Permalänk
Avstängd

Hur funkar ESD armband?

ska köpa dator nu under januari som min KOMPIS ska bygga åt mig då jag inte kan.. MEN undrar ändå hur ESD armband funkar?..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Du kopplar "krokodilmunnen"/klämman till chassits metalldelar och har sedan armbandet runt handleden

Det gör så att du och chassit/datorn har samma laddning vilket medför att du inte kan ge datordelarna statisk elektricitet.
Något i den stilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

ska köpa dator nu under januari som min KOMPIS ska bygga åt mig då jag inte kan.. MEN undrar ändå hur ESD armband funkar?..

Om jag inte totalt glömt bort allt från skolan så fungerar det genom att du är kopplad till ex chassit, och på så vis ser till att du ligger på samma nivå som datorn. Och därför inte ger statisk elektrisitet till komponenter du vidrör eftersom elektronerna inte hoppar till ställen som har samma värden (i grova drag)
Om detta är totalt fel får någon med färskare minne rätta mig

Hmm Nikkop kom före

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte varför alla är så sjukt oroliga för statisk elekricitet och magnetiska skruvmejslar. Jag har aldrig användt ESD armband, men jag har tänkt på laddningar ändå. Har t.ex. aldrig på mig fliströjor eller placerar mig/datorn på en yta som lätt blir laddad (typ mattor), utan på ickeledande ytor, som träbord/golv.

Sedan att magnetiska skruvmejslar skulle skada anser jag vara rent humbug. Man måste medvetet missbruka mejseln i så fall (jag vet att mejslar inte nämnts tidigare på tråden, men dessa diskussioner går i princip hand i hand).

Men det kanske är jag som leker med elden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopplar du krokodilklämman till chassit så har du och datorn, inklusive komponenterna inne i datorn, samma laddning. Men du har inte samma laddning som komponenterna du ska montera in i datorn, tex det nya grafikkortet du ska slänga in. Därför borde man jorda sig själv och datorn för att det ska bli någon poäng. När man jordar sig kommer all skillnad i laddning ledas ner i jorden om jag inte är helt ute och cycklar. Vanligen kan man koppla sig mot ett vattenburet elements metall rör för att bli jordad! Jag har ingen som helst vetenskaplig fakta som backar upp mig i mitt argument så kom gärna med en förklaring om jag har fel!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Avstängd

Men får man inga stötar då? :P.. Är så dålig när det gäller elektricitet Ska man använda endast 1 hand för att bygga datorn? Sorry att jag låter så dum Hahaha

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Men får man inga stötar då? :P.. Är så dålig när det gäller elektricitet Ska man använda endast 1 hand för att bygga datorn? Sorry att jag låter så dum Hahaha

Gå inte på några mattor, skit i ESD armband, innan du börjar bygga ta i ett element eller diskhon så går elen av dig

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tripletutorial:

Gå inte på några mattor, skit i ESD armband, innan du börjar bygga ta i ett element eller diskhon så går elen av dig

Now i get it.. Så man ska ladda sig UR all el man har i kroppen med andra ord

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Exakt!.. Antar jag Det är bäst om du ska bygga dator

Visa signatur

Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

yepp, tänk på vilka kläder du har på dig under monteringen.. själv brukar jag se till att ta på chassit lite då och då under monteringen för att hamna på samma nivå.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag begriper inte varför alla är så sjukt oroliga för statisk elekricitet och magnetiska skruvmejslar. Jag har aldrig användt ESD armband, men jag har tänkt på laddningar ändå. Har t.ex. aldrig på mig fliströjor eller placerar mig/datorn på en yta som lätt blir laddad (typ mattor), utan på ickeledande ytor, som träbord/golv.

Sedan att magnetiska skruvmejslar skulle skada anser jag vara rent humbug. Man måste medvetet missbruka mejseln i så fall (jag vet att mejslar inte nämnts tidigare på tråden, men dessa diskussioner går i princip hand i hand).

Men det kanske är jag som leker med elden?

Det är definitivt du som "leker med elden". Ett av problemen med just ESD skador är att man inte vet att det är på grund av de som komponenten ej fungerar. Felet kan visa sig efter t.ex. ett år. Eftersom ett ESD armband är såpass billigt är det onödigt att chansa.

Permalänk
Medlem

Skrivet av BullZeye:

Nej, man ska jämna ut potentialskillnaden mellan sig själv och komponenterna. Det ger ingen effekt alls att jorda sig mot ett element om inte även chassit är jordat. Ett ESD armband ska kopplas mellan dig och chassit, det jämnar ut skillnaden mellan dig - chassit, sedan när man packar upp komponenter kommer de i antistatiska påsar som leder ström långsamt, då jämnas potentialen ut mellan den komponenten + chassit och dig.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nej, man ska jämna ut potentialskillnaden mellan sig själv och komponenterna. Det ger ingen effekt alls att jorda sig mot ett element om inte även chassit är jordat. Ett ESD armband ska kopplas mellan dig och chassit, det jämnar ut skillnaden mellan dig - chassit, sedan när man packar upp komponenter kommer de i antistatiska påsar som leder ström långsamt, då jämnas potentialen ut mellan den komponenten + chassit och dig.

Du tror inte när man laddat ur sig sj sen tar i chassit att det blir samma...el sak ström, ledning, spännings sak? Glömt vad det heter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmeh:

Kopplar du krokodilklämman till chassit så har du och datorn, inklusive komponenterna inne i datorn, samma laddning. Men du har inte samma laddning som komponenterna du ska montera in i datorn, tex det nya grafikkortet du ska slänga in. Därför borde man jorda sig själv och datorn för att det ska bli någon poäng. När man jordar sig kommer all skillnad i laddning ledas ner i jorden om jag inte är helt ute och cycklar. Vanligen kan man koppla sig mot ett vattenburet elements metall rör för att bli jordad! Jag har ingen som helst vetenskaplig fakta som backar upp mig i mitt argument så kom gärna med en förklaring om jag har fel!

Du cyklar lite i ytterkanten på stigen.

ESD handlar inte om att ge allt jordpotential. Det handlar om att göra potentialförändringarna långsamma. Om komponenterna du ska peta i inte har jordpotential så är det fortfarande en spänning(potentialskillnad) mellan er.

När du kopplar ihop dig med chassit med ett ESD-band så får båda en given potential(spänning). När du sedan tar i en komponent med en annan laddning så vill den potentialen utjämna sig över hela systemet. Det som gör ett armband användbart är att det sitter ett motstånd i det som "saktar ner" den utjämningen.

en grov liknelse är att du kan stå i en bris länge utan att ta skada men sätter du ett tryckluftsmunstycke mot huden är det inte svårt att blåsa bort huden.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Du tror inte när man laddat ur sig sj sen tar i chassit att det blir samma...el sak ström, ledning, spännings sak? Glömt vad det heter

Skillnaden är att utjämningen inte blir lika hetsig med ett armband som utan. Och det är mängden över tid som avgör skadligheten.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är definitivt du som "leker med elden". Ett av problemen med just ESD skador är att man inte vet att det är på grund av de som komponenten ej fungerar. Felet kan visa sig efter t.ex. ett år. Eftersom ett ESD armband är såpass billigt är det onödigt att chansa.

Nu är det ju så att jag inte har något klädesplagg på mig som är speciellt laddande, jag tar i chassiet konstant och ytorna är ickeledande. Sist jag kollade var det ju jävligt svårt att bli statiskt laddad mot ett trägolv med tunnsockor på. För att inte tala om chassiet om också är på träbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Nu är det ju så att jag inte har något klädesplagg på mig som är speciellt laddande, jag tar i chassiet konstant och ytorna är ickeledande. Sist jag kollade var det ju jävligt svårt att bli statiskt laddad mot ett trägolv med tunnsockor på. För att inte tala om chassiet om också är på träbord.

Det handlar inte om att bli "statiskt laddad". Statisk laddnign är ett anant sätt att säga att det finns en potentialskillnad(laddning) mellan två saker. Du kan inte peka på en sak och säga att den är statiskt laddad utan att jämföra den med ett större system eller en nollpotential.

Och bara för att du och chassit har samma potential betyder itne det att komponenterna har det.

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det handlar inte om att bli "statiskt laddad". Statisk laddnign är ett anant sätt att säga att det finns en potentialskillnad(laddning) mellan två saker. Du kan inte peka på en sak och säga att den är statiskt laddad utan att jämföra den med ett större system eller en nollpotential.

Och bara för att du och chassit har samma potential betyder itne det att komponenterna har det.

Förstår tanken bakom det hela bättre nu, men tycker fortfarande att det är hypat något ofantligt.

Far min har byggt system sedan 25 år bakåt i tiden, och har inte använt något armband. Använder den metod han lärt mig och värt att nämna att inget av systemen han byggt har gått sönder av "outgrundlig anledning" (ESD), utan av andra anledningar. Intervjuade honom grundligt på ämnet innan mitt första bygge.

Permalänk
Medlem

Håller man i esd-påsen med komponenten en stund medan man är jordad mot chassit så är risken liten. Men jag anser iallafall att en risk, om än liten, kan vara värd 20 spänn att eliminera när det handlar om prylar för tiotusentals kronor.

http://www.dealextreme.com/p/anti-static-wrist-band-18cm-32cm...

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

+1 internetz for you.

Permalänk
Avstängd

så om jag nu fattat rätt.. Jag har på mig ESD bandet som är kopplat till chassit, chassit drar ur all EL från mig, jag tar på komponenterna som har el? Men skickas vida ESD bandet till chassit osv. Och chassit måste vara kopplat till Nättagget som måste vara kopplat till elutaget? *CONFUSED*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Det vore en väldigt dålig ide eftersom det enda det gör är att se till att du fördröjer den eventuella stöten tills komponenten kommer i kontakt med chassit istället för din hand.

Skrivet av xZistence:

så om jag nu fattat rätt.. Jag har på mig ESD bandet som är kopplat till chassit, chassit drar ur all EL från mig, jag tar på komponenterna som har el? Men skickas vida ESD bandet till chassit osv. Och chassit måste vara kopplat till Nättagget som måste vara kopplat till elutaget? *CONFUSED*

chassit måste inte vara kopplat till ett jordat eluttag. Men i övrigt stämmer det bra. el är kanske inte det rätta ordet men nära nog.

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Det vore en väldigt dålig ide eftersom det enda det gör är att se till att du fördröjer den eventuella stöten tills komponenten kommer i kontakt med chassit istället för din hand.

chassit måste inte vara kopplat till ett jordat eluttag. Men i övrigt stämmer det bra. el är kanske inte det rätta ordet men nära nog.

vet att det inte heter el egentligen men bara jag förstår det hela rätt :P.. så jag hade rätt fast nättagget behöver inte vara kopplat till eluttaget. en annan fråga.. Medans man har ESD bander runt armen, kan man använda den handen också till att bygga eller måste man använda endast 1 hand?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xZistence:

vet att det inte heter el egentligen men bara jag förstår det hela rätt :P.. så jag hade rätt fast nättagget behöver inte vara kopplat till eluttaget. en annan fråga.. Medans man har ESD bander runt armen, kan man använda den handen också till att bygga eller måste man använda endast 1 hand?

Det hade varit ganska dumt om man bara fick använda en hand.

Permalänk
Avstängd

hahaha, joo men tänkte såhär.. Ibland kan man få stöt av att röra andra (till exempel när man hälsar någon), så jag tänkte att det kanske skulle göra något :P.. Kanske lite dumt tänkande men men :P.. dåsa, har fått svar på mina frågor.. tackar så mycket

Visa signatur

Permalänk

Har heller ingen koll, menar ni att man ska koppla ESD-armbandet till chassiet och inte till jorden i ett eluttag?

Permalänk
Avstängd

Jag har fattat att man ska koppla munnen på armbandet till chassit samt till armen och sedan börja lägg komponenterna.. en fråga glömde jag ställa dock
VART exakt i chassit ska man koppla den :S.. vart som helst bara det är metall? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har pensonligen aldrig använt det och aldrig fått problem.
Visst kanske det är värt att lägga en 20 lapp på ett armband, men med sunt förnuft kommer man långt.

Sen tror jag att det bara är en myt, tar man i metall laddas man ur, och har man strömkabeln i när man skruvar i datorn jordas man såfort man nuddar den, enda sättet att faktiskt förstöra något är typ att göra moonwalk på en fleecematta med en fleecetröjja samtidigt som man gnuggar en ballong mot huvet, och dessutom nuddar på heeelt fel ställe, en urladdning i kylslänsarflänsar lär inte vara farligt, inte med den låga amperen som blir...

Har skruvat i datorer sedan -95, och enda gånger jag förstört något var då jag övervoltade ett 460 för mycket...
Att dataprylar skulle vara känsliga har jag inte märkt av, har aldrig varit speciellt försiktig av mig, skruvar dock inte i datorn med agget påslaget heller, eller kanske har hänt nån gång då man snabbytt grafikkort eller resettat bios, men som sagt så är det svårt att skruva i en dator utan att ta i den, och tar man i den så försvinner ev. laddning.

Permalänk
Medlem

ESD bandet ska varra satt i chassit, ja

Hur som helst ESD skador på elektronik är oftast omöjlig att upptäcka, folk som skriver hur dom inte använd något under 20-25års tid, under de åren, det har aldrig varit något komponent som varit konstig?
eller kanske ett ljudkort som brusar, eller ett ramminne som inte verkar gå på timings som är standard.

Det man kan tro är 'måndags' exemplar, eller inte verkar fungera helt hundra behöver inte vara ett tillverkningsfel, utan lika gärna en ESD-skada, vilket är svårt att veta, men om man håller på mycket med datorer dagligen kan det vara en idé att använda ett esd-band, det är ju ändå en liten kostnad till skillnad från en ny komponent.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb