För mycket Apple/mobil fokus

Permalänk
Medlem

För mycket Apple/mobil fokus

Var lite svårt att hitta feedback avdelningen men nu kan jag skriva utan att det blir off-topic.

För det första så tycker Sweclockers är en fantastiskt bra sida, att komma hit och läsa tester och hårdvarunyheter är ett sant nöje och i forumet finns massor med duktiga användare som man kan dela åsikter med eller ställa frågor till. Jag har ett antal gånger "handlat" via annonserna på sidan som en gest att arbetet uppskattas.

Dock har det skett en förändring under dom senaste åren där mer och mer fokus har lagts på Apple samt mobiltelefoner (oavsett om det är iOS, Android etc), vilket är klart tråkligt men också ett märkligt val. Den enda anledning är nog att försöka locka penningstarka besökare.

Sweclockers är inte bara bäst i Sverige på PC hårdvara, tycker man hör till en av världens bästa sidor, ofta är man tidiga med nyheter eller till och med först och testerna håller världsklass. Det är själen och hjärtat i Sweclockers och anledning till varför så många vallfärdar hit. Varför man sedan måste skriva Apple och mobilnyheter som håller IDG/Aftonbladet standard är för mig en gåta, är det en personlig kampanj för att lyfta fram Apple som ligger bakom detta sidospår? Dels så finns det massor med andra sidor där man kan läsa mer/bättre om Apple produkter (även på svenska) dels så är det så långt från vad hårdvaruentusiaster står för att jag faktiskt blir förvånad över valet man gjort.

Det är lite som om Rolling Stones skulle börja sjunga opera, det skulle låta förfärligt, varför inte hålla sig till det man är bra på istället, dvs rock?

Nu kanske man drar upp exempel på att Apple relaterade artiklar är populära? Jo, men det är inte särskilt många som gillar Apple som läser och kommenterar, artiklarna känns väldigt malplacerade, som om en sida om Formula 1 skulle börja skriva om barnstolar till bilar...

Jag hoppas att den här trenden inte håller i sig, utan att Sweclockers istället går tillbaka till sina rötter och inte drabbas av storhetsvansinne, fokusera det ni är bra på, för där är ni världsbäst!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Zyriak,

Det ena utesluter inte det andra. Är du inte intresserad av Apple-nyheter är det bara att låta bli att läsa dem.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Håller med Zyriak

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Var lite svårt att hitta feedback avdelningen men nu kan jag skriva utan att det blir off-topic.

För det första så tycker Sweclockers är en fantastiskt bra sida, att komma hit och läsa tester och hårdvarunyheter är ett sant nöje och i forumet finns massor med duktiga användare som man kan dela åsikter med eller ställa frågor till. Jag har ett antal gånger "handlat" via annonserna på sidan som en gest att arbetet uppskattas.

Dock har det skett en förändring under dom senaste åren där mer och mer fokus har lagts på Apple samt mobiltelefoner (oavsett om det är iOS, Android etc), vilket är klart tråkligt men också ett märkligt val. Den enda anledning är nog att försöka locka penningstarka besökare.

Sweclockers är inte bara bäst i Sverige på PC hårdvara, tycker man hör till en av världens bästa sidor, ofta är man tidiga med nyheter eller till och med först och testerna håller världsklass. Det är själen och hjärtat i Sweclockers och anledning till varför så många vallfärdar hit. Varför man sedan måste skriva Apple och mobilnyheter som håller IDG/Aftonbladet standard är för mig en gåta, är det en personlig kampanj för att lyfta fram Apple som ligger bakom detta sidospår? Dels så finns det massor med andra sidor där man kan läsa mer/bättre om Apple produkter (även på svenska) dels så är det så långt från vad hårdvaruentusiaster står för att jag faktiskt blir förvånad över valet man gjort.

Det är lite som om Rolling Stones skulle börja sjunga opera, det skulle låta förfärligt, varför inte hålla sig till det man är bra på istället, dvs rock?

Nu kanske man drar upp exempel på att Apple relaterade artiklar är populära? Jo, men det är inte särskilt många som gillar Apple som läser och kommenterar, artiklarna känns väldigt malplacerade, som om en sida om Formula 1 skulle börja skriva om barnstolar till bilar...

Jag hoppas att den här trenden inte håller i sig, utan att Sweclockers istället går tillbaka till sina rötter och inte drabbas av storhetsvansinne, fokusera det ni är bra på, för där är ni världsbäst!

Jag kör på ASUS moderkort, jag vill inte läsa nyheter om MSI moderkort. Jag kör på Intel processor och är därför inte intresserad av AMD processorer eller några moderkort för AMD processorer. Betyder det att SweClockers ska skippa artiklar om dessa? Givetvis inte. Vissa gillar päron.. vissa gillar äpple( no pun intended.. men.. did you see what I did thar? ;D ).

Visst är det många som läser artiklarna. Även de som inte är intresserade av dom. Det tråkiga är bara att dom som inte är intresserade av Apple hela tiden ska dra igång ett bråk och basha Apple vilket (givetvis) får de personer som gillar Apple att försvara sina produkter. Om anti-apple pojkarna kan sluta upp med att snacka skit i varenda artikel om Apple så skulle ni märka att Apple-fantasterna faktiskt inte har någonting emot PC och även ifall dom föredrar Apple( of course ) så snackar dom inte skit om PC - till skillnad från anti-apple pojkarna. För hur många PC-artiklar svärmas av barnungar som säger att Apple är bättre och att PC suger? Typ, ingen. Hur många Apple-artiklar svärmas av barnungar som säger att PC är bättre och att Apple suger? Typ, alla. Barnsligt uppträdande enligt min mening!

