Muskampen 2025: Segraren korad!

Elgiganten: Drog pengar men la ingen order.

Permalänk
Medlem

Elgiganten: Drog pengar men la ingen order.

Igår natt så skulle jag äntligen boka Forza4, Elgiganten var billigast och dom är ju välkända, så jag körde på det.
Valde att betala med direktbetalning via Swedbank, inga konstigheter so far.

Blir skickad till Swedbank, så får jag knappa in alla koder osv precis som vanligt, men när jag sedan ska bli tillbaka skickad till Elgiganten för konfirmation/kvitto på ordern så dör deras hemsida och är nere i ca 5-10min.

Jag gick in på Swedbank för att kolla att pengarna blev dragna, vilket dom blev. Så då mailade jag kundsupport direkt och förklarade vad som hade hänt, och bad dom bekräfta att ordern blev lagd.
Det blev den som ni förstår utav topic inte, utan det ända dom sa var att "om du återkommer med referensnummret så kan vi försöka hitta dej i registret"

Problemet är att referensnummret låg ursprungligen på platsen "egen notering", och det nummret bytte jag ut imot "Forza4" så jag själv skulle fatta vad det handlade om i framtiden.

Jag mailade såklart Swedbank och förklarade mej och frågade om dom inte kunde försöka gräva fram referensnummret igen.
Men om det inte går, och Elgiganten fortfarande kräver det. Vad gör jag?

Jag har ju bevis på mitt konto att pengarna är dragna, och inte är det mitt fel att Elgigantens skit-sida pajjade olägligt :/

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Låter förjävligt, tror dock elgiganten slänger fram spelet utan att klaga.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Mjo, dom är ju en gigantisk kedja.
Men i mailen lät det som att har jag inget referensnummer så får jag inget spel.

Då blire rage, så jag tänkte i förebyggande syfte försöka reda ut vart jag ska gå först och veva med armarna

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Mjo, dom är ju en gigantisk kedja.
Men i mailen lät det som att har jag inget referensnummer så får jag inget spel.

Då blire rage, så jag tänkte i förebyggande syfte försöka reda ut vart jag ska gå först och veva med armarna

Kontakta din bank så ska dom kunna hjälpa dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag mailade såklart Swedbank och förklarade mej och frågade om dom inte kunde försöka gräva fram referensnummret igen.
Men om det inte går, och Elgiganten fortfarande kräver det. Vad gör jag?

Skrivet av meastro:

Kontakta din bank så ska dom kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att pengarna endast reserverades i väntan på att butiken genomför köpet. I så fall borde reserveringen släppas och återgå till ditt konto snart. Kan ta ett par dagar, typ 5.

Permalänk

Vev funkar bra också!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Det är som Divil säger, egentligen dras inte pengarna från kontot fören företagets bank pratat med din och överfört pengarna.
Tills dess så är det bara en reservering, så du lättare ska kunna hålla koll på hur mycket du har på kontot, hur mycket som blivit draget när osv...
Men ta det lungt, andas!
Ring banken och förklara dig, kolla lite också hur mycket de kan se i sina datorer vad som hänt med pengarna.
Därefter så borde du kunna ringa Elgiganten och säga vad som hände osv.
Felet blev när du skulle skickas tillbaka. Pengarna blev dragna och allt, men den lilla koden som säger till Elgigantens sida att du betalt för dig och allt gick rätt till verkar ha 404'at när Elgigantens sida gick ner en snabbis.
Så har du tur kan Elgiganten kolla summa och konto som pengarna kommer ifrån, och då lägga upp ett styck betalt spel på ditt konto.

(Ringa går snabbast, och är lättast. Mail går extremt långsamt och passar bättre när det gäller småfrågor om enskilda produkter osv.)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Pengarna är inte reserverade, för isf skulle det stå.
Jag vet inte hur många utav er som har Swedbank, men det syns väldigt tydligt iaf.

Och problemet är ändå att ingen order blev lagd. Att dom drog pengar bryr mej inte, SÅ LÄNGE jag fick en order, vilket jag inte fick. Det är DÄR problemet ligger.

Spelet släpps inte förens om 2-3veckor, så jag har tid att maila istället för att gapa åt nån stackare på telefon

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Pengarna är inte reserverade, för isf skulle det stå.
Jag vet inte hur många utav er som har Swedbank, men det syns väldigt tydligt iaf.

Och problemet är ändå att ingen order blev lagd. Att dom drog pengar bryr mej inte, SÅ LÄNGE jag fick en order, vilket jag inte fick. Det är DÄR problemet ligger.

Spelet släpps inte förens om 2-3veckor, så jag har tid att maila istället för att gapa åt nån stackare på telefon

Du får nog mer kött på benen med ett telefonsamtal, så slipper du gå och vänta på att få mejl.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Du får nog mer kött på benen med ett telefonsamtal, så slipper du gå och vänta på att få mejl.

Jajaja, jag ville inte veta vad jag borde gjort, utan vad jag eventuellt ska göra om jag måste börja brottas.
Är mitt i ett abbonemang-byte, så isf får jag ringa ifrån grannens telefon, höhö.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Jajaja, jag ville inte veta vad jag borde gjort, utan vad jag eventuellt ska göra om jag måste börja brottas.
Är mitt i ett abbonemang-byte, så isf får jag ringa ifrån grannens telefon, höhö.

Jo, det hade kanske varit olämpligt att stå hemma hos tant Agda och gorma.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Jo, det hade kanske varit olämpligt att stå hemma hos tant Agda och gorma.

Fast hon är väll döv ändå, så det kanske inte gör så mkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis samma sak hände mig när jag sist försökte beställa från Conrad med Handelsbankens Internetbank. Pengarna drogs, men ingen beställning registrerades. Conrad påtalade att pengarna var reserverade och skulle dras när varan skulle skickas, men banken sa att pengarna aldrig reserveras vid köp genom Internetbank (endast vid kortbetalning). Det var ett jäkla ståhej att få Conrad att förstå detta, men det gick igenom tillslut och de satte över samma summa som jag förlorade på mitt konto igen.

Lärdomen av det hela, pengar reserveras inte vid köp genom Internetbank, endast vid kortköp!

Permalänk

har med haft problem med elgiganten.... köpte 1 tv och fick 2 fakturor. fick påminnelse på 1 faktura tänke va fan? ringde dem och dom sa att ena fakturan inte var äkta??!!! visst tänkte jag då förde dom över pengarna till den. helt plötsligt kom det påminnlse på båda och stog att jag inte betalat något.... fick ringa dem 1 gång till och då tog dom bort 1 faktura och lade in pengarna på andra detta är helt stört har handlat på många andra ställen men efter detta funderar man lite på hur fan bra koll dom har igentligen på elgiganten detta var första gången och funderar verkligen efter 1 gån EXTRA n'ästa gång innan jag handlar där.

men ring dem och masa på dem bara tycker jag har du betalat har du ju så dom borde ju ha det i systemet på ditt namn telefonnummer eller liknande

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4