Skillnad mellan budget-NAD och budget-Cambridge Audio ?

Permalänk
Avstängd

Skillnad mellan budget-NAD och budget-Cambridge Audio ?

Hej,

Jag vet inte så mycket om hifi men jag tänkte köpa en ny förstärkare för att para ihop med min Cambridge Audio DACmagic som är kopplad till flacfilerna på datorn. Lutar åt en NAD316BEE eller en Cambridge Audio 550A (med tiden kommer det bli nya högtalare på max 4000:- också). Finns det uppenbara skillnader mellan dessa två förstärkare? Folk brukar prata om nåt speciellt ljud i Cambridge Audio förstärkare, men jag har aldrig fått grepp om vad som karakteriserar det ljudet.

Det lilla jag hittar i engelska forum om Cambridge Audio är generellt positivt, men tenderar att drunka i många kommentarer som förespråkar NAD men som dock har lite fanboy-varning, så jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma dem.

Jag lyssnar mest på opera och klassisk piano så jag behöver både djup bas och de höga delarna av registret, samt förstås det som finns emellan. Om "rockmusik-bas" skiljer sig från "opera/symphoni-bas" så är den lågprioriterad.

Samtidigt vill jag tillägga att jag inte är audiofil, jag lyssnar på musiken inte ljudet, så marginella skillnader kommer jag med all sannolikhet att kunna leva med. Men jag vill ändå försöka skaffa mig en uppfattning om vad det är jag köper.

Någon som har lust att orientera mig lite snabbt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Båda märken är lika bra, eftersom dem båda märken är veteraner inom HIFI. Viken som är bäst är svårt att säga, allt brukar bero på vilka högtalare som skall användas. Värt att nämna är att c316 har ingen dedikerad sub utgång. "Djup bas" i Opera, hur menar du då, använder man inte till exempel en kontrabas i Opera, frågar eftersom jag kan nada om Opera musik.

Permalänk
Medlem

Låna hem båda stärkarna från klubben och jämför hemma med dina högtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Båda märken är lika bra, eftersom dem båda märken är veteraner inom HIFI. Viken som är bäst är svårt att säga, allt brukar bero på vilka högtalare som skall användas. Värt att nämna är att c316 har ingen dedikerad sub utgång. "Djup bas" i Opera, hur menar du då, använder man inte till exempel en kontrabas i Opera, frågar eftersom jag kan nada om Opera musik.

Med djup bas menar jag dels bassången, som man helst ska känna att den verkligen kommer från magen med stor pondus, och sen förstås pukorna i orkestern samt i kammarmusik, inte så mycket kontrabas men väl låga toner på t.ex en cello som ska få hjärtats membran att vibrera. Det där med rockbas skrev jag mest för att när folk kommenterar bra och dålig basåtergivning på forum har de nästan alltid megasuperdupermaxikaxirocklåtar som de refererar till. Så jag tänkte att det kanske är skillnad på bas och bas, fast något säger mig att det inte är det.

Skrivet av oyegie:

Låna hem båda stärkarna från klubben och jämför hemma med dina högtalare.

Absolut. Fast det går inte. (Mina nuvarande högtalare/stärkare står i min uthyrda lägenhet, och jag bor själv hos flickvännen där det inte finns några vettiga högtalare. Vill dock ha en vettig stärkare redan nu som jag kan köra med mina Beyerdynamic DT880 600 ohm, tills jag får tillgång till högtalarna eller pengar att köpa nya.)

Det är också därför som jag vill göra så bra efterforskningar som möjligt, för testlyssningen på klubben när det väl blir av kommer inte att pågå lika länge som jag skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Med djup bas menar jag dels bassången, som man helst ska känna att den verkligen kommer från magen med stor pondus, och sen förstås pukorna i orkestern samt i kammarmusik, inte så mycket kontrabas men väl låga toner på t.ex en cello som ska få hjärtats membran att vibrera. Det där med rockbas skrev jag mest för att när folk kommenterar bra och dålig basåtergivning på forum har de nästan alltid megasuperdupermaxikaxirocklåtar som de refererar till. Så jag tänkte att det kanske är skillnad på bas och bas, fast något säger mig att det inte är det.

Ja det är skillnad på bas och bas,det finns datagjord bas och så finns det riktig bas dvs kontrabas.
Djupbas för mig är typ riktigt låga frekvenser typ 30hz och ännu längre ner,ingen sångare kan gå så djupt.

Permalänk
Medlem

En bra stativ högtalare ihop med en av dem du nu har valt så kommer du nog bli nöjd. I den typen av musik så tror jag mer du behöver en högtalare som låter bra, ingen sub, eftersom du vill att rösten/instrument som spelas i låten skal låta bra, mer fokus på mellanregister och diskant(det är vad jag tror, som sagt ingen lyssnare av opera, lyssnar mer på Queen/Gary Moore/Tori Amos- artister som kan sjunga och spela)
Båda förstärkarna kan hantera en bra högtalare. Till sist det är du som skall äga den, alltså du som skal tycka om den.