Permalänk
Medlem

Mobilt bredband 3G/4G router

Hej sitter nu i sommarstugan och här är inte uppkopplingen den bästa så jag skulle vilja göra allt för att förbättra den.
Det finns 3G men den är ganska ostabilt och jag kopplas oftast ner ganska fort och sitter på GSM vilket inte är så kul.
Jag undrar nu vad man ska köpa har letat lite men med 5min väntan på att öppna en sida vänder jag mig nu till er.
Har hittat E398 vilket verkar vara bra då det klarar 3G och 4G ochsom jag förståt också har en kontakt för extern antenn.
Det jag skulle vilja ha är en router som vi kopplar upp oss mot via wifi, routern ska vara kopplad mot ett modem för mobilt bredband som har en riktbar antenn förbästa hastighet och stabilitet.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är vad jag ska köpa då det är nästan omöjligt att hitta det själv med denna uppkopplingen.

Tack på förhand för alla som orkat läsa detta, och jag ber om ursäkt för alla stavfel dyslexi plus att jag skriver detta på en iPhone är ingen höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

communica.se har antenner för 3g/gsm eller 3g/4g/gsm, både rundstrålande och riktantenner och b.l.a. Dustin säljer dom.

Vad som passar hos dig beror på vilken miljö du bor i och vart mobilmasterna finns placerade.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tror att det ska bli en riktad anten men är det någon som vet vilket modem (för 3G\4G) som är bäst? Är det som jag nämnt tidigare något att ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använder 3G Poytingantenn från Dustin med en platta för induktiv återutsändning av signalen sedan 2 år- kostar ca 1400 kr
Adaptern fungerar bra mot router, dongle och telefon- antennen kan även anslutas till en router med kabelanslutning- Med antenn fångas alltid 3G och förstärks om den finns.
Ofta finns set flera sändare som fångas så man får pröva sig fram till optimal antennriktning som inte behöver vara bäst mot en enskild sändare i genomsnitt.
Om många uppkopplade begränsas räckvidden på 3G sändarna dvs signalen försvinner då får du nöja dig med 2G /edge/ eller sämre

Över tak har jag för det mesta 3g signal som nu förstärks med antennen och kan fångas inomhus. Medantenn till routern blir placeringen inomhus utan betydelse
Var beredd på att mobilt bredband varierar starkt i hastighet speciellt om du är på en semesterort då 3G kapaciteten inte räcker till 2011 då man sålt så mycket abbonnemang till smartphones att 3G sändarana överbelastade på semesterorterna.
Har röjt via Media i södra Sverige och Telia erkänner kapacitetsbrist
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artik...

läs även
http://karovillorna.wordpress.com/kontakt/kapaciteten-mobilt-...
http://fatherben.se/wordpress/?p=371

Permalänk
Medlem

Känner du till något bra 3G modem som finkar med tele2? Vill ha ett riktigt utag för en antenn så man slipper induktiva kopplingar som tydligen kan dämpa singnalen upp till 5dBi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej - har aldrig använt Tele 2