SSID Broadcast måste vara aktiverat för WiFi...?

Permalänk
Medlem

SSID Broadcast måste vara aktiverat för WiFi...?

Hej,
Köpte en 3G router och tänkte implementera lite säkerhet, så vid sidan av MAC-filtrering och WPA2 PSK, tänkte jag stänga av SSID Broadcast.
Men så fort jag gör det kan inte min laptop ansluta trådlöst till routern längre, eller ochså är det så att den inte hittar den.
Anslutningen är redan konfigurerad på laptopen (Windows 7) och är inställd på att ansluta automatiskt vilket den gör när SSID Broadcast är aktiverat min inte alls när SSID Broadcast är avaktiverat.

Kan man inte stänga av SSID Broadcast och ändå ha förkonfigurerade enheter som hittar och kan ansluta till routern?

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja inte om det finns en inställning..

BSSID mste ju finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Köpte en 3G router och tänkte implementera lite säkerhet, så vid sidan av MAC-filtrering och WPA2 PSK, tänkte jag stänga av SSID Broadcast.
Men så fort jag gör det kan inte min laptop ansluta trådlöst till routern längre, eller ochså är det så att den inte hittar den.
Anslutningen är redan konfigurerad på laptopen (Windows 7) och är inställd på att ansluta automatiskt vilket den gör när SSID Broadcast är aktiverat min inte alls när SSID Broadcast är avaktiverat.

Kan man inte stänga av SSID Broadcast och ändå ha förkonfigurerade enheter som hittar och kan ansluta till routern?

Tack!

Det ska gå, men då bör det vara så att du skriver in SSID nånstans i inställningarna. Den kan inte hitta den annars. Jag är inte helt säker på hur det ska gå till men leta lite bland inställningarna

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Det är inte så viktigt och stänga av SSID broadcast för det finns ändå program som kan se dem iallafall. T.ex. Kismet. Gäller ha en scanner som kan se passiva SSID.

Stäng av SSID broadcast och testa att ange din SSID med lösenord manuellt. Se om det funkar då.

Permalänk
Musikälskare

Precis, spelar ingen roll om du stänger av det... Går ändå att fiska upp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Det har ingen betydelse för säkerheten, däremot kan det påverka om man har många enheter som ansluter, ip numren kan ta slut och då kan det bli problem, bor man nära ett ställe där många passerar kan det vara ett problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren, Om det inte spelar så stor roll säkerhetsmässigt så släpper jag det...