Klara jag mitt första bygge. Passar de här ihop?

Permalänk
Medlem

Klara jag mitt första bygge. Passar de här ihop?

Hej.

Nu ger jag mig in på ett helt ny grej som jag aldrig har gjort innan och det är att bygga ett HTPC & SPEL & ALLROUND dator.
Kan någon lite mer kunnig kolla lite om mitt val av komponenter passar ihop. Hoppas jag får några bra tips här.

Lian Li PC-V352A (Silver) - Tar liten plats, samt usb 3, men orolig om det blir för trångt för resten.
OCZ ModXStream Pro 600W - Räcker det här fölr hela systemet och grafikkortet. Fått bra omdöme iallafall.
Asus Maximus IV Gene-Z M-ATX- Verkar vara popis, sen bra ljudkort då min förstärkaren bara har optisk ingång. Jag kan inte klockar.
Intel Core i5 2500K
16G Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 - Låg profil tar antagnligen mindre plats på en M-ATX
Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB
Blueray läsare: LG CH10LS20
Asus GeForce ENGTX560 TI DCII/2DI/1GD5 1GB 900MHZ

Är det nåt jag saknas? Kan det här vara ett bra dator?
Det jag undra är hur pass mycket bättre är det inbyggda ljukortetr, då det skicka digitalt optisk signal till förstärkaren som bearbeta ljudet. Eftersom min gamla förstärkaren inte har det TRUE HD och MAster HD avkodare så vore det bra om datorn can koda ljudet innan det skickar ut.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

De höga "minnena" (själva ramminnet är exakt lika stora men det är kylflänsarna som är höga) spelar ingen roll såvida man inte har köpt sig en enorm CPU-kylare; m-atx avser den tvådimensionella formen på moderkortet, eller de skruvhålen på moderkortsplåten som man skall fästa moderkortet i.
Att du vill ha höga minnen gör i princip ingenting, de kan försämra luftflödet i datorn en aning, men samtidigt är det just det som är grejen, för du kyler du minnena mer.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Tror du de övriga komponenterna passar ihop?
Är lite orolig på PSU som står PCI-Express 8-pin (6+2) anslutning 1 st . PCI Express 6-pin anslutningar 1 st

Passar den då till grafik kortet? Jag antar att den 8 Pin går att plocka bort 2 bin så det blir 6 pin.

Permalänk
Medlem

Med undantag för PSUn som vi diskuterade i den andra tråden (som funkar, men han var intresserad av strömförbrukning för de som inte läst den) så ser det bra ut, även om 16GB troligen inte kommer göra någon skillnad, du skulle behöva arbeta med mycket stora mängder saker samtidigt för att det ska krävas mer än 8GB. Det är ju dock väldigt billigt med RAM, så har du de extra pengarna så skadar det ju inte heller.
Tänk bara på operativsystemet, du behöver windows vista/7 professional för att kunna använda mer än 8GB sammanlagt till RAM och grafikkortsminne.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL