SM i datorprestanda

Permalänk
Medlem

Är ju bara att kolla på madonions databas för att se vem som kommer att vinna 3dmarks tävlingen. Vet ju iofs inte vem bäste svensken är, men ettan i världen ligger på 21504 så är väll bara att hoppas på att han inte ställer upp

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om vem som överklockar mest utan om vem som har mest pengar. "SM i rikaste överklockare 2002". Ska man ha SM i snabbaste PC/överklockning så skall alla ha samma förutsättningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko
3D Mark tävlingen är idiotisk... eftersom den per automatik vinns av de som är rika och galna... (galna eftersom de lägger så mycket stålar på hårdvara)..

Tyvärr så räcker det inte med att man är rik och galen Det krävs också en massa kunskap och erfarenhet för att få bra 3Dmarkpoäng (Man kan göra massor med sin dator för att förbättra 3Dmarkpoängen)

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det bästa vore att det fanns klasser, typ gf4, radeon7900 osv

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid skriva om grafikkorts-drivrutinerna lite för att öka hastigheten drasiskt till en stor kostnad av bildkvalitet. Det är ju ändå poängen som räknas.

Permalänk
Medlem

Men gud sluta säga att den som är rikast vinner... en med AMD och ett Ti4600 kan lätt vinna över en med P4 och R9700....

För att vinna den här tävlingen kommer man någ behöva ~19k tror jag... och man får faktiskt ha lite mer än pengar för att klara detta....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liquide
Men gud sluta säga att den som är rikast vinner... en med AMD och ett Ti4600 kan lätt vinna över en med P4 och R9700....

Precis det jag menade lite högre upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som har en Celeron 300A att skänka?

Visa signatur

Niklas

Permalänk
3dfx Fanboy
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka

Tyvärr så räcker det inte med att man är rik och galen Det krävs också en massa kunskap och erfarenhet för att få bra 3Dmarkpoäng (Man kan göra massor med sin dator för att förbättra 3Dmarkpoängen)

ok.. lycka till i tävlingen i så fall Arne.. det räcker att det finns någon annan med en motsvarande cpu och ett R9700-kort.. den personen kommer att slå dig oavsett hur mycket du tweakar ditt ti4200-kort...

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko

ok.. lycka till i tävlingen i så fall Arne.. det räcker att det finns någon annan med en motsvarande cpu och ett R9700-kort.. den personen kommer att slå dig oavsett hur mycket du tweakar ditt ti4200-kort...

Jag ska inte ställa upp Jag har ingen större chans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men gud sluta säga att den som är rikast vinner... en med AMD och ett Ti4600 kan lätt vinna över en med P4 och R9700...

Svar: Nej!

Permalänk
Medlem

Hehe, värsta AMD freaket det där.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Celeron 600 Mhz med steppingen cC0 ligger nog bra till. Är lite efter i hårdvaruvärlden nu men har hört att steppingen cD0 finns. Om den finns som t.ex Celeron 600-700 Mhz så lär de ligga i topp.

Sedan finns ju P2 233 och/eller 266 Mhz-modeller som klarar 450-500 Mhz bra, och säkert mer med peltier och vatten. Minns inte vad den kärnan heter...

3Dmark... Är less på det programmet, men det finns igentligen inte många fler program som är soppas "bra" som det. Fast nackdelen med det är att det kör Direct 3D. Det skall vara OpenGL.

Fast... Hela denna idé gillar inte jag pga olika faktorer som jag inte känner/orkar skriva ner, och aldrig skriva de även om jag torteras. Hmm...

cp mig

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll i den här tråden. Är de månne avundsjuka som får folk att hela tiden säga..."9700kortet är oslagbart bla bla bla", när undermeningen i detta enligt mig är "Jagvillocksåhaläskigtmkt pengarochhandlatrimprylartillmindatorsåjagkanfåvinnatävlingen". Det finns så många olika exempel på där den som har mest flis vinner. Så varför gnälla om detta? Bara gilla läget och inse att inte alla är kandidater till att vinna.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Heh... Nej. Ti4600 presterar "lite sämmre" än ett R9700. Sedan så är R9700 Pro bättre än icke-Pro-modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy

Heh... Nej. Ti4600 presterar "lite sämmre" än ett R9700. Sedan så är R9700 Pro bättre än icke-Pro-modellen.

