Permalänk

Varför ska du köpa nytt moderkort? O.o

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Har CPUn verkligen så pass stor inverkan på CPU-tunga spel? Alltså märkbar FPS - och stabilitetsskillnad? Jag är nära på att köpa en ny då min har några år på nacken men vet inte om det faktiskt är värt det om jag ändå inte kommer uppleva någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Så funkar detta? 3 stycken Asus HD6870 i CF, och nätaggregatet?

ja det skulle det klara men jag är inte säker på om din processor kanske kommer flaskhalsa om du tar i med tre men du kan ju alltid testa annars köper du bara en 1100t för dom kommer säkert bli billiga framöver nu när bulldozer släps

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Har CPUn verkligen så pass stor inverkan på CPU-tunga spel? Alltså märkbar FPS - och stabilitetsskillnad? Jag är nära på att köpa en ny då min har några år på nacken men vet inte om det faktiskt är värt det om jag ändå inte kommer uppleva någon skillnad.

CPU har i stor sett ingen skillnad alls i spel förutom 1-2 fps om du redan ahr en som var bra en gång i tiden. ända som är värt att uppgradera en CPU för är om den skulle flaskhalsa GPUn eller RAM minnena. och vad jag kan se så borde ditt grafikkort kanske flaskhalsas, för jag har en kompis och han har ett styck 6990 och en amd 955 och den processorn flakshalsar nästan hans grafikkort

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Skrivet av fallan:

CPU har i stor sett ingen skillnad alls i spel förutom 1-2 fps om du redan ahr en som var bra en gång i tiden. ända som är värt att uppgradera en CPU för är om den skulle flaskhalsa GPUn eller RAM minnena. och vad jag kan se så borde ditt grafikkort kanske flaskhalsas, för jag har en kompis och han har ett styck 6990 och en amd 955 och den processorn flakshalsar nästan hans grafikkort

Tack för ditt svar. I BF3 betan arbetade processorn mellan 80-95% i load, det är väl verkligen extremt? I Mafia 2 kan jag spika 100% vid diverse tillfällen. Köpte nya kortet för några veckor sedan och är väl inte allt för nöjd med hur det presterar. Vet ej om det är en fix idé eller om processorn håller igen. Jag kan även uppleva i diverse spel att när jag avlastar GPUn med tunga inställningar eller lägre upplösning så blir min FPS nästintill oförändrad och ibland helt oförändrad. Så jag vet inte riktigt.

Sedan är väl ett 6990 nästan dubbelt så kraftigt som ett 580? Så en flaskning på det kortet kanske inte förvånar en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Tack för ditt svar. I BF3 betan arbetade processorn mellan 80-95% i load, det är väl verkligen extremt? I Mafia 2 kan jag spika 100% vid diverse tillfällen. Köpte nya kortet för några veckor sedan och är väl inte allt för nöjd med hur det presterar. Vet ej om det är en fix idé eller om processorn håller igen. Jag kan även uppleva i diverse spel att när jag avlastar GPUn med tunga inställningar eller lägre upplösning så blir min FPS nästintill oförändrad och ibland helt oförändrad. Så jag vet inte riktigt.

Sedan är väl ett 6990 nästan dubbelt så kraftigt som ett 580?

Kan säga direkt att det är processorn som flaskar, Min phenom II 965 som jag hade innan flaskade min grafiksetup, som är en del snabbare än ett 580. Den var klockad till 4ghz dessutom. Så vill du få ut allt från ditt grafikkort så byt cpu.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Kan säga direkt att det är processorn som flaskar, Min phenom II 965 som jag hade innan flaskade min grafiksetup, som är en del snabbare än ett 580. Den var klockad till 4ghz dessutom. Så vill du få ut allt från ditt grafikkort så byt cpu.

Då blir det ett nytt köp, tack för hjälpen! Eftersom jag inte har lust att lägga pengar på nytt moderkort och minne för att kunna köra Intel så undrar jag om det skulle räcka att byta till en X6 1090? Skulle jag klara mig på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Nej. 6790 presterar ungefär som ett GTX460, som i SLI presterar ungefär som ett GTX580. Vilket inte räcker för att maxa BF3.

