OpenGL 4.0 i nya drivrutiner från AMD

Permalänk
Medlem

doom3, prey, quake 4, alla använder väll mer eller mindre samma motor?
Ando OGL spel är väll äldre, som kotor, nwn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badcompany20
Bu, Nvidia all the way.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badcompany20
Har drivers 196.21 stöd för SLI i bad company 2 , nån som vet?

lol, detta är en ATi/AMD tråd, ta det nån annanstans, kunde åtminstone snackat om nått med saken att göra & göra ert till side topics...

Permalänk
Avstängd

Dom är inte smarta för fem öre... nVIDIA fanpoikar alltså... spammar med sitt skit överallt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Fick en bra boost med denna drivrutin på: peacekeeper Benchmark.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
doom3, prey, quake 4, alla använder väll mer eller mindre samma motor?
Ando OGL spel är väll äldre, som kotor, nwn...

Du har ju Wolfenstein också, det är det nyaste. Samt svenska Starbreezes Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay/Assault on Dark Athena.

Valve har skrivit om Sourcemotorn till OpenGL, och ska lansera Steam på Mac i april med t ex Half-Life-spelen. Portal 2 ska kunna köras under OpenGL.

Och kommande Rage och Doom 4 ska använda idTech5 som har stöd för OpenGL men också för DirectX. Fast inte kräva mer än DirectX 9 och kunna köras på XP.

Frågan är dock hur Carmack ser på de nya versionerna av OpenGL? Han verkade börja halvsatsa på DirectX för ett par år sedan när OpenGL-utvecklingen hade stannat av, det var -07 han sade det ovannämnda, men i princip införde nu AMD Direct3D 10.1/11 på XP genom dessa drivrutiner för XP med stödet för OpenGL 3.3/4.0, så den grafiken är nu inte längre begränsad till Vista/Win7. Och Nvidia släpper ju också nya OpenGL-drivrutiner.

Dessutom finns nu OpenCL med i bilden. Och OpenAL. Kanske kan DirectX få lite konkurrens igen, nu med standarder som funkar både på Linux och Mac? Dags för id att putsa på en rejält uppdaterad idTech6? Vi får se vad de har att säga om de nya OpenGL-möjligheterna på QuakeCon i augusti!

Permalänk
Medlem

Busfärsk?

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad.

Inlägg med enbart "+1" är inte tillåtna

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bopp
Du har ju Wolfenstein också, det är det nyaste. Samt svenska Starbreezes Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay/Assault on Dark Athena.

Valve har skrivit om Sourcemotorn till OpenGL, och ska lansera Steam på Mac i april med t ex Half-Life-spelen. Portal 2 ska kunna köras under OpenGL.

Och kommande Rage och Doom 4 ska använda idTech5 som har stöd för OpenGL men också för DirectX. Fast inte kräva mer än DirectX 9 och kunna köras på XP.

Frågan är dock hur Carmack ser på de nya versionerna av OpenGL? Han verkade börja halvsatsa på DirectX för ett par år sedan när OpenGL-utvecklingen hade stannat av, det var -07 han sade det ovannämnda, men i princip införde nu AMD Direct3D 10.1/11 på XP genom dessa drivrutiner för XP med stödet för OpenGL 3.3/4.0, så den grafiken är nu inte längre begränsad till Vista/Win7. Och Nvidia släpper ju också nya OpenGL-drivrutiner.

Dessutom finns nu OpenCL med i bilden. Och OpenAL. Kanske kan DirectX få lite konkurrens igen, nu med standarder som funkar både på Linux och Mac? Dags för id att putsa på en rejält uppdaterad idTech6? Vi får se vad de har att säga om de nya OpenGL-möjligheterna på QuakeCon i augusti!

Men hur funkar det egentligen för oss/dem som sitter på windows. Går det även köra spel i opengl? Eller är det endast för linux/mac?

Om jag inte minns helt fel har jag för mig att man förr valde grafikmotor för vissa spel? Någon som orkar ge en liten lektion?

Vart ligger prestandaskillnaderna mellan de två? Har jag fattat det rätt att directx/opengl är ett slags api? EDIT: googlade lite....

Kan man då använda samma programmeringsspråk till båda, då man implementerar dem?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Tråd rensad.

Inlägg med enbart "+1" är inte tillåtna

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Men hur funkar det egentligen för oss/dem som sitter på windows. Går det även köra spel i opengl? Eller är det endast för linux/mac?

Det är snarare tvärtom: DirectX-spel går bara att spela på Windows, medan OpenGL är ett språk som förstås av både Windows, Linux och Mac. Eller snarare av grafikkortets drivrutiner till Windows, Linux och Mac

Men OpenGL är bara ett grafikspråk, så det går inte att jämföra rätt av. Grafikdelen i DirectX heter Direct3D, och oftast delas grafikkorten in efter vad de hårdvarumässigt kan göra i DirectX. En jämförelse mellan OpenGL och Direct3D blir väl ungefär såhär:

Direct3D 10 - OpenGL 3.2
Direct3D 10.1 - OpenGL 3.3
Direct3D 11 - OpenGL 4.0

Men ett spel består ju inte av enbart grafik, det måste till fler delar för att det ska bli ett spelbart spel oavsett plattform. I ett OpenGL-spel som Quake 4 kan du t ex välja att använda OpenAL som ljud-API. Andra spel som använder versioner av OpenAL är t ex Bioshock och Battlefield 2, fast de är DirectX-spel i övrigt. Och OpenCL är ju tänkt att användas på samma sätt som DirectCompute (och eller istf Nvidias CUDA). Så man kan koka ihop spel av helt olika komponenter, bara man ser till att delarna kan prata med varandra över gränserna.

Angående spel med olika grafikmotorer; Unreal var ett spel i vilket man kunde välja ett flertal grafik-API:er. Först fanns Glide för Voodookorten och PowerSGL för PowerVR-korten, sedan kom Direct3D och OpenGL. Voodoo gjordes av 3dfx, som senare köptes upp av Nvidia, och PowerVR slutade också göra grafikkort till pc, men levde kvar och tillverkar nu grafikhårdvaran till t ex iPhone.