OpenGL 4.0 i nya drivrutiner från AMD

Permalänk
Melding Plague

OpenGL 4.0 i nya drivrutiner från AMD

Grafikdivisionen hos AMD har lanserat en betadrivrutin med stöd för busfärska standarden OpenGL 4.0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vilka spel/program använder sig av OpenGL 4.0?

Fint att de fixade 4.0 med drivrutiner.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

är inte detta tredje tråden om OpenGL ?

Frågar som innan, gör det stor skillnad mellan OpenGL driven och Catalyst 10.3 Preview ? Är det värt att uppdatera ? Och sen om man nu uppdaterar lär man rensa datorn från 10.3 drivisarna eller kan man bara ta ner och köra över OpenGL direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
vilka spel/program använder sig av OpenGL 4.0?

Fint att de fixade 4.0 med drivrutiner.

Inget spel som kommit ut i marknaden än.
Men det kommer och det tar sin tid, OpenGL 4.0 kommer att var under utveckling i ett bra tag fram över.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Men nvidia har fortfarande bättre stöd för openGL.
Förmodligen så kommer de alltid att ha det..

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Inaktiv

Hehe skulle vilja ha ett kort i HD 5000 serien bara för att testa deras buggiga GLSL implementering D: speciellt 4.00 beta nu (eftersom att stable brukar vara buggig)

Permalänk

Så vad kommer GL 4 kunna göra då ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
Så vad kommer GL 4 kunna göra då ?

Jämfört med D3D? "core" OpenGL 4.0 kan väl göra allt vad d3d11 kan + lite till vad jag förstått det, HD 5770 kanske kommer få vissa funktioner emulerade via CPU hörde jag. Sen ska man inte glömma extensions som kommer att komma gång på gång i år med funktioner som kanske inte kommer förrens d3d12 eller senare.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan D3D och OpenGL är att OpenGL är just öppet medans D3D är låst till M$. OpenGL fungerar alltså på många fler plattformar medans DirectX endast fungerar på Windows.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Största skillnaden mellan D3D och OpenGL är att OpenGL är just öppet medans D3D är låst till M$. OpenGL fungerar alltså på många fler plattformar medans DirectX endast fungerar på Windows.

Tror att han syftade specifikt på 4an om du svarar till honom D:

Permalänk
Medlem

så är det någon avsevärd skillnad om man kör in OpenGL drivrutinerna istället för Catalyst 10.3 Preeviev rutinerna ?

Permalänk
Medlem

Får hoppas det blir något stort av OpenGL och CL, då själva idén bakom är mycket bra.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
så är det någon avsevärd skillnad om man kör in OpenGL drivrutinerna istället för Catalyst 10.3 Preeviev rutinerna ?

Jag fick 1,5 FPS mera i CSS på samma inställningar, så LITE skillnad ;D

Plus att jag kollade i OpenGL Extensions Viewer och där fick samtliga OpenGL-versioner 100%, testat med ett kort ur 5000-serien.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag roade mig lite häromdan med att jämföra hur Unigine Heaven ser ut i DX10.1 vs OpenGL under Linux, det ser ju rätt schysst ut även i OpenGL imho. Notera att det inte är något prestandatest, jag ville bara se hur det ser ut. DX10.1-maskinen är 2-3ggr snabbare:

http://xeizo.com/blogg/2010/03/25/unigine-heaven-2-0-becnhmar...

http://xeizo.com/blogg/2010/03/25/and-heres-the-windows-versi...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazerBlader
Jag fick 1,5 FPS mera i CSS på samma inställningar, så LITE skillnad ;D

Plus att jag kollade i OpenGL Extensions Viewer och där fick samtliga OpenGL-versioner 100%, testat med ett kort ur 5000-serien.

Har du koll på vad det står i Catalyst Control Center om versionerna? Så här står det i 10.3a Preview:

Catalyst™-version 10.3
2D-drivrutinsversion 8.01.01.1010
Direct3D-version 8.14.10.0735
OpenGL-version 6.14.10.9704
Catalyst™ Control Center-version 2010.0314.512.7418

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag roade mig lite häromdan med att jämföra hur Unigine Heaven ser ut i DX10.1 vs OpenGL under Linux, det ser ju rätt schysst ut även i OpenGL imho.

Työligen funkar inte samarbetet 100% mellan Unigine Heaven 2.0 och OpenGL i Catalyst, men Unigine och AMD jobbar på att lösa det:
Terry Makedon (AMD): we have a known issue with Heaven 2.0 but our OGL team is working on a fix right now
Den Shergin (Unigine): I know, we are working closely with your engineers. The most annoying one is wireframe mode crash with tessellation enabled

Sedan finns det faktiskt en sak som inte är aktiverad än i de här drivrutinerna:
In addition, the driver enables all OpenGL 4.0 functionality on ATI Radeon HD 5400, HD 5500, HD 5600 and HD 5700 series graphics cards, with the exception of double precision support, a feature that will be enabled in these products at a later date.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bopp
Har du koll på vad det står i Catalyst Control Center om versionerna? Så här står det i 10.3a Preview:

Catalyst™-version 10.3
2D-drivrutinsversion 8.01.01.1010
Direct3D-version 8.14.10.0735
OpenGL-version 6.14.10.9704
Catalyst™ Control Center-version 2010.0314.512.7418

Ja, allting är ju detsamma bortsett ifrån att OpenGL- samt Catalyst Control Center-versionen är nyare.

