klarar min dator av ett 7970 kort? (andra speccs)

Permalänk
Skrivet av Babianus:

Hur mycket prestanda förlorar man att sätta ett 7970 på ett moderkort med PCI-E 2.0..?

Ingenting...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Till dig och alla andra som undrar, nej varken troll eller efterbliven. Tror det är ett missriktat försök att vara ironisk. Men det krävs att man läst den här tråden #11815517 och hans inlägg där för att man skall kunna räkna ut det

Ahh.. Så van att se helt bakom-flötet-människor senaste året på SweC, så jag utgår direkt från att de är just det^^'

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Om din dator är tillräcklig berir helt på va du ska göra. Ska du spela battlefield 3 med ett hd7970 så räcker det att du har en amd athlon x4. Såg ett test, skiljde 1fps jämfört med den snabbaste inteln i HD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Om din dator är tillräcklig berir helt på va du ska göra. Ska du spela battlefield 3 med ett hd7970 så räcker det att du har en amd athlon x4. Såg ett test, skiljde 1fps jämfört med den snabbaste inteln i HD-upplösning

Länka gärna till det testet

Jag länkar till det här så länge så kanske du ser hur mycket det skiljer på en X4 och den snabbaste intelprocessorn.
35fps i min med en x4 är inget jag gillar i alla fall Dock i ultrainställningar. Men eftersom ett 7970 inte är så värst mycket sämre än ett 6990 så kan man
nog anta att en X4 borde flaskhalsa även det kortet i BF3.

Skrivit lite om detta i andra trådar och har själv testat en X4 mot en X6, och ja det flyter på mycket bättre

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Går ABOSLUT... inte....... köp genast ny dator :((

Okej? Vad är felet Kan ju inte vara allt? Allt utom Grafik och PSU är 2 månader gamla max.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Går ABOSLUT... inte....... köp genast ny dator :((

Ironi fungerar inte så bra i skriven form. Det tillför inte heller något till diskussionen eller forumet i övrigt.

Skrivet av Babianus:

Hur mycket prestanda förlorar man att sätta ett 7970 på ett moderkort med PCI-E 2.0..?

Skrivet av oscarstegland:

Ingenting...

Tester påvisar i nuläget en skillnad på 1-2% vilket är inom felmarginalen så jag håller med, du förlorar i princip ingenting.

Skrivet av Defeat^:

Jag håller med att processorhysterin ibland är galen men här har du nog fel, BF3 har ganska höga krav på din processor för att kunna utnyttja grafikkortet fullt ut, speciellt ett monsterkort som 7970.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Okej? Vad är felet Kan ju inte vara allt? Allt utom Grafik och PSU är 2 månader gamla max.

Läs först inlägget.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Han var ironisk. Du har en i princip så bra dator man kan ha i dagsläget för att köra HD7970. Sedan så kan jag meddela att mitt HD7970 inte flaskas särkilt mycket i 1920*1200 av min 4 år gamla Q6600 så lägg inte alltför mycket vikt vid det här. Kör man i lägre upplösningar kommer nog alla processorer flaska men se till att köra 1080p eller uppåt så får ni ju de upplösningar som kortet är tänkt att prestera i.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ironi fungerar inte så bra i skriven form. Det tillför inte heller något till diskussionen eller forumet i övrigt.

Tester påvisar i nuläget en skillnad på 1-2% vilket är inom felmarginalen så jag håller med, du förlorar i princip ingenting.

Jag håller med att processorhysterin ibland är galen men här har du nog fel, BF3 har ganska höga krav på din processor för att kunna utnyttja grafikkortet fullt ut, speciellt ett monsterkort som 7970.

Läs först inlägget.

Jag vet, jag blev förvånad själv, men i full-HD spelar det ingern roll om du sitter på en athlon x4 eller en I7 2600

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-cpu-scaling-perf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag vet, jag blev förvånad själv, men i full-HD spelar det ingern roll om du sitter på en athlon x4 eller en I7 2600

Kanske värt att nämna att det testet du länkar till bara kör singleplayer, så visst köper man BF3 för det läget så javisst

"I do need to make a note here as especially for BF3 it counts, this is a single player benchmark test. In massive online environment your CPU will become increasingly more important and stressed much worse."

