Permalänk
Medlem

1940 Radio-HTPC

Länge gick jag i tankarna om att skaffa mig en HTPC.
Lockelsen att göra något eget ökade och ökade, men viste inte riktigt vad.

Vid en middag hemma hos två kamrater stod där en gammal radio.
Jag åt och tittade på den, plötsligt hände något! Radion började lysa, det spelades änglamusik - jag såg ett chassi!
"Wow" tänkte jag, det vore ju coolt.

Ett par dagar senare var det ut på tradera som gällde och mitt sökande började.
Jag hittade en kandidat. En radio av Kungs Radio med modellnamnet Göteborg från 1940-talet.

Nu vill jag be om ursäkt för eventuellt dåligt formulerade meningar i kommande del av galleriet, jag tycker ibland att det är svårt att skriva texter...
När jag ändå håller på vill jag passa på och be om ursäkt för kvalitén på bilderna. Jag har bara en gammal digitalkamera som är ganska kass, men den tar ändå bättre bilder än min mobiltelefon.
Ytterligare finns det inga bilder på monteringen av komponenter. Detta gjordes hemma hos mina föräldrar. Där är bilder som leder upp till monteringen samt hur det blev.

Jag vill varna eventuellt känsliga tittare för förekomst av viss "Ghetto-mod".
Men jag resonerar som så att det fram, sidor och ovansidan som är viktigast

Vill tacka min far för all hjälp han har gett mig, utan honom vore det inte möjligt att få ihop detta.
Eftersom jag inte är så händig, saknar "bygg fantasi" eller har rätt verktyg hade det inte gått själv.

Min HTPC består ut av följande:
* Kungs Radio Göteborg 1940-tal
- Chassit i bygget
* ASUS P8H67-I B3 H67 S-1155 MINI-ITX
- Ett litet moderkort som verkar kunnat vara något och hänga i julgranen.
* INTEL CORE I3 2100T 2.50GHZ 3MB S-1155
- Strömsnål processor med inbyggt grafikkrets
* KINGSTON DDR3 HYPERX 4GB 1333MHZ CL7 (2X2GB)
- Minnen är så billiga så varför inte?
* OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU
- Kan kännas lite overkill... Var ute efter ett modulärt nätaggregat och detta kändes bäst då det var på kampanj
* OCZ AGILITY-EX 60GB
- Varför inte ha en SSD som systemdisk? Fick jag tillfälle att uppgradera min speldators SSD
* WESTERN DIGITAL GREEN 2TB HDD
- Gott om energisnål lagring
* D-LINK DWA-140 WIRELESS N W-LAN USB
- Väldigt bra trådlös nätverkskort
* LOGITECH WIRELESS TOUCH KEYBOARD K400
- Mycket behändigt tagentbord framför TVn
* KABEL HDMI-HDMI HIGH SPEED RAK-VINKLAD 0.5M
- Kort och vinklad kabel för att få fram ingången till baksidan.
* DELTACO ADAPTER HDMI HONA - HONA
- Så att jag kan koppla in sladdarna
* LJUDKABEL STEREO 3,5MM HA - HO 0,5M
- Som med HDMI kabeln
* Strömbrytare 2-pol återfjäd. Blå belysning, 5A/250VAC
- Den viktigaste knappen i datorn

Övrigt:
* NETGEAR WNR1000 RANGEMAX WIRELESS N150 ROUTER
- Var tvungen att införskaffa mig en stabilare trådlös router.
* KABEL HDMI-HDMI HIGH SPEED W/ ETHERNET 2.0M BLACK
- Koppla till TVn
* KABEL AUDIO 3,5MM HANE TILL 2XRCA HANE 2.0M
- Koppla till mitt surround

Ca pris: 5000 kr utan SSD, diverse skruvan och småmaterial inräknad.

1940 Radio-HTPC

Permalänk
Medlem

WOW, ser grymt ut skulle gärna se lite mer översikts bilder. 5p

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Jag gillar den som fan! 5P!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!
Den startknappen har jag sett på andra byggen här på sweclockers!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för den trevliga responsen, vad glad man blir!

olle360, om du vill se mer bilder så kan jag lägga till fler, vad mer för översikt syftar du på?

MinecraftZ, jo jag satt och klickade runt på olika sidor och letade knappar. Sen hittade jag de på Kjell och jag viste inte riktigt hur jag skulle använda den. Gick in på Sweclockers och letade och hittade ett forum och kände att jag var tvungen att ställa en fråga till en av dem där och således blev medlem på Sweclockers

Kan tillägga att datorn startar svinfort, ungefär lika fort som att starta TVn.
Vidare så är jag överaskad över hur bra grafikdelen i processorn är (känns lite som att spotta i havet att skriva denna meningen). Men den klarar alla filmer utan problem. Bara provat Counter-Strike: Source och satt allt där på max och det går bra. Inte för att den ska användas till att spela på, men kan ju vara trevlig om den klarar det i alla fall. Exempelvis om någon kamrat är över.

Permalänk
Medlem

fan va fräsigt 5p

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge. Var bara en sak jag inte riktigt gillade, blått ljus på en 40-talare... fast det är ju bara min åsikt, 5 poäng för ett väl utfört arbete

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du inte förstörde radiodelarna!

Annars ett fint och intressant bygge. Har själv en radio från ungefär samma tidsålder här hemma (dock en aningen större och rejälare modell) och det är intressanta prylar. Hade den inte varit i behov av renovering så hade jag definitivt använt det. Fantastiskt trevligt ljud i dom där gamla apparaterna!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag är lite svag för blått ljus och ville ha något så jag vet när datorn är igång. Finns ju samma knapp fast med vitt ljus, hade kanske passat bättre.

Det stod att radiodelarna var trasiga när jag köpte den och var tyvärr tvungen att klippa trådar och såga av den ratten för att få ut sakerna, annars är det inte mycket mer förödelse än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzio:

Det stod att radiodelarna var trasiga när jag köpte den och var tyvärr tvungen att klippa trådar och såga av den ratten för att få ut sakerna, annars är det inte mycket mer förödelse än så.

Ah okej, rören då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ah okej, rören då?

Precis. Vad jag förstod så var den kaputt...

Permalänk
Medlem

snyggt, synd på knappen för en skruvknapp at sätta igång den med skulle vara ännu finare, men den är riktigt fet ändå.

Permalänk

Original dammfilter fram!