Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Med mitt GTX 570 som har 1280MB VRAM har jag mätt till ca 1200MB användning i Ultra@1920x1080 med AA avstängt men FXAA på high. Detta var på en server som körde strike at karkand 64 spelare.

Så hur folk med 1GB kan mäta och säga att det funkar fint på ultra bara man stänger av AA vet jag inte eftersom dom omöjligt kan kolla ifall det behövs mer än 1 GB till skillnad från någon som kan det.

Nej det går helt enkelt inte. Eller går och går, det beror på hur låga FPS-drops du accepterar. När jag körde ultra med AA avstängt i 1920x1200 fick jag drops ned under 10. Nu kör jag istället på High och spelet flyter på utan märkbara drops. Har sett att det gått ned till 50 någon gång men mycket lägre går det inte.

Grafikkorten går för övrigt i ca 40-50% när jag spelar så även där märks det tydligt att det är Vramen som stryper.

Skrivet av Mocka:

Jo precis man kan ju inte köra AA på High med 1GB VRAM, det räcker helt enkelt inte. Frågan är om det släpps fler sådana spel.

Att det inte skulle komma ut spel som kräver mer än Battlefield 3 har jag mycket svårt att tro.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Med mitt GTX 570 som har 1280MB VRAM har jag mätt till ca 1200MB användning i Ultra@1920x1080 med AA avstängt men FXAA på high. Detta var på en server som körde strike at karkand 64 spelare.

Så hur folk med 1GB kan mäta och säga att det funkar fint på ultra bara man stänger av AA vet jag inte eftersom dom omöjligt kan kolla ifall det behövs mer än 1 GB till skillnad från någon som kan det.

Det känns ju när man spelar. Är det så att minnet stryper spelet för att buffra så stannar spelet upp. Det blir då väldigt uppenbart när minnet inte räcker till.
Jag har ett HD 5970 och kör allt på max förutom textures på High och AA avstängt. Har jag textures på Ultra samt AA 4x så blir det just frysningar och det är inte acceptabelt att spela med. Dock shaderbaserade AA'n fortfarande påslagen, vilket gör att man ändå får tillräcklig antialiasing enligt mitt tycke.

Det som förövrigt gör att du kommer upp i 1200MB kan mycket väl bero på din manuella inställning av FXAA. Testa stäng av den och kör på de inställningar jag kör så bör du hamna under 1GB. Det gör i alla fall jag som det verkar...

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Det känns ju när man spelar. Är det så att minnet stryper spelet för att buffra så stannar spelet upp. Det blir då väldigt uppenbart när minnet inte räcker till.
Jag har ett HD 5970 och kör allt på max förutom textures på High och AA avstängt. Har jag textures på Ultra samt AA 4x så blir det just frysningar och det är inte acceptabelt att spela med. Dock shaderbaserade AA'n fortfarande påslagen, vilket gör att man ändå får tillräcklig antialiasing enligt mitt tycke.

Det som förövrigt gör att du kommer upp i 1200MB kan mycket väl bero på din manuella inställning av FXAA. Testa stäng av den och kör på de inställningar jag kör så bör du hamna under 1GB. Det gör i alla fall jag som det verkar...

Shadderbaserade AA'n, vilken är detta? Jag kör med allt på HIGH, AA defferred = OFF samt AA POST = HIGH. Detta i 1920x1200.
Detta ligger jag på FPS 70-120 med korta drops till nedåt 50 som jag sett någon gång ibland.
2xHD5970.

Men med det du påstår så bör jag kunna dra upp inställningarna en del mer? Det är ju just minnet som stryper, själva GPUkraften verkar det inte vara något fel på direkt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Shadderbaserade AA'n, vilken är detta? Jag kör med allt på HIGH, AA defferred = OFF samt AA POST = HIGH. Detta i 1920x1200.
Detta ligger jag på FPS 70-120 med korta drops till nedåt 50 som jag sett någon gång ibland.
2xHD5970.

Men med det du påstår så bör jag kunna dra upp inställningarna en del mer? Det är ju just minnet som stryper, själva GPUkraften verkar det inte vara något fel på direkt.

"AA POST" är den shaderbaserade AA'n. Och ja precis, du skall kunna köra Ultra på allt utom textures som du lämnar på High samt då "riktiga" AA'n off för att inte få drops.

Permalänk

BF3 drar mer V-Ram än vad ni tror

Skrivet av Devil May Cry:

Med mitt GTX 570 som har 1280MB VRAM har jag mätt till ca 1200MB användning i Ultra@1920x1080 med AA avstängt men FXAA på high. Detta var på en server som körde strike at karkand 64 spelare.

Så hur folk med 1GB kan mäta och säga att det funkar fint på ultra bara man stänger av AA vet jag inte eftersom dom omöjligt kan kolla ifall det behövs mer än 1 GB till skillnad från någon som kan det.

Eftersom ditt kort "bara" har 1280MB V-Ram så kan kortet inte rapportera att det används mer än ≈ 1200MB V-Ram.

Varför påstår jag detta?

Jo för när jag spelar BF3 i High i 1080P med mitt GTX 460 1GB så rapporterar GPU Z att BF3 använder 960 MB V-Ram.
När jag kopplar in mitt HD 6970 2GB och kör BF3 i EXAKT samma inställningar (HIGH förinställda) då visar GPU Z att BF3 använder 1250MB V-Ram.
Så från ingen stans så använder BF3 290MB mer V-Ram än tidigare, eller är det bara så att de där 290MB V-Ram som inte syntes tidigare låg fördelat på Ram minnet? Självklart är det så.

Ditt grafikkort ger förmodligen felaktiga V-Ram värden, för om BF3 drar 1250MB V-Ram (förvisso peak-värde men ändå) i High så måste Ultra dra minst 1400MB V-Ram.
Enligt Sweclockers så använder Ultra nästan 1500MB V-Ram.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Så när du kör i BF3 Ultra i 1080P så är jag ganska säker på att en del av texturerna kommer läggas på ditt Ram minne.

Många tror också att det hjälper om man sänker AA och AF och att man då kan spela BF3 i High med bara 1GB V-Ram men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare.
Här gjorde jag ett V-Ram test för BF3 i High 1080P samtidigt som jag dragit ner AA och AF. Testet är på Caspian border, alltså inte den tyngsta banan, Strike at karkand använder ännu mer V-Ram.

1GB V-Ram räcker inte till för att spela i High i 1080P även om man sänker Antialiasing deferred, antialiasing post, anisotropic filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Eftersom ditt kort "bara" har 1280MB V-Ram så kan kortet inte rapportera att det används mer än ≈ 1200MB V-Ram.

Varför påstår jag detta?

Jo för när jag spelar BF3 i High i 1080P med mitt GTX 460 1GB så rapporterar GPU Z att BF3 använder 960 MB V-Ram.
När jag kopplar in mitt HD 6970 2GB och kör BF3 i EXAKT samma inställningar (HIGH förinställda) då visar GPU Z att BF3 använder 1250MB V-Ram.
Så från ingen stans så använder BF3 290MB mer V-Ram än tidigare, eller är det bara så att de där 290MB V-Ram som inte syntes tidigare låg fördelat på Ram minnet? Självklart är det så.

Ditt grafikkort ger förmodligen felaktiga V-Ram värden, för om BF3 drar 1250MB V-Ram (förvisso peak-värde men ändå) i High så måste Ultra dra minst 1400MB V-Ram.
Enligt Sweclockers så använder Ultra nästan 1500MB V-Ram.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Så när du kör i BF3 Ultra i 1080P så är jag ganska säker på att en del av texturerna kommer läggas på ditt Ram minne.

Många tror också att det hjälper om man sänker AA och AF och att man då kan spela BF3 i High med bara 1GB V-Ram men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare.
Här gjorde jag ett V-Ram test för BF3 i High 1080P samtidigt som jag dragit ner AA och AF. Testet är på Caspian border, alltså inte den tyngsta banan, Strike at karkand använder ännu mer V-Ram.http://www.youtube.com/watch?v=VlL7qaTik1w

1GB V-Ram räcker inte till för att spela i High i 1080P även om man sänker Antialiasing deferred, antialiasing post, anisotropic filter.

