Permalänk

bra speldator!!

vill skaffa mig en ny speldator, kommer att oc men inte så mkt, tänker inte köra sli. kan inte montera vill inte heller göra det. kommentera om jag har missat nått eller kan förbättra. budgeten ~ 9500

Det här är vad jag har har tänkt mig.

Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM 32MB
Corsair Cooling Hydro H60
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
Alina Montering av dator
OCZ ModXStream Pro 600W
Sony NEC Optiarc AD-7280S DVD±RW 24X S-ATA
Fractal Design Core 3000
ASUS GeForce GTX 570 1280MB DirectCu II
Intel Core i5 2500K - Unlocked
ASUS P8P67 B3
Ace 2in1 CUB102 Wired
ps: inget länk från inet vill att det ska helst vara www.alina.se

tack i förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska spela så hade jag ju definitivt köpt en annan mus & tangentbordslösning. OCZ agget är ok men finns liter roligare. Sedan så visst är grafikkortet trevligt men faktum är att lillebrodern i serien GTX 560 ti dc verkligen inte ligger långt ifrån i prestanda så för vanlig gaming känns det svår motiverat att lägga en dryg en extra tusenlapp på runt 5-10 fps extra, framförallt när totalbudgeten är runt 9500kr. Visst i några få titlar kanske skillnaden är lite mer men det är absolut inte skillnaden mellan ospelbart och spelbart. Du hade inte lagt med nåt OS så utgår från att du har ett. Vet inte vad du har mot Inet men Alina funkar väl det med

Så med de önskemål du har (så som jag tolkar dem):

1. Du vill ha en gaming dator så du kan spela nya spel i hd upplösning på en skärm.
2. Du gillar utseendet på FD Core 3000
3. Du vill ha ett nytt tangentbord och en ny mus till gaming (har du nån hyfsat vettig matta? räkna på ca 100kr till annars)
4. Du kan inte/vill inte/vägrar lära dig hur man bygger datorer så du vill att Alina bygger datorn åt dig (gör dem det utan OS?
Det känns ju i så fall rätt ovärt med tanke på att du ändå får lägga in alla drivisar etc)
5. Du kommer inte klocka ditt system nämnvärt (H60 är i vilket fall rätt overkill 2500K är en rätt sval cpu)

Om jag nu fattat allt detta någorlunda rätt så är detta vad jag skulle köpa från Alina för runt 9500 om jag hade samma behov.

Uploaded with ImageShack.us

Vill du klara budgeten mer exakt på 9500 så byt moderkort till detta http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=P8P67%20B3 då hamnar du på 9500kr och skillnaden lär du aldrig märka (de delar du skall köpa nu funkar exakt lika dant på båda korten det är ingen prestanda skillnad). Det är framförallt mindre 6gb sata portar och brist på sli stöd samt en koax utgång som skiljer dem åt. Men som sagt du klarar dig nog gott utan Jag skulle lagt i det moderkortet i korgen från början men klockan är lite mycket och jag e för lat för en ny PS
(OBS det står på Alinas sida att det billigare mobot också har SLI stöd detta är felaktigt det har dock stöd för CF)

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Om du ska spela så hade jag ju definitivt köpt en annan mus & tangentbordslösning. OCZ agget är ok men finns liter roligare. Sedan så visst är grafikkortet trevligt men faktum är att lillebrodern i serien GTX 560 ti dc verkligen inte ligger långt ifrån i prestanda så för vanlig gaming känns det svår motiverat att lägga en dryg en extra tusenlapp på runt 5-10 fps extra, framförallt när totalbudgeten är runt 9500kr. Visst i några få titlar kanske skillnaden är lite mer men det är absolut inte skillnaden mellan ospelbart och spelbart. Du hade inte lagt med nåt OS så utgår från att du har ett. Vet inte vad du har mot Inet men Alina funkar väl det med

Så med de önskemål du har (så som jag tolkar dem):

1. Du vill ha en gaming dator så du kan spela nya spel i hd upplösning på en skärm.
2. Du gillar utseendet på FD Core 3000
3. Du vill ha ett nytt tangentbord och en ny mus till gaming (har du nån hyfsat vettig matta? räkna på ca 100kr till annars)
4. Du kan inte/vill inte/vägrar lära dig hur man bygger datorer så du vill att Alina bygger datorn åt dig (gör dem det utan OS?
Det känns ju i så fall rätt ovärt med tanke på att du ändå får lägga in alla drivisar etc)
5. Du kommer inte klocka ditt system nämnvärt (H60 är i vilket fall rätt overkill 2500K är en rätt sval cpu)

Om jag nu fattat allt detta någorlunda rätt så är detta vad jag skulle köpa från Alina för runt 9500 om jag hade samma behov.

http://img97.imageshack.us/img97/2875/alina9500.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Vill du klara budgeten mer exakt på 9500 så byt moderkort till detta http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=P8P67%20B3 då hamnar du på 9500kr och skillnaden lär du aldrig märka (de delar du skall köpa nu funkar exakt lika dant på båda korten det är ingen prestanda skillnad). Det är framförallt mindre 6gb sata portar och brist på sli stöd samt en koax utgång som skiljer dem åt. Men som sagt du klarar dig nog gott utan Jag skulle lagt i det moderkortet i korgen från början men klockan är lite mycket och jag e för lat för en ny PS
(OBS det står på Alinas sida att det billigare mobot också har SLI stöd detta är felaktigt det har dock stöd för CF)

Tack så Jätte mkt !! :Dmen räcker en 500 watt nätag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av super_tamimo:

Tack så Jätte mkt !! :Dmen räcker en 500 watt nätag?

tycker absolut du ska köra på ett 750W nätagg så att du kan göra SLI i framtiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av krigarkungen:

tycker absolut du ska köra på ett 750W nätagg så att du kan göra SLI i framtiden.

ee är det okay med en 700 watt xD. känner mig lite dum. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av super_tamimo:

ee är det okay med en 700 watt xD. känner mig lite dum. hehe

Kör på den: http://www.inet.se/artikel/6909592/corsair-tx-750w-v2-80-bron...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigarkungen:

tycker absolut du ska köra på ett 750W nätagg så att du kan göra SLI i framtiden.

Skrivet av super_tamimo:

ee är det okay med en 700 watt xD. känner mig lite dum. hehe

Om du skall köra sli i "framtiden" är nästan alltid totalt meninglöst. Antingen bygger man ett sli system från början (vilket för gaming i så fall max handlar om 2 kort i 1500kr klassen för att det ens skall vara ett halvvägs vettigt alternativ) eller så har man åtminstone en plan på att "framtiden" innebär ett till kort inom de nästa 3-4 månaderna. Om det snarare handlar om tillväxten av sin e-penis och höga 3d mark scoores så är det en annan sak men då TS inte ens vill bygga systemet själv tordes detta knappast vara aktuellt.

Det är inte Ok att köra 750w agg (det krigarkungen länka) till detta system. Missförstå mig rätt TX är ett trevligt agg i sig, men totalt felanpassat till behoven i det här fallet pga:

1 det är onödigt stort rent fysiskt (kablage) det kommer bli sjukt mycket kablar över inne i burken som är rätt liten.

2 Det är för stort rent effektmässigt systemet kommer dra ca runt 80-90 watt i Windows miljö när du surfar och grejar med ordbehandling etc och runt 130-180w när du spelar (beror naturligtvis lite på vilka titlar). Du kommer få det att dra max runt 300w vid benchmarking (@stock). Om man då tar en liten titt på effektivitetskurvan för TX 750w v2 http://www.corsair.com/media//750txv2-efficiency.gif så ser du att du kommer hamna på en load på runt dryga 10% när du tex bara surfar alltså att du kommer ha ca 20% av din omvandling som går bort till värme. Det är ju dock ett väldigt litet effekt uttag så det är inte någon katastrof på nåt vis men dock rätt onödigt framförallt med tanke på att du inte tjänar något på det. Visst 600-650w hade väl varit en sak men 750w är verkligen för stort.

3 Priset varför lägga 1000kr på en psu på ett gaming system med en totalbudget på 9500kr när det finns bättre anpassade agg för runt 500kr?. Hade det varit prio med modulärt eller extremt tyst så hade det varit en annan sak men TS har inte beskrivit några sådan önskemål als. Dessutom tycker jag att prissättningen av TX är lite för hög generellt i och med att den är väldigt nära HX serien som för lite mer ändå ger mer valuta för pengarna.

För att vidare förklara lite om psue; Varför rekommenderar jag då inte tex en 400w PSU, enligt spec borde det ju räcka? Jo det beror på flera saker

1 att man inte bara kan kolla på hur mycket PSUns totala effektuttag är (egentligen en relativt ointressant siffra i sig) utan man tittar i detta fallet framförallt på hur det ser ut på 12V sidan, hur många A kan man plocka ut där? och där tycker jag marginalerna blir för små.

2 man får kolla på när fläktkurvan sticker iväg för att klara att kyla agget på ett bra sätt det är normalt precis när man går över tröskeln för kurvan där agget är mest effektivt (runt 50-60% av max) Så vid ca 250-300 W på ett vettigt 500w agg med andra ord vill man, att man vid tilltänkt användning av systemet gärna håller sig med lite marginal under detta.

3 Marginaler; jag lägger alltid på ca 20-30% marginal när jag rekommenderar system åt andra pga att man dels får ta hänsyn till att nättagg åldras (vilket folk generellt inte har koll på) och att man faktisk inte vet om dem kommer få för sig att slänga in 3-4 nya diskar senare eller börja labba med att klocka systemet lite lätt (obs inga större oc projekt då lägger jag på mer).

Sedan är jag om någon iofs för ett bra nättagg, men då har jag lite av en fetisch när det gäller rippel värden, modulära kablar och att det inte låter. Jag har byggt ett liknande system som TS men med lite andra fokus områden än gaming. Där var det självklara valet för mig denna psu http://www.anandtech.com/show/4217/seasonic-xseries-560w

Om Ts vill ha en lite bättre psu (OBS inte större utan bättre) så är jag klart för det, men då skulle jag kika på http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMPSU-650HXEU (hos Alina där TS vill handla). Sedan är det idag tyvärr inte många tillverkare som tillverkar mindre psuer i highend segmentet just pga den rätt skeva uppfattningen på marknaden att större är alltid bättre

Sammanfattningsvis du klara dig gott och väll på det 500W agget jag länka först till det systemet. Ett lite mer kvalitativt agg på runt 600w är ingen nackdel så om du kan tänka dig att lägga mer pengar så kör på det. Då klarar du även att labba en hel del med överklockning och extra diskar etc med goda marginaler och utan för mycket oväsen. 750w är dock onödigt stort och absolut ovärt att lägga pengar på. Om du är tveksam så ställ frågan i köpprådstråden för nättagg så kommer du få ungefär samma svar när fezen eller nån av de andra som har koll och fortfarande orkar svar i den stup i kvarten hör av sig

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming