Core i7 2600K 4.0GHz Guide (Asrock P67 Extreme 4/6) - Req av användare

Permalänk
Medlem

tack för en bra guide xr0o ja når 4.6ghz med en 2600k och bara höjt multipelen och vcoren ligger på 1.265 går ja högre än 4.6ghz så börjar den blåskärma så ja nöjer mig med denna nivå

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

tack för en bra guide xr0o ja når 4.6ghz med en 2600k och bara höjt multipelen och vcoren ligger på 1.265 går ja högre än 4.6ghz så börjar den blåskärma så ja nöjer mig med denna nivå

Isf skulle du nog ta och köra några rundor intel burn test, samt prime95 i blend mode iaf i cirka 2 timmar.
Om du klarar detta helt utan bluescreen så har du en ruskigt fin processor

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

Stabil i 8 timmar prime? Låter lite för bra för att vara sant. En annan behöver 1.4V för 4,6 ghz :/

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Stabil i 8 timmar prime? Låter lite för bra för att vara sant. En annan behöver 1.4V för 4,6 ghz :/

Oftast beror hög spänning vid låg klockfrekvens på fel inställningar eller bara att komponenterna är för varma.
Att dra ner 5C på en CPU kan sänka spänningen med så mycket som 0.050V vid en och samma klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

körde intelburnintest på maxium i 4 timmar inga blåskärmar sen körde ja occt i 4 timmar inga problem där heller så jo min cpu verkar va väldigt klockvänlig på låg vcore det enda märkliga är att cpun under dessa stresstest hoppar väldigt upp och ner på multipelen så den varierar mellan 4ghz och 4.4ghz och 4.6ghz

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Fungerar guiden lika bra till i5 2500k?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av oxense:

Fungerar guiden lika bra till i5 2500k?

yep! jag följde denna guide när jag överklockade min!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Oftast beror hög spänning vid låg klockfrekvens på fel inställningar eller bara att komponenterna är för varma.
Att dra ner 5C på en CPU kan sänka spänningen med så mycket som 0.050V vid en och samma klockfrekvens.

Kör med nästa exakt samma inställningar som du , ser det bra ut eller kan jag ändra ytterligare något?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2154579

Ska det vara så att Intel grafiken ska var GPU 1, likadant i GPU-Z så visas Intel grafik som första val? Jag har ju PCI-E ställt som pirmär i biosen.

IGPU Voltage 1.250V - "Fixed mode" , är det rätt? (finns inte med i din bios/guide)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kör med nästa exakt samma inställningar som du , ser det bra ut eller kan jag ändra ytterligare något?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2154579

Ska det vara så att Intel grafiken ska var GPU 1, likadant i GPU-Z så visas Intel grafik som första val? Jag har ju PCI-E ställt som pirmär i biosen.

Det är obetydligt faktiskt.
Sålängde du vet att ditt 6990 jobbar.

Klocken ser bra ut. Du kan säkert köra 4.6-4.8 utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det är obetydligt faktiskt.
Sålängde du vet att ditt 6990 jobbar.

Klocken ser bra ut. Du kan säkert köra 4.6-4.8 utan problem

Låter bra det! Riktigt bra guide som hjälpte mig.

Jag har inget 6990, det är ett 6950 men det står fel i programmen! Vet ej varför

Jag nöjer mig med 4,2GHz , behöver nog inte mer krut.

Permalänk
Medlem

Varför hamnar min vcore på 1.32 när jag följt guiden? Under full load ligger den på 1.31-1.32

Är det offset som ska ner lite ?

Mvh

Visa signatur

Gravity Kills - Fifteen minutes

i7 2600k @ 4.0ghz, Corsair vengeance low profile 8gb DDR3, ASRock P67 PRO3

Coolermaster 212 kylare, original fläkt

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide är lite ny inom klockning. Iaf jag kör min i5 2500k x45 på fast vcore på 1.25v och har kört prime95 large fft/blend i 2 timmar utan problem kanske borde köra dom lite längre tror det är en normal vcore trode först att jag skulle få blåskärm med 1.25v men inte http://imageshack.us/photo/my-images/834/i52500k.jpg/

Permalänk
Medlem

Hoppas nån gör likadan Guide med Asus P8Z68 modekort 4.5 ghz typ...sen ska den funka efter guide också, eftersom på denna tråd verkar folk ha olika åsikter sen fungerar inte dator för vissa efter guiden och är oense om volten,vcore...hit o dit....

