Överklockningsproblem

Permalänk
Medlem

Överklockningsproblem

Hejsan!
Eftersom mitt grafikkort flaskhalsar datorn lite så bestämde jag mig för att överklocka det.
Jag använde "Auto-tune" funktionen på ATIs Catalyst control center, och det fav mig 950 MHz som GPU klock och 1435 som RAM klock.
Det gick bra ett tag, men efter några minuter så blev skärmen svart, det blinkade i några sekunder, och sedan blev det normalt. Efter några minuter till blinkade skärmen svart igen, och jag fick "Artifakterna", och skärmen blev oanvändbar.
Detta hände varje gång efter en omstart, vet någon varför detta händer? CCC säger ju att det borde funka.

Specs:
Powercolour 5770
Intel i5 750
Asus P7P55D
Corsair dominion 2x2gb
Corsair TW 650w

Permalänk
Medlem

Överklocka kortet manuellt istället, många autotune program brukar ta i nog så mycket.
Detsamma gäller (allt som oftast) cpu-clock program som brukar följa med moderkort, där överdriver de dock inte klocken, utan spänningen till cpu.

Permalänk
Medlem

Kan du leta upp nån enkel överklockningstutorial åt mig?
Och skulle inte ta runt tio timmar, med att höja lite åt gången, starta upp ett OS, spela ett tag och se hur det funkar, höj lite till etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Och skulle inte ta runt tio timmar, med att höja lite åt gången, starta upp ett OS, spela ett tag och se hur det funkar, höj lite till etc.

Vill du överklocka deal with it. Man höjer lite sedan testar om det funkar och höger lite till. Det är överklockning och så man gör. Dock eftersom man klockar kortet i OS så behöver man inte starta om bara köra lite furrmark etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmster:

Finns en bra här på sweklockers artiklar, du får leta lite i arkivet, överklockning gör man ganska snabbt, med hjälp av den. under en timme eller så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300