Behöver hjälp, jag är helt clueless

Permalänk

Behöver hjälp, jag är helt clueless

Tjena.
Har precis köpt ny processor, minne och HDD. Detta är vad jag har:

intel Core i5-2500K Processor

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb

2st Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 4GB CL9 4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V

Western Digital Caviar® Blue 500GB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

Till problemet. När jag har monterat allt och trycker på start knappen, snurrar CPU fläkten igång i 0,5 sekunder, inget annat händer. Sedan händer inget mer.
Den gröna dioden lyser så moderkortet får åtminstone ström. Jag har ett helt nytt 800w nätagg, så att jag har för lite ström in är inte möjligt.

Nu till det som gör det hela så bisarrt. Jag sätter tillbaka mitt gamla moderkort, minne, cpu. Och nu från ingenstanns så uppstår samma problem som ovan. CPU fläkten snurrar till lite, sen händer inget mer. Detta är på en konfiguration av hårdvara som funkade för 1,5 timme sedan.

Jag har moderkortet monterat på distanser och jag har även användt mig av ESD-armband.

Jag hade varit med i svängarna om bara det nya moderkortet inte funkat, då hade jag fått ett svar iaf. Men nu händer samma sak med det gamla.

Detta är vad jag har gjort för att felsöka själv:

Testa med gamla minnena 1 o 1 på både gamla och nya moderkortet.
Testa med nya och gamla hårddiskarna
Testa att koppla ur allt förutom just ström till moderkort, gjort det samma på det gamla.

Vad kan ha hänt? Jag förstår verkligen inte. Förstår ännu mindre eftesom exakt samma fel uppstår på 2 olika moderkort/cpu/minne.
Jag börjar få lite panik, jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

MVH
OddFellah

Permalänk
Medlem

Trasigt nätagg skulle jag väl tro med tanke på att du testat med 2 moderkort. Har du ett till nätagg liggande så är det ju snabbt testat.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Trasigt nätagg skulle jag väl tro med tanke på att du testat med 2 moderkort. Har du ett till nätagg liggande så är det ju snabbt testat.

Jag köpte har testat med ett annat nätagg också. Samma fel kvarstår.
Jepp testa med separatat minne, CPU och moderkort.. Exakt samma problem kvarstår.
Även provat med annat grafikkort.
Men oavsett så borde den väl iaf start upp så pass mkt att datorn går igång. Vad kan det vara som gör att samma fel uppstår vid olika delar?

Jag förstår verkligen inte

Permalänk
Medlem

Du har inte missat någon kabel?

Permalänk
Medlem

Vet inte vilket kunskapsnivå du ligger på så jag måste fråga om du har kopplat in båda strömskablarna till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Uppstår fenomenet när grejerna är monterade i chassit med sidoplåtarna på? Något liknande hände mig för bara ett par veckor sedan. På något vänster så var det kabeldragningen på baksidan av moderkortsplåten som ställde till det. Förmodligen var det någonting som låg emot moderkortet vid hålet för montering av cpu-kylare.

Det skulle kanske kunna vara så att någon av monteringsdetaljerna till processorkylaren orsakar kortslutning vilket gör att det omedelbart slår ifrån för att förhindra skada.

Permalänk
Skrivet av blikst:

Vet inte vilket kunskapsnivå du ligger på så jag måste fråga om du har kopplat in båda strömskablarna till moderkortet?

Jadå, både är i, kontrollerat 25 gånger.

De enda sladdarna jag på rak arm kan tänkas ha kopplar fel är de som är kopplade på bilden nedan i det jag markerat i rött.. Men de är väl inte direkt livsviktiga för att datorn ska starta heller?

http://imageshack.us/photo/my-images/856/l09846099.jpg/

"Det skulle kanske kunna vara så att någon av monteringsdetaljerna till processorkylaren orsakar kortslutning vilket gör att det omedelbart slår ifrån för att förhindra skada. "

Hur menar du?

Problemet(-en) uppstår oavsett om plåtarna är på eller inte. Det är samma sak.

