köpa likvärdig reservdel eller uppgradera?

Permalänk
Medlem

köpa likvärdig reservdel eller uppgradera?

Hej,

Då min dator på sluttampen börjat stänga av sig mitt i SC-matcher gick jag igår lös med tryckluft för att rensa fläktar och kylflensar från damm. när jag skulle ta bort flänsen ovanför processorn så följde processorn med upp med några böjda piggar som resultat. Jag har rätat ut dom och satt tillbaka/låst fast processorn flertalet gånger men den verkar ha dött. Datorn piper inte till utan det är bara fläktar och dylikt som låter vilket bör tyda på att processorn är kaputt.

Har scoutat efter en likvärdig processor men då det är en AM2-socket verkar det inte vara lätt att få tag på. Så då blir väl nästa steg att köpa en AM3 och så vitt jag förtstått uppgradera bios.

Men, min egentliga fråga är om det bara är dumt att köpa en likvärdig processor då jag kanske borde uppdatera andra komponenter på samma gång? Sitter inte överdrivet mycket vid datorn så det får inte kosta skjortan och målet är väl ett fungerande SC2. (vilket har funkat under en längre tid fram tills nyligen).

Min dator: Packard Bell ixtreme M5120
CPU: AMD phenom II x 4 810 (2.6 Ghz)
mother: Packard Bell RS740
grafik: Geforce GT220
nätagg: ATX-250PA (output 250 W)

Summa sumarum:
A: vilken ny processor kan tänkas funka fint med nuvarande komponenter?
B: förslag på billig upgradering av det som är mest kritiskt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hmm. Hela datorn ser ut att behöva en uppdatering, inte de nyaste komponenterna direkt. Men om du är nöjd med grafiken så behöver du inte köra på nytt grafikkort och nätagg, utan endast processor/moderkort/minnen.

Visa signatur

Gaming: | R7 5700X | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Musik: Macbook Air M2 | FR Scarlet 18i8 | Logic Pro 11 |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Hmm. Hela datorn ser ut att behöva en uppdatering, inte de nyaste komponenterna direkt. Men om du är nöjd med grafiken så behöver du inte köra på nytt grafikkort och nätagg, utan endast processor/moderkort/minnen.

Tack för svaret! Så det jag i princip kan behålla från min nuvarande är alltså då dvd & hdd. Eller finns det risk att dessa inte passar på ett nytt moderkort? Och hur svårt är det för en novis att koppla samman allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zealot6:

Tack för svaret! Så det jag i princip kan behålla från min nuvarande är alltså då dvd & hdd. Eller finns det risk att dessa inte passar på ett nytt moderkort? Och hur svårt är det för en novis att koppla samman allt?

Det är nästan helt säkert att din dvd och hdd passar med ett nyare moderkort, bara de är sata så.
Att koppla ihop allt är inte speciellt svårt, bara till att vara försiktig och inte överskatta sig själv. Har hänt att jag brutit en pin på en processor när jag varit för ivrig
Läs genom några guider här på internet så ska du se att det är ganska enkelt.
Rekommenderar: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Visa signatur

Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Det är nästan helt säkert att din dvd och hdd passar med ett nyare moderkort, bara de är sata så.
Att koppla ihop allt är inte speciellt svårt, bara till att vara försiktig och inte överskatta sig själv. Har hänt att jag brutit en pin på en processor när jag varit för ivrig
Läs genom några guider här på internet så ska du se att det är ganska enkelt.
Rekommenderar: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Härligt, då lär jag ju komma billigare undan iaf om jag återanvänder hdd, dvd & chassi än att köpa en helt ny komplett burk. Så får jag väl sitta där sen med svansen mellan benen när jag inte får ihop skiten. *S* Thanks MeckarN!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänk på att det moderkortet möjligtvis inte passar i chassit, Oem chassin har ibland konstiga anpassningar. Mät noga

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, kan bli problem om chassit inte stödjer fullstora moderkort.

Annars: http://www.inet.se/kundvagn/visa/450423/2011-05-17
Det är vad jag hade kört på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alright boys, då ska jag ta fram måttstocken och ta mig en seriös funderare på MekarNs inköpsförslag.

Tack för hjälpen! Uppskattas!

Permalänk
Avstängd

ja anser detta det är att processorn duger ett tag till , lika så minnen och grafikkort såvida du inte spelar. nätagregat moderkort och ny låda det är va jag anser du i första hand ska byta ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

ja anser detta det är att processorn duger ett tag till , lika så minnen och grafikkort såvida du inte spelar. nätagregat moderkort och ny låda det är va jag anser du i första hand ska byta ut

Ok, men nu är ju processorn kaputt & likvärdiga verkar inte finnas att få tag i. Så ska jag ändå byta moderkort så lägger jag till en ny frisk, bättre processor.

