Jag tvivlar på att de citerade honom på något vis, det är snarare människan som skrev artikeln som borde ha stryk.

Jag minns på DH hur min flickvän förklarade för expressen att hon INTE DRICKER JOLTCOLA, dagen efter så stod det att hon var inne på andra flaket?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

"Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken"
:S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Jag tvivlar på att de citerade honom på något vis, det är snarare människan som skrev artikeln som borde ha stryk.

Jag minns på DH hur min flickvän förklarade för expressen att hon INTE DRICKER JOLTCOLA, dagen efter så stod det att hon var inne på andra flaket?

jag tror att hon visst drack jolt cola

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Eller nej just det, ett större misstag har jag ju gjort. Jag hade en drös med IBM Deskstar-diskar på 40GB som jag hade lite strödata på. En av diskarna var för mig den viktigaste, på den hade jag all min musik (goa tider det) och en massa bilder och program. Dock dog disken en dag. Jag förstod inte varför, förrän jag tog ut disken och såg en liiiten bränd krets på kontrollerkortet på disken.

Så den fick ligga i bokhyllan ett tag medans jag funderade.

Då kom jag på idén att jag kunde ta en av de andra identiska diskarna jag hade liggandes, och ta kontrollerkortet från en av dem. Sagt och gjort, jag lossade på den ligga datakabeln på båda diskarna, skruvade bort chippen, bytte plats och stoppade tillbaka disken.

Det funkade!

Jag var snabb med att börja kopiera data från den disken till en annan. Euforisk över min geniala lösning märkte jag först inte hur det luktade bränt. Sekunder senare blev skärmen svart, chippet på disken brann upp och skivan i splittrades. Inte nog med det, för att den förde över data och dessutom kraschade så blev hela backup-disken korrupt.

Ännu en massiv facepalm.

eeh i hddn ???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myllerman
Senast jag bytte ett trasigt moderkort så glömde jag koppla in grafikkortsfläkten. Var lagom trött vid tilfället och kopplade inte inte varför skärmen sluta svara ett par minuter in i Windows-installen. Det var inte förrän jag kände den goda doften av nybakat kretskort som jag fatta vad som var felet

Kortet klara sig dock och håller samma klock som innan.
Maxklockat graffe utan fläkt = frän doft

Grafikkort har inte en separat strömsladd för fläkten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Kan ha... Om du bytt kylare eller har ett äldre kort.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Kan ha... Om du bytt kylare eller har ett äldre kort.

Aha okej.. trodde inte att ens gamla kort har det ^^

Permalänk
Citat:

Aha okej.. trodde inte att ens gamla kort har det ^^

Hehe Dessutom har ju alla kor en kontakt på kortet som han av okänd anledning kanske tog bort

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett 8800GT med Zalman VF-900. Med original fläkt/kylning behövs inte fläkten dras ur/sättas i men min Zalman är kopplad med extern ström från nätagget.

Permalänk
Medlem

Hade en gamla data med korrupt BIOS lyckades fixa en floppy som bootade och flashade om automatiskt skit bra tyckte jag då datorn fungerade igen.
Kända mig inte lika smart då jag av någon anledning hade satt in den disketen i en mycket bättre burk och flashade sönder den
Man lär så länge man lever dock.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk

Ja får väll bidra med det jag kommer på också. Säkert inte den första som gjort detta.

Hade köpt en begagnad dator som krånglade, formaterade den, gick väll tillräckligt lång tid för att kunna installera allt och sätta igång sitt favoritspel, 10 minuter till sedan hänger sig datorn och fortsätter sedan på det viset några minuter efter uppstart.
Hade nog formaterat om den närmare 10ggr den veckan och plockat ur ur och i allt lika många gånger. Det är nu jag hittar den konstiga röda lilla switchen på baksidan. "Hmm, kan det vara denna som sitter fel?" Tänker jag och blir jätteglad över att jag nog äntligen har hittat felet. Glad i hågen, inkrupen och nästan kramandes med datorn underbordet pillar jag glatt på den lilla röda switchen.. "PANG, BLIXT, RÖK!!".. ja den var det ju iaf inte..!

Dock så hade man ju tur i oturen då datorn sedan fungerade bra när jag satte i ett nytt nätaggregat. Så hittade iaf felet tillslut men genom den lite hårdare vägen

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaniSkogen
Ja får väll bidra med det jag kommer på också. Säkert inte den första som gjort detta.

Hade köpt en begagnad dator som krånglade, formaterade den, gick väll tillräckligt lång tid för att kunna installera allt och sätta igång sitt favoritspel, 10 minuter till sedan hänger sig datorn och fortsätter sedan på det viset några minuter efter uppstart.
Hade nog formaterat om den närmare 10ggr den veckan och plockat ur ur och i allt lika många gånger. Det är nu jag hittar den konstiga röda lilla switchen på baksidan. "Hmm, kan det vara denna som sitter fel?" Tänker jag och blir jätteglad över att jag nog äntligen har hittat felet. Glad i hågen, inkrupen och nästan kramandes med datorn underbordet pillar jag glatt på den lilla röda switchen.. "PANG, BLIXT, RÖK!!".. ja den var det ju iaf inte..!

Dock så hade man ju tur i oturen då datorn sedan fungerade bra när jag satte i ett nytt nätaggregat. Så hittade iaf felet tillslut men genom den lite hårdare vägen

ha ha sitter o tänker hur en kille dyker upp bakom datorn med håret rakt upp o aldeles sotig i ansiktet som säger o 'fan

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

* Skrev fel enhetsnummer när jag skulle formattera en diskett, så jag blåste disketten med mina senaste ProTrackerlåtar på. Det var på Amigan, tidigt 90-tal. Fortfarande irriterande.

* 2001 gjorde jag något med moderkortet på min dåvarande pc som jag inte minns, men hade glömt stänga av strömmen kom jag på senare, och detta orsakade slumpmässiga låsningar då och då under 8 månaders tid. Efter att ha testat byta allt möjligt, lånade delar från arbetspolare, så köpte jag ett nytt moderkort och så var problemet löst. Fortfarande irriterande.

* 2009 skulle jag sälja ett moderkort. Skulle sätta tillbaka plastplattan som skyddar cpu-sockeln (socket 775), fick total hjärnvurpa, lyckades inte lista ut hur fan den skulle sitta och gjorde förstås fel. Detta resulterade i en böjd pinne på sockeln. Tog fram förstoringsglas och pincett, böjde till pinnen, kände mig ganska nöjd, varpå pinnen förstås gick av. Efter att ha konstaterat att det praktiskt taget är omöjligt att fixa för en vanlig klantskalle, så blev det skroten för det moderkortet. Skit.

Har gjort många fler dumheter, men inte lika destruktiva. Borde ha kommit ihåg det då.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Citat:

ha ha sitter o tänker hur en kille dyker upp bakom datorn med håret rakt upp o aldeles sotig i ansiktet som säger o 'fan

ha ha ha ha

Permalänk
Citat:

Hehe, jag tror nog du har fått en ganska bra bild över hur det hela såg ut

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8