Permalänk
Medlem

NZXT H2 Watercooling

Som rubriken lyder så har jag tankar på att skaffa vattenkylning till min dator, men jag har inga tidigare erfarenheter av det mer än min H70 jag har nu.

Så jag skulle gjärna vilja se vad ni rekomenderar för något: Bra,dåligt - dyrt,billigt... märken som är bra respektive dåliga.

Mina delar är följande:

MB: Asus Crosshair IV
CPU: AMD Phenom II x6
GPU: Asus 5870EAH v2 (inte reference)

Der är väl det som ska kylas i burken

Tack på förhand!!

Permalänk

du funderar alltså på att sätta ihop ett för hand? om ja så följer några förslag

först och främst finns det alltid ett och annat "sätt ihop det själv" kit att köpa, titta in på indomo.se så bör du hitta något. men om man inte vill ha det så;
Om du ska köra intern så skulle jag tro att du till att börja med borde köra med en mindre pump, typ laring DCC, även känd som Swiftech MCP355.
för radiator så finns det ganska mycket på marknaden, dock inte i sverige, men efter att ha tittat lite på chassit du nämde kan du åtminståne få in en 120 mm radiator. du KANSKE kan få in en 240 i taket på chassit, men det får du kolla upp själv (mitt referenschassi är bilder på nätet så jag vet inte)
Men där skulle jag rekomendera Ek-Coolstrem radiatornerna. de finns i en mängd olika storleka och har funkat fint för mig ganska lång tid, och framförallt finns de i svenska butiker (nåja, en svensk butik men men). Annars är Thermochill radiatorer de erkända favoriterna så vitt jag vet.

För reservoar så har du två alternativ, antingen väljer du ett som du kan sätta på pumpen och låta pumpen vara på golvplattan av chassit, eller så kan du köpa en reservoar som du sätter tillsammans med pumpen i dina 5.25 slottar för cd läsare. typ denna eller någon av ek-multioption härifrån.

Nu kommer vi till de mer roliga sakerna, vattenblocken

För moderkortet har du egentligen bara ett alternativ här. Men att hitta den i en återförsäljare vettifan, jag hittade inget. men jag tror du kan beställa de mästa du behöver därifrån i vilket fall.

För grafiken är jag däremot inte säker eftersom att det inte är ett referenskort. men enligt ek ska du kunna använda detta, samma sak här. man har egentligen inte så mycket val i frågan eftersom att det inte finns så många tillverkare.

för processorn ville jag verkligen kunna säga att du har mer valmöjligheter, men jag fick svälja det när jag tittade närmare. eftersom att du använder AMD så begränsas ditt urval till två tre tillverkare. de bästa på marknaden är swiftechs, men jag vet inte om de har några block för AMD. men jag har hört att watercool ska vara bra, däremot vet jag att EK HF block är bra eftersom att jag använt det i två år.

För all kuriosa kommer vi till delarna som är smaksaker: slangar, anslutningar och vattnet. När det gäller vattnet så skulle har du antingen färdigblandat som är mycket enklare eller så får du blanda ihop själv, titta in på typ indomo så kan du välja själv vad du tycker är bäst.

När det gäller anslutningar så är det viktigt att du väljer anslutningar med G1/4 gängor, annars passar de inte. Vad du har för anslutningar är lite skit samma. men jag har upptackt att de är säkrare med anslutningar med slangklämmor. sitter liksom hårdare.

Och för slangar föredrar jag personligen 1/2 slangar eftersom att de är bättre flöde i dem.

det förslag jag la är på de "bästa" delarna. generellt brukar slutpriset inte bli så många hundralappar lägre med sämre delar, egentligen de enda ställerna man spara in pengar är på vattenblocken och pumparna, radiatornas priser brukar inte skilja sig så våldsamt mycket. Men på pumparna finns det mycket att spara genom att inte köpa de dyraste (de dyraste brukar också vara hyfsat stora) den jag rekomendera anses vara mest prisvärd. Men man får fortfarande räkna med runt 2 tusen för ett fullständigt system, men förmodligen ännu mer för dig eftersom att du vill kyla moderkort och grafik.

Lite hemsidor att titta in på
indomo
chilledpc
ekwaterblocks

blev en aning långt men hoppas det hjälper dig

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q