Det menar du inte? Det hade jag ingen anning om... att ett R9700PRO va snabbare än ett Ti4600...

Det jag mena vad att en med kunskap kan med en AMD prolle och ett Ti4600 få högre poäng än nått rikemansbarn med en 2.8GHz P4 och ett R9700PRO

Permalänk
Medlem

Men snälla? Det är första gången det anordnas, klart att det inte är perfekt. Klasser och sånt kommer säkert om tävlingen visar sig vara populär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det menar du inte? Det hade jag ingen anning om... att ett R9700PRO va snabbare än ett Ti4600...

Det jag mena vad att en med kunskap kan med en AMD prolle och ett Ti4600 få högre poäng än nått rikemansbarn med en 2.8GHz P4 och ett R9700PRO

Håller med fullständigt Liquide! Som medlem på discuss.madonion.com har man sett mycket dumheter... Folk med sina nya supersystem för 20000 som går traktorlångsamt!

Nej, jag tycker det är en avskyvärd avunsjuka i den här tråden. Men det har man faktiskt börjat vänja sig vid nu här i Sverige. Nästan alla svenskar verkar vara sådana. Om någon vinner några miljoner på bingo-lotto till exempel, inte fan tycker folk att "Jäklar, vad roligt för honom". Istället låter det "Kunde de inte splittat de miljonerna i mindre delar så att ALLA kunde få en krona!?". Fan vad trist attityd! Det är lite därför jag föredrar att hänga på utländska sidor nuförtiden.

Angående tävligen, så tycker jag det var en kul ide faktiskt. Självklart är ju procentuell överklockning allra roligast, men även max 3DMark kan vara kul. Inte för att jag skulle komma så långt i någon av tävlingarna. Som sagt behövs det lite pengar också, men det gäller ju som bekant att ha mycket pengar i de flesta sporter/tävlingar... De som har råd kan få kul!

Permalänk
Avstängd

20 000?

Den som vinner kör nog med dyrt SCSI-RAID, P4@3.6GHz, 1GB PC1066@oändligt? ;P och ett R9700Pro eller kanske ett Fire GL. Vem vet. Bättre än din och min iaf.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst man kan lätt få bättre poäng med ett sämre system än med ett snababre efter att ha överklockat och tweakat det till max. Men självklart finns det dom med både massa pengar och överklockningskunskaper och de är endast dessa som kan vara med och slåss om förstaplatserna i 3dmark tvälingen.

Permalänk

Till alla som tror att mest pengar vinner

Jag kan ju säga så här om vi tar min gamla XP1800 och mitt gamla Ti4200 kort
Med dom prylarna har jag spöat väldigt många här på swec och på andra forum
det spelar ingen roll att dom haft tex XP2000 eller Ti4600kort dom har ändå
fått mindre poäng än mej Varför i så fall

Dom flesta kör 3Dmark några gånger och sen klagar dom på att poängen är så
dålig När jag köpte mitt GF4 Ti4200 och provade 3Dmark för första gången
fick jag runt 9200p men efter ominstallation nya drivrutiner och lite inställningar
i bios och windows fick jag 10833p med min XP1800 allt oklockat
Alltså en skillnad på ca 1600p Och det var innan jag började klocka

ranlord som ligger på 18030p skriver i en tråd att han fick lägga ner 15timmars
jobb innan han hade fixat sina makalösa poäng Så det är inte så enkelt som att
bara köpa bra prylar och sen tro att man får jättehöga poäng

Visa signatur

Permalänk

Ranlords resultat är värdelösa om man ser vad han har. Lätt över 19500p ska han ha med dom grejerna.
Skänk till mig så kan jag vinna tävlingen.

