Permalänk
Robot

Möblering + Eyefinity

Har sedan ett tag tillbaka kört Eyefinity och idag möblerade jag om rätt rejält så tänkte att det var dags att skapa ett galleri som jag lovade Robbaz

Körde med ett grafikkort innan men efter att ha insett hur krävande Eyefinity är så blev det till att skaffa ett till. Narturligtvis kan man inte köra stock på grafikkorten så bifogar lite bilder på bytet från 5850 stock till en Scythe Musashi.

Insåg dock inte hur mycket värme de två korten genererar när de är ganska tungt överklockade så just nu har jag lite snabbt ihopsatt kylning tills mina två Antec Big boy anländer och då blir det att klippa i chassit lite.

Specs
Dator:
Asus Sabertooth i55
Intel Core i5 @ 4.233 Mhz med Noctua NH-U12P SE2
2 Ati 5850 @ 979 / 1175 med Scythe Musashi
4 GB Corsair XMS3

Skärmar:
2st BenQ 2200HDA
1st BenQ G2420HDB
+Massa hdds och en massa fläktar

Möblering + Eyefinity

Permalänk
Medlem

Nice, Hur varma är grafikkorten nu då? Stor skillnad ljudmässigt också?

Permalänk
Medlem

Med de fläktar som blåser in och ut på korten nerdragna till 5v så ligger de på ca 70 grader med 1.3Volt i Metro. Ljudskillnanden är enorm, körde crossfire när de ena kortet fortfarande hade stock och det överröstade allt annat i burken. Nu är det mera ett brummande, inte lika högfrekventa ljud.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
Med de fläktar som blåser in och ut på korten nerdragna till 5v så ligger de på ca 70 grader med 1.3Volt i Metro. Ljudskillnanden är enorm, körde crossfire när de ena kortet fortfarande hade stock och det överröstade allt annat i burken. Nu är det mera ett brummande, inte lika högfrekventa ljud.

Det låter bra med tanke på att dom drar en hel del kräm speciellt om du ändrat volten då skenar watten iväg.

Permalänk
Medlem

Härligt med lite fler triple monitors.

Permalänk

Håller med om att det blir underbart tyst med Musashi, och som du säger kan man dra ner de fläktarna rejält!

Kan inte se på bilderna, vilken kylning kör du på VRM?

Ser inte ut som du kör med stockplåten iaf, och då tror jag dina VRMs är varma. De som följer med Musashin är inte lika bra som stockplåten...

Kolla upp det!

EDIT: Läste mer noggrant nu, du hade ju redan stock backplate

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Tror att du kan få ner tempen ytterligare om du kör med lite mindre kylpasta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Serrok
Tror att du kan få ner tempen ytterligare om du kör med lite mindre kylpasta.

Japp håller med... typ 1/5 av den klicken han använde där.

Permalänk
Medlem

en video med lite rörelse på eyefinityn hade jag gillat

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Härligt med lite fler triple monitors.

Instämmer, en lätt 10p. Enda synpunkten var ju att skärmarna inte var identiska då.. men nåja.

Jag hade kört Eyefinity med om det inte vore för att mina två nuvarande skärmar fick DVI-portarna förstörda för två veckor sedan och min ekonomi inte klarar tre nya skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en sak; hur ser det ut innanför plasten/chassiet i skärmen, sitter det komponenter "ända ut" till kanten? Skulle ju vara kanon om det inte var så, så att man kunde slipa ner kanterna lite halvsnyggt och på så vis få ihop skärmarna lite mer.

Tycker nämligen det är helballt med tre skärmar, men de jobbiga kanterna hindrar mig litegrann från köp Är student nu dessutom så ekonomin är visserligen stabil men rätt knapp. Har en hoj som jag nog ska sälja nu när det blir säsong här snart så man kan kanske kosta på datorhörnan lite extra lull-lull hehe..

Permalänk
Medlem

Har samma gpu kylare på ett 9600gt (inte alls samma sak men ) Men den går aldrig över 60 grader med fläkten på absolut minsta Så det är en väldigt trevlig kylare imo billig med

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Instämmer, en lätt 10p. Enda synpunkten var ju att skärmarna inte var identiska då.. men nåja.

Jag hade kört Eyefinity med om det inte vore för att mina två nuvarande skärmar fick DVI-portarna förstörda för två veckor sedan och min ekonomi inte klarar tre nya skärmar.

Hur lyckades du med det?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Jag funderar på en sak; hur ser det ut innanför plasten/chassiet i skärmen, sitter det komponenter "ända ut" till kanten? Skulle ju vara kanon om det inte var så, så att man kunde slipa ner kanterna lite halvsnyggt och på så vis få ihop skärmarna lite mer.

text text text

har funderat på samma sak, men jag skulle tro att de skiljer från skärm till skärm, med tanke på att dom flesta är olika tjocka/smala.

sen kanterna är inget man tänker på direkt. beror lite på vad du gör. men hellre kanter än bara en skärm, efter att va van med 3st och gå tillbaka till än är som om man skulle va blind på ett öga.

kan tillägga en fråga som du kan ställa dig själv: hur mycket stör du dig på A-stolpen när du kör bil?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Hur lyckades du med det?

Oftopic:
Jag är inte exakt säker på vad som gjorde det men Nvidias proprietära Linuxdrivare hörde till det enda som skiljde mot annars så jag misstänker de. Felsökte i ett par dagar, tillslut gav jag upp efter att ha testat en massa olika saker och kör nu en av skärmarna över VGA tills jag har råd med en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Kanterna tänker jag aldrig på, bara när nån påpekar det..dvs ganska ofta dock
Satt och spelade på mn laptop i helgen med 16:10 skärm...och var fan tar allt vägen? Att spela på en skärm efter man har spelat på tre är som natt och dag, aldrig att jag går tillbaka till en nu

PS: Tyckte jag tog ganska lagom mäng men men, inget jag orkar ändra på nu.
PS2: Vet att skärmarna inte är identiska och det beror på att jag hade en 22 och sen köpte jag en 24 och sen skulle min kompis sälja sin 22 tummare så då öpte jag hans för jag var sugen på eyefinity. Det funkar utan att man stör sig alltför mycket på det, man har ju som sagt mest fokus på den skärmn i mitten.

Tack för alla kommentarer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att mjukvara skulle sabba en port?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Verkar konstigt att mjukvara skulle sabba en port?

Grafikdrivrutiner kan ha en förmåga att förstöra EDID-informationen i DVI-anslutningen. Så jo, går gör det.

Permalänk
Medlem

En fråga ang dina tre skärmar.

Kräver 5000 serien (eyefinity) att man måste ha en tripplehead2to eller har du bara kopplat in skärmarna direkt i grafik korten för att få spel att köras över alla tre skärmar?

Permalänk
Medlem

Alla kort över 58xx ser så sjukt najs ovanifrån.

Känns som ATI verklingen har lyckats med denna serie, speciellt om man jämför med Fermi.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorteX
En fråga ang dina tre skärmar.

Kräver 5000 serien (eyefinity) att man måste ha en tripplehead2to eller har du bara kopplat in skärmarna direkt i grafik korten för att få spel att köras över alla tre skärmar?

Kopplat direkt till grafikkortet. Allt som krävs är att diu har två skärmar som stödjer dvi/vga + en som stödjer displayport men om du inte har det så kan du skaffa en passiv Displayport till vga adapter för 150 kr på ebay så kan du använda en dvi/vga skärm. Allt som krävs!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Kopplat direkt till grafikkortet. Allt som krävs är att diu har två skärmar som stödjer dvi/vga + en som stödjer displayport men om du inte har det så kan du skaffa en passiv Displayport till vga adapter för 150 kr på ebay så kan du använda en dvi/vga skärm. Allt som krävs!

Stämmer det att skärmen som går över Displayport alltid måste vara mittenskärmen?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Adaptern måste väl vara aktiv? Således har den en prislapp på runt tusenlappen?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Efterssom att du kör CF gissar jag att du slipper att använda Displayport och kör direkt via DVI uttagen på alla tre skärmar?

Permalänk
Medlem

Print Scrn knappen tack.=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Stämmer det att skärmen som går över Displayport alltid måste vara mittenskärmen?

Nej, Jag kör skärmen som jag har displayport på längst till vänster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Adaptern måste väl vara aktiv? Således har den en prislapp på runt tusenlappen?

Om du vill köra en displayport till dvi så måste den vara aktiv. Om du kör Displayport till vga som denna: http://cgi.ebay.com/DisplayPort-DP-to-VGA-Connector-Adapter-f... Så funkar det precis som om skärmen vore en vga. Liknande sånn har jag då jag inte har lust att lägga ut pengar på en aktiv dp > dvi då jag har en vga skärm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorteX
Efterssom att du kör CF gissar jag att du slipper att använda Displayport och kör direkt via DVI uttagen på alla tre skärmar?

Nej som vanligt vid Crossfire så funkar bara översta kortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ahh ok.

Har aldrig kört CF själv men har bestämt mig för att köpa en tredje skärm och två nya grafik kort ny i sommar för att kunna köra 3 st skärmar.

Permalänk
Medlem

Mycket bra proffsiga bilder du har tagit! 8p för det inte är något speciellt

Permalänk
Proffsmoddare

Så det fungerar alltså med 2st DVI och sen en VGA. Fan, bilden blir ju inte så mycket sämre i VGA och så har man sparat sig tusen spänn. Blir oh testa.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xface
Mycket bra proffsiga bilder du har tagit! 8p för det inte är något speciellt

Tackar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Så det fungerar alltså med 2st DVI och sen en VGA. Fan, bilden blir ju inte så mycket sämre i VGA och så har man sparat sig tusen spänn. Blir oh testa.

Precis! Bara att köra

Visa signatur