Själv så gillar jag att köra BF3 i multiplayer

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Intressant, dock så pekar kristerj ovan på något viktigt, cpu utför mer jobb i MP än i SP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det kommer vara en liten flaskhals men det kommer gå bra ändå. Själv kör jag med en 920 på 4,2ghz och upplever ingen flaskhals då i alla fall.

Har han en C0 och kanske inte kommer över 3,8GHz borde det också gå eller hur?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har han en C0 och kanske inte kommer över 3,8GHz borde det också gå eller hur?

Det går nog alldeles utmärkt och med den ny informationen ovan så ser det ljusare ut även för riktigt klena processorer, visserligen så kräver BF3 t.e.x. i MP mer av processorn än vad SP gör. Din processor bör gå mycket bra ihop med ett 7970.

EDIT: 7970 presterar faktiskt nästan som två 5850 som du har (fast lite bättre) och med 3gb vram vilket är en stor fördel i större upplösningar på nyare spel. Hade själv två 6870 förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Skrivet av Kristerj:

Länka gärna till det testet

Jag länkar till det här så länge så kanske du ser hur mycket det skiljer på en X4 och den snabbaste intelprocessorn.
35fps i min med en x4 är inget jag gillar i alla fall Dock i ultrainställningar. Men eftersom ett 7970 inte är så värst mycket sämre än ett 6990 så kan man
nog anta att en X4 borde flaskhalsa även det kortet i BF3.

Skrivit lite om detta i andra trådar och har själv testat en X4 mot en X6, och ja det flyter på mycket bättre

Skrivet av Defeat^:

Skrivet av Zeuxlarsson:

Det går nog alldeles utmärkt och med den ny informationen ovan så ser det ljusare ut även för riktigt klena processorer, visserligen så kräver BF3 t.e.x. i MP mer av processorn än vad SP gör. Din processor bör gå mycket bra ihop med ett 7970.

EDIT: 7970 presterar faktiskt nästan som två 5850 som du har (fast lite bättre) och med 3gb vram vilket är en stor fördel i större upplösningar på nyare spel. Hade själv två 6870 förr.

Resultatet från guru3d är ju egentligen samma som det testet Toms Hardware gjorde där de visar att det inte blir någon skillnad mellan tex en Core i3 och 2600K http://www.tomshardware.com/reviews/battlefield-3-graphics-pe...

"Battlefield 3's single-player campaign doesn’t care if you’re using a $130 Core i3 or $315 Core i7. It doesn’t care if you come armed with two Hyper-Threaded cores or four Bulldozer modules. It just. Doesn’t. Care. "

"How many cores does the game require for optimal performance? With Turbo Boost disabled on our Core i7-2600K, we get all the way down to two cores at the same 80 FPS. Battlefield 3 requires a dual-core chip, though, so with one core left, the game wouldn’t get past its initialization stage."

Man får ju lätt intrycket att det då inte spelar någon roll vilken CPU man kör på, men läser man hur testet är utfört påpekar de själva att man inte skall dra för långtgående slutsatser om hur olika CPU:er fungerar i multiplayer.

The video clip above demonstrates the short sequence used for benchmarking. It's not the most demanding segment of Battlefield 3 I've seen thus far, nor is it necessarily the most representative of single-player game play (and certainly not multi-player). However, after a couple of hundred runs, I know it's consistent

Sweclockers test i muliplayer kommer ju till andra slutsatser: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Troll, eller helt efterbliven?

Skrivet av nikwad:

Bland det dummaste jag har hört. AMD istället för en intel i7??????? trolololololo...

Ont: Har du läst några reviews alls? Varför skulle du ens behöva fundera iaf en i7 skulle bli en flaskhals?
NEJ!!! det blir det inte

Skrivet av Forze:

Eller så kör man inte AMD.

Skrivet av Niklashog:

Om du inte har en susning så posta inte..

Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, bara nej.

Det är väldigt många här på forumet som försöker intala sig själva om att FX-4100 (överklockad) motsvarar en i5 2500K, om ni inte märkt det.
Jag ironiserade bara över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det fungerar oftast alldeles utmärkt om man bara orkar bemöda sig med lämplig uppsättning smileys, och även om det rent sakligt sällan tillför något i diskussionen så är det aldrig fel med en portion humor.

Visa signatur

9950X3D | 5080