Hemmabio 5.1 ljud i datorn.

Permalänk
Medlem

Hemmabio 5.1 ljud i datorn.

Tjenare! Precis skaffat mig ett 5.1 hemmabiosystem. Kopplar det med hdmi på följande vis:

Datorn -> Blueray-spelaren -> TV.

Jag får ut bild och ljud via alla högtalare när jag ska kolla på filmer via blueray-spelaren men när jag vill lyssna på musik eller kolla film via datorn får jag ut bild och ljud, dock inte mittenhögtalaren och de bakre, får alltså bara ut 2.1 ljud. Testat med det mesta och är ganska trött på det. Någon som vet hur man löser det?

Permalänk
Medlem

Ev. Så står ljudinställningarna i datorn bara på 2.1
Om du högerklickar på ljudikonen nere till höger och sedan ljuduppspelning.
Kan inte säga exakt var du får leta men där ska du kunna ändra från stereo till 5.1.
Hoppas de löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar annars finnas valmöjligheter i recievern för att spela upp ljud i alla kanaler - Multi Stereo heter den för mig.

Permalänk
Medlem

Är det en Divx film så är det oftast inte 5.1 ljud i dem utan bara 2.1...alltså går det inte att få ut 5.1. Är det däremot en DVD eller Bluray så ska det funka, men du kanske aktivt måste ändra när du klickat igång filmen, högerklicka när du öppnat spelaren och leta dig fram.

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort klarar bara 2.1 verkar det som, men jag trodde inte det skulle spela någon roll då jag använder mig utav hdmi för att få ljudet. Men om man skulle t.ex. köpa http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=480176 , skulle det då fungera tro?

Permalänk
Skrivet av gibb1:

Mitt ljudkort klarar bara 2.1 verkar det som, men jag trodde inte det skulle spela någon roll då jag använder mig utav hdmi för att få ljudet. Men om man skulle t.ex. köpa http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=480176 , skulle det då fungera tro?

Om du använder dig utav HDMI är det inte ens säkert att du använder ditt ljudkort. Då är det förstärkaren som skall koda allting som kommer från burken, vilket borda fungera med 5.1.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Ändra inställningar i ljuduppspelarn (vlc?) till 5.1. Kolla så att det är rätt inställt på uppspelnintsenheter.

Använder du hdmi kabel är det mycket möjligt att det är en inställning i förstärkarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm