försämrar dvi till vga adapter bilden?

Permalänk
Medlem

försämrar dvi till vga adapter bilden?

Tjena. jag har en dvi kabel men min skärm kan bara ta hdmi eller vga kabel.
Jag undrar nu om jag ansluter en Dvi till Vga adapter till min Dvi kabel ock koppla den till skärmen får jag dåligare bild ?
just nu kör jag med hdmi från grafikkortet och hdmi i data skärmen.!

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Fungerar inte hdmi bra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd

Möjligtvis "sämre" bild. HDMI rakt av?

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Tjena. jag har en dvi kabel men min skärm kan bara ta hdmi eller vga kabel.
Jag undrar nu om jag ansluter en Dvi till Vga adapter till min Dvi kabel ock koppla den till skärmen får jag dåligare bild ?
just nu kör jag med hdmi från grafikkortet och hdmi i data skärmen.!

Nej, du får inte "sämre" bild rent generellt, men VGA som är analogt klarar inte lika höga upplösningar som sin digitala motsvarighet DVI/HDMI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

hdmi fungerar. men jag har köpt en dvi kabel och tänkte koppla den ist eftersom jag endå slösat pengar på den. hdmi kabeln tänkte jag ha inkopplat till tvn..

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en dvi-hdmi adapter, att köra vga är inte roligt, du kan ju jämföra, koppla in, det brukar blöda mycket och bli suddiga konturer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd en dvi-hdmi adapter, att köra vga är inte roligt, du kan ju jämföra, koppla in, det brukar blöda mycket och bli suddiga konturer.

Jag tycker VGA har ett lite väl oförtjänt ryckte, vilket kanske kan tillskrivas mindre påkostade kort. Men har man ett hyffsat kort, som TS, är det hart när omöjligt att se någon skilland på HDMI eller VGA, tycker i alla fall jag. Kan du avgöra vilken som är VGA respektive HDMI? Det finns klickbara bilder på http://2x3m4u.wordpress.com/tester/.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tycker VGA har ett lite väl oförtjänt ryckte, vilket kanske kan tillskrivas mindre påkostade kort. Men har man ett hyffsat kort, som TS, är det hart när omöjligt att se någon skilland på HDMI eller VGA, tycker i alla fall jag. Kan du avgöra vilken som är VGA respektive HDMI? Det finns klickbara bilder på http://2x3m4u.wordpress.com/tester/.

http://2x3m4u.files.wordpress.com/2011/10/hdmivsvga1.jpg

http://2x3m4u.files.wordpress.com/2011/10/hdmivsvga2.jpg

Problemet ligger snarast i att de flesta har för dåliga kablar, det finns de som består av 3 separata bild koaxer i ett gemensamt hölje, med koaxer även för synkarna, de kablagen brukar ge bra bild, men blir ofta minst 1cm i diameter, de kablage som följer med monitorerna brukar vara nån fisklina som knappt funkar utan att ge skuggor o annat bös, de brukar inte ha separatskärmade koaxer utan allt ligger i en röra och man kör med gemensam skärm, signalöverhörningen mellan ledarna är rätt stor och ger sämre bild.
Vga kablar är ett av de få områden det är stor skillnad på resultatet beroende på kabel, men då kanske mest beroende på att billiga kablar inte håller måttet, de ligger ofta utanför spec för att tjäna några öre i pris.
Sedan så är det ju så att vga inte är bättre än dvi nån gång, men det kan i bra lägen vara nästan lika bra, så kan man köra dvi bör man göra det, skillnaderna blir större ju högre upplösning man har, och idag är många delar även begränsade upplösningsmässigt via vga.

Edit: Dr buse Du var lite lustig där, på bloggsidan har du lagt upp samma bild 2 ggr oklickbart, men i meddelandet här har du lagt upp 2 olika klickbara länkar, det har nog blitt nått galet.
Det är rätt lika bilder, men det är lite olika skärpa, jag vet inte om du flyttat något eller fokuserat om lite eller om det är pga olika överföring av bilden, även färgerna skiljer sig lite, och där är 1 mest riktigt, det verkar skilja typ100grader i färgtemp tycker jag, det är svårt att se någon skillnad förutom färgen på de bilderna, Samtidigt är det svårt att fota en bildskärm och få det bra, vilket även dina bilder visar, tex moiré och svårigheten att ställa skärpan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Edit: Dr buse Du var lite lustig där, på bloggsidan har du lagt upp samma bild 2 ggr oklickbart, men i meddelandet här har du lagt upp 2 olika klickbara länkar, det har nog blitt nått galet.
Det är rätt lika bilder, men det är lite olika skärpa, jag vet inte om du flyttat något eller fokuserat om lite eller om det är pga olika överföring av bilden, även färgerna skiljer sig lite, och där är 1 mest riktigt, det verkar skilja typ100grader i färgtemp tycker jag, det är svårt att se någon skillnad förutom färgen på de bilderna, Samtidigt är det svårt att fota en bildskärm och få det bra, vilket även dina bilder visar, tex moiré och svårigheten att ställa skärpan.

Ojdå. Det var helt oavsiktligt och inte ett försök att lura dig. Skyller på tjejen som tjatade och ville ha mig i soffan för att se en film tillsammans (aldrig får man vara ifred...).

Har lagt upp rätt bilder nu, om intresse finns. Dock har jag inte upplevt några problem att klicka på dem(?) Nåväl... Kameran var rätt väl fixerad med stativ och bländare f/9 för att inte påverka så mycket. Valde 45mm för att det närmast motsvarade verklig storlek så som jag upplever det, dvs objekten ser lika stora ut genom sökaren som i verkligheten (Om det är en korrekt eller lämplig metod vet jag ej). Inser också att jag glömde ställa om till manuell fokus, så ser du oskärpa vet du varför. Att färgtemperaturen skiljer sig är helt riktigt och det beror på att jag bara kan ha en kalibrerad skärm åt gången med min version av Spyder (Bild 1, VGA). Men jag tänkte att det inte skulle ha någon större inverkan på det jag ville påvisa; nämligen att VGA inte behöver vara sämre eller blöda.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Nä vga kan vara bra, men ofta är det inte det, speciellt inte med dåliga kablar som tyvärr många har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä vga kan vara bra, men ofta är det inte det, speciellt inte med dåliga kablar som tyvärr många har.

Jag tror inte kabelns kvalité är speciellt avgörande på kortare avstånd, som med de medföljand kablarna som är allt annat än exklusiva. Jag tror mer att det hänger på grafikkortets kvalité. Så har man dålig bild tror jag det är bättre att försöka gå digitalt hela vägen i stället för att köpa ny kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det blev en dvi till hdmi adapter. tack för alla snabba svar gubbs:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har konverterat

Skrivet av p0xis:

det blev en dvi till hdmi adapter. tack för alla snabba svar gubbs:)

Här blev det hdmi också. När jag ändå bemödat mig med att leta fram en hdmi-kabeln för min VGA vs HDMI test så kunde den lika gärna få sitta kvar Anledningen till att jag körde VGA var för att jag inte hade en tillräckligt lång hdmi-kabel tidigare, och eftersom jag inte såg någon skillnad så...

Visa signatur