1GB räcker för jag man får inget lagg i high. Däremot så fryser spelet väldigt ofta på ultra då minnet tar slut. Inga problem att köra high med endast 1gb.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

1GB räcker för jag man får inget lagg i high. Däremot så fryser spelet väldigt ofta på ultra då minnet tar slut. Inga problem att köra high med endast 1gb.

Det beror på hur kräsen man är. Vissa nöjer sig med ett Gtx 560Ti i Ultra (en här på forumet gjorde ett himla liv om det och gjorde tom ett video klipp på det).
Andra kan spela på konsoll i 20 fps och inte se att det laggar.
Vissa kan köra BF3 i 30 fps och för dom är det helt ok, själv så behöver jag runt 60fps annars ser jag att det laggar med en gång.
Dessutom så har jag själv lirat BF3 med ett grafikkort med 1GB V-Ram, det var inte en rolig spelupplevelse när V-Ramet tog slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Eftersom ditt kort "bara" har 1280MB V-Ram så kan kortet inte rapportera att det används mer än ≈ 1200MB V-Ram.

Varför påstår jag detta?

Jo för när jag spelar BF3 i High i 1080P med mitt GTX 460 1GB så rapporterar GPU Z att BF3 använder 960 MB V-Ram.
När jag kopplar in mitt HD 6970 2GB och kör BF3 i EXAKT samma inställningar (HIGH förinställda) då visar GPU Z att BF3 använder 1250MB V-Ram.
Så från ingen stans så använder BF3 290MB mer V-Ram än tidigare, eller är det bara så att de där 290MB V-Ram som inte syntes tidigare låg fördelat på Ram minnet? Självklart är det så.

Ditt grafikkort ger förmodligen felaktiga V-Ram värden, för om BF3 drar 1250MB V-Ram (förvisso peak-värde men ändå) i High så måste Ultra dra minst 1400MB V-Ram.
Enligt Sweclockers så använder Ultra nästan 1500MB V-Ram.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Så när du kör i BF3 Ultra i 1080P så är jag ganska säker på att en del av texturerna kommer läggas på ditt Ram minne.

Många tror också att det hjälper om man sänker AA och AF och att man då kan spela BF3 i High med bara 1GB V-Ram men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare.
Här gjorde jag ett V-Ram test för BF3 i High 1080P samtidigt som jag dragit ner AA och AF. Testet är på Caspian border, alltså inte den tyngsta banan, Strike at karkand använder ännu mer V-Ram.http://www.youtube.com/watch?v=VlL7qaTik1w

1GB V-Ram räcker inte till för att spela i High i 1080P även om man sänker Antialiasing deferred, antialiasing post, anisotropic filter.

Bra test så folk inte får för sig massa saker, men en sak jag märkte, satte på "low" inställningen i spelet och startade om och det användes ÖVER 1000 mb vram. tror det har med hur mycket du har som max. Mina specs i sign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det beror på hur kräsen man är. Vissa nöjer sig med ett Gtx 560Ti i Ultra (en här på forumet gjorde ett himla liv om det och gjorde tom ett video klipp på det).
Andra kan spela på konsoll i 20 fps och inte se att det laggar.
Vissa kan köra BF3 i 30 fps och för dom är det helt ok, själv så behöver jag runt 60fps annars ser jag att det laggar med en gång.
Dessutom så har jag själv lirat BF3 med ett grafikkort med 1GB V-Ram, det var inte en rolig spelupplevelse när V-Ramet tog slut

Jag använder 2 kort så har inga som helst fps problem och har konstant över 60 fps. Oftast runt 70. Grafikminnet har jag inte varit med om att det tar slut under mina 65h spelade under high. Ett kort är en pain att lira med då man får dålig fps men med två är det inga problem. Stör mig redan vid 55fps i bf3.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Eftersom ditt kort "bara" har 1280MB V-Ram så kan kortet inte rapportera att det används mer än ≈ 1200MB V-Ram.

Varför påstår jag detta?

Jo för när jag spelar BF3 i High i 1080P med mitt GTX 460 1GB så rapporterar GPU Z att BF3 använder 960 MB V-Ram.
När jag kopplar in mitt HD 6970 2GB och kör BF3 i EXAKT samma inställningar (HIGH förinställda) då visar GPU Z att BF3 använder 1250MB V-Ram.
Så från ingen stans så använder BF3 290MB mer V-Ram än tidigare, eller är det bara så att de där 290MB V-Ram som inte syntes tidigare låg fördelat på Ram minnet? Självklart är det så.

