Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia lägger ned öppen drivrutin

Permalänk
Medlem

Tråkiga är ju att 9700 är väldigt gammalt. Kört 9200 i laptop, Mac minin och i polares linux burkar med öppna ATI drivern utan problem med fullt 3D stöd då den är bättre än ATIs slutna men det skiter sig rätt fort med ATI kort om man vill ha något nyare. Man har ju igen HD acceleration i dom äldre modellerna tex. Många kör nvidia kort med linux och XBMC med VDPAU alltså DXVA motsvarigheten till windows. Gör det själv bland annat.

Den dagen ATI har drivisar i klass med nvidia, stödjer senaste GPU/grafikkortet efter en två veckor, alla futures fungerar som CF, HD avkodning, OpenCL eller vad dom nu har så skulle jag gladerligen köpa ATI kort och köra i linux bara kvaliten kommer upp till nvidias nivå.
Skulle ge mer valfrihet men så är det inte i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du skriver pa1983 är halvsant. Fram till 2006-7 var det ibland ett rent elände med ATI kort. Än om Nvidia levererar klart stabilare med små variationer i prestanda mellan versioner, hände det oerhört mycket på ATI sidan 2007-9.

Jag kör själv Nvidia, men har prövat ATI proprietära under de senaste åren med framgång. Förra året var dock en liten besvikelse i det att framstegen avtog lite grand. Nvidia är ett enklare val, med flera versioner av drivrutiner för olika generationer av grafikkort. Om AMD får ordning på takten så att drivrutinerna håller jämna steg med Xorg blir inte skillnaden så stor längre.

Hur som, några av exemplen, som VDPAU, är saker som i nuläget gör att valet hellre faller på Nvidia. Inget snack om den saken, men så becksvart är ändå inte läget för AMD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hur som, några av exemplen, som VDPAU, är saker som i nuläget gör att valet hellre faller på Nvidia. Inget snack om den saken, men så becksvart är ändå inte läget för AMD.

Hur relevant är VDPAU i ett system som inte är avsett för att spela upp film?

Jag kan ärligt säga att jag inte ens kör VDPAU på mitt 9500GT som sitter i HTPC'n, då det blev problem med uppspelning. Jag har inte direkt märkt av några problem med det avstängt så har inte brytt mig om att leta upp felet. Nu kör jag förvisso en E5300 i det systemet vilker förmodligen har mycket större chans att avkoda film än vad en Atom har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag har tittat på dessa chipset du talar om och dom har fullt linuxstöd sisst jag kollade. Grafikkortet är en annan femma men vem bryr sig för en lagringsburk.
Är ju IGEN med fullt vett som kör X11 servern på en lagringsburk aka Filserver.
Kör Konsoler i så fall men det kräver inga drivrutiner.

Sedan logar man in med ssh från windows eller Linux eller annat OS från en annan dator över nätverket.
En linux server behöver inget grafikkort. Totalt usles.
Ubuntu fins för server isntall utan X11 annars välj en vettigare dist än ubuntu.

Kör ATI kort i min filserver bara för att skiten ska boota osv. Har igen skärm eller nåt anslutet.

Om du läser min post igen så ser du att burken agerar både filserver (är väl och ta i kanske, lagrar filer i den iaf och det är den som delar ut till sovrum osv) och mediaspelare för vardagsrummet.

Sen har flera andra nu postat orsakerna till att det blev XP i den burken, andra alternativet var att trycka i ett Nvidia kort (210-aktig sak, passivt kylt).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hur relevant är VDPAU i ett system som inte är avsett för att spela upp film?

Nja, då är det ju ganska meningslöst!

Om man tittar på videouppspelning och dess CPU belastning ligger faktiskt inte Mesa + Radeon dåligt till. Belastningen för ett 4830 kort vid uppspelning av H.264 1080p toppade vid något enstaka tillfälle 13% (enligt Phoronix tester). Stöd som saknas i de öppna Radeon drivrutinerna är för XvBA (här kan vi klanka på AMD för det är inte ens säkert att XvBA blir tillgängligt för de öppna drivrutinerna; fast å andra sidan har väl inte Nvidia så mycket öppet att komma med heller). Ifall XvBA ändå skulle bli tillgängligt för öppna drivrutiner hade det varit en mycket intressant lösning.

Permalänk
Medlem

Jag kör med VDPAU dagligen i min HTPC. På 24/7 och ser allt via den över nätet eller på annat vis och kör med AUTO settings vad det gäller renderingsmetod men det går via VDPAU i princip alltid då mitt 8600GT har PV2 som klarar dom flesta visentliga format.
smplayer om man kör det går på VDPAU default så det är enkelt som bara den. Har det på min Workstation. 0% CPU use.
Och det är stor skillnad i CPU use på min HTPC med och utan VDPAU men där har jag en Athlon64 X2 6000+ och min workstation har jag i7 920@3.7Ghz så där kan jag mjukvaru rendera 1080p med HT och typ 7-8% CPU use. Blir väl 14-16% utan HT då. Går att trycka på O så ser man CPU use i XBMC.