Permalänk
Medlem

Avudsjuka är väl rätt fel att säga tycker jag. Vet inte om det handlar om det i någons post. Det dem handlar om är att "klassen" är så svår definerad.
Du som tog bingolotto som exempel.. så går det ju inte att jämföra, där ligger ju alla under samma "klass" dvs dem som köpt en biljett. kriget om vinsten blir den som har rätt nr vill säga

Nu handlar det om ett race. Den med mest kunskap och ekonomiska resurser har ju helt klart bäst förutsättningar att vinna. Men är svårt i en såhär tävling att "klassa"
Så det får väl vara som det är..
min personliga åsikt är väl att priserna skulle gått till någon bättre tävling, tex mest personliga kylnings lösning,orginellast chassi eller liknande

Permalänk
Medlem

Liquide
Ska inte du vara med? Hur fan har du lyckats klocka din 2400+ till 2400?
/n00ben

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Celeron 600 Mhz med steppingen cC0 ligger nog bra till. Är lite efter i hårdvaruvärlden nu men har hört att steppingen cD0 finns. Om den finns som t.ex Celeron 600-700 Mhz så lär de ligga i topp.

Sedan finns ju P2 233 och/eller 266 Mhz-modeller som klarar 450-500 Mhz bra, och säkert mer med peltier och vatten. Minns inte vad den kärnan heter...

3Dmark... Är less på det programmet, men det finns igentligen inte många fler program som är soppas "bra" som det. Fast nackdelen med det är att det kör Direct 3D. Det skall vara OpenGL.

Fast... Hela denna idé gillar inte jag pga olika faktorer som jag inte känner/orkar skriva ner, och aldrig skriva de även om jag torteras. Hmm...

cp mig

Hehe, dig känner jag igen, du var aktiv på den gamla tiden med CeleronII 566 och allt det där.
Visst finns det en cD0-stepping, men jag tror nog det är väldigt få som sitter med såna. Skulle nog tippa på att nån med en Duron vinner trots allt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Liquide
/n00ben

Ehm, såg det där nu och undrar om du verkligen skrivit rätt?!?!
Inte alla 2400+ går till 2400MHz, men inte är det väl alltför ovanligt ändå i de recensioner man har sett.
Tycker för övrigt det är en ganska mesig överklockning, 20%. Vi får hoppas på de olika Hammer-varianterna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Liquide
/n00ben

Klart jag ska vara...men ska försöka fixa en P4 då, den här XPn klarar någ inte att ta hem det...

Det är ju inte så svårt att klocka en 2400+ till 2.4GHz, jag är faktiskt besviken för jag hade hoppats på 2.5GHz. Dem nya AMD prollarna med Tbred B kärnan går ganska mycket högre än dem gamla.

Folk med Prometia lådor har lyckats få upp dem här prollarna i 2700 - 2800MHz så min OC är ju knappast imponerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart jag ska vara...men ska försöka fixa en P4 då, den här XPn klarar någ inte att ta hem det...

Det är ju inte så svårt att klocka en 2400+ till 2.4GHz, jag är faktiskt besviken för jag hade hoppats på 2.5GHz. Dem nya AMD prollarna med Tbred B kärnan går ganska mycket högre än dem gamla.

Folk med Prometia lådor har lyckats få upp dem här prollarna i 2700 - 2800MHz så min OC är ju knappast imponerande.

Men klant! Så tryckte jag på citera istället för Ändra... och så kan jag inte ta bort detta inlägget heller

Permalänk
Medlem
Citat:

20 000?

Den som vinner kör nog med dyrt SCSI-RAID, P4@3.6GHz, 1GB PC1066@oändligt? ;P och ett R9700Pro eller kanske ett Fire GL. Vem vet. Bättre än din och min iaf.

20000 räcker nog längre än du tror. Det dyra RAID-systemet skulle vara fullständigt meningslöst i denna tävling, eftersom inget har med hårddiskprestanda att göra!

Permalänk
Hedersmedlem

Seriöst, det ÄR bara pengar som avgör.

Visst kan du pula med ett Ti4600 och slå en feting P4 och Radeon 9700.

MEN, säger det igen MEN

Det förutsätter att alla som har ett feting Radeon 9700Pro och ett P4 system är "rikemansbarn", med noll kunskap. Men ack, nej de flesta som har R9700Pro är nog "proffs"

Sorry guys

Som många andra hoppas jag att det skall bli klassindelningar i framtiden, DET kan bli intressant

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading