Permalänk
OC-guru

MSI HD5870 Lightning

MSI var snälla nog att skicka mig ett exemplar av deras nya grafikkort HD5870 Lightning. Här kommer en snabb rapport ang dess överklockningspotential.

Jag hade först stora problem att få upp klockfrekvenserna mycket högre än 1325/1250 (gpu/mem) men efter att ha flashat in nytt bios började det gå lite bättre. I slutändan landade dem på 1380/1320 vid -185*C och 1.4vGPU. Det finns Lightning-kort som går mycket bättre än detta men det är fortfarande bra mycket bättre än ett referenskort.

Lådan:

Kortet:

Riggen:

Snabbt frekvenstest i 3DMark06 Canyon Flight:

Jag glömde ta screenshot på högsta resultatet (26998p) men näst bästa resultatet finns här:

Däremot så hade jag fortfarande valideringsfilen så resultatet kan ses här: http://service.futuremark.com/compare?3dmv=2018982 (26998p i 1380/1320)

För närvarande räckte det till en 3e-plats i MSI:s Futuremark-tävling

Permalänk
Medlem

Finns det mer att hämta ifrån CPUn eller var detta absolut max?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut

Ser att du har igång HT på CPU, ger väll mer avstängt?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Ser bra ut

Vantage kan hantera flera trådar till skillnad ifrån många spel och andra applikationer.

Kolla här

Permalänk
Entusiast

Gulftown och 5870 lightning är en brutal kombo! Ingen 3d03-runda än?

Permalänk

Riktigt fint, synd bara att cpun inte känns så pigg.

När smäller du in något kort till i riggen då? 50k borde ju vara ett lockande mål.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
OC-guru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Finns det mer att hämta ifrån CPUn eller var detta absolut max?

Detta exemplaret var ingen höjdare tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Ser bra ut

Tackar, HT ger mycket i cputesterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Gulftown och 5870 lightning är en brutal kombo! Ingen 3d03-runda än?

Det är ju det Har inte kört något 3Dmark03.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Riktigt fint, synd bara att cpun inte känns så pigg.

När smäller du in något kort till i riggen då? 50k borde ju vara ett lockande mål.

Så fort MSI skickar ett till 50k behövs nog 4 kort till däremot.