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som jag inte kan leka med spänningen och offset, jag sitter på asrock itx bräda, annars en bra guide

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zan76:

Hoppas nån gör likadan Guide med Asus P8Z68 modekort 4.5 ghz typ...sen ska den funka efter guide också, eftersom på denna tråd verkar folk ha olika åsikter sen fungerar inte dator för vissa efter guiden och är oense om volten,vcore...hit o dit....

lätt som en plätt med det moderkortet... de där med volten får man testa sej fram med.. när ja körde 4.5 me de där moderkortet hade jag 1.33v sen kan man ju testa sänka lite tills de blir bluescreen sen höjjer man lite:)

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

lätt som en plätt med det moderkortet... de där med volten får man testa sej fram med.. när ja körde 4.5 me de där moderkortet hade jag 1.33v sen kan man ju testa sänka lite tills de blir bluescreen sen höjjer man lite:)

Sen har ju inte vcoren med moderkortet att göra utan hur bra chip du fått.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av zan76:

jag använder mig av Asus P8Z68 V-Pro modekort i5 2500k clock 4.5 ghz 1.25 vcore. det är bara testa sig fram

Permalänk
Medlem

Jag har under en tid kört med överklock 1,315 vcore och 47. Det har gått utmärkt.
Men jag undrar hur är det med strömmen ligger den då konstant på 1,315 eller går den ner när cpu går ner i "lågvarv"?
Skulle vara kul om någon kunde posta en oc guide för MSI P67A-GD55 kort.
Man ska visst kuna stressa på minnen mm också men det är inget jag provat (än).

Permalänk
Medlem

varför ska man stänga av CPU Spread Spectrum?

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Isf skulle du nog ta och köra några rundor intel burn test, samt prime95 i blend mode iaf i cirka 2 timmar.
Om du klarar detta helt utan bluescreen så har du en ruskigt fin processor

Läste igenom tråden och försökte pilla lite med min CPU. Dock så har jag ett MSI mobo som syns i min signatur så jag hitta inte alla inställingar. Men hitta den här guiden när jag kolla runt lite som är för mitt mobo.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/265056-11-2600k-2500k-ove...

Är det något man vågar använda sig av?

Quotea dig för det känns som du har koll på det här Vilken verision av Prime95 skall man köra på föresten?

Permalänk
Medlem

Jag har följt denna tråden ett tag nu och provat lite fram och tillbaka. Känns som jag tillslut fått ordning på en stabil clock vid 4,5GHz. Jag använder ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 samt en 2600K.

Följande settings blev bra:
Offset: +0.005V
PLL: 1.791V
TDP Turbo Boost: 136/110
Spread Spectrum: Disabled
1394, Floppy, Serial, Infrared: Disabled

Ser siffrorna bra ut för TDP'n samt övriga configs?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Jag har följt denna tråden ett tag nu och provat lite fram och tillbaka. Känns som jag tillslut fått ordning på en stabil clock vid 4,5GHz. Jag använder ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 samt en 2600K.

Följande settings blev bra:
Offset: +0.005V
PLL: 1.791V
TDP Turbo Boost: 136/110
Spread Spectrum: Disabled
1394, Floppy, Serial, Infrared: Disabled

Ser siffrorna bra ut för TDP'n samt övriga configs?

Du har i princip missat att nämna det viktigaste, vad ligger din vcore och temperatur på under full load i IBT eller Prime?

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Du har i princip missat att nämna det viktigaste, vad ligger din vcore och temperatur på under full load i IBT eller Prime?

VCore ligger på som max 1.28V och 60C vid Full. Prime stod för belastningen.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut då, man brukar säga att man ska köra prime i alla fall 6 timmar gärna på custom och ställ upp så du använder nästan allt ram du har, är den stabil då så är det bara tuta och köra.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk

I guiden jag posta lite högra upp så står det att man skall fixa nyaste bios till moderkortet. Är det verkligen nödvändigt? Har för mig att man inte skall fixa annan bios om den bios man har fungerar bra?

Mvh Lergöken

Permalänk
Medlem

Vad gör Offset egentligen? Tex när jag ändra från -0.010 till -0.015 så minskar man volten med - 5 mindre då? Jag har svårt att se skillnader på vcoren när man sänker offset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad gör Offset egentligen? Tex när jag ändra från -0.010 till -0.015 så minskar man volten med - 5 mindre då? Jag har svårt att se skillnader på vcoren när man sänker offset.

Ja det är tanken. Om du INTE använder LLC.
Offset utgår från processorns VID.
Du får fram dessa värden under idle/load på stock frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ja det är tanken. Om du INTE använder LLC.
Offset utgår från processorns VID.
Du får fram dessa värden under idle/load på stock frekvensen.

Då var ju tanken i alla fall god då.

Tackar för bekräftelsen så man slipper undra!

Permalänk
Medlem

Nybörjare på detta, eller höll på förr i tiden men har ju ändrats en del

Gigabyte g1.sniper 2
2500k

Idle

Cpu 16x100mhz
Vcore: 0.958
Temp: 31 grader package

Load (prime 95 30 min)

Cpu: 42x100
vcore: 1.21
temp: 57 grader package

Kylning: antec h2o 920 fläkten på auto.

Lite fegt klockat men vet inte vad jag ska ha med mer till just nu

Lite fråga, känns som tempen mellan mina kärnor skiljer en del på idle, core 2 och 1 ca 30 grader och core 0 29 samt core 3 ligger på endast 23 ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Satte offset på -0.050V då går inte vcore över 1.30V
Temps Idle: 27-32
Temps Load: 55-60
Kylare: CoolerMaster 212 Evo
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2304364