Permalänk
Medlem

Hårddisk Crash?

Hej alla sweclockers medlemmar!
Jag har en fråga till er alla, eller dom som läser.
Ifall jag startar upp min dator, och sedan stänger av datorn på "strömbrytaren" alltså knappen på datorn, kan datorn crasha då?
Min teori är dock att ifall jag startar upp datorn halv-vägs och datorn inte hinner ladda in windows så kan ingenting ske, alltså ingen "crash".

Jag vill bara ha ett spontant och redigt bra svar från någon varför en crash kan hända, kan tänka mig att det kan hända p.g.a av att filer inte hinner stängas av och att filerna kan bli defekta.

Men ja, jag kan ha fel och ni rätt.
Vore tacksam för svar!

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

wut?

De flesta crasher beror på något fysiskt eller ett virus. Inte att du stänger av datorn när den startar. Inte direkt att den exploderar av förvirring för att den inte får läsa klart från skivan. Den börjar väl läsa OSet varje gång du startar den, stänger du av datorn så slutar den läsa och börjar sen från början om du startar den.

Men visst, har också hört från folk att hålla in knappen några sekunder för att döda strömmen på datorn kan skada den. Tror dock inte att det är hårddisken som skadas.

Permalänk
Medlem

Skilj på krasch å krasch.

Windows kan krascha vid abrupt avstägning, däremot knappast disken.

Kör alltid chkdsk efter abrupt avstägnin eller Win-krasch!

Permalänk
Medlem

En avstängning under skrivning kan skada filsystemet allvarligt. Filsystem utan journal (FAT, ext2) är extra känsliga.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Jag kan inte svara på vad det beror på.

Men jag svara på att just det har hänt mig. Att datorn har hängt sig och inte velat starta om sig. Sen har det kommit att datorn har återställt sig efter ett alvarligt fel. Eller att den vill köra nån slags uppstarts kontroll som tar hundra år.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Medlem

vi hade en dator i skolan förut som en lärare fimpade med strömknappen mitt uppe i ett program. Sen va den datorn helt slut... Gick inte å starta. Den kom en liten bit in i uppstart, sen slutade den med all verksamhet...

Visa signatur

"Det är inget plus/minus, de är på ett ungefär..." - Löjtnant i flygvapnet
[burk]

Permalänk
Medlem

tack för alla goda svar!

Visa signatur

Nej