Ditt grafikkort ger förmodligen felaktiga V-Ram värden, för om BF3 drar 1250MB V-Ram (förvisso peak-värde men ändå) i High så måste Ultra dra minst 1400MB V-Ram.
Enligt Sweclockers så använder Ultra nästan 1500MB V-Ram.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Så när du kör i BF3 Ultra i 1080P så är jag ganska säker på att en del av texturerna kommer läggas på ditt Ram minne.

Många tror också att det hjälper om man sänker AA och AF och att man då kan spela BF3 i High med bara 1GB V-Ram men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare.
Här gjorde jag ett V-Ram test för BF3 i High 1080P samtidigt som jag dragit ner AA och AF. Testet är på Caspian border, alltså inte den tyngsta banan, Strike at karkand använder ännu mer V-Ram.http://www.youtube.com/watch?v=VlL7qaTik1w

1GB V-Ram räcker inte till för att spela i High i 1080P även om man sänker Antialiasing deferred, antialiasing post, anisotropic filter.

Att det inte hjälper mycket att sänka AA i bf3 är rent skitsnack skulle jag faktiskt vilja påstå. Jag har två stycken hd5979 med 1GB Vram.
Dessa spelar jag på high med AA defferred avstängt och AA post på high i 1920x1200.
Med denna inställning har jag allt som oftast mellan 70-110 fps. Ibland mer och i sällsynta fall dyker det ned till ca 50 fps.
Först prövade jag spelet med allt på max, detta blev i princip helt ospelbart. Det flöt inte på bra en sekund. Jag prövade här att sänka textures osv ned till medium men märkte ingen jätteförbättring. Därefter stängde jag av AA defferred och nu flöt spelet på hyfsat på ultra och med denna inställningen körde jag ett bra tag. Fps låg oftast över 60 med problemet var att det helt plötsligt skönk ned under 10,vramem tog alltså slut. Sedan sönkte jag till high och spelet flyter på riktigt bra efter det.

Hur som AA är en riktig prestandaslukare. Speciellt för ati-kort har jag läst, nvidias verkar klara denna inställning bättre av någon anledning?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Att det inte hjälper mycket att sänka AA i bf3 är rent skitsnack skulle jag faktiskt vilja påstå. Jag har två stycken hd5979 med 1GB Vram.
Dessa spelar jag på high med AA defferred avstängt och AA post på high i 1920x1200.
Med denna inställning har jag allt som oftast mellan 70-110 fps. Ibland mer och i sällsynta fall dyker det ned till ca 50 fps.
Först prövade jag spelet med allt på max, detta blev i princip helt ospelbart. Det flöt inte på bra en sekund. Jag prövade här att sänka textures osv ned till medium men märkte ingen jätteförbättring. Därefter stängde jag av AA defferred och nu flöt spelet på hyfsat på ultra och med denna inställningen körde jag ett bra tag. Fps låg oftast över 60 med problemet var att det helt plötsligt skönk ned under 10,vramem tog alltså slut. Sedan sönkte jag till high och spelet flyter på riktigt bra efter det.

Hur som AA är en riktig prestandaslukare. Speciellt för ati-kort har jag läst, nvidias verkar klara denna inställning bättre av någon anledning?

Fast nu syftar jag på V-Ram användningen. AA och AF påverkar inte V-Ram användningen särskilt mycket. Det var ju trots allt ett V-Ram test.
Jag gjorde inte testet för att jäklas med dig, utan för att visa hur mycket V-Ram Bf3 drar. Du behöver inte bete dig som hätsk terrier.

Jag skrev följande tidigare:

Citat:

//...men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare...//

Förstår du nu att jag syftar på att AF och AA inte påverkar V-Ram användningen? Jag nämnde inget om fps.

Permalänk
Entusiast

Värt att nämna är att det kan lagga fast man har hög fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Eftersom ditt kort "bara" har 1280MB V-Ram så kan kortet inte rapportera att det används mer än ≈ 1200MB V-Ram.

Varför påstår jag detta?

