Permalänk

byta ut optiskenhet mot hårdisk

Hejsan
jag skulle vilja ta ur min optiska enhet och ersätta den med en hårddisk så jag kan ha en ssd med C: och en hårdisk för lagring...har bara en plats för hårddisk i den i dag.

tänkte om nån vet om det finns en liknande lösning som finns till mac en så kallad optibay eller om nån vet nån annan lösning? och om det finns adaptrar och sånt var man kan få tag på det?
'

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har just själv gjort detta jag beställde en "hdd-caddy" från ebay leverades från hongkong på 2veckor. Öppnade min dator tog bort ODD skruven petade ut den och tog av kanten. tog min "hdd-caddy" plockade bort den plastkanten (annars skulle det sticka ut fult på sidan..) satt dit min laptopkant och fick limma lite eftersom de inte var "perfekt" lika... satte dit den lilla metall hållaren som håller fast ODD (nu min caddy) i datorn ploppade i hdd:n och satte in och skruvade fast den. Fungerar smidigt och fint.

Vill du ha mer info säg till ;-P laptop mårke/modell är bra att få veta....

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Har just själv gjort detta jag beställde en "hdd-caddy" från ebay leverades från hongkong på 2veckor. Öppnade min dator tog bort ODD skruven petade ut den och tog av kanten. tog min "hdd-caddy" plockade bort den plastkanten (annars skulle det sticka ut fult på sidan..) satt dit min laptopkant och fick limma lite eftersom de inte var "perfekt" lika... satte dit den lilla metall hållaren som håller fast ODD (nu min caddy) i datorn ploppade i hdd:n och satte in och skruvade fast den. Fungerar smidigt och fint.

Vill du ha mer info säg till ;-P laptop mårke/modell är bra att få veta....

är en asus n55sf -s1232v. nå svenska butiker som har tro?

Permalänk
Medlem

Som föregående talare sa, du får kolla ebay för din laptop.
Jag köpte både "optibay" och usb-chassi till min macbook.
USB-chassiet till superdriven (DVD) funkade inte, säljaren skickade ny direkt.
Så de flesta ebay-china säljarna e seriösa.

Polarn köpte till sin MSI-laptop också, inga problem där

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sauser_blge:

är en asus n55sf -s1232v. nå svenska butiker som har tro?

Jag kunde inte hitta några svenska men de flesta "kina-säljarna" är som sagt seriösa och ebay är lättast skulle gissa att du har en standard 9.5mm (nästan alla har det) optisk enhet vilket betyder en 9.5mm caddy döhhh ;-P... de kostar mellan 150-300 kr frakt inkluderat.

http://www.ebay.com/itm/NEW-SATA-2nd-HDD-caddy-adapter-9-5mm-...
som exempel (var inte den jag köppte menär i stort sett samma..)

Ps för att var helt säker på om det är 9.5mm eller 12.7mm så ta ut den och mät kolla samtidigt att det faktiskt är sata-sata caddy du ska ha (dvs "baksidan" på din dvd läsare ser ut som på försäljrnas bilder på ebay ;-P)