EU planerar att gå från stängd källkod, till öppen källkod

Permalänk
Medlem

EU planerar att gå från stängd källkod, till öppen källkod

Glada nyheter!

https://www.zdnet.com/article/europes-plan-to-ditch-us-tech-g...

Citat:

Carrez förklarade: "Vi har sett gamla allianser mellan USA och EU ifrågasättas eller utnyttjas för omedelbara vinster. Vi har sett att villkoren för varuutbyte förändras nästan varje dag. Som svar på detta går vi i Europa mot digital suveränitet." Denna förändring innebär i sin tur öppen källkodsprogramvara.

"Världen behöver en suverän, högpresterande och hållbar infrastruktur", fortsatte Carrez, "som förblir interoperabel och säker, samtidigt som den samverkar nära med AI, containrar och pålitliga exekveringsmiljöer. Öppen infrastruktur gör det möjligt för nationer och organisationer att behålla kontrollen över sina applikationer, sina data och sin framtid, samtidigt som de drar nytta av globalt samarbete."

Carrez anser att ett bättre ord för vad Europa vill ha är inte isolering från USA: "Det vi verkligen söker är motståndskraft. Det vi vill ha för våra länder, för våra företag, för oss själva, är motståndskraft. Motståndskraft inför oförutsedda händelser i en snabbt föränderlig värld. Öppen källkod", avslutade han, "gör det möjligt för oss att vara suveräna utan att vara isolerade."

Vad tycker ni om det här?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad tycker ni om det här?

Hade man varit det minsta intresserade/kunniga/förutseende hade det hänt för 25 år sedan.

Bättre sent än aldrig antar jag. Men jag tror det när jag ser det. Det kommer krävas en väldans massa arbete, koordination och engagerade och kompetenta människor för att göra något som gör verklig skillnad. Jag är gärna med och bidrar.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget i artikeln som säger att EU planerar att göra någonting. Vad det egentligen handlar om är att generaldirektören för en stiftelse för öppen infrastruktur tror att företag och organisationer i EU vill ha mer "digital suveränitet" och att detta ska leda till mer öppen källkod.

Jag är väldigt mycket för öppen källkod, men att deltagare på en konferens om öppen infrastruktur tror att öppen infrastruktur är bra är inte direkt någon nyhet. Det ser mest ut som reklam för OpenInfra än något konkret.