Men vad syftar du till med att lådan ska bytas ut? Är mitt nuvarande chassi dåligt på något vis eller syftade du mest till att det nya moderkortet förmodligen inte passar där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zealot6:

Ok, men nu är ju processorn kaputt & likvärdiga verkar inte finnas att få tag i. Så ska jag ändå byta moderkort så lägger jag till en ny frisk, bättre processor.

Men vad syftar du till med att lådan ska bytas ut? Är mitt nuvarande chassi dåligt på något vis eller syftade du mest till att det nya moderkortet förmodligen inte passar där?

har altid vart skepttiskt i märkes datorer men efter att ha forskat lite mer så kan jag nog säga det att lådan duger ett tag till. det är Matx standard (har råkat ut för att vissa märkesdatorer har Btx standard och sådanna moderkort är svåra att få tag på). Att procesorn gått sönder det är bullshit såvida du inte testat den i en annan dator som har stöd för AM2+ , ytters sällan som en processor går sönder det kan vara annat som gått sönder (minnen moderkortet osv i första hand)

Jag vet dock inte va du testat men det första jag hade testat med va att byta nätagregat såvida datorn är sten död (om du kan låna ett från någon), nästa steg provat minnena i annan dator (byta ut) funkar datorn nu då har vi hittat felet om inte är det till största skäl att moderkortet har rykt du kan kolla detta om du ser att moderkortet har svällande kondringar då är det ett skäl nog.

edit: ser det nu att processorn lossnat och att du böjt till pinsen på den, såg du till att den gick lätt ner i socketen efter det? så du inte lyckades böja dom igen ,har någon pinns lossnat?(om du plockar bort processorn igen klicka loss fästerna för kylaren så dom ligger löst sen vrider du kylaren så att du känner att den losnar sen lyfter du den upp (OCH DETTA SÄGER JAG TILL ALLA SOM SKALL MONTERA LOSS EN AM2-AM3 PROCESSORER FÖR ATT FÖRHINDRA ATT PROCESSORN FÖLJER MED KYLAREN)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zealot6:

angående processor om du nu ska byta så stödjer många phenom 2 x4 8XX ,9XX. Eller phenom 2 X3 7XX eller X2 5XX modeller socket AM2+ och ddr2 så är det nu så illa att processorn gått sönder så får du tag på en likvärdig i allfall

Permalänk
Medlem

Jo jag har rättat ut alla pins och satt tillbaka processorn flera gånger utan att det funkar. Och eftersom jag var där och pillade samt att fläktar och dyligt går igång men inget "pip"/boot så antar jag att även det tyder på processorn. Tack för att du kollat upp chassit samt att det trots allt finns processorer att få tag på.
Var in på en datorbutik men dom sa blankt nej & sa att enda lösningen var att byta moderkort...dom ville väl bara tjäna pengar... ZZzzzZZzzz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zealot6:

Jo jag har rättat ut alla pins och satt tillbaka processorn flera gånger utan att det funkar. Och eftersom jag var där och pillade samt att fläktar och dyligt går igång men inget "pip"/boot så antar jag att även det tyder på processorn. Tack för att du kollat upp chassit samt att det trots allt finns processorer att få tag på.
Var in på en datorbutik men dom sa blankt nej & sa att enda lösningen var att byta moderkort...dom ville väl bara tjäna pengar... ZZzzzZZzzz

jag hade bytt moderkort och testat processorn i en annan dator

till 99% chans att moderkortet är dött 1% är processorn är död

du kan skicka den till mig jag kan testa den har grejor ^^

Permalänk
Medlem

Alright, jag kommer felsöka i helgen och byta lite mellan olika datorer. Vi får se om du har rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zealot6:

Vilken butik gick du till?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Vilken butik gick du till?

Alina systems heter dom, är väl främst en lokal kedja i Uppland men finns nog på någon mer ort.
Dom är säkert bra på nåt men dom två gångerna jag behövt hjälp har jag inte blivit imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zealot6:

Alina systems heter dom, är väl främst en lokal kedja i Uppland men finns nog på någon mer ort.
Dom är säkert bra på nåt men dom två gångerna jag behövt hjälp har jag inte blivit imponerad.

Alina känner jag till. Men har alldriga handlat där. Skulle rekomedera dig att prata med inet;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Zealot6:

Hej Mats,

Jag är ganska säker på att AMD phenom II x4 810 är en AM3 processor vilket innebär att du borde klara dig med det moderkort du redan har ifall du behöver köpa en ny processor. Hur pass säker är du på att du har socket AM2 på moderkortet?
Ifall du har en kombination av en socket AM3 processor och DDR2 minnen på moderkortet har du garanterat ett moderkort med AM2+ socket som är kompatibel med AM3 processorer.

