Dator 10 000, bra köp, eller bara onödigt?

Permalänk
Medlem

Dator 10 000, bra köp, eller bara onödigt?

Halloj! Nu har jag precis beställt ett ihopplock eftersom min gamla datorn närmar sig ett år. Men jag funderar på om jag har mycket prestanda att vinna på att byta upp mig?

Nuvarande:

+ Sapphire Raderon HD6870

Den jag har beställt:

Jag behöver bara lite åsikter från några kunniga så jag mår bättre över köpet, eller så jag får veta om jag kanske borde avbeställa
Tack på förhand!

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

måste säga att det är riktigt onödigt att beställa först och ställa frågan om köpet är motiverat först efteråt.
Varför tänkte du inte till först? Anledningen till min något bittra ton är att ångerrätten för distanslagen i dessa lägen missbrukas.
Denna är inte till för att man inte orkar tänka först utan för att man inte skall bli påprackad produkter som inte stämmer över ens med beskrivningen då man på distans inte kan undersöka varan.
När denna ångerrätt minssbrukas ökar omkostnaderna för återförsäljarna som då måste ta ut högre priser på allt de säljer alternativt ge sämre service. Det innebär alltså att folk som inte orkar tänka längre än näsan räcker höjer priserna även för mig. Och ökade priser är jag inte intresserad av.

För övrigt så är ditt köp enligt mig inte direkt motiverat, nej. Du hade kommit undan bra mycket billigare med samma spelprestanda genom att endast beställa ett nytt grafikkort.

EDIT:
Bör tillägga att om du kan avbeställa leveransen innan de skickat något så är inte någon större skada skedd. Glömde ta med det från början.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

måste säga att det är riktigt onödigt att beställa först och ställa frågan om köpet är motiverat först efteråt.
Varför tänkte du inte till först? Anledningen till min något bittra ton är att ångerrätten för distanslagen i dessa lägen missbrukas.
Denna är inte till för att man inte orkar tänka först utan för att man inte skall bli påprackad produkter som inte stämmer över ens med beskrivningen då man på distans inte kan undersöka varan.
När denna ångerrätt minssbrukas ökar omkostnaderna för återförsäljarna som då måste ta ut högre priser på allt de säljer alternativt ge sämre service. Det innebär alltså att folk som inte orkar tänka längre än näsan räcker höjer priserna även för mig. Och ökade priser är jag inte intresserad av.

För övrigt så är ditt köp enligt mig inte direkt motiverat, nej. Du hade kommit undan bra mycket billigare med samma spelprestanda genom att endast beställa ett nytt grafikkort.

EDIT:
Bör tillägga att om du kan avbeställa leveransen innan de skickat något så är inte någon större skada skedd. Glömde ta med det från början.

Jag håller med fullständigt. Ökade priser är jag inte heller intresserad av.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Inte mycket vi kan hjälpa om du redan beställt, så länge du inte avbeställer som Söderbäck sa.

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag avbeställt! Jag ber om ursäkt för att jag är ung och dum, jag har aldrig riktigt tänkt från det perspektivet, dock hade jag tänkt att avbeställa innan dom börjat packa den ifall det ansågs som ett dåligt köp. Hoppas nu på att ni kan hjälpa mig litegrann gällande datorköp som är mer värda

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frunten:

Sådär nu har jag avbeställt! Jag ber om ursäkt för att jag är ung och dum, jag har aldrig riktigt tänkt från det perspektivet, dock hade jag tänkt att avbeställa innan dom börjat packa den ifall det ansågs som ett dåligt köp. Hoppas nu på att ni kan hjälpa mig litegrann gällande datorköp som är mer värda

No harm done ;).

Allright. Jag antar att du framförallt belastar datorn vid spelande.

Processorn du har är fortfarande så pass snabb att den inte är en bromskloss i ditt system. Du har dessutom redan idag en SSDdisk som gör datorn kvick. Även om du skaffar en snabbare SSD idag så kommer du troligen inte märka skillnaden i laddtider mer än i benchmarks. Dina RAMminnen är inget som sinkar datorns prestanda heller.
Vill du öka prestandan i spel så är ett bättre grafikkort allt du behöver. Att gå från ett 6870 till ett 6950 är visserligen lite skillnad, men jag hade rekommenderat ett 6970 då skillnaden blir lite större och förhoppningsvis märks lite mer. Nätaggregatet du har klarar detta grafikkort utan problem. Det enda som skulle kunna ställa till det är längden på både 6950 och 6970 (samma längd på båda korten i referensdesign) då de bara preciiis går in i ett antec three hundred vilket syns här (andra bilden). Det bör alltså gå, men det är riktigt tight.
Är du osäker på om det kommer bli svårt att få in grafikkortet så får du helt enkelt köpa ett nytt chassi också. Define R3 från FD skall klara av dessa grafikkort utan problem.
Är ett till grafikkort av intresse så behövs även lite starkare nätaggregat. Men då är ju frågan om du verkligen är intresserad av detta. När kommer nästa 6970 införskaffas? Om bara 4 månader så har AMD ute en ny serie grafikkort på marknaden och med tanke på hur ivrig du är på att skaffa det senaste så tvivlar jag på att du kommer köpa ett kort från 6000-serien när 7000-serien är ute.

Jag tänkte fråga om mängden RAMminne också. Är det så att du märker av att du idag har brist på minnesmängd i datorn? För om så är fallet så kan du ju utöka din mängd RAMminne till 8 gig. Är detta inte ett problem idag så behövs inte mer RAM i nuläget såklart.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Skillnaden mellan i5 760 och i5 2500k är långt ifrån så stor att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har nu bestämt mig för att köpa en ordentlig kylare till datorn, grafikkortet samt uppgradera till 8Gb Är det svårt att byta kylare på ett grafikkort?

Visa signatur