Så ja, jag har koll på det, men vad du vill få ut av detta förstår jag dock inte.

Snälla, förklara dig bättre och skriv mera konkret.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazerBlader
Så ja, jag har koll på det, men vad du vill få ut av detta förstår jag dock inte.

Snälla, förklara dig bättre och skriv mera konkret.

Lugn, lugn, det var bara en rak fråga och undran om vad som skiljde de nya från 10.3a Preview som jag hade installerade, utifall jag skulle installera de nya. Jag hade ju inte den kollen själv. Inga sluga baktankar, ingen dold kritik eller ondsinta insinuationer.

Precis som du säger, det här verkar vara 10.3a Preview med tillägg av de nya OpenGL-funktionerna, så därför blev det installation!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bopp
Lugn, lugn, det var bara en rak fråga och undran om vad som skiljde de nya från 10.3a Preview som jag hade installerade, utifall jag skulle installera de nya. Jag hade ju inte den kollen själv. Inga sluga baktankar, ingen dold kritik eller ondsinta insinuationer.

Precis som du säger, det här verkar vara 10.3a Preview med tillägg av de nya OpenGL-funktionerna, så därför blev det installation!

Okej, då vet jag, ursäkta om det upplevdes som ett påhopp, var inte min mening, men hoppas du fann den nya previewen tillfredsställande !

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Jaha, nu kan visst saker vara busfärska också.

Permalänk

Jaha, ja. Där föll fördelarna med Geforce GTX470/480. Känns det som...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jaha, ja. Där föll fördelarna med Geforce GTX470/480. Känns det som...

+1

Permalänk
Medlem

Det verkar som att AMD menar allvar med sina Open Source satsningar och ger tillbaka en del till Open Source Communityn, väldigt trevlig utveckling (och marknadsstrategi).

Permalänk
Medlem

nu har ATi pungat ut en 10.3b som löser muspekare samt bc2 blink...

Permalänk

Är bara för mig som openGL 4.0 inte fungerar om man kör unigine i openGL mode? Allt startar och man kan köra benchen men bilden är svart, man ser dock menyn och FPS rutan i hörnet.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, när jag körde Unigine OpenGL på Linux ovan var det med ett Nvidia-kort, vilket fungerade hur bra som helst.

Jag vet inte ens om det är möjligt att få igång Unigine med ATI 4/5*** under Linux, tills nyligen har det varit omöjligt i alla fall. ATI + Linux = många, många problem.

Jag förmodar att du kör Windows, där borde det kanske fungera, men å andra sidan har ju Windows redan DirectX så det finns ingen speciell anledning att använda OpenGL på Windows, om inte spelet är skrivet i bara OpenGL.

Men det är klart att det vore bra om fler började att använda det, för att minska Microsofts mer eller mindre monopol på spelgrafik-api.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Får hoppas det blir något stort av OpenGL och CL, då själva idén bakom är mycket bra.

OpenGL är redan väletablerat för proffsmjukvara inom 3D och visualisering.

Det finns nog inte bara tekniska (nog så viktig faktor) utan även politiska och ekonomiska anledningar till att det har en mindre roll för t.ex. spel, MS har ju i alla år satsat och pushat väldigt hårt för att etablera sitt DirectX/3D som API nummer ett och nummer två på hemdatorer för spel.
Nära samarbete med grafikkortstillverkare och spelutvecklare har ju också givit frukt!!

Bl.a. det har lett till att väldigt få spelutvecklingsföretag använder OGL.

Men jag tror OGL-aktörerna verkar ha strulat till det en del runt releasen för 3.x, folk var inte överens om hur grejer skulle se ut, vara bakåtkompatibla, modernt shaderstöd, etc, det tog en bra tid att få till olika delar (nackdelarna med kommitéstyrda grejer).

Hur OGL kontra DX ser ut idag map. features, API support etc vetefan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vilka spel använder opengl? Nya som gamla. Vore kul o testa skillnaden. Eller är D3D bättre på äldre spel?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Bu, Nvidia all the way.

Visa signatur

Intel Core i7 920, GTX 275 SLI, Corsair 6 GB 1333 Mhz, Antec 300, 750 W Corsair, ASUS mobo x58 Socket 1366, 1 TB hårddisk

Permalänk

Har drivers 196.21 stöd för SLI i bad company 2 , nån som vet?

Visa signatur

Intel Core i7 920, GTX 275 SLI, Corsair 6 GB 1333 Mhz, Antec 300, 750 W Corsair, ASUS mobo x58 Socket 1366, 1 TB hårddisk