Vad ska jag köpa? Iphone 4, Iphone 4S eller något annat?

Permalänk

Vad ska jag köpa? Iphone 4, Iphone 4S eller något annat?

Hej tänkte köpa en ny Iphone , då borde jag väl köpa den senaste som är Iphoen 4S eller Iphone 4 eller kanske helt något annat?
Har aldrig haft en Iphone eller något samsung x galaxy eller vad dom heter.

Det som jag är ute efter är att den har internet så man kan ha appar. t.ex buss, skol schema etc. Vart bör jag även köpa?

Tack i förhand.
Mvh Styckaren

Permalänk
Medlem

Det låter som att du skulle klara dig bra med en smartphone för 2000 eller nåt. Om du är ny i gemet och bara vill kunna surfa lite. Varför inte testa någon av Sony Ericssons telefoner från i år, t.ex. Xperia Ray eller Neo eller Pro eller Arc. De är prisvärda, lätta att komma igång med, har bra batteritid och kommer att få nästa version av android (Ice Cream Sandwich).

Annars kan man få Samsung Galaxy S2 för 3990 på Elgiganten den här veckan, vilket är ett väldigt bra pris för en fantistiskt bra telefon som ligger i den absoluta toppklassen, tillsammans med iPhone4S och Galaxy Nexus.

Permalänk
Medlem

IPhone är smidig och lättanvänd. Android är ofta mer prisvärt, snabbare och ned fler valmöjligheter. Jag kör HTC Sensation och är nöjd. Androidmarket suger men med tanke på priserna och valmöjligheterna skulle jag rekommendera Android. Gå och känn på lite olika och välj sen. Annars rekommenderar jag iPhone 4s om du väljer Apple och HTC om du väljer Android. W7-phone verkar också väldigt intressant. Sök runt på lite olika modeller som passar don budget och dina krav.

Permalänk

Ok, hur gäller priset för internet? Vilket ger bäst priis om man ska ha internet?
Ps tack för tidigare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Ok, hur gäller priset för internet? Vilket ger bäst priis om man ska ha internet?

Beror dock på vilken operatör du väljer att köra med...

Permalänk
Inaktiv

Ett måste är tillhörande abonnemang med fri surf på minst 1 GB per månad. Ta någon modell som släppts nyligen, så får du uppdateringar. Google Galaxy Nexus, iPhone 4S, HTC Sensation XE, HTC Titan (har den själv) eller något annat som föreslås. Ta bara inget gammalt och utdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Du kan kolla på telepriskollen.se, fast svaret blir förstås tele2
- Nej jag blir inte influerad av reklam ;P

Permalänk
Medlem

Jag har en Iphone 4 , som jag köpte när den kom ut dock. Men den fungerar hur bra som helst för att ha till att ringa/maila/anteckna för till skolan. Jag har mitt schema på den och det fungerar fint.

Det finns många roliga spel till den i appstore som du kan ladda ner. Massa andra appar också. Fungerar fint som musikspelare på lektionerna då den har väldigt bra batteritid till det. Det är också väldigt smidig och fungerar bra, den är ''rapp'' osv.

Den enda stora nackdel jag kan komma på är att den inte har stöd för flash , men nu när flash har lakt ner utvecklingen till det och satsar mer på HTML5 istället så bör det inte vara något problem.

Den är också väldigt dyr och det finns säkert android lurar som utmanar den på alla plan , men jag har inte orkat ge mig in i den världen

Hoppas det har hjälpt.

MvH Pontus

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag själv har en iphone4, med ett 3pott abonnemang. Fri surf 10gb per månad, ringa och messa för hela beloppet 400kr, och telefonen ingår. Tror det finns ett pott för 300, och jag tror telefonen ingår, men med mindre surf. (man gör ALDRIG av med mer än 5gb i månaden så 10gb är helt enkelt för mycket :D, 2gb räcker för att slökolla facebook och t.ex nyheter)

Edit: Finns för 300 i månaden, ett pott abonnemang där du som sagt får ringa och messa för hela månadskostnaden, och 2gb surf (upp till 6mbit/s). Iphonen ingår. ww.tre.se/Privat/Erbjudande/Iphone-4-8GB/

Permalänk
Medlem

"priset för internet" beror inte på vilken telefon du köper utan vilket abonnemang du väljer.
Om du tror att du kommer att använda telefonen väldigt mycket kan det vara värt att satsa på kvalitet (4-5 tusen), annars om du bara vill kunna göra vanliga saker som att surfa så funkar det lika bra med en billigare variant. WP7-telefoner som några har nämnt innehåller är rätt intressanta då det motsvarar dina krav, inte är så dyrt och är en enkel smartphone att komma igång med.

Permalänk
Medlem

samsung galaxy S II eller iPhone 4. 4S har rätt mycket strul vad jag har hört med t.ex. batteritiden osv. Min polare har en 4S som tydligen ska va "dubbelt så snabb" är 4an, och jag kände ingen skillnad alls(kanske pyttelite, men ej märkbart) och den va hyffsat buggig ibland. Ibland när han startar om den så fryser den sig när han ska skriva in pin-koden

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Annars kan man få Samsung Galaxy S2 för 3990 på Elgiganten den här veckan, vilket är ett väldigt bra pris för en fantistiskt bra telefon som ligger i den absoluta toppklassen, tillsammans med iPhone4S och Galaxy Nexus.

Lyckas inte hitta något om det på deras hemsida, har du länk?
Jag hoppas det var utan abbonemang?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Du får nog utveckla dina behov mer, annars kan vi inte hjälpa dig så bra. För en starter så skulle jag rekommendera en billig android lur. Så du lär känna vad det handlar om. Sedan efter du kört ett tag så kan du ju ge telefonen till någon bättre behövande och köpa en som ger dig exakt det du vill ha. Det kan vara måna olika faktorer: Batteritid, Kamera, Flyt i menyer, prestanda, pris, mest för pengarna, garanti, service, ljud, tålig, robust, etc etc. Lärde mig snabbt vad jag tyckte var viktigt, och detta gjorde valet av mobil väldigt mycket lättare.

Om detta låter intressant så kan du åka till din närmaste Ica Maxi och be dem leta fram en ZTE Blade för 999kr. Det är nog den bästa börja-med-smartphones telefonen, för man lär sig mycket och det är lite slit och släng varning.

Men om det är så att du vill ha en iphone, för att det är en iphone så bör du titta över dina telefonräkningar. Samtliga operatörer erbjuder just nu iphone till ett reducerat pris om man binder sig för 24månader med något abonnemang.

Angående internet, så beror det ju helt och hållet vad du väljer. 1GB räcker troligtvis. Men tänk på att se till att det är ett flatline abonnemang. Dvs att du inte behöver betala extra efter du använt dina 1gb, utan de istället minskar din hastighet. Detta är så du inte får hem en ytterst jävlig räkning.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Mina planer med "Iphone" är att ha schema, busstider, kanske spel, youtube, spotify och wordfreud som har hela syftet =P). Pratar kanske 1 h per dag om man ska ta ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Mina planer med "Iphone" är att ha schema, busstider, kanske spel, youtube, spotify och wordfreud som har hela syftet =P). Pratar kanske 1 h per dag om man ska ta ungefär.

Alla samrtphones klarar dedär.. välj en du tycker är snygg :]

Permalänk

ok, men vilken ska jag välja, en HTC eller Iphone, vad skulle ni ha gjort, om ni vet hur den som ni har. Fortsätta eller bytt till den andra?

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla smartphones är väldigt lika. Alla har mycket bra menyer och det finns liksom ingen som är revolutionerande bättre än någon annan.

Ta en som har bra format ex, prisvärda Sony Ericsson Xperia Arc S är väldigt tunn och smidig medans Xperia Ray är härligt liten och får plats överallt.

Välj den som ligger skönast i handen för alla telefoner kan allt.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Hej tänkte köpa en ny Iphone , då borde jag väl köpa den senaste som är Iphoen 4S eller Iphone 4 eller kanske helt något annat?
Har aldrig haft en Iphone eller något samsung x galaxy eller vad dom heter.

Det som jag är ute efter är att den har internet så man kan ha appar. t.ex buss, skol schema etc. Vart bör jag även köpa?

Tack i förhand.
Mvh Styckaren

Köp en Sony Ericsson Xperia Ray, mycket bättre, modernare, smidigare, snyggare och hållbarare.

Permalänk
Medlem

Skulle avråda från Iphone, det är lite telefon för väldigt mycket pengar mot vad andra erbjuder.

Jag har en Xperia Arc och är riktigt nöjd med den, det är en riktigt bra lur. Tjejen har en Xperia Ray, den är lite mindre och men har exakt samma prestanda. Kan du hantera en större lur ändå skulle jag satsa på en Samsung Galaxy S2 eller Nya Galaxy Nexus som släpps om ett par veckor.

Jag har själv beställt Galaxy Nexus och väntar med iver