(Max är fortfarande: 1920*1080, Ultra, 60+ FPS konstant)

För att citera en lite äldre post här så kan ju ju säga att jag kör ganska hårt klockade GTX460 i SLI på en 2500k i 4,5GHz och har nu testat BF3 singleplayer och jag snittar 35-40 FPS på ultra när jag är utomhus, inomhus så ligger jag lätt över 80, i MP lär det vara värre utomhus när det är fler som springer runt och skjuter och explosioner som kommer lite här å var
Och enligt i princip alla reviews så presterar 460 bättre än 6790 så nu kan jag även enligt egen erfarenhet säga att du inte kommer kunna maxa och samtidigt ha en stabil FPS.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Då blir det ett nytt köp, tack för hjälpen! Eftersom jag inte har lust att lägga pengar på nytt moderkort och minne för att kunna köra Intel så undrar jag om det skulle räcka att byta till en X6 1090? Skulle jag klara mig på det?

Det är tydligen minnesbandbredden på phenomen som flaskar, men om man klockar nordbryggan ska det hjälpa en del. Vet inte hur det är på X6:an men lär hur som helst bli en uppgradering!
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=152196
Gjorde den här tråden på de här forumet och fick ett bra svar.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Det är tydligen minnesbandbredden på phenomen som flaskar, men om man klockar nordbryggan ska det hjälpa en del. Vet inte hur det är på X6:an men lär hur som helst bli en uppgradering!
http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=152196
Gjorde den här tråden på de här forumet och fick ett bra svar.

Låter ju nästan skrämmande ändå. Får intrycket av att så gott som varenda Phenom II presterar sämre än Intel vid spelsammanhang. Utöver spelandet är det ju självklart men att skillnaden i spelandet skulle vara sådant hade jag ingen aning om. Nu måste väl ändå X6 1090 vara märkbart bättre än X4 920. Finns ju inte så många andra phenoms att välja mellan?

Permalänk
Medlem

Eller ska man ha 2 st Asus HD6870 i CF, och sen nätaggregatet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilRoze:

Eller ska man ha 2 st Asus HD6870 i CF, och sen nätaggregatet?

Ta 2 stycken, spelet lär även optimeras bättre.
Sen behöver du inte ens i närheten av 850w för det systemet, bara massa tomtar som säger det till dig.
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...
Just det, 487 watt som högst, och det med en överklockad I7 i systemet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

lol dom flesta har det alla fall dom nya amd + amd är bra men kanske inte bäst som i5 i7 men kolla på prislappen en AMD 1090t för 1325 o i5 2500k för 1778 o i fps spel märker man nästan inge skillnad bara i mmorg typ som wow starcraft sitter på amd x2 turion spelar bcf2 det räcker budgetn som styr

fsefesfrserftsefesfesffesfsfsefseafsefsef = kodning till www.rompa.sefafaf

sluta trolla...

Permalänk
Medlem

lite svårt att köra crossfire med 3st 6870 då dom bara stödjer 2st (en crossfire brygga). du kan däremot köpa ett 6870x2 kort (lucid chip ombord) för att köra trifire 6870, vilket är jämförbart med 2x580 i många fall, men om det gäller för BF3 låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon/några laptops som klara utav att spela BF3? Min kompis säger att han har allt på ultra med sin laptop, han har en laptop för kring 7000kr?

Permalänk
Medlem

Jag köpte aldrig 6870 CF.
Men jag funderar på göra en rejäl uppgradering och jag får väll hoppas på att den maxar BF3, med 60fps. Eller vad säger ni?: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1803713/2012-05-14

Jag ska klocka processorn så jag la in en vattenkylare, men ser det bra ut. Något som borde ändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Jag köpte aldrig 6870 CF.
Men jag funderar på göra en rejäl uppgradering och jag får väll hoppas på att den maxar BF3, med 60fps. Eller vad säger ni?: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1803713/2012-05-14

Jag ska klocka processorn så jag la in en vattenkylare, men ser det bra ut. Något som borde ändras?

Behöver du HT? Annars kan du ju köra på en i5 2500K och köpa ett 680 istället... (Eller en Ivy)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilRoze:

Jag köpte aldrig 6870 CF.
Men jag funderar på göra en rejäl uppgradering och jag får väll hoppas på att den maxar BF3, med 60fps. Eller vad säger ni?: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1803713/2012-05-14

Jag ska klocka processorn så jag la in en vattenkylare, men ser det bra ut. Något som borde ändras?

Kolla även på CDON på de delar du valt ut, det kan bli billigare. Deras 2600K ligger en hel del lägre än INET.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Jag köpte aldrig 6870 CF.
Men jag funderar på göra en rejäl uppgradering och jag får väll hoppas på att den maxar BF3, med 60fps. Eller vad säger ni?: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1803713/2012-05-14

Jag ska klocka processorn så jag la in en vattenkylare, men ser det bra ut. Något som borde ändras?

Jag rekommenderar att du istället för 2700K köper en 2500K från CDON, de har den i lager till ett bra pris. Lägg sedan pengarna som blir över på att uppgradera till ett GTX 680 om du vill det. Allt annat ser bra ut, du har dock inte valt något nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Behöver du HT? Annars kan du ju köra på en i5 2500K och köpa ett 680 istället... (Eller en Ivy)

Hade tänkt redigera mycket film, samt spela. Hade också tänkt att filma av med Fraps medans jag spelar. Är inte 2700k vassare på det?

Skrivet av Jalle64:

Kolla även på CDON på de delar du valt ut, det kan bli billigare. Deras 2600K ligger en hel del lägre än INET.

Har inte kollat, kanske bäst att göra det. Tack! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag rekommenderar att du istället för 2700K köper en 2500K från CDON, de har den i lager till ett bra pris. Lägg sedan pengarna som blir över på att uppgradera till ett GTX 680 om du vill det. Allt annat ser bra ut, du har dock inte valt något nätaggregat.

Justja, glömde nämna angående nätaggregatet. Funkar mitt CX600 till ett 680 eller 670, eller måste jag köpa nytt, isåfall vilket?

Permalänk
Medlem

Ser det bättre ut nu? Jag bytte till en 2500k och ett 680.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1803921/2012-05-14

Permalänk
Medlem

Har haft två st Asus 6970 DCII & nej ja maxade inte BF3 på Ultra settings! tyvärr tror du får kliva upp lite då va gäller grafikkort om du ska maxa de

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk

Om du nu ska överklocka processor samt ha ett grafikkort som inte blåser ut luften på baksidan så borde du verkligen byta ut fractal design fläktarna mot något med lite mera kraft i.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Justja, glömde nämna angående nätaggregatet. Funkar mitt CX600 till ett 680 eller 670, eller måste jag köpa nytt, isåfall vilket?

Det borde räcka för 680 om du inte överklockar, dock skulle jag rekommendera 850w Corsair. Det klarar även Sli för framtida uppgraderingar..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRoze:

Justja, glömde nämna angående nätaggregatet. Funkar mitt CX600 till ett 680 eller 670, eller måste jag köpa nytt, isåfall vilket?

Det fungerar utmärkt med ett GTX 680.

Skrivet av DevilRoze:

Ser det bättre ut nu? Jag bytte till en 2500k och ett 680.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1803921/2012-05-14

Tänk dock på att Inet inte kommer att få in fler 2500Ks, de har slutat produceras. CDON har de i lager till lägre pris.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden mellan 2500k och 2700k och vad är skillnaden mellan 2500k och 3570k?

Permalänk
Medlem

Intels hemsida hänvisar jag dig till... lol vilken nivå vill du veta?!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Jag maxar BF3 med GTX 570.

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHansson:

Jag maxar BF3 med GTX 570.

Maxar med ett 570... aldrig!!
Eller jo kanske i vissa vinklar där ingenting händer och i 800x600.. men du håller garanterat inte över 60fps konstant på alla banor i 1920x1080 i Ultra-mode!
Kolla in Sweclockers grabbarnas tester... http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/9#... med deras test system.
Du maxar inte med ditt system när inte ens dem gör det med deras!

Visa signatur

Life is short, make the best of it