Ifall du är osäker eller behöver hjälp med att identifiera exakt vad som är fel i din dator har vi en felsökningstjänst som kostar 395:- på Alina, så får du svart på vitt exakt vad som felar i din dator. Därefter kan vi lättare rekommendera uppgraderingar till dig.

Hoppas allt löser sig med din datorreparation.
Mvh
Peter - Alina
(Förövrigt så ja, vi vill tjäna pengar. Men vi kommer alltid att rekommendera det som är lämpligast för kunden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Tallroth:

Hej Mats,

Jag är ganska säker på att AMD phenom II x4 810 är en AM3 processor vilket innebär att du borde klara dig med det moderkort du redan har ifall du behöver köpa en ny processor. Hur pass säker är du på att du har socket AM2 på moderkortet?
Ifall du har en kombination av en socket AM3 processor och DDR2 minnen på moderkortet har du garanterat ett moderkort med AM2+ socket som är kompatibel med AM3 processorer.

Ifall du är osäker eller behöver hjälp med att identifiera exakt vad som är fel i din dator har vi en felsökningstjänst som kostar 395:- på Alina, så får du svart på vitt exakt vad som felar i din dator. Därefter kan vi lättare rekommendera uppgraderingar till dig.

Hoppas allt löser sig med din datorreparation.
Mvh
Peter - Alina
(Förövrigt så ja, vi vill tjäna pengar. Men vi kommer alltid att rekommendera det som är lämpligast för kunden)

Bra där Peter,
Jo jag är medveten om er felsökningstjänst och hade nog lämnat in burken då jag hade den med i bilen. Men jag blev inte bemött med speciellt stor entusiasm eller i närheten av den servicegraden du verkar besitta så jag blev trött och gick. På själva sockeln står det bara AM2 men det kanske kan vara en + ändå då med tanke på processorn. Hade med en lapp med alla komponenter till er men fick svaret efter 1 minuts koll med verkstaden att det var kört och ända lösningen var nytt moderkort. Men jag sitter inte här för att smutskasta er utan tackar för din hjälp och konstaterar bara att jag haft otur de gångerna jag varit in till er. Alla kan inte vara på topp alla dagar i veckan. Ska som sagt testa nu i helgen med lite reservdelar jag kommit över men löser det sig inte ska jag överväga att lämna in den hos er för felsökning.

Permalänk
Skrivet av Zealot6:

Bra där Peter,
Jo jag är medveten om er felsökningstjänst och hade nog lämnat in burken då jag hade den med i bilen. Men jag blev inte bemött med speciellt stor entusiasm eller i närheten av den servicegraden du verkar besitta så jag blev trött och gick. På själva sockeln står det bara AM2 men det kanske kan vara en + ändå då med tanke på processorn. Hade med en lapp med alla komponenter till er men fick svaret efter 1 minuts koll med verkstaden att det var kört och ända lösningen var nytt moderkort. Men jag sitter inte här för att smutskasta er utan tackar för din hjälp och konstaterar bara att jag haft otur de gångerna jag varit in till er. Alla kan inte vara på topp alla dagar i veckan. Ska som sagt testa nu i helgen med lite reservdelar jag kommit över men löser det sig inte ska jag överväga att lämna in den hos er för felsökning.

Hoppas du lyckas identifiera vad som tokar i din dator i helgen. Skulle du behöva lämna in den på en felsökning så fixar jag halva priset. Bara att hänvisa till mig när du lämnar in datorn så fixar jag det. Ska även ta ett snack med mina kollegor så de sköter sig bättre i framtiden. Som du säger kanske du snubblat på nån trött jäkel som hade en dålig dag, även om det inte är en godtagbar ursäkt.

Ha en bra helg!
//Peter - Alina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Tallroth:

Hoppas du lyckas identifiera vad som tokar i din dator i helgen. Skulle du behöva lämna in den på en felsökning så fixar jag halva priset. Bara att hänvisa till mig när du lämnar in datorn så fixar jag det. Ska även ta ett snack med mina kollegor så de sköter sig bättre i framtiden. Som du säger kanske du snubblat på nån trött jäkel som hade en dålig dag, även om det inte är en godtagbar ursäkt.

Ha en bra helg!
//Peter - Alina

Det tackar jag för och vill verkligen ge dig cred för ditt bemötande. Lägger ditt namn på minnet ifall jag skulle ha fortsatta problem efter helgen.

Tack & bock!