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar att dom artiklarna är malplacerade? SweClockers handlar om allting hårdvarumässigt inom IT, det gäller både Mac och PC eftersom båda är IT. Din analogi är otroligt korkad(jämförelsen alltså, inte du). En mera passande jämförelse är att en Formula 1 sida enbart skulle skriva om Ferrari's Formula 1 bilar men inte om Ford's Formula 1 bilar, för båda är ju Formula 1 fordon, precis som Mac och PC båda är IT.

Men jag tycker ändå det är bra att du tar upp detta om Apple för det är ett stort problem i mina ögon. Varenda jävla artikel är det samma visa i kommentarerna. Känns som att moderatorerna bör börja bli striktare, i alla fall på Apple-artiklar eftersom dom har en historik med att spåra ur pga anti-apple pojkarna. PC-artiklar har inte alls samma problem i denna utsträckning. Man ska visst få ha sin egen uppfattning och åsikt men man behöver inte börja bråka om det. Gillar man inte Apple, kommentera då för fan inte! Jag är inte och kommenterar AMD forumet här på SweClockers, varför skulle jag? Jag läser det inte ens, varför skulle jag? Varför ska jag försöka få personer att gå över från AMD till Intel? Idiotiskt.

Ge ut varningar direkt när det börjar bråkas och var extra hårda i Apple-artiklar tycker jag!
Problemet är inte artikeln, problemet är personerna som kommenterar!

Permalänk
Medlem

Så man får bara skriva positiva saker om Appel?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så man får bara skriva positiva saker om Appel?

Om du läser det jag skrev så skrev jag att man givetvis ska få ha sina egna uppfattningar och åsikter men att man inte behöver börja bråka om det. Hur man sedan löser det för att få slut på bråkandet lämnar jag till de i SweClockers ledning som säkert är mycket bättre lämpade för det.

Men tycker inte du det är lustigt att dessa typer av bråk enbart sker på Apple-artiklar pga omogna PC-fans som kommer med kommentarer som "Haha helskärm.. xD Det har Windows haft sen 2000. Bra gjort där Apple!" när dom inte ens provat skiten? Det är ingen åsikt. Det är förutfattade meningar. Jag är verkligen ingen Apple-nörd. Jag har en Macbook Pro och en PC. Båda är bra på sitt sätt. Men när folk kommer med falska påståenden när dom faktiskt inte ens provat det gör att jag tar Apple-fanboysen's sida och stöttar dom.

Så nej, man ska inte bara få skriva positiva saker om Apple utan även negativa men man behöver inte basha dom. Man kan skriva konstruktiva, negativa kommentarer så länge det inte är saker som t.ex. "Det roliga är att alla som kör Apple inte insett att dom betalar för skit" för det är lika orelevant som att jag skulle säga att alla som köper MSI-moderkort är dumma i huvudet för att dom inte köper ASUS som jag tycker bättre om.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Hej Zyriak,

Det ena utesluter inte det andra. Är du inte intresserad av Apple-nyheter är det bara att låta bli att läsa dem.

Hälsningar,
Andreas

Finns det någon statistik på hur operativsystemfördelningen ser ut på Sweclockers? Jag gissar på att MacOS X, Linux och andra "alternativa" OS är en större andel av sweclockers läsare än i sverige i storhet.

Sweclockers har blivit betydligt mer än ett rent överklockningsforum med folk som håller på med programmering, nätverk, OS med mera och självklart ska nyheterna spegla detta. Vilket jag tycker de gör på ett bra vis, det kanske finns några områden där det är för få nyheter men det är inte många. Tycker inte att det kan komma för mycket nyheter inom ett ämne, bara för lite, då det är lättare att hoppa över en nyhet än att läsa en som inte finns. Dock ska det självklart vara kvalitativa nyheter, man ska inte skriva om minsta lilla rykte som kommer fram.

Sen förekommer det ju alltid flamewars, oavsett om artikeln behandlar apple eller inte. Titta i valfri tråd om ati eller nvidia, eller varför inte intel eller amd. Hårdare moderering är svårt också, drar man gränsen för tidigt kan det aldrig bli någon debatt. Sen att det nästan alltid är FUD som sprids är ju en annan sak, sällan det är folk som är pålästa och har kunskaper om båda sidorna som håller på och "dabatterar". Oftast byggs argumentationen på rykten eller "det vet ju alla"-sägner. Detta är kanske speciellt sant i Applenyheterna, eller i trådar där det finns två starka motparter rent allmänt. Har ju varit många "krigtrådar" genom åren…

edit: Tittade igenom nyheterna för senaste veckan, vad jag såg var det inte särskilt mycket Apple. De har gjort några produktsläpp som motiverar nyheter, men inget utöver detta vad jag kan se. Inte heller mer än någon enstaka mobilnyhet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det är bra att dom tar upp vad som händer allmänt i datorvärlden och inte snöar in sig på hur man ska clocka upp datorer på bästa möjliga sätt. Skulle dock vilja se mer nyheter på Android fronten.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det inte nyheterna om mobiltelefonerna som är dryga, vilket många verkar tycka, utan diskussionerna om dem. Det blir alltid "bråk" som sträcker sig över flera sidor om vilken tillverkare som springer cirklar kring vem och vem som slår den andra hårdast på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite relevant vad som händer på mobilfronten även för en PC användare. Windows 8 skulle ju knappast se likadant ut om det inte vore för smartphones/surfplattor, till exempel.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Med tanke på att apple är störst på marknaden och också dom som sätter standarden för dessa smartphones så tycker jag det är helt normalt att det skrivs mer om dom än konkurenterna.

Jag tycker det är jättebra att det skrivs mycket om apple. Skulle dessutom vilja se ännu mer, kanske lite tester på deras datorer?