Permalänk
Medlem

Klocka i windows bakgrund

Jag har haft en tanke sedan ett tag tillbaka.

Funktionen i windows, Windows 7 i detta fall tillåter dig att byta bakgrundsbild i ett valfritt intervall.

Med denna funktion i vetskap, tänkte jag att man kunde gjort bakgrundsbilder, där en digital klocka täckte hela bakgrunden som visade klockans tid, och bytte till nästa bild efter 1 minut, som visade nästa bakgrundsbild, som hade nästa minut, med hjälp av att man helt enkelt sagt åt windows att byta bild, i ordning, 1 gång / minut.

Det må hända att min tanke är lite svår att förklara, men det skulle krävas 60*24 = 1440 bakgrundsbilder för att ha med alla minuter på ett dygn.

Problemet med detta är först och främst att skapa alla dessa bilder, och jag undrade ifall någon av er har någon smart lösning eller om man helt enkelt måste skapa alla 1440 var för sig?
Sen lär det vara lite halvkrångligt att ställa klockan, men det är ju inget större problem!

Hoppas ni förstår min tanke, och om ni undrar något mer får ni fråga, så ska jag försöka förklara mer!

Tack för seriösa svar!

Permalänk
Medlem

Förstår vad du menar, men hade det inte varit lättare att köra med Rainmeter och hitta någon klocka i det?
Typ denna http://ultrabe.deviantart.com/art/Digital-Rainmeter-Clock-138...

Permalänk
Medlem
Skrivet av golvmupp:

Jag har haft en tanke sedan ett tag tillbaka.

Funktionen i windows, Windows 7 i detta fall tillåter dig att byta bakgrundsbild i ett valfritt intervall.

Med denna funktion i vetskap, tänkte jag att man kunde gjort bakgrundsbilder, där en digital klocka täckte hela bakgrunden som visade klockans tid, och bytte till nästa bild efter 1 minut, som visade nästa bakgrundsbild, som hade nästa minut, med hjälp av att man helt enkelt sagt åt windows att byta bild, i ordning, 1 gång / minut.

Det må hända att min tanke är lite svår att förklara, men det skulle krävas 60*24 = 1440 bakgrundsbilder för att ha med alla minuter på ett dygn.

Problemet med detta är först och främst att skapa alla dessa bilder, och jag undrade ifall någon av er har någon smart lösning eller om man helt enkelt måste skapa alla 1440 var för sig?
Sen lär det vara lite halvkrångligt att ställa klockan, men det är ju inget större problem!

Hoppas ni förstår min tanke, och om ni undrar något mer får ni fråga, så ska jag försöka förklara mer!

Tack för seriösa svar!

Då är man ju tvungen att ställa klockan efter varje omstart

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz|XFX HD5850 1Gb|A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800|Corsair TX650|320GB Samsung Spinpoint F1 T HD322HJ|

Det är svårt att leva, det är svårt att dö, det är svårt att skita i meterdjup snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golvmupp:

Du kan ju lätt halvera den siffran genom att "bara" använda 12H klocka

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke68:

Då är man ju tvungen att ställa klockan efter varje omstart

Finner jag inte som något större besvär

Permalänk
Medlem

Som sagt är rainmeter så mycket bättre anpassat för ditt ändamål. "Ställer" sig själv och kräver inte så stora kunskaper i programmering för att fixa. Tar du nån stock klocka (t.ex. den som redan länkats) så är det bara att installera rainmeter, lägga in klockan i mina dokument/rainmeter skins och sedan är det bara att du högerklickar på nått av skinsen som kom med från början (och nu bör finnas på ditt skrivbord) och sedan väljer vilka skins du vill ha aktiva.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Som sagt är rainmeter så mycket bättre anpassat för ditt ändamål. "Ställer" sig själv och kräver inte så stora kunskaper i programmering för att fixa. Tar du nån stock klocka (t.ex. den som redan länkats) så är det bara att installera rainmeter, lägga in klockan i mina dokument/rainmeter skins och sedan är det bara att du högerklickar på nått av skinsen som kom med från början (och nu bör finnas på ditt skrivbord) och sedan väljer vilka skins du vill ha aktiva.

Tackar för hjälpen, ska ta mig en koll på detta