Permalänk
Medlem

kortslutning i ström knappen..Ja jag vette tusen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Vill även tillägga att det jag sa att "CPU fläkten start 0,5 sekunder" när jag trycker på knappen. Detta gäller enbart första gången jag satt på strömen igen.
Alltså första gången jag sätter på strömmen till datorn så startar det i 0,5 sekunder, provar jag sedan att starta igen så händer inget.. Om jag dödar strömmen till datorn i 10 sekunder, så händer samma sak igen.

Kanske är oviktigt, men vill ta med alla detaljer jag kan komma på

Permalänk
Medlem
Skrivet av OddFellah:

De enda sladdarna jag på rak arm kan tänkas ha kopplar fel är de som är kopplade på bilden nedan i det jag markerat i rött.. Men de är väl inte direkt livsviktiga för att datorn ska starta heller?

"Det skulle kanske kunna vara så att någon av monteringsdetaljerna till processorkylaren orsakar kortslutning vilket gör att det omedelbart slår ifrån för att förhindra skada. "

Hur menar du?

"Men de är väl inte direkt livsviktiga för att datorn ska starta heller?"

USB i en Firewirekontakt(eller tvärtom) kan orsaka detta, och tom döda moderkortet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av fermia:

kortslutning i ström knappen..Ja jag vette tusen

Hur skulle jag kunna åtgärda det?

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

"Men de är väl inte direkt livsviktiga för att datorn ska starta heller?"

USB i en Firewirekontakt(eller tvärtom) kan orsaka detta, och tom döda moderkortet.

Fo3

jag såg nu att jag inte kopplat i dem överhuvudtaget.. Det sitter inga sladdar alls i ngn av de kontakterna jag markerat.
Kan det vara felet? Att jag missat en hel drös med små sladdar i dom kontakterna? Trodde bara dem var tillför frontpanelen

Det ända jag har satt i är den vita "sockerbiten" med "pwr" "HDD led" osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av OddFellah:

Hur menar du?

Jag spånar mest bara. Utifrån din beskrivning av problemet, både tidigare och den jag citerar nedan, så är det exakt samma fenomen jag upplevde. Eftersom det i mitt fall berodde på något så märkligt som att överblivna kablar kilades fast mellan moderkortsplåt och chassisida så försöker jag bara hitta på någon tänkbar anledning till varför. En vikt kabel (såvida det inte orsakar kabelbrott) är rimligtvis ingen orsak för datorn att inte starta. Det enda tänkbara utöver det är för mig att någonting som inte skulle ha kontakt med baksidan på moderkortet, hade det. Hur det sen kan översättas på ditt system det vet jag inte, men att orsaken är av liknande karaktär verkar rimligt utifrån problembeskrivningen.

Backplate och tillhörande delar är saker som har kontakt med moderkortet. Om det funkar som det är tänkt ska det givetvis inte vara några problem, men om en metallisk yta som ska vara täckt med ett icke-ledande material inte är det till 100%, tja.. Gissningar som sagt. Jag kan inte lösa problemet åt dig, bara erbjuda input i felsökningen.

Skrivet av OddFellah:

Vill även tillägga att det jag sa att "CPU fläkten start 0,5 sekunder" när jag trycker på knappen. Detta gäller enbart första gången jag satt på strömen igen.
Alltså första gången jag sätter på strömmen till datorn så startar det i 0,5 sekunder, provar jag sedan att starta igen så händer inget.. Om jag dödar strömmen till datorn i 10 sekunder, så händer samma sak igen.

Kanske är oviktigt, men vill ta med alla detaljer jag kan komma på

Permalänk
Medlem

Lite långsökt med nätagget då du provat 2st, men upplevde precis samma sak med polarens dator. Nätagget var trasigt men snurrade till cpufläkten några varv. Snurrade bara till en gång, men om man ryckte ur sladden och försökte igen så snurrade den till igen. Bytte nätagg och allt fungerade perfekt.
Jag skulle testa att fulkoppla nätagget genom att bygla 2 sladdar på 24pinskontakten så att du verkligen är säker på att det fungerar.

Lycka till

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Har du testat att starta med moderkortet utanför chassiet. Ibland så blir det problem när man monterat in det i chassiet.