Jo för när jag spelar BF3 i High i 1080P med mitt GTX 460 1GB så rapporterar GPU Z att BF3 använder 960 MB V-Ram.
När jag kopplar in mitt HD 6970 2GB och kör BF3 i EXAKT samma inställningar (HIGH förinställda) då visar GPU Z att BF3 använder 1250MB V-Ram.
Så från ingen stans så använder BF3 290MB mer V-Ram än tidigare, eller är det bara så att de där 290MB V-Ram som inte syntes tidigare låg fördelat på Ram minnet? Självklart är det så.

Ditt grafikkort ger förmodligen felaktiga V-Ram värden, för om BF3 drar 1250MB V-Ram (förvisso peak-värde men ändå) i High så måste Ultra dra minst 1400MB V-Ram.
Enligt Sweclockers så använder Ultra nästan 1500MB V-Ram.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Så när du kör i BF3 Ultra i 1080P så är jag ganska säker på att en del av texturerna kommer läggas på ditt Ram minne.

Många tror också att det hjälper om man sänker AA och AF och att man då kan spela BF3 i High med bara 1GB V-Ram men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare.
Här gjorde jag ett V-Ram test för BF3 i High 1080P samtidigt som jag dragit ner AA och AF. Testet är på Caspian border, alltså inte den tyngsta banan, Strike at karkand använder ännu mer V-Ram.http://www.youtube.com/watch?v=VlL7qaTik1w

1GB V-Ram räcker inte till för att spela i High i 1080P även om man sänker Antialiasing deferred, antialiasing post, anisotropic filter.

Det du skriver gällande att det inte skulle gå högre än High med 1GB kan inte stämma för fem öre.
Sitter på datorn i spec och om du läser min post 3 inlägg ovanför ditt ser du vad jag kör på. Detta med 60FPS utan drops.
En möjlig förklaring om du själv upplever att det inte går är väl isåfall om ditt kort inte orkar driva det på högre än High, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Hoppas folk fattar att om man har mycket vram på sitt grafikkort så använder bf3 mer. har du mindre så är det viseversa(stavning)

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Det du skriver gällande att det inte skulle gå högre än High med 1GB kan inte stämma för fem öre.
Sitter på datorn i spec och om du läser min post 3 inlägg ovanför ditt ser du vad jag kör på. Detta med 60FPS utan drops.
En möjlig förklaring om du själv upplever att det inte går är väl isåfall om ditt kort inte orkar driva det på högre än High, men det är en annan sak.

Jag spelar inte på High när jag spelar BF3. Det var bara under testet som jag använde mig utav inställningen High för att visa att BF3 använder mer än 1GB V-Ram. Sedan så har mitt kort 2GB V-Ram så jag har inga sådana problem.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Fast nu syftar jag på V-Ram användningen. AA och AF påverkar inte V-Ram användningen särskilt mycket. Det var ju trots allt ett V-Ram test.
Jag gjorde inte testet för att jäklas med dig, utan för att visa hur mycket V-Ram Bf3 drar. Du behöver inte bete dig som hätsk terrier.

Jag skrev följande tidigare:

Förstår du nu att jag syftar på att AF och AA inte påverkar V-Ram användningen? Jag nämnde inget om fps.

Nu var det absolut inte meningen att låta som en bitsk terrier på något vis, får ursäkta mig om jag uttryckte mig så.

Jag talar också om Vramen, sedan kan jag, som det också verkar att jag har, ha helt fel.
Min slutsats var att det måste vara vramen AA'n påverkar då det blev otroliga drops och nästan konstant dåligt flyt med denna påslagen för mig. Och inte bör väl 2 stycken HD5970 klara av denna inställningen så dåligt om det inte är den mindre mängden Vram på dessa som tryter?

Men kanske är det så att ATI-korten helt enkelt klarar av AA'n i BF3 så dåligt att denna helt enkelt inte går att ha på?

Och att vi sitter här och gör tester för att jävlas med varandra hoppas jag att ingen här gör. Forumet ser jag uteslutande som en plats där man hjälper varandra. Även om alla inte verkar göra detta, och jag syftar då absolut inte på dig furuliden!

Edit:

Skrivet av furuliden:

Jag spelar inte på High när jag spelar BF3. Det var bara under testet som jag använde mig utav inställningen High för att visa att BF3 använder mer än 1GB V-Ram. Sedan så har mitt kort 2GB V-Ram så jag har inga sådana problem.

Detta kan jag tänka mig då jag i High fortfarande har små små drops. men dessa går inte ned lägre än till cirka 45-50FPS vilket då inte är något jag märker av på så vis att jag tycker det stör min spelupplevelse. Jag tillhör de som spelar mycket för upplevelsen och inte för att få så mycket "frags" som möjligt. Spelet är ju så pass snyggt att jag verkligen inte vill dra ned inställningarna mer än nödvändigt då jag mer än gärna stannar upp ibland bara för att förundras över grafiken.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Nu var det absolut inte meningen att låta som en bitsk terrier på något vis, får ursäkta mig om jag uttryckte mig så.

Jag talar också om Vramen, sedan kan jag, som det också verkar att jag har, ha helt fel.
Min slutsats var att det måste vara vramen AA'n påverkar då det blev otroliga drops och nästan konstant dåligt flyt med denna påslagen för mig. Och inte bör väl 2 stycken HD5970 klara av denna inställningen så dåligt om det inte är den mindre mängden Vram på dessa som tryter?

Men kanske är det så att ATI-korten helt enkelt klarar av AA'n i BF3 så dåligt att denna helt enkelt inte går att ha på?

Och att vi sitter här och gör tester för att jävlas med varandra hoppas jag att ingen här gör. Forumet ser jag uteslutande som en plats där man hjälper varandra. Även om alla inte verkar göra detta, och jag syftar då absolut inte på dig furuliden!

Edit:

Detta kan jag tänka mig då jag i High fortfarande har små små drops. men dessa går inte ned lägre än till cirka 45-50FPS vilket då inte är något jag märker av på så vis att jag tycker det stör min spelupplevelse. Jag tillhör de som spelar mycket för upplevelsen och inte för att få så mycket "frags" som möjligt. Spelet är ju så pass snyggt att jag verkligen inte vill dra ned inställningarna mer än nödvändigt då jag mer än gärna stannar upp ibland bara för att förundras över grafiken.

När man sänker AA och AF så sänks inte V-Ram användningen nämnvärt, vilket mitt test visar. Det är framförallt Texture Quality och upplösningen som bestämmer hur mycket V-Ram som används.
Jag misstänker också att Mesh Quality påverkar V-Ram användningen, men jag måste göra mer tester för att vara säker på den saken.

Du säger att du får små drops när du kör i High men ändå inte droppar lägre än 45FPS? Det låter faktiskt som typiskt V-Ram lagg, och det kan man få när spelet använder lite mer V-Ram än vad ditt grafikkort har. Det blir då stuttering som man inte alltid kan se på FPS mätaren.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

När man sänker AA och AF så sänks inte V-Ram användningen nämnvärt, vilket mitt test visar. Det är framförallt Texture Quality och upplösningen som bestämmer hur mycket V-Ram som används.
Jag misstänker också att Mesh Quality påverkar V-Ram användningen, men jag måste göra mer tester för att vara säker på den saken.

Du säger att du får små drops när du kör i High men ändå inte droppar lägre än 45FPS? Det låter faktiskt som typiskt V-Ram lagg, och det kan man få när spelet använder lite mer V-Ram än vad ditt grafikkort har. Det blir då stuttering som man inte alltid kan se på FPS mätaren.

Precis som du säger fick jag förut drops som gjorde att spelet "frös" till en kort stund. Detta var på high. FPS-mätaren visade inga märkvärdiga låga värden. Men vid en benchmark med fraps så visades det att jag som lägst varit nere vid 10strecket.

De drops jag har nu märker jag inte av i form av lagg utan bara att jag ser på mätaren att denna ibland letar sig ned mot 45-50 FPS. Nu har jag inte tänkt så mycket på detta då spelet flyter tillräckligt bra för mig. Men vid nästa spelrunda ska jag sätta på en benchmark och se vad jag landar på!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Eftersom ditt kort "bara" har 1280MB V-Ram så kan kortet inte rapportera att det används mer än ≈ 1200MB V-Ram.

Varför påstår jag detta?

