Vinn nätagg från Seasonic

Uppackning/Nerpackning

Permalänk
Medlem

Uppackning/Nerpackning

Hej!
Jag söker efter ett så processoreffektivt kompressionprogram som möjligt. Just nu har jag Winrar men byter gärna upp mig om det finns något bättre.
Winrar använder knappt min processors resurser (i7 2600k) och därför kollar jag nu om det finns nått annat, effektivare program.
Jag vill ha så hög kompressionsratio som möjligt.
Tackar!
Ps
Jag vet att det kan mycket möjligt vara så att något annat flaskar men jag ville höra för säkerhets skull.
Ds

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på hur effektiva olika program är, men 7zip kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Har ingen koll på hur effektiva olika program är, men 7zip kanske?

Satt och funderade hur bra det var:)
Vet att jag skulle kunna tanka och installera alla program på marknaden och sen testa. Känner mig dock lite för upptagen och slängde ut frågan till rutinerade Sweclockers!
Ber om ursäkt om folk tycker jag är lite för lat.

Permalänk

Lite Tips :)

PowerISO är mitt tips till dig då det kan göra allting som man egentligen behöver massa olika för, DaemonTools, WinRar i ett program!
PowerISO är även ganska optimiserat tror jag

Använder du versionen som är 64/32 bit respektive ditt system?

Jag är ganska på att PowerISO har en knapp där du ställer in hur mycket ditt system ska belastas, men lovar inget!

Har du version 4.0 av WinRar? V 4.0 av WinRar ökar effektiviteten med 30% Dessutom kan du klicka så att den gör en "fast compression" Då den använder mer processor av dig!

Om du är ute efter det absolut snabbaste men kanske inte bästa.. :http://www.winace.com/
Tänk på att WinAce kan du förtillfället köpa för 0 kronor. 0 KRONOR!

Alttså:
PowerISO: Ett enkelt, smidigt program där du kan både montera avbildningar, bränna skivor och compressa filer!

WinAce: Snabbaste på marknaden! Snabbast och billigast, kostar 0 kronor.

WinRar 4.0 Om du inte redan använder 4.0 så att säga, glöm inte att du kan göra såkallade "snabba" compressions!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

PowerISO är mitt tips till dig då det kan göra allting som man egentligen behöver massa olika för, DaemonTools, WinRar i ett program!
PowerISO är även ganska optimiserat tror jag

Använder du versionen som är 64/32 bit respektive ditt system?

Jag är ganska på att PowerISO har en knapp där du ställer in hur mycket ditt system ska belastas, men lovar inget!

Har du version 4.0 av WinRar? V 4.0 av WinRar ökar effektiviteten med 30% Dessutom kan du klicka så att den gör en "fast compression" Då den använder mer processor av dig!

Om du är ute efter det absolut snabbaste men kanske inte bästa.. :http://www.winace.com/
Tänk på att WinAce kan du förtillfället köpa för 0 kronor. 0 KRONOR!

Alttså:
PowerISO: Ett enkelt, smidigt program där du kan både montera avbildningar, bränna skivor och compressa filer!

WinAce: Snabbaste på marknaden! Snabbast och billigast, kostar 0 kronor.

WinRar 4.0 Om du inte redan använder 4.0 så att säga, glöm inte att du kan göra såkallade "snabba" compressions!

När du menar "snabba" så har jag sett det valet (bara när man komprimerar) men det går samtidigt att välja "best" och det har jag väl valt hittills. Antog att den favoriserade kompression före hastighet. Ska testa några filer nu så postar jag sen:)

Permalänk
Medlem

UHARC är nog den som hade förut högst kompressionsnivå på multimediafiler som redan i väldigt många fall är komprimerade.

tar.xz spöar RAR med hästlängder också.. det borde nästa bli facto standard.

Vad som skalar bäst på din CPU är svårt och säga, kan lika väl vara ditt OS som är flaskhalsen och inte schedulerar tillräckligt bra över alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

När du menar "snabba" så har jag sett det valet (bara när man komprimerar) men det går samtidigt att välja "best" och det har jag väl valt hittills. Antog att den favoriserade kompression före hastighet. Ska testa några filer nu så postar jag sen:)

Jag har nu testat och droppade från 99-100% kompression till ca 30%.

Skrivet av Jimi84:

UHARC är nog den som hade förut högst kompressionsnivå på multimediafiler som redan i väldigt många fall är komprimerade.

tar.xz spöar RAR med hästlängder också.. det borde nästa bli facto standard.

Vad som skalar bäst på din CPU är svårt och säga, kan lika väl vara ditt OS som är flaskhalsen och inte schedulerar tillräckligt bra över alla kärnor.

Ska väl ta och testa UHARC. Dock föredrar jag att ha allt i en brett använd filtyp.

Permalänk
Medlem

bra tipsat där!
Beställde själv en antec 620 nu! Finns det möjlighet att köra pnp på radiatorn?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

bra tipsat där!
Beställde själv en antec 620 nu! Finns det möjlighet att köra pnp på radiatorn?

Blev det lite fel nu?

Permalänk

Använder denna:

http://www.powerarchiver.com/

Riktigt bra!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Swe91:

Blir det nån av de jag föreslog i framtiden eller vad säger du?
Dock så sägs det att 7-Zip ska va bra oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Jag har nu testat och droppade från 99-100% kompression till ca 30%.
Ska väl ta och testa UHARC. Dock föredrar jag att ha allt i en brett använd filtyp.

Testa tar.xz också, det är påväg upp.
http://tukaani.org/xz/

UHARC är döende just pga att det är någon galen tysk som sitter på koden själv och vägrar göra något vettigt med den. Det kommer aldrig bli populärt.

Permalänk
Rekordmedlem

Att cpun inte lastas till 100% beror oftast på att lagringen inte hänger med, 7zip från en drive till en annan drive lastar cpun/cpuerna till max bara data kommer in och ut i tillräcklig fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk