Köpråd: Dator främst för att arbeta i 3ds Max och Photoshop

Permalänk
Medlem

Köpråd: Dator främst för att arbeta i 3ds Max och Photoshop

Min sambo har precis kommit in på en 3D-kurs på högskolan till våren och hennes gamla AMD dualcore ska få gå i pension, jag har alternativ till vad som ska köpas men vill gärna ha lite råd och tips.

Det jag tänkt är nåt i stil med denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/1215556/sambo3dsmax

Programvara som kommer användas är främst 3ds Max och Photoshop, dessutom så kommer hon i framtiden att (förhoppningsvis) plugga yrkesutbildning som använder Maya och ska funka bra även där, priset på datorn är något högre än önskat men bör absolut inte gå över 9000kr, jag har svårt att tänka mig att byta grafikkortet om det inte visar på bra prestandaökningar då med den processorn jag valt vill jag gärna ha ner energiförbrukningen på en del andra komponenter men samtidigt ska datorn förutom att arbeta bra i 3ds Max även vara en hyfsad speldator (främst SWTOR mest troligt).

Bulldozer vald då pris/prestanda för rendering känns mest lockande. Hårddiskutrymmet känner jag mig dock osäker på och behöver gärna få nån info om hur mycket utrymme som kan tänkas behövas. http://www.hgo.se/utbud/hgo/KGK740/ är kursen som ska gås och i framtiden kommer fler 3D kurser sökas så datorn ska gärna hålla länge.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Ser väl ok ut..

Men själv skulle jag valt ett Nvidia grafikkort, då hon ska jobba med grafik.
Flertalet grafikprogram och plugins, stödjer Nvidia och CUDA, för förbättrad prestanda.

Sen kanske du har en DVD liggandes.. annars kanske du ska lägga till en sådan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag känner till att stöd för cuda finns i en del program, men hur stor blir vinsten prestandamässigt då nvidia vs radeon? Dvd ja, hennes är halvt död så ska komma ihåg att lägga till det också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090