Jo för när jag spelar BF3 i High i 1080P med mitt GTX 460 1GB så rapporterar GPU Z att BF3 använder 960 MB V-Ram.
När jag kopplar in mitt HD 6970 2GB och kör BF3 i EXAKT samma inställningar (HIGH förinställda) då visar GPU Z att BF3 använder 1250MB V-Ram.
Så från ingen stans så använder BF3 290MB mer V-Ram än tidigare, eller är det bara så att de där 290MB V-Ram som inte syntes tidigare låg fördelat på Ram minnet? Självklart är det så.

Ditt grafikkort ger förmodligen felaktiga V-Ram värden, för om BF3 drar 1250MB V-Ram (förvisso peak-värde men ändå) i High så måste Ultra dra minst 1400MB V-Ram.
Enligt Sweclockers så använder Ultra nästan 1500MB V-Ram.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Så när du kör i BF3 Ultra i 1080P så är jag ganska säker på att en del av texturerna kommer läggas på ditt Ram minne.

Många tror också att det hjälper om man sänker AA och AF och att man då kan spela BF3 i High med bara 1GB V-Ram men faktum är att det inte hjälper särskilt mycket att sänka AA och AF i BF3, spelet drar fortfarande nästan lika mycket V-Ram som tidigare.
Här gjorde jag ett V-Ram test för BF3 i High 1080P samtidigt som jag dragit ner AA och AF. Testet är på Caspian border, alltså inte den tyngsta banan, Strike at karkand använder ännu mer V-Ram.http://www.youtube.com/watch?v=VlL7qaTik1w

1GB V-Ram räcker inte till för att spela i High i 1080P även om man sänker Antialiasing deferred, antialiasing post, anisotropic filter.

Långt svar, även bra. Men det hjälper dig inte om du inte läser. Det du poängterar är precis det jag poängterar för TS och alla andra med 1GB vram.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Långt svar, även bra. Men det hjälper dig inte om du inte läser. Det du poängterar är precis det jag poängterar för TS och alla andra med 1GB vram.

Ok. Jag ser det nu.
Men du kunde ju ha förtydligat med att du visste att ditt kort inte gav korrekta V-Ram värden för Ultra. Du nämnde siffran 1200MB V-Ram när du körde Ultra, den nivån brukar man nå när man kör i BF3 i High. Det var därför jag citerade dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Ok. Jag ser det nu.
Men du kunde ju ha förtydligat med att du visste att ditt kort inte gav korrekta V-Ram värden för Ultra. Du nämnde siffran 1200MB V-Ram när du körde Ultra, den nivån brukar man nå när man kör i BF3 i High. Det var därför jag citerade dig.

I 1920x1080 utan AA. Men som sagt Post AA på. Så landar jag runt 1200MB ibland 1220 ibland 1100MB.

Eftersom jag stänger av aero och sådant i windows när bf3 ska liras så är minnet alltså inte fullt. Slår jag på 2x MSAA ser jag att det går över tidigare maxad gräns.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Värt att nämna är att det kan lagga fast man har hög fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det så? Jag körde Mass Effect 3 och pendlade upp och ner konstant mellan 29-60fps. Även när det var 40-60 fps så tyckte jag att bildflytet var hackigt samt även hackigt när man gjorde snabba musrörelser. Blir det så för att grafikkortet har för lite minne, eller? Har ett Radeon 5770 med 1gb minne.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Varför är det så? Jag körde Mass Effect 3 och pendlade upp och ner konstant mellan 29-60fps. Även när det var 40-60 fps så tyckte jag att bildflytet var hackigt samt även hackigt när man gjorde snabba musrörelser. Blir det så för att grafikkortet har för lite minne, eller? Har ett Radeon 5770 med 1gb minne.

Allt under 60FPS blir väl lite laggigt. Du bör ligga över 60FPS för att få en laggfri upplevelse.

Ditt grafikkort är förmodligen lite för klent, är nog bara att sänka dina grafikinställningar i spelet. Kan ju såklart vara andra saker i din dator som inte hänger med också.

EDIT: och vad hade din fråga med ämnet att göra egentligen?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

I 1920x1080 utan AA. Men som sagt Post AA på. Så landar jag runt 1200MB ibland 1220 ibland 1100MB.