Och det fungerar lika bra med VDPAU för mig som software mode i XBMC. Igen vissuel skillnad eller komptabiltetetskillnad dock avsevärt högre CPU use med mjukvarurednering. Har ett par videos som ej vill fungera i xbmc men det är ej VDPAU relaterat det är nåt annat. Fungerar med textning med VDPAU numera med i tex XBMC.

VDPAU var nåt jag väntade på länge. Köpte mitt 8600GT ungifär när windows fick stöd för DXVA och powerdvd var det ända som gick att använda för HD acceleration med nvidia kort. När VDPAU kom till linux gjorde det saker så mycket enklare. Behöver inte en monster CPU i HTP:n villket jag nästan hade med dåtidens mått för 2 år sedan eller nåt när en en A64 X2 6000+ kostade 1700kr eller nåt mins inte redigt.

Fixade precis till Cuda bå burken med.
Kom fram till en intresant sak i alla fall.
Cuda fungerar bara på EN GPU med SLI.
Så kör man 2,3 eller 4 vägs SLI och kör en CUDA app tex folding@home eller liknande så går det bara på en GPU.
Sedan krävde det rätt nya drivisar med för mig i linux och gör säkert det i windows med. Windows vet jag inte exakct men dom brukar rockemendera SLI av har jag förstått rent generellt. Men inte acceptabelt för min del.
Fick dock uppgradera drivisarna lite för först såg inte BOINC som jag testar någon gpu alls med 190.53 drivisarna så fick köra 195.30 efter att jag konstaterade att nvidias 195.36.15 vart helt däng, var dom som motsvarar windows varianten som kom ut där fläktarna inte gick osv.
Så vill man ha flera kort även i windows för att spela och folda med så bör man slå av SLI.
Gäller säkert CF och OpenCL med men är väl lätt att undersöka.
Problemet är att programmet ser båda GPU:erna som en GPU ungefär som spelen gör. Dock kan dom inte dela jobbet som i spel då det fundamentalt skiljer sig i hur uppgifterna går till.

Så nu fungerar cuda fint i linux för mig på en av minn 2 gpu:er med SLI på. Slår jag av SLI ser BOINC 2st GPU:er men så intresserad av det är jag inte så jag tänker trixa med det av och på vilket tyvärr kräver omstart av X11 servern. Dessutom drar det ström som attan nu bara med ett kort. 280W konstant från 185W idle så med 2st GPU:er säkert 370W utan problem. Vart uppe i 471W på burken syntetiskt men det var ett rent idiottest
Inga spel eller nåt jag slängt på korten får dom att gå så varmt som BOINC med CUDA inte ens med 2st kort i SLI

Permalänk
Medlem

Känns väldigt situational och med tanke på att majoriteten inte använder den öppna versionen så är det nog ett bra move.
Antar väl att mera energi även kan läggas på den stängda nu!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Nja, då är det ju ganska meningslöst!

Om man tittar på videouppspelning och dess CPU belastning ligger faktiskt inte Mesa + Radeon dåligt till. Belastningen för ett 4830 kort vid uppspelning av H.264 1080p toppade vid något enstaka tillfälle 13% (enligt Phoronix tester). Stöd som saknas i de öppna Radeon drivrutinerna är för XvBA (här kan vi klanka på AMD för det är inte ens säkert att XvBA blir tillgängligt för de öppna drivrutinerna; fast å andra sidan har väl inte Nvidia så mycket öppet att komma med heller). Ifall XvBA ändå skulle bli tillgängligt för öppna drivrutiner hade det varit en mycket intressant lösning.

Som det kändes då. Jag brukar ju ha lite koll på Phoronix ibland med, även om det har blivit rätt lite Linux de senaste två åren.

Jag blev smått kär i testversionen av Ubuntu 10.04 så tänkte göra ett försök ihop med mitt HD5850.

Permalänk

Jag har för mig att de öppna drivrutinerna för ATi kommer satsa på att avlasta CPUn vid video uppspelning genom att använda shaders IIRC. DVS även alla gamla kort som inte har ett dedikerat chip för att hantera video på kommer kunna dra nytta av denna acceleration och dessutom kommer man kunna stöda flera/nya codex då det bara är att programmera in stöd för dom.
Så som det ser ut nu skulle jag tippa på att snart kommer man få bättre funktionalitet om man kör med de öppna drivrutinerna än med de stängda. Förutom opengl prestanda dvs...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Så nu fungerar cuda fint i linux för mig på en av minn 2 gpu:er med SLI på. Slår jag av SLI ser t 2st GPU:er men så intresserad av det är jag inte så jag tänker trixa med det av och på vilket tyvärr kräver omstart av X11 servern.

Jag tyckte mig se att Fastra med sitt stora paket av GPUer också kördes på det här viset, alltså inga SLI konfigurationer.

Jag vet inte om det skulle fungera för dig, men åtminstone en av utvecklarna av Xorg håller på med att få till byte av GPU "on-the-fly". Det ska alltså bli möjligt att hoppa mellan helt olika GPUer och drivrutiner utan att starta om X. Om det kommer att fungera borde det ju vara möjligt att "on-the-fly" växla mellan SLI läge och inte.

Permalänk
Medlem

Yes får hoppas nåt sånt kommer för X11 servern som den är nu tillåter inte någon form av ändring. Går inte att stänga av och på SLI tex när X servern är i gång. Lite tråkigt.