Citat:
Ursprungligen inskrivet av dahoof
Tjena, någon som har ett bra förslag på hur man lättast kondensisolerar framförallt slangarna men även prollen och socketen. Hade nämligen tänkt köra minusgrader på min vattenkylning.
Edit: iof ska jag även kyla graffet och psun, något tips på hur att kondensisolera dessa ?
vad för vattenkylning har du ??jag hadde ochså vattenkylning men fick inga minus grader inte temp runt 20-30 grader bara
okej men så här gör du annars
Har själv en del erfarenhet av isolering. Börja med o inskaffa lite silikonpasta, använd med fördel Elfas silikonpasta (Besällnings nr 80-857-55) Iofs står det på Elfa.se max -40 grader, prometeia kommer väll ner mot -40-42 grader. Men du kan nog med största säkerhet använda denna pastan ändå.
Börja med o lägga på ett lager med tejp över alla bryggorna på översidan, pressa ordentligt så tejpen fäster ordenligt.
Börja med o fylla upp CPU socklen med pasta cirka 7-10 mm är fullt tillräckligt. Applicera även ett tunt, tunt lager på kretsarna under coren. Sedan lägg på rikligt med pasta över hålen till pinsen, tryck i processorn. Det kommer att bildas ett undertryck som vill pressa upp processorn ur socklen, men med ett fast tryck håll den på plats o lås armen till nerfällt läge. Ta sedan o fyll i kanterna där processorn möter socklen så det hela blit tätslutande. Lägg även rejält runt hela socklen så inge kondens kan sippra ut. Baksidan ska även den isoleras med ett rejält lager med pasta.
Själv så har jag isolerat så här, har aldrig haft några probs med min rigg. Kom ihåg, hellre för mycket än för lite. Men som sagt, om du vill vara på den säkra sidan kanske du ska hitta nån pasta som håller till minst -50, men jag är ganska säker (99%) att du kan använda Elfas.se pasta.
Hoppas du får nån nytta av denna informationen och
Jag har tätat på följande sätt och det har fungerat UTMÄRKT. Ingen kondens alls efter några månaders körande.
Supervidhäftande CRC fett från clas ohlsson i cpu pinnhålen och mitt i socketen. glassilikon runtom socketen och bakom socketen på baksidan av moderkortet. Neopren runt socketen och coldplaten på blocket.
Har tagit ut CPU'n efter att ha kört minusgrader några veckor och ingen rost, och inga som helst spår av kondens.
Ganska säker på att det är detta fett:
Vidhäftande fett. Transparent smörjfett med överlägsen vidhäftningsförmåga. Tål höga tryck. Söt- och saltvattenbeständigt, skyddar mot korrosion och oxidation. Tub 100 ml.
Artikelnr: 35-1444
http://www.elfa.se/se/