Eftersom jag stänger av aero och sådant i windows när bf3 ska liras så är minnet alltså inte fullt. Slår jag på 2x MSAA ser jag att det går över tidigare maxad gräns.

Jag tycker det där fortfarandet låter lite lågt, jag ska nog göra ett till V-Ram test för BF3 i Ultra.

1080P
Ultra rak igenom, men:
Antialiasing defered = av
antialiasing post = medel ?
anisotropic filter = 16x ?
Aero = avstängd

Stämmer dessa inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag tycker det där fortfarandet låter lite lågt, jag ska nog göra ett till V-Ram test för BF3 i Ultra.

1080P
Ultra rak igenom, men:
Antialiasing defered = av
antialiasing post = medel ?
anisotropic filter = 16x ?
Aero = avstängd

Stämmer dessa inställningar?

High på antialiasing post. Eftersom den heter just _post_ så kommer det alltså i efterhand vilket inte drar mycket minne alls.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FaniSkogen:

Nej det går helt enkelt inte. Eller går och går, det beror på hur låga FPS-drops du accepterar. När jag körde ultra med AA avstängt i 1920x1200 fick jag drops ned under 10. Nu kör jag istället på High och spelet flyter på utan märkbara drops. Har sett att det gått ned till 50 någon gång men mycket lägre går det inte.

Grafikkorten går för övrigt i ca 40-50% när jag spelar så även där märks det tydligt att det är Vramen som stryper.

Att det inte skulle komma ut spel som kräver mer än Battlefield 3 har jag mycket svårt att tro.

Nvidia, AMD och TSMC betalade EA pengar för att göra ett sjukt ooptimerat spel som slukar mycket VRAM utan någon anledning.

Småpojkarna blir galna för deras "1GB" kort inte orkar med.
Småpojkarna sprigner och köper nya kort med 2GB+ minne.
De är nu lyckliga för att de knappt kan spela på Ultra med sitt nya 2-3GB kort. Och anser fortfarande att spelet är optimerat för PC.

Nvidia, AMD och TSMC = Glada då de får mycket mer pengar.

Och med tanke på att framtida konsoller inte kommer ha mer än ~1GB Vram så är allt över 2 helt onödigt. Använder ett spel (speciellt om det är portat ala BF3) mer än 1GB Vram utan några speciella effekter eller "uber" texturer (också kallat 8192x8192/4096x4096 texturer vi får genom mods) så är det dåligt optimerat eller såklart portat. Men det tråkiga är ju att svenssons sväljer allt som kommer ur utvecklares munnar osv. Istället för att ge oss kort som presterar dubbelt så bra som föregående generation så får vi mer minne med en mindre prestandaboost. Men för mycket högre kostnad än föregående. PLUS att de tidigare spelen fortf flyter ruskigt dåligt. BF3 är idag vad Crysis var 2007, dock med sämre grafik(natur,vatten,texturer och hdr/kontrast)

När jag spelade BF3 på high-medium med ett 5850 med 2xAA + Post så överskreds aldrig 850MB användning.
Förstår inte varför high/ultra ska ta så förbannat mycket när grafiken knappt förändras.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Nån länkade till hwcompare tidigare i tråden, som sa att 5970 skulle vara kraftrullare än 7970, enligt den sidan är 5970 även bättre än 6990??

http://www.hwcompare.com/9544/radeon-hd-5970-vs-radeon-hd-6990/

Visa signatur

Processor: Ryzen 9800X3D Moderkort: ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI RAM: 64 GB Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz Grafikkort: Asus RTX 5080 ROG Astral OC Nätagg: MSI MAG A850GL 850W HD1: (System) Kingston FURY Renegade M.2 NVME 1TB HD2: Kingston FURY Renegade M.2 NVME 2TB

Permalänk
Skrivet av miiw:

Nån länkade till hwcompare tidigare i tråden, som sa att 5970 skulle vara kraftrullare än 7970, enligt den sidan är 5970 även bättre än 6990??

http://www.hwcompare.com/9544/radeon-hd-5970-vs-radeon-hd-6990/

Det har också konstaterats att den sidan nog inte är att lite på. Inte en enda jämförelse jag sett där har tyvärr stämt överens med verkligheten.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8