Resettat bios? Kan ha varit något mysko första gången som du sedan åtgärdat utan att veta om det.

Du har kopplat in en fläkt till cpu-fläktsuttaget? Finns ju rpm-kontroll i de flesta där.

Svårt att bara gissa sig till då det verkar som att det är något underligt.

Permalänk

Hade exakt samma fel för några år sedan och då var det startknappen som gått sönder, den reagerade som att när du väl hade tryckt på den så ville den ha det till att den hölls inne och stängde då av burken direkt med resultat att man fick bryta och åter slå på strömmen för att sedan upprepa samma scenario.

Testa att ta bort sladden från startknappen på ditt mb för att sedan starta den genom att sätta en vanlig jumper (eller något liknande som "kortsluter" kontakterna) och se om det funkar. Observera att du måste ta bort jumpern direkt datorn startar för att inte uppnå egenskapen av intryckt startknapp i detta läge med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Hade exakt samma fel för några år sedan och då var det startknappen som gått sönder, den reagerade som att när du väl hade tryckt på den så ville den ha det till att den hölls inne och stängde då av burken direkt med resultat att man fick bryta och åter slå på strömmen för att sedan upprepa samma scenario.

Testa att ta bort sladden från startknappen på ditt mb för att sedan starta den genom att sätta en vanlig jumper (eller något liknande som "kortsluter" kontakterna) och se om det funkar. Observera att du måste ta bort jumpern direkt datorn startar för att inte uppnå egenskapen av intryckt startknapp i detta läge med.

Vet inte och skall inte säga att det är så på alla datorer, men du har bra mycket längre tid på dig att släppa powerkanppen än 0,5 sekunder.
Testa gärna själv, vart själv tungen att testa Men till TS så är det absolut värt ett försök

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Vet inte och skall inte säga att det är så på alla datorer, men du har bra mycket längre tid på dig att släppa powerkanppen än 0,5 sekunder.
Testa gärna själv, vart själv tungen att testa Men till TS så är det absolut värt ett försök

1-0 till dig, min tidsuppfattning skevade nog lite där (eller skevar kanske ts's? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av OddFellah:

Jag köpte har testat med ett annat nätagg också. Samma fel kvarstår.
Jepp testa med separatat minne, CPU och moderkort.. Exakt samma problem kvarstår.
Även provat med annat grafikkort.
Men oavsett så borde den väl iaf start upp så pass mkt att datorn går igång. Vad kan det vara som gör att samma fel uppstår vid olika delar?

Jag förstår verkligen inte

Jag kan försöka mig på en gissning också då. Nyligen strulat lite med min dator och den uppförde sig lite elakt. I mitt fall var det ram minnet som glappade lite. Testa att ta ur alla moduler och sätt in bara en modul.

Lycka till. Du har min fulla sympati efter allt strul jag hade med min egen dator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Off knappen på nätagget, kablar till grafikkort, moderkort och från frontpanel. Nätagget trasigt. Kortslutning ngnstans distans som sitter fel under mobbot. Sen självklart lösa komponenter.

Inget jag tror skulle kunna vara felet, men outside the box, strömkontakten/grenkontakten.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Okej. Nu har jag fått den att starta Det var ett minne som var sönder. Fast jag hade testat separata minnen osv, men ja. Nu bootar den.
MEN!
Nu har ett nytt fel uppståt.

Den börjar med "one short beep" sen laddar windows, men efter "starting windows" så börjar allt om igen.
Jag har läst i manualen, men jag förstår inte vad som är fel.

Vad är det nu som är fel då?
Börjar få smått panik, blev skit glad när den äntligen startade, men nu så helt plötsligt så bootar den med ett kort "beep" sen startar den om efter 10-15sek.
Snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Beror antagligen på att du försöker starta en helt ny dator på en gammal dators windowsinstallation. Installera om windows på en ny HDD. Du skulle också kunna testa att reparera installationen.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | P8P67-M Pro| Intel Core i7 2600K| Corsair H60| Corsair 16GB Dominator 1600MHz| be Quiet 650 MW | XFX Radeon HD 5830 1GB GDDR5